چیدمان میز غذا خوری
دکوراسیون منزل

درباره اصول چیدمان میز غذا خوری چه می دانید؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در هر خانه دست کم یک میز غذا خوری وجود دارد که بسیاری از افراد توجه چندانی ...

نهال وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در هر خانه دست کم یک میز غذا خوری وجود دارد که بسیاری از افراد توجه چندانی به دکوراسیون و چیدمان آن ندارند و خیلی ها هم با وجود این میز در محیط خانه همچنان روی زمین غذا را سرو می کنند که در واقع این مسئله سبب فشار در قسمت معده و گوارش می شود زیرا همه افراد درست نشستن روی زمین را رعایت نمی کنند و اکثرا پشتشان را به حالت خمیده قرار می دهند که همین مدل اشتباه، در نشستن سبب مشکلاتی در معده شده و هضم غذا را دشوار می کند. چیدمان میز غذا خوری یکی از کار هایی مهم است که سبب می شود تا میز هایی که هیچ وقت استفاده ای از آن ها نشده، در جایگاهی درست استفاده شوند.

تزئین و چیدمان میز غذا خوری باعث می شود تا ذوق افراد خانواده برای نشستن دور آن بیشتر شود و هم چنین اشتهای اعضای خانواده یا میهمان هایی که دور آن می نشینند نیز افزایش پیدا کند و از غذا خوردن لذت ببرند. در این چیدمان باید نکاتی مانند جایگاه درست ظروف و قاشق و چنگال و یا حتی لیوان و کارد رعایت شود. برای شروع این چیدمان ابتدا به تعداد افرادی که قرار است دور آن میز بنشینند، تمام ظروف های مورد نیاز را کنار بگذارید و سپس یک سبک برای چیدمان میز غذا خوری خود در نظر بگیرید. در واقع اجزای روی میز باید به گونه ای کنار هم قرار بگیرند که دسترسی به همه چیز در هر جهت از میز به راحتی امکان پذیر باشد.

چیدمان میز رسمی

چیدمان میز غذا خوری

انوع مختلفی از این چیدمان وجود دارد که با ساده ترین سبک یعنی چیدمان میز رسمی شروع می کنیم. ابتدا با طریقه گذاشتن قاشق و چنگال روی میز شروع می کنیم. چنگال را سمت چپ و چاقو را سمت راست قرار می دهید سپس چنگال و چاقو سالاد خوری را به همین ترتیب روی میز می گذارید. اگر در منوی غذایی خود سوپ سرو می کنید قاشق را سمت راست در کنار چاقو ها قرار می دهید بعد از آن قاشق دسر خوری را بالای میز به صورتی که سر قاشق به سمت چپ باشد قرار داده و سپس بشقاب اصلی را که برای سرو غذای اصلی است را می گذارید بعد از آن یک بشقاب کوچک برای شیرینی خوری در قسمت بالا سمت چپ همراه با یک چاقو قرار می دهید دقت کنید که چاقو را به صورت مورب و به سمت پایین بگذارید. در ادامه یک لیوان مخصوص نوشیدنی در سمت راست و یک لیوان برای آب در کنار آن قرار می دهید در نهایت دستمال سفره را در سمت چپ یا داخل بشقاب می گذارید. نکته مهم در این چیدمان این است که هر غذایی را که زود تر سرو می کنید، قاشق یا چنگال و یا حتی چاقو ی مخصوص آن را از بشقاب دور تر قرار دهید.

چیدمان میز به سبک انگلیسی

 چیدمان میز غذا خوری

چیدمان میز به سبک انگلیسی یکی از طرح های بسیار شیک و رسمی است که معمولا در رستوران و یا هتل ها از این سبک استفاده می شود و بعد از طرح های فرانسوی بسیار پر طرفدار است. موارد اصلی در این چیدمان عبارتند از بشقاب اصلی، دستمال سفره، چنگال و کارد، قاشق، لیوان آب به همراه دو لیوان دیگر، پیش دستی، کارد کره خوری و نان

 چیدمان میز غذا خوری

معمولا سرو غذا روی این میز ها به گونه ایی است که غذا را به صورت گرم از آشپزخانه سرو می کنند و اگر غذا گوشتی بوده و نیاز به برش داشته باشد توسط میزبان انجام می شود. برای چیدمان این میز ابتدا چنگال ها را سمت چپ و قاشق و کارد را سمت راست قرار می دهید سپس لیوان ها را در سمت راست و بشقاب اصلی را در وسط قرار داده و روی آن دو بشقاب در سایز های کوچک تر می گذارید و در آخر دستمال سفره را داخل بشقاب یا لیوان ها قرار می دهید هم چنین می توانید برای زیبا تر شدن میز، دستمال سفره را به اشکال مختلف تزئیین کنید تا چیدمان میز غذا خوری شما زیبا تر شود. معمولا از این چیدمان ها در رستوران ها استفاده می شود اما در محیط خانه نیز می توانید از این سبک استفاده کنید در واقع یک نوع چیدمان غذا به روش کلاسیک محسوب می شود.

چیدمان میز سلف سرویس 

چیدمان میز سلف سرویس

معمولا هنگام برگذاری مراسم های خانوادگی یکی از راحت ترین دیزاین ها، چیدمان میز سلف سرویس است تا هر فرد به راحتی از هر غذایی که دوست دارد میل کند و هم چنین میزبان هنگام پذیرایی خسته نشود. در این مدل از چیدمان ها معمولا بشقاب و پیش دستی ها را در سمت چپ میز روی هم قرار می دهند و در کنار آن یک جای مخصوص کارد، قاشق و چنگال می گذارند هم چنین چندین لیوان در جلوی بشقاب ها به صورت هرمی چیده شده و بقیه میز با انواع غذا و مزه ها و هم چنین نوشیدنی پر می شود و میهمانان به راحتی از هر غذایی که دوست دارند میل می کنند.

چیدمان لیوان یکبار مصرف روی میز

چیدمان غذاخوری

یکی از بخش هایی که معمولا روی میز های سلف سرویس دیده می شود چیدمان لیوان یکبار مصرف روی میز است. برای این امر روش های متفاوتی وجود دارد که با آن می توانید میز زیبا تری داشته باشید. به طور مثال اگر برای جشن و یا میهمانی خود تم خاصی در نظر گرفته اید می توانید با توجه به آن لیوان هایی با طرح تم مورد نظر روی میز بچینید. معمولا یکی از رایج ترین چیدمان لیوان یکبار مصرف روی میز به صورت هرمی است. یعنی از تعداد زیاد به کم از پایین به بالا شروع به چیدن می کنید تا به شکل یک هرم در بیاید.

چیدمان ظروف روی میز ناهار خوری

چیدمان اتاق غذاخوری

برای هر وعده غذایی بنا بر نوع موادی که روی میز قرار می دهید باید ظروف و چیدمان مخصوصی را در نظر بگیرید به طور مثال در زمان چیدمان ظروف روی میز ناهار خوری ابتدا باید ببنید برای این وعده از چه خوراکی هایی تدارک دیدید. آیا در این وعده دسر سرو می شود؟! چند نوع نوشیدنی روی میز موجود است؟! و در نهایت با توجه به اینگونه سوال ها چیدمان میز را آغاز کنید در این مثال ما یک تدارکات عالی و کامل را که شامل دسر، غذای اصلی، سه یا چهار نوع نوشیدنی، پیشش غذا و سالاد و… است را در نظر می گیریم.

چیدمان غذاخوری

ابتدا چنگال غذا خوری و سالاد خوری را در سمت چپ، کارد غذا خوری سمت راست و در کنار آن قاشق چای خوری و قاشق سوپ خوری را قرار می دهید بعد از آن قاشق و چنگال دسر را به جهتی که سر قاشق سمت چپ و سر چنگال سمت راست باشد در بالای میز می گذارید. حال نوبت بشقاب نان و کارد مخصوص آن است که در سمت چپ و بالا قرار می گیرند. در این لحظه باید بشقاب اصلی، ظرف کیک و سالاد را روی هم در وسط بگذارید و در سمت راست نزدیک قاشق ها فنجان چای و بالای آن بقیه لیوان ها را قرار دهید. در نهایت دستمال سفره را در سمت چپ یا داخل بشقاب می گذارید.

برای هر خانمی لازم است تا این چیدمان ها را بداند و در زمان مناسب هنر خود را به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟