علت سیاه شدن زودپز
آموزش

علت سیاه شدن زودپز چه می تواند باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روز ها اکثر افراد برای پختن غذا به دنبال راه حلی سریع و ساده هستند. ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روز ها اکثر افراد برای پختن غذا به دنبال راه حلی سریع و ساده هستند. لوازم خانگی زیادی در بازار یافت می شود که در پخت سریع غذا به ما کمک می کند یکی از قدیمی ترین و کارآمد ترین آنها زودپز است. جنس دیگ زودپز ها معمولا از استیل، آلیاژ آلومینیوم و یا فولاد های ضد زنگ بوده که ممکن است بعد از مدت ها استفاده سیاه شوند. سیاه شدن داخل زودپز علاوه بر اینکه ظاهری ناخوشایندی را ایجاد می کند، ممکن است بر روی طعم غذا نیز تاثیر بگذارد. این موضوع باعث شد تا ما در این متن به علت سیاه شدن زودپز بپردازیم.

علت سیاه شدن زودپز

آشنایی با علت سیاه شدن داخل زودپز می تواند به شما کمک کند تا در صورت امکان از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. مادر این متن به طور کلی به موضوعات زیر خواهیم پرداخت.

  • علت سیاه شدن زودپز
  • برق انداختن زودپز استیل
  • تمیز کردن زودپز سوخته قدیمی
  • علت سیاه شدن داخل زودپز استیل
  • از بین بردن سیاهی داخل زودپز
  • شستن زودپز قدیمی

علت سیاه شدن زودپز

علت سیاه شدن زودپز

قبل از آن که علت سیاه شدن زودپز را برایتان شرح دهیم بهتر است درباره روش هایی برای جلوگیری از سیاه شدن داخل زودپز بیشتر بدانید زیرا با این کار عمر زودپز شما افزایش پیدا خواهد کرد و ظاهر آن زیبا و تمیز تر می ماند.

جلوگیری از سیاه شدن زودپز

علت سیاه شدن زودپز

یکی از نکاتی که می تواند در جلوگیری از سیاه شدن زودپز کمک کند توجه به جنس زودپز قبل از خرید است. بهترین نوع زودپز از جنس آلیاژ های سنگین و ضد زنگ است. بیشتر زودپز های موجود در بازار ایران از جنس استیل ضد زنگ، چدن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و … بوده که در پخت غذا بسیار تاثیر گذار خواهد بود. انتخاب جنس های متفرقه و بی کیفیت باعث می شود تا طعم و بوی غذا تغییر کند همچنین به مرور زمان بدنه تحت تاثیر گرما و فشار داخلی قرار می گیرد و سیاه خواهد شد.

نکته ی بعدی که باید به آن نیز بیشتر از هر چیزی توجه داشته باشید، محل قرار گیری و نگهداری از زودپز است. معمولا زودپز را داخل کابینت و به ندرت روی کانتر قرار می دهند در صورتی که در این دو مکان حرارات و گرمایی وارد نشود و یا رطوبت زیادی وجود نداشته باشد هیچ گونه آسیبی به دستگاه وارد نمی شود.

علت سیاه شدن زودپز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام آشپزی و پخت غذا بر روی اجاق گاز مجبور به استفاده از زودپز شده باشید. از آنجایی که اجاق گاز است و حرارت منتشر می کند احتمال سیاه شدن زودپز وجود دارد. پس سعی کنید هنگام استفاده از زودپز آن را از حرارت دور نگهدارید.

نوع غذایی که انتخاب می کنید در زودپز پخته شود می تواند از سیاه شدن آن جلوگیری کند به طور مثال جلوگیری از پخت قارچ و یا لبو که پس از پخته شدن با تغییر رنگ همراه است می تواند از زودپز شما در برابر سیاه شدن محافظت نماید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید زودپز و آشنایی با معیار های اصلی آن

علت سیاه شدن زودپز چیست؟

علت سیاه شدن زودپز

گاهی اوقات ممکن است شما تمامی این نکات را رعایت نمایید اما باز هم شاهد سیاه شدن بدنه و داخل زودپز باشید اما نمی دانید علت سیاه شدن زودپز چیست. همانطور که گفته بودیم ما در این متن به علت سیاه شدن داخل زودپز استیل و علت تغییر رنگ زودپز پس از گذشت چند سال استفاده چه خواهد بود. در بخش های دیگر نیز به علت سیاه شدن غذا در دیگ زودپز، برق انداخن زودپز استیل ، تمیز کردن زودپز سوخته، از بین بردن سیاهی داخل زودپز و پاسخ سوال چگونه داخل زودپز را سفید کنیم اشاره خواهیم داشت.

جنس بدنه نقش موثری در تغییر رنگ زودپز دارد و همانطور که گفته شد قبل از خرید باید حتما به این نکته توجه داشته باشید. یکی از علت های سیاه شدن زودپز جنس آن است. مناسب نبودن جنس به کار گرفته شده در این دستگاه می تواند در ظاهر، پخت غذا و مقاومت آن نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

علت سیاه شدن زودپز

پخت غذا هایی مانند لوبیا قرمز و یا قارچ می تواند باعث سیاه شدن دیواره داخلی زودپز شود. شما می توانید بعد از پخت این دسته از مواد غذایی، داخل دیگ زودپز کمی آب گرم ریخته و بگذارید چند ساعت بماند سپس آن را بشوید.

حرارت اجاق گاز، بخاری، هیتر و یا هر وسیله ی دیگر که گرما تولید می کند بر سیاه شدن زودپز موثر است به طوری که اگر زودپز در نزدیکی هر یک از این وسایل قرار بگیرد سیاه خواهد شد.

علت سیاه شدن غذا در دیگ زودپز

علت سیاه شدن زودپز

هدف از پخت غذا در زودپز تهیه غذایی با کیفیت، حفظ ارزش غذایی مواد خوراکی، سرعت بخشیدن به روند پخت و حفظ ایمنی در هنگام آشپزی است. اما اگر بعد از اتمام کار زودپز با یک غذای سیاه و سوخته مواجه شوید قطعا حس بدی بهتان دست می دهد و اولین سوالی که در ذهن شما شکل می گیرد این است که علت سیاه شدن غذا در دیگ زودپز چه می تواند باشد؟ موضوعات مختلفی باعث سیاه شدن غذا و یا به اصطلاح سوختن غذا در زودپز می شود که ما در ادامه آن ها را برایتان بازگو کرده ایم.

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که اگر بعد از اتمام کار زودپز اگر دستگاه را داخل آب سر قرار دهند دمای محتویات داخل آن کاهش پیدا می کند و سریع تر می توان غذا را میل کرد. این تصور کاملا اشتباه است و باعث سیاه شدن غذای داخل زودپز می شود.

علت سیاه شدن زودپز

علت دیگر سیاه شدن غذا در دیگ زودپز کم بودن آب داخل دیگ برای پخت غذا است. برخی از غذا ها برای پخت نیاز به کمی آب دارد که اگر هنگام پخت آنها در زودپز این آب و رطوبت تامین نشده باشد غذا سیاه خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر دیوازه زودپز شما سیاه باشد و درون آن غذا درست کنید احتمال سیاه شدن غذا نیز وجود دارد. پس یکی از علت های سیاه شدن غذا در زودپز،  سیاه بودن دیواره های داخلی دستگاه به شمار می آید.

از بین بردن سیاهی زودپز

علت سیاه شدن زودپز

بسیاری از کاربران از سیاه شدن زودپز رنج می برند و به دنبال راه حلی برای از بین بردن سیاهی زودپز خود هستند. علاوه بر این، اکثر ظروف استیل بعد از مدتی زیبایی و براقی خود را از دست می دهد به همین دلیل ما در این بخش از متن به نحوه برق انداختن زودپز استیل خواهیم پرداخت.

معمولا تمیز کردن زودپز با چند روش یکسان انجام می شود اما باید چندین نکته را در این باره رعایت کرد تا نتیجه بهتری داشته باشد. تمام مطالبی که ما در این بخش خوهیم گفت درباره برق انداختن زودپز قدیمی ، تمیز کردن زودپز سوخته، شستن زودپز و از بین بردن سیاهی زودپز است.

بیشتر بخوانید:

علت سر و صدای زیاد زودپز چیست؟

برای براق کردن زودپز استیل و از بین بردن سیاهی آن می توانید از براق کننده های معمولی استفاده نمایید البته توجه داشته باشید که براق کننده های قوی می توانند به بدنه زودپز آسیب وارد کند. همچنین می توانید با ترکیب جوش شیرین و آب سیاهی زودپز استیل را از بین ببرید و آن را براق کنید. برای تمیز کردن زودپز استیل به هیچ وجه از سیم ظرفشویی استفاده نکنید و با آب سرد آبکشی نمایید.

شما می توانید برای تمیز کردن زودپز سوخته از وسایل موجود در خانه نیز استفاده نمایید تنها کافیست مقداری آب داخل زود پز بریزید و چند قاشق سرکه به آن اضافه کنید. برخی بر این باورند که با قرار دادن زودپز به همراه این محلول روی حرارت تاثیر آن چند برابر خواهد شد اما ما این کار را پیشنهاد نمی دهیم زیرا معتقدیم حرارت می تواند باعث سیاه شدن زودپز شود.

نکات مهم

علت سیاه شدن زودپز

همانطور که گفته شد توجه به چند نکته می تواند تاثیر بیشتری بر از بین بردن سیاهی زودپز می گذارد به همین منظور چندین نکته را در این قسمت برای شما نام خواهیم برد.

در صورتی که غذا داخل زودپز شما سوخت و سیاهی آن داخل دیگ باقی ماند چندین مرتبه زودپز را بشوید تا کاملا این سیاهی از بین برد. اگر این سیاهی باقی بماند نه تنها ظاهری بد خواهد داشت بلکه از لحاظ بهداشتی باعث سرطان خواهد شد.

اسکاچ های سفت و محکم به هیچ عنوان مناسب تمیز کردن ظروف استیل و زودپز نخواهد بود پس از پارچه های نرم برای تمیز کردن زودپز استفاده نمایید. همچنین شوینده های بسیار قوی می توانند به بدنه زودپز آسیب وارد کنند پس بهتر است از استفاده آنها پرهیز کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • علیرضا | 13 تیر 1400 در 5:17 ب.ظ

    مطلب خیلی خوبی بود ممنون

  • علی | 16 فروردین 1401 در 1:50 ق.ظ

    حاشیه گویی در مطلب زیاد بود و نکات آموزشی به کندی بیان میشد. تشکر