بازگشت سامسونگ و ال جی
اخبار لوازم خانگی

خوب و بد بازگشت سامسونگ و ال جی /لزوم شفافیت در قرارداد و دریافت غرامت از کره ای ها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها اخبار ضد و نقیضی از بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران به گوش ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها اخبار ضد و نقیضی از بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران به گوش می رسد و البته آنطور که مشخص است نخست وزیر کره جنوبی نیز بی ارتباط با همین موضوعات وارد ایران نشده و احتمال بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران را تقویت و بر شایعات پیرامون آن دامن زده است.

خبر خروج سامسونگ و ال جی از بازار لوازم خانگی ایران برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال 1398 بر روی خروجی برخی از رسانه ها قرار گرفت. درست حدود یک سال از خروج بد عهد آمریکایی از برجام می گذشت که زمزمه های رفتن کره ای های بازار لوازم خانگی، تحت تاثیر تحریم های آمریکا به گوش رسید. تا جایی که در اواخر بهمن ماه همان سال خروج غول های فناوری کره ای به دلیل تحریم های آمریکا به صورت رسمی اعلام و تابلوهای این شرکت ها نیز از سردر مغازه ها برداشته شد.

ترامپ

 با ورود سفیر کره جنوبی به ایران و از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم که پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفت؛ حال مجددا خبر بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار لوازم خانگی ایران به خبر داغ این روزهای رسانه های داخلی و خارجی مبدل شده است.

نخست وزیر کره جنوبی در تهران

از آخرین حضور یک نخست وزیر کره ای به کشور حدود 44 سال گذشته بود که پس از زمزمه های توافق مجدد هیئت مذاکره کننده ایرانی با گروه 5+1 در خصوص برجام، چونگ سی کیونگ؛ نخست وزیر کره جنوبی در تاریخ 22 فروردین ماه سال جاری وارد تهران شد.

نخست وزیر کره جنوبی

اما این ماجرا چه ربطی به بازگشت سامسونگ و ال جی به ایران دارد؟ حتما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت البته نه از این دیدگاه که نخست وزیر کره جنوبی برای بازگشت شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی به تهران آمده است، بلکه یک نگاه جامع تر که حقیقت ماجرا و زمزمه های بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران را روشن تر خواهد کرد.

سال های 98 و 99 تنش میان مردان سرزمین پارس و چشم بادامی ها بر سر توقیف نفتکش کره جنوبی توسط ایران و همچنین پول های بلوکه شده ایران افزایش یافت. پول هایی که بخش عمده ای از آن مربوط به فروش نفت بوده و در نتیجه ورود نخست وزیر کره جنوبی به ایران به بحث های بسیار مهمتری از بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران معطوف بوده است.

چرا کره ای ها از خیر سهم بازار 50 درصدی خود در ایران گذشتند؟

بهمن ماه سال 98 به صورت رسمی اعلام شد که دو شرکت کره ای سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کرده و تابلوهای این برندها در حال جمع آوری است. اما چرا سامسونگ و ال جی قید بازار ایران و سهم خوب خود از این بازار پر فروش را زدند؟

فروشگاه لوازم خانگی ایرانی

حضور شرکت های خارجی در ایران در زمان باراک اوباما و برجام و خروج این شرکت ها در زمان تحریم های ظالمانه رئیس جمهور غمار باز آمریکایی یک قصه تکراری دارد. بی پرده سخن بگوییم، قرارداد های فاجعه بار طرف ایرانی با شرکای خارجی!!!

تمام این قراردادها ریشه در برجام داشت، و برجام ریشه در آب!!! در زمان عقد قرارداد برجام بسیاری از تحلیلگران داخلی انتقاداتی به برجام داشتند که آن روزها جناب رئیس جمهور منتقدان را بزدل خطاب کردند اما سرانجام کار مشخص شد که بزدل نه دلسوزان داخلی بلکه بدعهدان آمریکایی هستند.

در زمان قصه نافرجام برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر بر فعالیت های ایران معرفی شد و در همان زمان بسیاری از منتقدین این پرسش را از تیم مذاکره کننده داشتند که چه کسی بر فعالیت ها و تعهدات آمریکا نظارت خواهد کرد؟ در آن زمان محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران امضای کری را تضمین خواند و گفت این قرارداد تضمین های محکمی دارد. نکته جالب ماجرا اینجاست که در همان زمان سناتورهای جمهوری خواه در بیانیه ای رسما اعلام کردند که برجام یک توافق اجرایی است که تضمینی برای ادامه آن وجود ندارد و رئیس جمهور بعدی آمریکا با چرخش یک قلم این قرارداد را یک طرفه فسخ خواهد کرد!!!

برجام

تمامی قرارداد های برجامی ایران با شرکای خارجی در حوزه های مختلف از همین رویه پیروی کرد که در ادامه علت بازگو کردن این مسائل را بیشتر توضیح خواهیم داد.

موضوع بعدی مشکل انتقال پول در دوران تحریم بود. سوای اینکه قراردادهای خوبی با شرکای خارجی در زمان برجام بسته نشد و باید تضمین های محکمی در قراردادها گرفته می شد، شرکت های خارجی حتی اگر میخواستند هم نمی توانستند در بازار ایران حضور داشته باشند.

شفافیت حق مردم است و کسی هم قصد ندارد از عذر و تقصیر شرکان بدعهد اروپایی و آسیایی بکاهد، اما باید به مردم بگوییم که مشکل انتقال پول سد عظیمی برای ادامه همکاری با شرکای ایرانی بود. در همان زمان هم زمزمه هایی از علاقه مندی حضور برندهای کره ای در بازار ایران وجود داشت اما کره ای های می گفتند که پول قطعات مان را چطور پرداخت می کنید؟ موضوعی که طرفی ایرانی هیچ راه حلی برای آن نداشت و برای همین است که می گوییم برجام ریشه در آب داشت…

 

معایب ورود مجدد سامسونگ و ال جی به بازار ایران

بازگشت سامسونگ و ال جی

اواسط اردیبهشت ماه سال 98 واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع شد و در بهمن ماه همان سال هم دیگر خبری از کره ای های مملو از فناوری در ایران نبود. بازار انحصاری در اختیار تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قرار گرفت؛ فرصتی که سال ها در انتظار آن بودند.

گرچه در ابتدای ماجرا با کمبود شدید کالا در بازار مواجه بودیم اما رفته رفته رشد تولید شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی باعث شد تا روح تازه ای در کالبد تولیدکنندگان خسته ایرانی دمیده شود. افزایش خطوط تولید جدید، تولید یا مونتاژ محصولات جدید مانند کولرگازی و ماشین ظرفشویی و همچنین ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در صنعت لوازم خانگی از جمله موفقیت های مردان تولید این صنعت، در زمان ممنوعیت واردات بود.

در حال حاضر بخشی از تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد هستند که حضور مجدد کره ای ها باعث می شود تا رشد صنعت لوازم خانگی ایران متوقف شده و حجم عظیمی از نیروهای در حال اشتغال از کار بی کار شوند.

این تولیدکنندگان معتقدند که نباید اجازه ورود شرکت های کره ای را به بازار ایران بدهیم چرا که هنوز صنعت لوازم خانگی ایران توان رقابت با آنها را ندارد و تمام زحماتی که طی این 2 سال برای پیشرفت صنعت لوازم خانگی ایران کشیده شده، از بین خواهد رفت.

در همین رابطه حمیدرضا غزنوی؛ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با رسانه های داخلی گفته بود : «شرکت های کره ای در زمان تحریم های ظالمانه آمریکا، بازار ایران را ترک کردند. این شرکت ها هم پیمان ترامپ شدند و حتی و به شرکای ایرانی خود ضربه زدند. موضع ما کاملا مشخص است و هیچ مشکلی با تولیدکنندگان داخلی نداریم اما حرف ما این است که هیچ کشوری بازار خود را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار نمی دهد. تولیدکنندگان داخلی در زمان تحریم جور بد عهدی خارجی ها را کشیدند و این عاقلانه نیست که در شرایط خوب کشور، بازار لوازم خانگی ایران را مجدد در اختیار شرکت های کره ای قرار دهیم. در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی بازار را تامین کرده اند چه نیازی به ورود مجدد شرکت های خارجی به بازار ایران است؟»

تجارت فولاد توسط یک بدهکار بانکی

همچنین غلامرضا رزقیان‌مقدم؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد نیز در خصوص بازگشت شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به بازار ایران گفته بود: « ورود مجدد شرکت های کره ای به بازار ایران که در شرایط تحریم از ایران خارج شدند باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان لوازم خانگی مجددا به حاشیه بروند و زحمات بخش تولید در نبود کره ای ها از بین برود.»

اما موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران اینگونه مطرح شد که کالاهایی که نیاز کیفی بازار لوازم خانگی ایران را تامین می کنند نباید تا 3 سال اجازه ورود به بازار کشور را داشته باشند.

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت گفته بود : « باید تا سه سال از ورود کالاهایی که نیاز بازار کشور را در زمان تحریم تامین کردند، جلوگیری شود. به این ترتیب تولید کنندگانی که در بدترین شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدان غربی‌شان نیازهای صنعت را تامین کردند و در این حوزه کشور را به خود اتکایی رساندند، آسیب نخواهند دید و توان رقابت را خواهند داشت.»

اظهار نظر هادی ابوی؛ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز در خصوص بازگشت کره ای ها به بازار ایران اینگونه بود که با ورود مجدد و بی برنامه تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی که در زمان تحریم بازار کشور را ترک کردند باعث خواهد شد تا هزاران کارگر ایرانی از کار بیکار شوند. وی معتقد است که این اتفاق در دراز مدت باعث کاهش میزان تولید لوازم خانگی ایرانی در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ال کا ایران بر اساس اظهار نظرهای مسئولین صنعت لوازم خانگی ایران، حدود 3000 شرکت در حوزه صنعت لوازم خانگی فعال بوده و برای شرکت های تولیدکننده قطعه تولید می کنند. ورود شرکت های خارجی تهدیدی برای تولیدکنندگان و شرکت های فعال در حوزه لوازم خانگی خواهد بود و منتقدان ورود سامسونگ و ال جی به بازار ایران اصلی ترین درخواستشان از مسئولین دولتی، ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به مدت 5 سال است.

البته که در این میان سعید عمرانی؛ معاون قضایی دادستان کل کشور هم آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت : « این دو شرکت در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت ها بخواهند به کشور بیایند و به طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در کشور ما وجود نخواهد داشت.»

مزایای ورود غول های فناوری کره ای به بازار لوازم خانگی کشور

اما حال این پرسش مطرح است که آیا ورود شرکت های خارجی به بازار لوازم خانگی ایران سراسر زیان است؟ آیا بازگشت سامسونگ و ال جی با بازار ایران هیچ سود و فایده ای ندارد؟

بازگشت سامسونگ و ال جی

به عقیده موافقان ورود کره ای ها به بازار ایران، بازگشت سامسونگ و ال جی هیچ منافاتی با تولید نخواهد داشت و شرکت های تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی نباید از ورود شرکت های خارجی لوازم خانگی حراسی داشته باشند.

در همین رابطه جمشید نفر؛ رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با رسانه های داخلی گفته بود : « بازگشت برندهای لوازم خانگی خارجی نمی تواند تهدیدی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی باشد. یکی از فاکتورهای اصلی افزایش کیفیت در تولید محصولات داخلی ایجاد رقابت است. وجود انحصار به بازار کمکی نخواهد کرد، همانطور که در صنعت خودر مشاهده کردیم که ممنوعیت واردات خودرو تاثیری در افزایش کیفیت خودروهای داخلی نداشت. تحریم فرصت خوبی برای افزایش کیفیت در تولیدات لوازم خانگی بود اما امروز مشاهده می کنیم که کیفیت محصولات لوازم خانگی ایرانی و از همه مهمتر قیمت این محصولات آنطور که انتظار می رفت متناسب با تقاضای بازار نیست.»

در همین رابطه حسین شهرستانی؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز گفت : « عدم ایجاد فضای رقابتی کمکی به تولید لوازم خانگی ایرانی با کیفیت نخواهد کرد. اگر به دنبال رشد و حمایت از  صنعت لوازم خانگی ایران هستیم و تولیدی ریشه‌دار و مبتنی بر توانایی‌ها و زیر ساخت‌های واقعی را هدف گذاری کرده ایم؛ ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی دوای درد و راه حل اساسی برای این مهم نیست.»

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، موافقان ورود برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران بر این باورند که باید به سلایق مختلف احترام گذاشته شود و در یک بازار آزاد به مشتریان حق انتخاب داده شود. ایجاد فضای رقابتی و مدیریت درست بازار باعث رشد تولید خواهد شد. به عقیده این افراد ورود کالای نهایی به نفع صنعت لوازم خانگی ایران نیست اما اگر حضور شرکت های خارجی به همراه انتقال تکنولوژی و تولید محصول مشترک باشد و مانند گذشته بازار لوازم خانگی ایران تنها محلی برای فروش محصول دیده نشود، میتوان با یک مدیریت درست شاهد رشد صنعت لوازم خانگی کشور باشیم.

موافقان ورود شرکت های خارجی اصلی ترین دلیل موافقتشان را ایجاد فضای رقابتی در بازار لوازم خانگی ایران می دانند و معتقدند که بازار ایران نباید تنها محلی برای فروش تکنولوژی وارداتی باشد، بلکه می توان با برنامه ریزی دقیق به تولید مشترک و انتقال تکنولوژی روز دنیا در تولید لوازم خانگی دست پیدا کرد.

ممنوعیت واردات و رشد قارچگونه برندهای لوازم خانگی

صادقانه بگوییم که ممنوعیت واردات لوازم خانگی آنطور که باید و شاید باعث رشد کیفی تولیدات لوازم خانگی در کشور نشد. البته که برخی از شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در زمان ممنوعیت واردات، ظرفیت های بالای خودرا در عرصه تولید محصولات کیفی نشان دادند اما اطمینان خاطر از عدم حضور برندهای مطرح خارجی در کشور باعث شد تا آنطور که انتظار می رفت شاهد ارتقاء کیفیت در برخی از برندهای صنعت لوازم خانگی ایران نباشیم. حداقل نظرات مخاطبان ال کا ایران اینگونه نشان می دهد که سطح رضایت مشتریان از تولیدات لوازم خانگی به سطح انتظار نرسیده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که حمایت های لازم نیز از صنعت لوازم خانگی صورت نگرفت اما یکی از مضرات عدم حضور شرکت های خارجی در بازار ایران رشد قارچگونه برندهای لوازم خانگی بی نام و نشان بود. انحصار در بازار لوازم خانگی فرصت مناسبی بود تا برخی از سودجان بازار لوازم خانگی وارد عرصه تولید یا بهتر بگوییم شبه تولید شوند و با کمترین تلاش از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

بازگشت سامسونگ و ال جی

متاسفانه عدم نظارت و البته انحصار بازار لوازم خانگی باعث شد تا برندهای زیادی از بازار لوازم خانگی ایرانی سهم پیدا کنند.

این شرکت ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. اول آن دسته از برندهای بی نام و نشانی که پیش از این یا وجود نداشتند و یا در نقاط دور افتاده ایران به دلیل قیمت بسیار کم، بازار کوچکی برای خود دست و پا کرده بودند. این شرکت ها به واسطه عقد قرارداد با کارخانه های بزرگ لوازم خانگی، از ظرفیت های خالی تولید کارخانه های لوازم خانگی استفاده کرده و تولید بدون کارخانه که OEM نام دارد را در دستور کار خود قرار دارند.

تولید بدون کارخانه یا همان OEM بدان معناست که با ثبت یک برند و تامین قطعات عدمتا کم کیفیت و یا بی کیفیت، از ظرفیت تولیدی کارخانه های بزرگ استفاده کرده و کارخانه ها نیز با تولید محصول برای این شرکت ها با نام برند آنها، محصول نهایی را روانه بازار می کردند.

این شرکت های بدون کمترین زحمتی محصولات خودرا در بازار ایران میفروختند و در نهایت مشتریان آنها به مشکلات فراوانی برخورد می کردند. بسیاری از خریداران محصولات این برندها مشکلات خودرا با ال کا ایران در میان می گذاشتند. به عنوان مثال عدم دریافت خدمات مناسب و کیفیت پایین محصولات باعث نارضایتی شدید این مشتریان از محصولات خریداری شده بود که متاسفانه شرکت های معتبر لوازم خانگی ایرانی نیز به پای اشتباه این افراد نیز می سوختند. این شرکت ها در بخش خدمات قراردادی با شرکت های خدماتی منعقد می کردند و مدعی می شدند که در سراسر کشور نمایندگی خدمات دارند که در واقع اینگونه نبود.

شرکت های ارائه دهنده خدمات در بازار کشور وجود دارند که مسئولیت خدمات پس از فروش شرکت های بی نام و نشان را بر عهده می گرفتند که متاسفانه در بیشتر مواقع ضررهای مالی زیادی را متوجه خریداران از همه جا بی خبر می کردند.

دسته دوم نیز آن دسته از شرکت های بودند که با خرید و یا اجاره یک سوله مدعی تولید می شدند و از هر تولیدکننده دیگری مدعی تر بودند. جالب است بدانید که فرایند مونتاژ برخی از محصولات بسیار ساده است و از همین رو برخی از شرکت های تازه سبز شده در بازار ایران، با راه اندازی خط تولید محصولات اینچنینی ادعای تولیدکننده بودن می کردند، در صورتی که تولید واقعی محصول و مونتاژ ساده قطعات تفاوت های بسیاری دارد.

شرکت های معتبر تولیدکننده لوازم خانگی طی سال ها فعالیت خود و به واسطه تجربه فراوان در عرصه تولید، تامین کنندگان با کیفیت را شناسایی و اقدام به خرید مواد اولیه از داخل و خارج می کنند و بر همین اساس میزان رضایت مشتریان از خرید این محصولات نسبتا بیشتر است.

علاوه بر آن شرکت های معتبر تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی، بخش خدمات پس از فروششان در حقیقت بخشی از مجموعه همان شرکت است و در سراسر کشور نمایندگی دارند، به همین دلیل مشتریان این شرکت ها از بخش خدمات نیز رضایت داشته چراکه این شرکت ها مانند شرکت های لوازم خانگی OEM، بخش خدمات خودرا برون سپاری نکرده اند.

اما شرکت های بی نام و نشانی که به تازگی و پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی پا در عرصه به اصطلاح تولید گذاشتند، معمولا قطعات و مواد اولیه محصول را از تامین کنندگان بی نام نشان تامین می کردند. مواد اولیه وارداتی را نیز از شرکت های چینی درجه سوم تهیه کرده و همین امر هم سبب نارضایتی شدید مشتریان از کیفیت بسیار پایین محصولات می شد.

بازگشت سامسونگ و ال جی

حضور مجدد برندهای معتبر خارجی در کنار تولیدکنندگان موفق لوازم خانگی ایران باعث حذف این برندها خواهد شد.

خبرهای رسیده به دست خبرنگار «ال کا ایران» نیز نشان می دهد که شرکت های اینچنینی از زمانی که زمزمه حضور برندهای خارجی در کشور مطرح شده، تبلیغات اندک خودرا که عمدتا به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ختم میشد، متوقف کرده اند و دور از انتظار نیست که پس از بازگشت برندهای خارجی، دیگر اثری از این شرکت ها نباشد. برندهای بی نام و نشانی که حتی یک وب سایت شرکتی مناسب نداشته و در زمان ممنوعیت واردات سودهای کلانی به جیب زده اند.

گواه این ادعا اینجاست که بسیاری از مشتریان این شرکت ها با دفتر «ال کا ایران» تماس گرفته و فکر می کردند که سایت خبری ال کا ایران، سایت شرکتی این برند ها است. حال این ماجرا چگونه رخ می داد؟ ال کا ایران برای معرفی این شرکت ها در جهت روشن شدن ذهن افکار عمومی و مشتریان این شرکت ها، مقالاتی را برای معرفی درست این شرکت ها منتشر می کرد تا خریداران محصولات این برند ها بدانند که از چه شرکتی خرید می کنند. انتشار این اطلاعات در بخش معرفی شرکت های لوازم خانگی باعث می شد تا زمانی که مخاطبی نام یک برند بی نام و نشان را می شنید، با کسب اطلاع از این برندها خرید درست تری داشته باشد.

متاسفانه این شرکت ها آنقدر ضعیف و بی پایه و اساس هستند که از داشتن یک سایت شرکتی مناسب هم محرومند. این برندها هیچ احترامی برای مشتریانشان قائل نیستند و حاضر نبودند هزینه ای برای طراحی یک سایت مناسب انجام دهند.

اگر جزو مخاطبان ال کا ایران هستید خاطرتان هست که در یک مورد «ال کا ایران» از یکی از همین شرکت ها انتقاد کرد و با تهدید آن شرکت و بلاک کردن اکانت رسمی «ال کا ایران» توسط صفحات این برند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام مواجه شد!!!

حذف این شرکت ها باعث خواهد شد تا از تعداد مشتریان ناراضی بازار لوازم خانگی ایران کاسته شود و گناه این شرکت ها نیز به پای شرکت های معتبر لوازم خانگی نوشته نشود.

راهکارهای مناسب برای بازگشت برندهای خارجی

انتقاد بدون راهکار هیچ سودی ندارد و ما نیز به این اصل پایبندیم. بدون تعارف بازگشت برندهای خارجی اگر بدون برنامه ریزی دقیق باشد نفس تولیدکننده ایرانی را خواهد گرفت و اگر این موضوع مدیریت شود، هم تولیدکننده ایرانی و هم خریدار ایرانی از آن سود خواهند برد.

بازار لوازم خانگی ایران

نباید برای بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران شتاب زده عمل کنیم. باید برای ایجاد یک بازار رقابتی در جهت ارتقاء سطح کیفی تولیدات داخلی برنامه ریزی شود و نباید نگاه سودجویانه به این رفت و آمدها داشته باشیم. نباید بازار ایران را به راحتی در اختیار شرکای بدعهد قرار دهیم و برای ورود آنها فرش قرمز پهن کنیم.

بر کسی پوشیده نیست که بازار 80 میلیونی ایران یک فرصت کم نظیر برای حضور برندهای خارجی است و آنها نیز به خوبی به این موضوع واقف هستند اما اگر می خواهیم حضور برندهای خارجی لوازم خانگی کمر تولیدات داخلی را نشکند، چه باید بکنیم؟

درسی که باید از گذشته بگیریم

پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت های خارجی حاضر در بازار ایران در بخش های مختلف به دو دسته تقسیم شدند. اول آن دسته از شرکت ها که بدون هیچ مانعی از ایران خارج شدند و تمامی اموال و دارایی های خود را یک شبه از کشور خارج کردند، مانند شرکت رنو در صنعت خودرو ایران و دوم شرکت هایی که تا امروز نیز در حال فعالیت در کشور و شراکت درست با طرف ایرانی هستند.

در بخشی که به قصه ی برجام اشاره کردیم گفتیم که در ادامه بیشتر به دلایل پرداختن به این موضوع اشاره خواهیم کرد. برجام می توانست یکی از بهترین قراردادهای اقتصادی ایران باشد که باعث رشد اقتصاد ایران شود اما اینگونه نشد، چرا؟ چون قرارداد درستی بین ایران و کشور های 1+5 بسته نشد.

 برجام

پس از بازگشت مجدد تحریم ها که به امضای غمار باز آمریکایی صورت گرفت، شرکت هایی مانند رنو، پژو و توتال و چند شرکت خودرویی و غیر خودرویی دیگر به راحتی بازار ایران را ترک کردند. اما در همان صنعت خودرو، کمپانی جک به عنوان شریک تجاری کرمان موتور و یا برند ام وی ام به عنوان شریک تجاری مدیران خودرو در بازار ایران ماندند. قرارداد خوب و قرارداد بد نتیجه این دو اتفاق بود.

عقد قرارداد محکم و با پشتوانه

برای ورود برندهای خارجی چه در صنعت لوازم خانگی و چه در صنایع دیگر اینبار باید از گذشته درس بگیریم. در زمان مذاکرات برجامی رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تاکید داشتند که باید ضمانت اجرایی مناسب از طرف های خارجی گرفته شود که متاسفانه این مهم رخ نداد.

حال برای بازگشت شرکای خارجی صنعت لوازم خانگی ایران باید قراردادهای سفت و سخت بسته شده و برای این قرارداد ها ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود. این قرارداد می بایست کاملا شفاف و با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم و به استحضار عموم مردم ایران رسانده شود.

ال کا ایران از همین جا اعلام می کند که اگر موضوع بازگشت کره ای ها به بازار ایران صحت داشته باشد، پیگیر این موضوع خواهد بود و تمام تلاش خود را در حوزه رسانه برای شفافیت این قرارداد به کار خواهد گرفت.

دریافت غرامت از شرکت های کره ای

بازگشت سامسونگ و ال جی

خروج شرکت های کره ای از ایران صدمات زیادی را به شرکای ایرانی این برندها وارد کرد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم نباید بازار کشور را به راحتی در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم از همین رو دریافت غرامت از شرکت های خارجی می بایست در اولویت طرف های ایرانی قرار بگیرد.

میزان خسارت وارده به شرکت های ایرانی که شریک تجاری برندهای کره ای بودند باید به صورت دقیق محاسبه شده و از کره ای ها دریافت شود. البته که این مهم همکاری شرکای ایرانی مانند گلدیران و سام الکترونیک را می طلبد و بعید است که آنها نیز به اهمیت این موضوع واقف نباشند.

شرکت های خارجی که زمزمه ورود آنها به بازار ایران مطرح شده نباید احساس کنند که بازار ایران شبیه یک کاروان سرا است که هر موقع خواستند بیایند و هر موقع که خواستند برود. در عقد قرارداد نیز باید بند غرامت در صورت بروز مشکل های اینچنینی نیز لحاظ شود و ضمانت های محکم اجرایی نیز از آنها گرفته شود.

درج نام شریک ایرانی به عنوان نماینده رسمی در وب سایت رسمی شرکت خارجی

تمامی برندهای معتبر دنیا که در سراسر دنیا نماینده دارند، در بخشی از وب سایت رسمی خود اسامی کشورها و نام شرکای تجاری شان را در بخش نمایندگی ها درج می کنند. شریک تجاری خارجی باید متعهد شود نام شریک تجاری ایرانی را در وب سایت رسمی خود منتشر کند.

تغییر شرایط فروش محصولات خارجی

وزارت صنعت

برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید شرایط فروش محصولات شرکای خارجی در بازار ایران تغییر کند. به عنوان مثال دریافت مالیات فروش بیشتر از این شرکت ها می تواند راهکار مناسبی باشد. البته در این خصوص متخصصان امر، به ویژه وزارت صمت می تواند راهکارهای مناسب تری نیز پیدا کند.

سرمایه گذاری مستقیم در عرصه تجهیزات تولید و انتقال تکنولوژی

مهمترین شرط حضور مجدد برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران می بایست سرمایه گذاری مستقیم در عرصه تجهیزات تولید لوازم خانگی و انتقال تکنولوژی باشد. شرکت های خارجی می بایست متعهد شوند که در یک بازه زمانی مناسب، سرمایه گذاری درستی به کمک شریک ایرانی خود انجام دهد.

بازگشت سامسونگ و ال جی

این سرمایه گذاری شامل احداث کارخانه، ارسال تجهیزات به روز تولید لوازم خانگی و انتقال تکونولوژی روز دنیا در عرصه تولید محصولات با کیفت می شود که باید نگاه ویژه ای به آن داشت. نباید مانند گذشته بازار ایران تنها مصرف کننده تکنولوژی باشد و در زمان بروز مشکل و خروج احتمالی شرکت های خارجی، مجددا شاهد اتفاقات گذشته باشیم.

بر اساس عقد یک قرارداد شفاف و مناسب می بایست طرف خارجی متعهد شود که در یک بازه زمانی مناسب که نیازمند کارشناسی طرف های ایرانی است، تکنولوژی تولید به ایران منتقل شده و طرف ایرانی نیز آموزش های لازم را ببیند. حضور مهندسان ایرانی در شرکت های خارجی برای آموزش و ارتقاء سطح علمی در عرصه تولید، می تواند یکی از گزینه های پیش رو باشد.

آموزش نیروهای ایرانی و تعهد در ارسال قطعات تجهیزات تولید

همانطور که گفته شد شرکای خارجی می بایست متعهد شوند که مهندسان و نیروهای کار طرف ایرانی را به درستی آموزش دهند. ارسال تجهیزات تولید به تنهایی کافی نخواهد بود و باید طرف خارجی متعهد شود که صفر تا صد کار و البته تعمیرات دستگاه های تولید را به طرف ایرانی آموزش دهد.

علاوه بر آن طرف خارجی باید تعهد دهد که تحت هر شرایطی از ارسال قطعات برای تعمیر این دستگاه ها خودداری نکند تا اگر در آینده بازهم به هر دلیلی شریک تجاری خارجی مجبور به ترک ایران شد، طرف ایرانی در صورت خرابی احتمالی تجهیزات تولید، در تامین قطعات مورد نیاز دچار مشکل نشود.

شریک ایرانی؛ هاب صادراتی منطقه

یکی از برنامه های وزارت صنعت در طرح توسعه صادرات که در سال 98 مطرح شد، صادرات محصولات ایرانی به 2+15 کشور همسایه بود. صادرات به 2+15 کشور یعنی به‌غیر از عراق، امارات، افغانستان، ترکیه، پاکستان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان، کشورهای هند و چین نیز می توانند مقصدهای صادراتی ایران باشند.

برندهای خارجی صنعت لوازم خانگی که قصد ورود مجدد به بازار ایران را دارند می بایست متعهد شوند که شرایط را برای تبدیل کردن شرکای ایرانی خود به هاب صادراتی منطقه در یک بازه زمانی مناسب، فراهم کنند.

صادرات لوازم خانگی

یکی از ارکان مهم رشد اقتصادی در کشور، صادرات و ارز آوری برای کشور است. وزارت صمت و شرکای ایرانی می بایست این فرصت را غنمیت شمارده و از این موضوع بهره کافی را ببرند.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، طی چند ساله گذشته اگرچه تحریم ها باعث شد تا شرایط اقتصادی و تولید در صنایع مختلف کشور دچار مشکلاتی شوند اما به واقع در مشکلات پیش آمده چقدر خودمان مقصریم؟ ساده انگاری و عدم وجود برنامه های میان مدت و بلند مدت نقش به سزایی در پیش امدن مشکلات داشته و باید به آن اعتراف کنیم.

باید اعتراف کنیم که متاسفانه هیچ وقت برنامه های کلانی برای توسعه صنعت لوازم خانگی کشور وجود نداشته و در شرایط بی برنامه‌گی موجود، شرکت های ایرانی لوازم خانگی برای بقاء مجبور به اجرای برنامه های کوتاه مدت بودند. از همین رو مشکلات اینچینی دامن صنعت لوازم خانگی و سایر صنایع کشور را گرفته و حال فرصت مناسبی است تا از اشتباهات گذشته درس بگیریم.

حضور نخست وزیر کره جنوبی که البته پس از بازگشت به کره برکنار شد، به منزله ورود سامسونگ و ال جی به بازار ایران نبود. مسائل مهمتری از جمله توقیف نفتکش کره ای توسط جمهوری اسلامی ایران و آزادسازی پول های بلوکه شده توسط دولت کره جنوبی، به موضع ورود برندهای خارجی به بازار ایران اولویت داشته و خواهد داشت.

بازگشت سامسونگ و ال جی

اما واقعیت اینجاست که اگر مشکلات ایران در خصوص مسائل هسته ای حل شود و منافع کلان دولت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای نظیر کره جنوبی باشد، بازگشت ال جی و سامسونگ دور از انتظار نیست. به زبان ساده تر اگر مذاکرات مجدد به نتایج مثبتی برسد و دولت کره جنوبی نیز مشکلات مالی خود با ایران را حل کند، آن زمان خرید نفت ایران توسط کشور کره در ازای شرطی به نام بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود و این همان منافع ملی و کلان کشور است که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.

در چنین شرایطی بهتر است به واسطه یک مدیریت درست از تجربه های تلخ گذشته بهره ببریم و به کمک همکاری و تعامل سازنده با شرکای خارجی به فکر ارتقاء کیفیت محصولات ایرانی، ایجاد رقابت در بازار و از همه مهمتر احترام و حق انتخاب بیشتر برای خریداران ایرانی باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • امید | 06 اردیبهشت 1400 در 9:35 ب.ظ

    گروه انتخاب میخواد با ایجاد انحصار و رفتارهای بچگانه بقیه رقبا رو حذف کنه و فقط خودش باقی بمونه

  • خیار شور | 15 شهریور 1400 در 7:48 ق.ظ

    کشوری که مدیریت آن دست دلال هاست با دهها سازمان برای مبارزه با قاچاق و دهها سازمان نظارت، بهشتی است برای دلالان
    مرغ و گوشت و ماهی در دست دلال
    خودرو و لوازم یدکی بی کیفیت در دست دلال
    ماشین چینس با چند برابر قیمت روز دنیا در دست شرکت های دلال
    زمین و ملک و ساحل دریا و جنگل در دست زمین خوار و دلال
    دارو و سلامت مردم در دست دلال
    خرید و فروش نفت و …. در دست دلال
    گرفتن وام و …. در دست دلال
    میوه و تره بار
    خوارو بار و ارزاق عمومی مردم
    دلار و ارزو سکه و طلا …. در دست دلال.
    آموزش و پرورش و تحصیلات دانشگاهای برای دلالان و پولداران
    خون مردم در شیشه به دست دلال
    اعصاب مردم خسته و نگران دست دلال
    مسولین محترم همه دلال
    حتی کرونا و مرگ باعث نشد ذره ای بترسند و نگران شوند