دکتر آقا محمدی
اخبار لوازم خانگی

الزام استاندارد سازی قطعات لوازم خانگی/ بازار را در پساتحریم در اختیار خارجی ها قرار نمی دهیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دکتر آقا محمدی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت در جریان مراسم ارائه نیازهای فناوری ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دکتر آقا محمدی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت در جریان مراسم ارائه نیازهای فناوری صنعت لوازم خانگی که به میزبانی کارخانه نوآوری سام برگزار شده بر استاندارد سازی قطعات لوازم خانگی تاکید کرد و گفت : ما باید بحث قطعات استاندارد را جدی پیگیری کنیم. اینکه هر تولیدکننده در یک محصول از اندازه قطعات غیر یکسان استفاده کند، منطقی نیست. قابل قبول نیست که بیش از 60 درصد در تولید قطعات تلویزیون وابستگی وجود داشته باشد و بگوییم که نمی شود. بنده اعتقاد دارم که می توانیم و این نیاز کمیته مشترک است.

دکتر آقا محمدی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه عنوان کرد: محصولات باید بتوانند بیش از 7 یا 8 سال عمر کند و نیازی به تعمیر وجود نداشته باشد. محصولات باید پایدار باشند و این مهم نیاز همکاری همه جانبه است. منظور بنده عدم وجود رقابت نیست اما استانداردسازی استاندارد سازی قطعات لوازم خانگی و تولید لازم است.

دکتر آقا محمدی افزود : اولین اقدامی که از حدود 3 سال پیش آغاز شد، تقسیم کار میان بخش های مختلف در حوزه فناوری بود که معاونت علمی، معاونت ریاست جمهوری در امور پیشرفت، وزارت علوم و ..  شامل آن می شدند که این نشست ها به یک فعالیت ملی و زنجیره ای تبدیل شدند. در حدود 25 زنجیره تعریف و تقسیم کار صورت گرفته است و در همین رابطه بانک مرکزی دایره تامین مالی را در دستور کار خود قرار داد و از همان ابتدا بانک مرکزی در بخش تامین منابع مالی ارزی و ریالی مسئولیت را پذیرفت. وزارت صمت نیز این کار را پذیرفت و زنجیره ها در آن جا رتبه بندی شد.

بیشتر بخوانید:

تلویزیون سام الکترونیک بر روی خط تولید قرار گرفت + ویدیو و تصاویر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این سیستم خرد و بزرگ وجود ندارد و همه با هم تجمیع خواهند شد. زنجیره طلا و جواهرات شکل گرفت و سند آن توسط خود آنها نوشته و به زودی جلسات آنها برگزار و به مرحله عملیاتی خواهد رسید. همچنین صنایع غذایی نیز یکی دیگر از زنجیره ها بود که در حال حاضر هر هفته جلسات در یکی از کارخانجات بزرگ برگزار و موضوعات پیگیری می شود.  این اتفاق در صنعت خودرو رخ داد و 50 درصد افزایش تولید هدف گذاری و 4 محصول جدید در ماه های آینده به بازار عرضه خواهد شد. در صنایع پوشاک نیز همینطور و به زودی شهرک پوشاک کلید خواهد خورد.

دکتر آقا محمدی ادامه داد: اما در خصوص زنجیره بزرگ لوازم خانگی طبیعی است تکنولوژی های گفته شده بخشی به این موضوع مربوط خواهد بود. باید ماشین ساز شویم و این موضوع بسیار مهم است چرا که کارخانه دار بودن کفایت نمی کند. این جلسه باید با حضور تمامی تولیدکنندگان بزرگ برگزار شود.بازدیدها در حال انجام است و پیش تر گروه انتخاب را بازدید کردیم و برنامه بعدی ما بازدید از کارخانه پاکشوما است.

دکتر آقا محمد اذعان کرد: تهیه یک سند جامع در خصوص صنعت لوازم خانگی الزامی است و البته که در این مهم باید بازار منطقه نیز مد نظر قرار بگیرد. باید جمعی شویم به نام ایران که برای تولید لوازم خانگی در موارد پایه، استاندارد سازی صورت گیرد. ورود به بازار کشورهای مختلف بدون پشتوانه خدمات غیر ممکن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم ایجاد فروشگاه های بزرگ در بخش لوازم خانگی مانند شهر فرش عنوان کرد: شهر فرش به خوبی از پس این ماجرا بر آمد. حداقل در کلانشهر باید چند فروشگاه بزرگ لوازم خانگی ایجاد شود که امکان نمایش محصولات مختلف لوازم خانگی برای خریداران وجود داشته باشد. همچنین فروشگاه های مجازی نیز از نیاز شرکت های تولیدکننده است.

دکتر آقا محمد افزود: باید گروه های تخصصی به بحث طراحی محصولات لوازم خانگی بپردازد. نمی شود برای هر گروه تولیدکننده یک سایت بزرگ طراحی راه اندازی کرد اما می توانیم یک بخش بزرگ طراحی تخصصی داشته باشیم که در زنجیره تولید قرار بگیرد و همه تولیدکنندگان از آن بهره ببرند. در نهایت شرکت های می توانند به اختصاصی سازی محصولات خود فکر کنند تا رقابت شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: قابل قبول نیست که نمی توانیم در صنعت لوازم خانگی باهم همکاری کنیم. سیاست های کشور در پسا تحریم حمایت اساسی و اصولی از تولیدات داخلی است اما کسانی در بازار فعال خواهند بود و به صورت جمعی کار خواهند کرد، حمایت خواهند شد. هرکه از این زنجیره بیرون باشد در جمع تولیدکنندگان قرار نخواهد گرفت. باید همکاری را گسترده و قیمت هارا در کنار افزایش کیفیت تولید، کاهش دهند. قطعا بدانید که در پسا تحریم بازار را در اختیار خارجی ها قرار نخواهیم داد تا به راحتی سهم بازار تولیدکنندگان ایرانی را به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟