دود کردن فر
آموزش

دود کردن فر به چه علت است و راه حل آن چیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در آشپزخانه لوازم گوناگونی همانند اجاق گاز، فر و مایکروویو برای پخت غذا ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در آشپزخانه لوازم گوناگونی همانند اجاق گاز، فر و مایکروویو برای پخت غذا وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص و قابلیت های متفاوتی را ارائه می دهد. زمانی که از این دستگاه ها برای طبخ و پخت غذا استفاده می شود ممکن است مشکلاتی رخ دهد که علت آن را ندانید و یا اطلاعات کافی برای رفع آن را نداشته باشید. به طور مثال احتمال دارد هنگامی که فر را برای پخت غذا روشن می کنید از محفظه آن دود خارج شود. در این شرایط حتما این سوال برایتان پیش می آید که دود کردن فر به چه علت است؟ در ادامه این مطلب به پاسخ این سوال پرداخته ایم پس با ما همراه باشید تا درباره آن بیشتر بدانید.

زمانی که دود از فر خارج می شود نگرانی و ترس زیادی را برای همه ایجاد می کنند و عده ای گمان می کنند که دستگاه سوخته است. با تمام این تفاسیر هر فردی که در این شرایط قرار بگیرد دچار ترس و وحشت خواهد شد زیرا دود فر آن قدر غلیظ و زیاد بوده که حتی اگر پنجره ها را باز کنید و یا هود را روشن کنید باز هم از بین بردن آن کار آسانی نیست. قبل از هر کاری به شما پیشنهاد می دهیم که برق را قطع کنید و کمی صبر کنید تا دستگاه خنک تر شود. دود کردن فر دلایل متعددی دارد اما برخی از آنها رایج هستند که با آن ها آشنا خواهید شد.

دلیل دود کردن فر

دود کردن فر

دود کردن فر نه تنها بوی بدی را در خانه و آشپزخانه ایجاد می کند بلکه طعم و مزه غذای داخل آن نیز از بین خواهد رفت. برای اینکه هر چه زود تر جلوی این اتفاق را بگیرید ابتدا باید دلیل دود کردن فر را بدانید. شما با دانستن چند نکته می توانید این مشکل را حل کنید اما در بعضی از مواقع نیاز است که حتما با یک متخصص ماهر برای رفع این مسئله تماس بگیرید.

استفاده از فر برای اولین بار

دود کردن فر

هنگامی که فر شما نو است احتمال دارد که هنگام پخت و پز دود کند یا به به عبارت دیگر استفاده از فر برای اولین بار ممکن است همراه با دود باشد. در دفعات اول که از دستگاه استفاده می کنید معمولا دود و یا بوی بد از دستگاه به مشام شما می رسد. اصلا نگران نباشید این اتفاق کاملا طبیعی بوده زیرا ممکن است کمی چسب و یا فوم داخل فر باقی مانده باشد و حرارت فر باعث ایجاد این بوی بد شده باشد.

اگر مطمئن هستید که هیچ پلاستیک و یا چسب اضافی داخل فر وجود ندارد اما باز هم دود و یا بوی بدی فضا را گرفته است. علت این بو مربوط به موادی بوده که در ساخت دستگاه استفاده شده است. هنگام ساخت و تولید فر یک روغن خاص محفظه داخلی دستگاه را پوشانده که در مقابل حرارت بوی ناخوشایندی ایجاد می کند. اما این بو کاملا عادی بوده که بعد از چند بار استفاده از بین خواهد رفت.

خرده های غذا داخل محفظه

دود کردن فر

مادامی که شما فر را برای پخت غذا انتخاب می کنید احتمال اینکه خرده های غذا داخل محفظه بریزد، وجود دارد. این موضوع یکی از دلایل دود کردن فر است به طوری که بوی بد سوختی و دود زیادی را ایجاد می کند.

فر ها معمولا از دو المنت حرارتی در پایین و بالای دستگاه بهره مند هستند. المنت بالایی تاثیری بر آتش سوزی ندارد اما زمانی که تکه های غذا روی المنت پایینی قرار می گیرد، آن خرده غذا ها می سوزد و احتمال شعله ور شدن آن وجود دارد. در این صورت دود از فر خارج می شود و بوی سوختنی به وجود می آید. قبل از هر چیزی فر را خاموش کنید و در صورتی که آتش سوزی رخ داده باشد روی شعله نمک بریزید.

جهت جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است هر چند وقت یکبار داخل فر را کاملا تمیز کنید تا هیچگونه خرده و تکه غذایی داخل آن باقی نماند. بعضی از فر ها قابلیت پاکسازی خودکار دارند که با کمک آن تکه های غذا به خاکستر تبدیل می شوند و در نهایت شما باید با یک دستمال آن را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن فر

دود کردن فر

شاید کمی بعید باشد اما نحوه تمیز کردن فر بر دود کردن آن تاثیر می گذارد. بسیاری از افراد برای تمیز کردن داخل فر از سرکه و یا مواد شیمیایی مخصوص استفاده می کنند. اما برخی از کاربران هنگام تمیز کاری دقت کافی ندارند و مواد پاک کننده را به خوبی از روی صفحات فر پاک نمی کنند. اگر مقداری از این مواد شیمیایی و یا سرکه تحت تاثیر گرمای فر قرار بگیرد، دود ایجاد می کند. برای رفع این دود، فر را خاموش کرده و صبر کنید تا کاملا خنک شود سپس به کمک یک پارچه دوباره محفظه داخلی دستگاه را تمیز کنید تا چیزی داخل آن باقی نماند.

قطره های چربی روی صفحات فر

دود کردن فر

قطره های چربی روی صفحات فر همانند تکه های غذا یکی از رایج ترین دلایل دود کردن فر است این اتفاق هنگام آشپزی با اجاق گاز نیز رخ می دهد اما دودی را ایجاد نمی کند. برای رفع آن می توانید از امکان پاک سازی خودکار فر استفاده نمایید در غیر این صورت می توانید با کمک شوینده های مخصوص چربی این قطرات را تمیز کنید. توجه داشته باشید که این مواد شوینده برای فر مناسب باشد تا به صفحات دستگاه آسیب نرساند و باعث خوردگی نشود. همچنین برای جلوگیری از ریختن قطرات چربی بر روی فر یک فویل را به عنوان سرپوش روی ظرف غذا قرار دهید.

نزدیکی زیاد به المنت گریل یا کباب پز

غذای خود را باید با کمی فاصله از المنت کباب پز قرار دهید زیرا در این شرایط احتمال ایجاد دود وجود دارد. نزدیکی زیاد به المنت گریل یا کباب پز باعث بالا رفتن بیش از حد حرارت و گرما خواهد شد مخصوصا زمانی که غذایی چرب در حال پخت است. پس زمان پخت غذا هایی همانند استیک و کباب حتما فاصله بین المنت و غذا را رعایت کنید تا فر دود نکند.

اشکال عنصر گرمایشی فر

دود کردن فر

گاهی اوقات ممکن است دود کردن فر و یا صدای زنگ ناشی از اشکال عنصر گرمایشی فر باشد که در این صورت بهترین کار تماس با یک تعمیرکار ماهر است تا نسبت به تعویض و تعمیر آنها اقدام نمایند. زیرا شما نمی توانید به تنهایی این مسئله را حل کنید.

البته اگر فر شما از نوع گازی است و فشار گاز خانگی شما بیش از حد نرمال باشد، فر شروع به دود کردن می کند. دندانه های فر را کنترل کنید تا شعله به آن ها نرسد در غیر این صورت باید با اداره گاز منطقه خود تماس بگیری تا فشار گاز خانه شما را تنظیم کند.

علت خاموش شدن فر اجاق گاز

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام استفاده از فر رخ می دهد، خاموش شدن ناگهانی است. این اتفاق دلایل مختلفی دارد اما ما مهم ترین های آن را به طور مختصر نام خواهیم برد. علت خاموش شدن فر اجاق گاز خرابی ترموستات و یا داغ شدن دستگاه است با این حال مواد دیگری همانند مشکل تهویه، خرابی تایمر، خرابی ترموکوپل و قدرت کم دستگاه بر این موضوع تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟