راهنمای خرید هود
آموزش

راهنمای خرید هود برای آشپزخانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که قصد خرید برای خانه خود دارید بهتر است قبل از آن اطلاعات لازم را کسب ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که قصد خرید برای خانه خود دارید بهتر است قبل از آن اطلاعات لازم را کسب کنید. مطالب زیادی درباره راهنمای خرید لوازم خانگی نوشته شده است که می توانید با مطالعه آن اطلاعات کافی را به دست آورید. یکی از خرید های لوازم خانگی که نیاز به راهنمایی دارد خرید هود برای آشپزخانه است پس با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید هود بیشتر آشنا شوید.

هود جز مهم ترین لوازم آشپزخانه است که در زمان آشپزی بسیار کاربرد دارد. وظیفه این وسیله جذب گرما، دود، بو، رطوبت و چربی های محیط آشپزخانه است که در اثر پخت و پز به وجود می آید. عملکرد و قابلیت هود های آشپزخانه با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و این موضوع باعث شده تا انتخاب بهترین هود برای آشپزخانه سخت شود. به همین منظور مطلبی درباره راهنمای خرید هود آشپزخانه آماده کرده ایم تا بتوانید انتخاب راحت تری داشته باشید.

راهنمای خرید هود

همانطور که گفته شد، هود یکی از لوازم خانگی هایی است که برای خرید آن به راهنمایی و اطلاعات دقیق احتیاج داریم. پس با ما در ادامه متن همراه باشید تا با انواع و ویژگی های هود های موجود در بازار بیشتر آشنا شوید. راهنمای خرید هود آشپزخانه در دانستن نکات مهم هنگام خرید به شما کمک می کند تا بتوان با آگاهی کامل یک خرید رضایت بخش داشت.

 

نکات مهم در خرید هود آشپزخانه

همه افراد با در نظر گرفتن سلیقه، نیاز و بودجه خود تصیمات لازم را برای خرید می گیرند و به همین دلیل ما در این متن به تمام نکات مهم در خرید هود آشپزخانه اشاره کرده ایم.

اندازه هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه به شما کمک می کند تا بدانید چه مواردی را باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید، یکی از این نکات مهم، اندازه هود آشپزخانه است. توجه داشته باشید که سایز هود خود را باید نسبت به ابعاد اجاق گاز انتخاب کنید تا با پوشش همه سطح اجاق بتواند دود، بو و چربی غذا را در هوا جذب کند. بسیار بدیهی است که نتوانید یک هود در ابعاد دقیق اجاق گازتان پیدا کنید، در این صورت باید هود خود را کمی بزرگ تر از اجاق انتخاب نمایید.

زمانی که قصد دارید به فروشگاه برای خرید هود مراجعه کنید، حتما اندازه دقیق و ابعاد اجاق گاز را یادداشت نمایید و آن را در هنگام خرید لحاظ کنید.

راهنمای خرید هود

 

توجه داشته باشید که هر مدل هود با هر اندازه ای، به فضای متفاوتی نیاز دارد، هر چند که در هنگام نصب کابینت های آشپزخانه، فضایی مناسب برای هود در نظر می گیرند و آن را متناسب با اندازه اجاق گاز طراحی می کنند. به طور مثال هود زیر کابینتی به فرورفتگی بیشتری احتیاج دارد در صورتی هود های دیگر همانند هود جزیره ای منطبق با هر فضایی که موجود است، نصب می شود.

ارتفاع استاندارد بین اجاق و هود وابسته به نوع گاز متفاوت است. این مقدار بین هود و اجاق برقی 20 الی 24 اینچ بوده در صورتی که ارتفاع هود و اجاق گاز باید 24 الی 30 اینچ باشد. البته لازم به ذکر است که نصاب های ماهر این موضوع را مد نظر دارند و با لحاظ کردن این مقدار هود را نصب می کنند.

تهویه هوا هود بدون داکت یا با داکت؟

تهویه هوا هود بدون داکت یا با داکت است اما در برخی از آشپزخانه ها راه خروجی برای هدایت هوا به سمت بیرون وجود دارد که باعث شده بیشتر هود ها با داکت باشند. تهویه هوا هود با داکت به این صورت است که دستگاه هوا اطراف را جذب کرده و آن را به سمت داکت یا راه خروجی حرکت می دهد و در نهایت هوای آلوده از مسیر داکت خارج می شود. البته هود های با داکت معمولا دارای فیلتر آلومینیومی هستند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید یخچال دست دوم و نکاتی که نمی دانید

مدل بعدی تهویه هوا هود بدون داکت است که عملکرد متفاوتی نسبت به نسخه با داکت دارد. این مدل هوای اطراف خود را می مکد و عمل تصفیه دود، بو و چربی به کمک فیلتر انجام می شود و دوباره هوای تازه را وارد فضای خانه می کند. جنس فیلتر هود بدون داکت از ذغال بوده که می تواند تمام ذرات چربی و دود را جذب کند.

راهنمای خرید هود

نصب هود های با داکت کمی سخت و پیچیده تر است و هزینه بیشتری برای آنها صرف می شود. لازم به ذکر است که هر چند وقت یکبار نسبت به تعویض فیلتر هود اقدام نمایید و سعی کنید در بازه های زمانی کوتاه هود را تمیز کنید تا کارایی بیشتری را در اختیارتان قرار دهد.

یکی از کمک های شایانی که راهنمای خرید هود به افراد می کنند، آشنایی با فناوری و قابلیت های جدیدی است که برای این وسیله در نظر گرفته اند. یکی از این قابلیت ها، تهویه هوای ترکیبی هود آشپزخانه است. این هود هم قابلیت اتصال به داکت را دارد و هم می تواند بدون نیاز به داکت و به کمک فیلتر ذرات بو و چربی غذا را بزداید که اصطلاحا به آن کانوِرتیبِل می گویند.

مشخصات هود متصل به داکت

راهنمای خرید هود

هود های متصل به داکت در جذب و پاکسازی دود، بو و چربی کارآمد تر هستند زیرا هوای آلوده را کاملا از فضای خانه دور می کنند. هود های متصل به داکت به جای تصفیه هوا و بازگردانی آن به آشپزخانه، آلودگی را به کمک داکت به بیرون حرکت می دهند. این را بدانید که هر چه طول داکت یا لوله خروجی کوتاه تر باشد، هود عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. توجه داشته باشید که اگر داکت هود شما از طول زیادی برخوردار شده است حتما یک هود قدرتمند خریداری کنید.

نکته قابل توجه درباره هود متصل به داکت، فضای محدود برای نصب است یعنی در بسیاری از آشپزخانه ها نمی توان از این مدل هود استفاده کرد زیرا در  زمان نصب کابینت فضایی برای داکت یا لوله در نظر گرفته نشده است.

مزایا و معایب هود بدون داکت

راهنمای خرید هود

اصول اصلی راهنمای خرید هود آشپزخانه به این صورت است که تمام ویژگی های این دستگاه را بیان کند تا کاربران بتوانند با اطلاعات کامل خرید خود را انجام دهند. به همین منظور به بررسی مزایا و معایب هود داکت می پردازیم.

یکی از مزایای هود بدون داکت این است که می توانید به راحتی آن را در هر نقطه از آشپزخانه نصب کنید زیرا نیازی به داکت متصل ندارد و تنها به کمک فیلتر کار می کند، به همین خاطر در انتخاب محل نصب آن آزاد هستید.

اما از لحاظ کارایی همانند هود های متصل به داکت نیستند به دلیل اینکه رطوبت ناشی از پخت و پز را با فیلتر تصفیه هوا پاکسازی کرده است و دوباره به محیط آشپزخانه باز می گرداند. این هود ها نیز صدای بلند تری دارند زیرا بیشترین کار را فن دستگاه انجام می دهد البته هر مدل هود بسته به قدرت صدای متفاوتی تولید می کند.

قدرت هود آشپزخانه

قدرت هود آشپزخانه میزان مکش هوا توسط موتور است که با واحد متر مکعب بر ساعت اندازه گیری می شود. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که زیاد آشپزی می کنید و همیشه در خانه تان بوی غذا به مشام می رسد و یا اجاق گاز بزرگی دارید حتما یک هود قدرتمند برای اشپزخانه خود خریداری کنید. هر چقدر مقدار قدرت هود بر حسب متر مکعب بر ساعت بیشتر باشد، میزان عملکرد هود بیشتر خواهد بود. این عدد نشان دهنده حجم هوا جذب شده توسط هود هر ساعت است اما این مقدار کیفیت جذب را تضمین نمی کند.

راهنمای خرید هود

سر و صدای هود

یکی از مشکلات اساسی در هنگام استفاده از دستگاه، سر و صدای هود است که این مشکل حتی در بهترین هود های آشپزخانه نیز یافت می شود. اما دستگاه هایی وجود دارند که صدای کمتری به وجود می آورند و گوش را کمتر آزار می دهد. بازه رایج این صدا بین 40 تا 60 دسی بل است که می توانید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

سرعت فن هود آشپزخانه

قابلیت تنظیم سرعت فن هود آشپزخانه در اکثر دستگاه ها وجود دارد و به شما این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن شرایط آشپزی خود سرعت مورد نظر خود را برای فن انتخاب نمایید. در برخی از مواقع نیازی نیست سرعت فن هود را در بیشترین حالت ممکن قرار دهید، در این شرایط  این قابلیت هود مفید واقع می شود. تنظیم سرعت فن متناسب با ذرات چربی و دوده غذا باعث خواهد شد تا طول عمر هود افزایش پیدا کند.

راهنمای خرید هود

نکات دیگر

ما در متن راهنمای خرید هود آشپزخانه علاوه بر ویژگی های اصلی و مهم به نکات فرعی نیز اشاره کرده ایم تا اطلاعات دقیقی از هود داشته باشید.

نکات دیگر هود آشپزخانه شامل این موارد می شود؛ حسگر های حرارتی جز امکاناتی هستند که در اکثر هود های پیشرفته وجود دارند. عملکرد این حسگر ها به این صورت است که با اندازه گیری گرمای ناشی از پخت و پز سرعت فن را تنظیم می کنند.

در خانه های هوشمند می توان از هود هوشمند نیز استفاده کرد زیرا بسیاری از هود های موجود در بازار به وای فای متصل می شوند تا بتوانید با گوشی خود آن را کنترل کنید.

راهنمای خرید هود

با انواع هود بیشتر آشنا شوید

در بازار فروش لوازم خانگی تنوع زیادی در انواع هود وجود دارد که ظاهرا انتخاب را سخت می کند. اما انتخاب مدل هود صرفا بر اساس سلیقه و نظر نیست زیرا هر مدل به فضای مخصوصی برای نصب نیاز دارد که باید در هنگام خرید آن را در نظر داشته باشید. در راهنمای خرید هود آشپزخانه با ما همراه باشید تا با انواع هود بیشتر آشنا شوید.

 

هود زیر کابینتی

راهنمای خرید هود

هود های زیر کابینتی همانطور که از اسمشان پیداست در زیر کابینت قرار می گیرند. این هود ها از نظر قیمت، مقرون به صرفه و ارزان تر از مدل های دیگر است. معمولا این هود ها بدون داکت هستند و به راحتی نصب می شوند.

 

هود دیواری یا شومینه ای

راهنمای خرید هود

برخی از هود ها به تنهایی در کنار کابینت ها نصب می شوند و بر خلاف هود زیر کابینتی هستند. این دستگاه هود دیواری یا شومینه ای نامیده می شوند زیرا بالای این هود حالتی شبیه به دودکش دارد. طراحی این هود به گونه است که می توانند خیلی راحت تر تمام سطح اجاق گاز را پوشش دهند و محل قرار گیری داکت آن کاملا مشخص است. هود دیواری قیمت بیشتری نسبت به هود زیر کابینتی دارد اما به دلیل قابلیت نصب آسان و عدم محدودیت فضای نصب، مورد توجه اکثر خریداران قرار گرفته است.

 

هود مخفی

راهنمای خرید هود

هود های مخفی تنها می تواند فضای طراحی شده را پوشش دهد و به صورت مخفی در زیر کابینت قرار می گیرد. این دستگاه از زیبایی و طراحی خاصی بهره مند شده است و برای آشپزخانه های مدرن با سبک ساده و مینیمالی کاملا گزینه مناسبی است.

 

هود جزیره ای

راهنمای خرید هود

هود های جزیره ای از نظر ظاهری کاملا شبیه به هود های دیواری هستند اما نصب آنها کاملا متفاوت است. هود های جزیره ای بر خلاف هود دیواری به دیوار متصل نمی شوند بلکه آنها را روی سقف نصب می کنند به این صورت که داکت آن از سقف آویزان است. این دستگاه نسبت به مدل های موجود در بازار گران تر بوده اما دارای طراحی زیبا تری است.

 

هود آسانسوری یا کشویی

راهنمای خرید هود

یکی از جالب ترین هود های موجود در این لیست، هود آسانسوری یا کشویی است که در کنار اجاق گاز نصب می شود. این هود ها در پشت گاز داخل کابینت جا ساز می شوند و زمان استفاده همانند کشو یا آسانسور به سمت بالا می آیند. طراحی هود آسانسوری باعث شده تا این هود جز هود های بدون داکت باشد و از فیلتر هوا استفاده کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟