خشک شدن غذا در مایکروویو
آموزش

نکاتی برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروویو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مایکروویو یکی از لوازم خانگی است که در پخت و گرم کردن غذا کمک بسزایی می کند. ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مایکروویو یکی از لوازم خانگی است که در پخت و گرم کردن غذا کمک بسزایی می کند. مایکروویو ها می توانند در کمترین زمان غذا را آماده کنند بدون اینکه آسیبی به آن بزنند. اندازه و ابعاد این دستگاه به گونه است که برای هر آشپزخانه ای مناسب است با این حال بی نقص نیستند و بعضی اوقات با مشکلاتی مواجه می شوند و ممکن است اتفاقی همچون خشک شدن غذا در مایکروویو رخ دهد.

اگر شما هم در خانه برای گرم کردن غذا به جای اجاق گاز از مایکروویو استفاده می کنید ممکن است برای شما هم خشک شدن غذا در مایکروویو اتفاق افتاده باشد. در این موقعیت غذا به حالت لاستیکی و خشک در می آید و نمی توان آن را مصرف کرد. اما راه حل هایی جهت جلوگیری از بروز این اتفاق وجود دارد که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

راه حلی برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروویو

خشک شدن غذا در مایکروویو

بسیاری از افراد هنگام گرم کردن غذا و پخت نان در مایکروویو نگران خشک شدن آن هستند و یا نگران مواجه شدن با این چنین مشکلاتی هستند. بعد از این اتفاقات عده ای تصور می کنند دستگاه دچار مشکل فنی شده است و یا مایکروویو برای این نوع پخت مناسب نیست. تمام این تصورات غلط را دور بیندازید و به دنبال راه حلی برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروویو باشید. ما در ادامه شش نکته را برایتان بازگو خواهیم کرد که با رعایت این نکات می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

روش نگهداری از غذا

خشک شدن غذا در مایکروویو

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما روش نگهداری از غذا بر خشک شدن غذا در مایکروویو تاثیر زیادی دارد. توصیه می شود که غذا داخل یک ظرف پلاستیکی در یخچال نگهداری شود البته باید از ظرف های در دار استفاده کنید تا رطوبت غذا در یخچال حفظ شود. اگر ظرف درب دار ندارید بهتر است از پلاستیک یا سلفون برای بستن ظرف استفاده نمایید.

نحوه گرم کردن غذا در مایکروویو

خشک شدن غذا در مایکروویو

یکی از راه حل هایی که از خشک شدن مواد غذایی جلوگیری می کند، نحوه گرم کردن غذا در مایکروویو است. این عبارت به این معناست که اگر می خواهید سیب زمینی سرخ کرده، املت، کوکو و یا غذا هایی از این قبیل درست کنید، استفاده از مایکروویو را فراموش کرده و به فکر پخت و پز با اجاق گاز و یا فر باشید. هنوز برنامه ای تحت عنوان سرخ کن مواد غذایی برای مایکروفر تعریف نشده است به همین دلیل نمی توانید از آن استفاده کنید. توصیه می شود که برای گرم کردن غذا، دستگاه را روی دمای بالا تنظیم نکنید تا مزه غذا تغییر نکند.

بیشتر بخوانید:

باور های غلط درباره مایکروویو را فراموش کنید

انتخاب ظرف مناسب برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروویو

خشک شدن غذا در مایکروویو

انتخاب ظرف مناسب برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروویو بسیار موثر است. در زمان استفاده از مایکروویو هرگز از ظروف فلزی استفاده نکنید زیرا امواج مایکروویو از فلز ها عبور نمی کند و ممکن است باعث جرقه شود. این ظروف نه تنها به گرم کردن غذا کمک نمی کند بلکه سبب بروز مشکل و خطر خواهد شد. همچنین از فویل های آلومینیومی نباید در داخل مایکروویو استفاده کرد.

معمولا استفاده از ظروف شیشه ای، سرامیکی و کاغذی هیچگونه مشکلی را برای غذا پیش نمی آورد اما در خصوص ظروف پلاستیکی این گونه نیست. برخی از ظروف پلاستیکی ریز موج های مایکروویو را از خود عبور می دهند و شرایط لازم را برای استفاده در مایکروویو را دارند. اما بعضی از آنها نه تنها امواج را عبور نمی دهند بلکه جنس آنها به گونه ای است که ظرف پلاستیکی داخل محفظه دستگاه آب می شود.

پخش غذا به صورت یکنواخت

عملکرد مایکروویو به این صورت است که موج را به غذا می تاباند و این موج ها مولکول های غذا را به جنب و جوش وا می دارد و گرمای لازم را تامین می کند. به همین منظور بهتر است پخش غذا به صورت یکنواخت در ظرف مورد نظر انجام شود تا از خشک شدن غذا در مایکروویو جلوگیری کند. اما اگر در یک قسمت ظرف غذا بیشتر بوده و یک دست پخش نشده باشد، آن قسمت که تجمع غذا بیشتر است امواج کم تری  را جذب می کند و در نتیجه قسمت هایی از غذا خشک خواهد شد. پس قبل از روشن کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید که همه جای غذا به یک مقدار گرم می شود.

 

رطوبت غذا

خشک شدن غذا در مایکروویو

غذا هایی که با آب پخته می شوند یا به عبارت دیگر آب پز هستند همانند ماکارونی، برنج، سبزیجات و پاستا برای گرم شدن نیاز به رطوبت زیادی دارند. رطوبت غذا از خشک شدن آن در مایکروویو پیشگیری می کند و مزه غذا حفظ می شود.

ساختار مولکول آب به این صورت است که اثر امواج باعث جنب و جوش بیشتر آن شده و گرمای بیشتری برای غذا تولید خواهد کرد. پس هر چقدر غذا آب و رطوبت بیشتری داشته باشد، هم سریع تر گرم می شود و هم خشک نخواهد شد. می توانید این رطوبت را با یک حوله کاغذی نمدار تامین کرد و همچنین با قرار دادن یک ظرف آب در مجاورت غذا این رطوبت به وجود می آید.

علاوه بر این، می توانید چند قاشق غذا خوری آب به ظرف غذا اضافه کنید و درب پلاستیکی مخصوص مایکروویو را روی ظرف قرار دهید. با انتشار امواج از دستگاه بخار آب ایجاد شده و غذا مرطوب می شود.

انتخاب درست برنامه پخت مایکروویو

خشک شدن غذا در مایکروویو

انتخاب درست برنامه پخت مایکروویو کمک می کند تا غذا در دستگاه خشک نشود. حالت هایی همانند یخ زدایی، درست کردن پاپ کرن و گرم کردن غذا از برنامه های کاربردی مایکروویو هستند اما اگر به درستی انتخاب نشود باعث خشک شدن غذا در مایکروویو خواهد شد. زیرا ممکن است بیش از اندازه گرما به وجود آید و تمام رطوبت مواد غذایی از بین برود و در نتیجه نتوان غذا را خورد.

 

علت خشک شدن کیک در مایکروویو

علت خشک شدن کیک در مایکروویو موارد زیادی را شامل می شود اما ما در این بخش چند تا از مهم ترین علل آن را نام خواهیم برد. به طور مثال کم بودن چربی، وجود مقدار کمی شکر در کیک، مخلوط شدن بیش از حد مواد کیک و مناسب نبودن میزان مایعات باعث خشک شدن کیک در مایکروویو می شود.

 

چگونه نان را در مایکروفر گرم کنیم که خشک نشود

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه نان را در مایکروویو گرم کنیم که خشک نشود م. هنگامی که نان را از فریزر خارج می کنید و آن را در مایکروویو گرم می کنید، مقدار زیادی از رطوبت آن بخار می شود. طبیعتا بعد از این اتفاق نان خشک خواهد شد. تنها راه حل این مسئله این است که مدت زمان گرم کردن نان در دستگاه را کوتاه کنید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟