راهنمای خرید زودپز
اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید زودپز و آشنایی با معیار های اصلی آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ما در این متن به شما کمک خواهیم کرد تا با نکات مهم در خرید زودپز آشنا شوید و ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ما در این متن به شما کمک خواهیم کرد تا با نکات مهم در خرید زودپز آشنا شوید و به طور کامل راهنمای خرید زودپز را بدانید. دانستن این نکات کمک می کند تا خرید آگاهانه ای داشته باشید و بهترین لوازم خانگی را برای خود انتخاب نمایید. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا خرید زودپز حائز اهمیت است، با ما در ادامه همراه باشید تا درباره آن بیشتر بدانید.

از گذشته تا به امروز لوازم خانگی های متنوعی برای پخت و پز، اختراع و ساخته شده اند. این وسایل اجاق گاز، مایکروویو، پلوپز، زودپز، آون توستر و … را در بر می گیرد. اجاق گاز های پیشرفته، مایکروویو های هوشمند و یا آون توستر های جدید هر کدام دارای قابلیت های کاربردی و مفید هستند اما تعداد این اجناس در بازار لوازم خانگی ایران به دلیل تحریم ها نسبت به گذشته کم تر شده و قیمت آن ها نیز افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای پخت برخی از غذا ها رو به خرید زودپز می آورند.

در این مطلب به موضاعات زیر خواهیم پرداخت.

  • راهنمی خرید زودپز
  • نکات مهم در خرید زودپز
  • بهترین مارک زودپز
  • زودپز خوب چی بخرم
  • مزایا و معایب زودپز
  • مقایسه زودپز برقی و زودپز معمولی
  • مارک های معروف زودپز

راهنمای خرید زودپز

صدای سوت زودپز برای خیلی از ما یادآور روز های خوش کودکی و مهمانی های خانه مادربزرگ است، در آن زمان که هنوز خبری از لوازم آشپزخانه مدرن نبود از زودپز برای طبخ غذاهای دیر پز استفاده می کردند زیرا به واسطه این دستگاه غذا های دیر پز در کمترین زمان ممکن پخته می شوند. با گران شدن وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی افراد زیادی فکر خرید زودپز را در سر دارند اما نمی دانند چه نکات و معیار هایی را باید در خرید خود لحاظ کنند. راهنمای خرید زودپز به شما کمک می کند تا تمام معیار هایی که باید یک زودپز خوب داشته باشد بدانید.

شما می توانید با مراجعه به صفحه راهنمای خرید لوازم خانگی برای خرید هر گونه لوازم خانگی کمک بگیرید و با مقایس های مهم در خرید وسایل آشپزخانه آشنا شوید.

 

مزایا و معایب زودپز

راهنمای خرید زودپز

به طور کلی زودپز های جدید نسبت به دستگاه های قدیمی از ایمنی بیشتری برخوردار شده اند و خطر استفاده از آن کاهش پیدا کرده و همچنین نقاط قوت این دستگاه تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شده و مزایای استفاده از زودپز افزایش پیدا کرده است. با این حال لازم است تا برخی از مزایا و معایب زودپز به طور کامل بدانید تا به طور واضح بدانید هدفتان از خرید زودپز چیست.

صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان

صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان مهم ترین و بارز ترین ویژگی زودپز محسوب می شود. زیرا زمان پخت مواد غذایی با این دستگاه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در میان وسایل آشپزخانه همانند اجاق گاز، مایکروویو و آون توستر، پلوپز سریع ترین راه برای طبخ غذا را ارائه می دهد به طوری که زودپز می تواند حدودا دو کیلوگرم مرغ را در 15 دقیقه آماده کند. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که استفاده از زودپز با کاهش کیفیت پخت همراه است اما پختگی مواد غذایی با زودپز به مراتب بهتر از روش های دیگر است.

اساس کار زودپز به این شکل است که درون دیگ یک فشار ناشی از بخار آب به وجود می آید و غذا در دمای بالاتری پخته می شود. این موضوع باعث افزایش 70 درصدی سرعت طبخ شده و کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد. طبق بررسی و آزمایشات کارشناسان، میزان انرژی مصرفی زودپز های برقی و معمولی 40 الی 75 درصد کمتر از قابلمه و دیگ های معمولی است.

 

غذای سالم

راهنمای خرید زودپز

زمانی که از زودپز برای پخت غذا استفاده می کنید، به آب کمتری در حین پخت نیاز دارید. این موضوع به حفظ مواد مغذی و مقوی غذا کمک بسزایی می کند. همچنین این دستگاه کاملا ایزوله بوده و اجازه نمی دهد غذا با هوای بیرون هیچ تماسی داشته باشد به همین دلیل مواد غذایی اکسید نمی شود و غذای سالم در اختیارتان قرار می دهد. همانطور که می دانید دمای بالا ویروس و میکروب ها را از بین می برد. یکی از مزیت های زودپز این است که می تواند دمای بالایی را ارائه کند و تمام آلودگی های مواد غذایی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید لوازم خانگی ایرانی با بودجه 50 میلیون تومان

حفظ طعم غذا

یکی دیگر از مزایا زودپز حفظ طعم غذا به شمار می آید. فضای داخل دیگ زودپز به صورتی است که هیچگونه هوایی جریان ندارد تا رطوبت غذا در حین تبخیر از بین نرود این موضوع باعث حفظ طعم غذا شده است و از خشک شدن مواد غذایی جلوگیری می کند.

مقایسه زودپز برقی و زودپز معمولی

در مقایسه زودپز برقی و زودپز معمولی قبل از هرچیزی باید تفاوت های بارز این دو دستگاه را بیان نمود. اصلی ترین تفاوت زودپز برقی و زودپز معمولی، طریقه تامین انرژی مورد نیاز دستگاه است. زودپز های معمولی روی شعله اجاق گاز قرار می گیرند اما همانطور که پیداست زودپز برقی از نیروی برق برای انجام وظایف خود کمک می گیرد. از شباهت های زودپز برقی و معمولی می توان به این اشاره کرد که هر دو مدل نسبت به وسایل دیگر غذا را زود تر آماده می کند.

کارایی زودپز برقی

راهنمای خرید زودپز

در این قسمت به بررسی کارایی زودپز برقی می پردازیم. زودپز برقی از امکانات اتوماتیک بهره مند شده است به همین دلیل استفاده از این دستگاه برای کاربران به مراتب راحت تر خواهد بود.

این دستگاه به یک تایمر مجهز شده که به شما اجازه می دهد زمان مورد نظر برای پخت غذای خود را انتخاب کنید و دیگر نگران سوختن غذا نباشید. علاوه بر این زودپز های برقی دما و میزان فشار داخل دیگ را به صورت خودکار تنظیم می کند. از معایب زودپز برقی می توان به محدود تر بودن بازه میزان فشار بخار نسبت به زودپز های معمولی اشاره کرد.

مشخصات زودپز معمولی

راهنمای خرید زودپز

زودپز معمولی با این که از قابلیت های خودکار بهره مند نشده اند اما مزایای زیادی را به همراه دارد. به طور مثال می توانید قبل از پخت غذا و بستن درب زودپز، غذای مورد نظر خود را در آن سرخ کنید و یا تفت دهید. از مشخصات زودپز معمولی می توان بالا بودن سرعت جوش آمدن آب را نام برد.

این قابلیت باعث شده تا فشار بخار داخل دیک زودپز زودتر به میزان مورد نظر برسد و در نتیجه پخت و پز سریع تر صورت بگیرد. اما نکته مهم دیگر این است که زودپزهای معمولی دوام بیشتر و طول عمر بلند تری دارند و سال‌ ها می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خراب شدن‌، از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین زودپز برای شما

مهم ترین معیار در خرید لوازم خانگی، نیاز و هدف شما از خرید است به طوری که طبق انتظارات و نیاز ها می توان بهترین انتخاب ها را داشت. بر همین اساس انتخاب بهترین زودپز برای شما در میان تمام مدل های موجود تنها به نیازتان بستگی دارد. استفاده از زودپز برقی خیلی راحت تر و ساده تر از زودپز معمولی است زیرا با فشردن چند دکمه می توانید دستگاه را تنظیم و روشن کنید تا غذایتان را حاضر کند. حتی می توانید با فعال کردن قابلیت گرم کن به دستگاه اجازه دهید تا غذایتان را برای مدتی گرم نگه دارد.

زودپز های معمولی برای افرادی مناسب است که می خواهند غذا به میزان دلخواه و با نظارت کامل خودشان پخته شود، گزینه مناسبی است. همچنین معمولا دیگ زودپز های معمولی در حجم و اندازه 4 الی 22 لیتری ساخته می شوند و خانواده های پر جمعیت نیز می توانند از آن استفاده کنند.

نکات مهم در خرید زودپز

همه ما برای خرید لوازم خانه باید با معیار های اصلی و ویژگی های دستگاه آشنا شویم به همین خاطر ما مطالب زیادی با موضوع راهنمای خرید لوازم خانگی آماده کرده ایم و همانطور که می دانید این متن درباره راهنمای خرید زودپز بوده که ما در ادامه به نکات مهم در خرید زودپز که باید بدانید می پردازیم. در این بخش متوجه خواهید شد بهترین مارک زودپز چیست و زودپز چند لیتر خوبه یا زودپز خوب چی بخرم .

راهنمای خرید زودپز به شما کمک می کند تا با شناخت کامل ویژگی های این دستگاه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و معیار های یک زودپز خوب را بشناسید. نتیجه قیاس این معیار ها با نیاز های شما یک خرید عالی و موفق خواهد بود.

راهنمای خرید زودپز

ایمنی زودپز

زودپز یک دیگ است که غذا را تحت فشار بخار آب قرار می دهد تا در زمان کمتری بپزد، این موضوع باعث شده تا ایمنی زودپز در اولویت قرار بگیرد. اگر در ساخت پلوپز نکات ایمنی لحاظ نشده باشد، احتمال بروز انفجار و خطرات ناشی از آن وجود دارد. پس قبل از خرید پلوپز حتما دقت نمایید تا دستوالعمل های ایمنی رعایت شده باشد. زمانی که زودپز برقی فاقد علائم حفظ ایمنی باشد، یکی از خطرات زودپز برقی انفجار خواهد بود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا زودپز برقی خطرناک است یا خیر. لازم به ذکر است که زودپز های برقی در صورتی که دارای نشان های استاندارد و ایمنی باشد هیچ گونه خطری نخواهد داشت.

برای اینکه متوجه شوید دستگاه امن و از هر خطر به دور است، به این موارد در هنگام خرید توجه کنید؛ دستگاه دارای نشان استاندارد باشد و شرکت عرضه کننده زودپز، خدمات پس از فروش و گارانتی را ارائه دهد. علاوه بر این موارد، شیر خروجی اضطراری بخار داشته باشد.

 

ظرفیت زودپز

اندازه و ظرفیت زودپز به تعداد اعضای خانواده و یا تعداد افرادی که برایشان غذا درست می کنید بستگی دارد. در زمان خرید زودپز توجه داشته باشید که ظرفیت پلوپز حجم کامل خود دستگاه بوده و شما در هنگام پخت تنها از دو سوم یا نصف این ظرفیت استفاده می کنید. هیچوقت بیشتر از دو سوم ظرفیت زودپز را پر نکنید زیرا این وسیله در فرآیند پخت با جوش آمدن و قُل زدن همراه است ممکن است منجر به مسدود شدن خروجی بخار شود و خطر ایجاد کند.

راهنمای خرید زودپز

زودپز چند لیتری خوبه؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که زودپز چند لیتری خوبه؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید. اگر تعداد افراد خانوادتان زیر سه نفر است به شما پیشنهاد می دهیم که زودپز های 5 لیتری و یا با حجم کمتری تهیه کنید. همچنین زودپز های 5 الی 7 لیتری برای خانواده هایی مناسب است که 3 الی 6 نفره هستند. اگر مهمانی هایی زیادی برگزار می کنید و یا تعداد خانوادتان بیشتر از 6 نفر است، به شما پیشنهاد می کنیم زودپز های 7.5 الی 10 لیتری خریداری کنید. به همین ترتیب اگر ظرفیت زودپز بیشتر از 10 لیتر باشد، برای پخت غذا در جشن ها و مهمانی های بزرگ کاملا گزینه مناسبی است.

 

قیمت زودپز

قیمت زودپز با توجه به اندازه، ظرفیت، نوع برند متغیر است. در ایران هزینه استفاده از برق بیشتر از گاز است به همین دلیل هزینه نهایی زودپز برقی بیشتر از زودپز معمولی بوده است. شرایط بازار لوازم خانگی به گونه ای است که نمی توان از هزینه ها و قیمت آن صرف نظر کرد. اما هنگام خرید زودپز توجه کنید که قیمت دستگاه در اولویت قرار نگیرد زیرا یک زودپز ارزان قیمت با کیفیت پایین ممکن است خطرات زیادی را به وجود آورد.

راهنمای خرید زودپز

فشار زودپز

واحد فشار زودپز، PSI بوده که این میزان بر حسب پوند بر اینچ مربع است. مقدار استاندارد پی اس ای 15 واحد بوده که در اکثر زودپزها اعمال می شود. پس قبل از خرید زودپز به این اعداد و رقم ها بیشتر دقت کنید. بسیاری از زودپزهای برقی پی اس ای ۱۰ تا ۱۲ دارند. این عدد به این معناست که اگر زودپز پی اس آی کمتری داشته باشد در زمان بیشتری می تواند غذا را بپزد و آماده کند و همچنین عملکرد آن کندتر است.

مارک های معروف زودپز

برند های زیادی زودپز های متنوع با ویژگی های کاربردی تولید کرده اند اما همه این برند ها موفق نشدند تا در لیست مارک های معروف زودپز قرار بگیرند. البته باید توجه کنید که در هر بازه زمانی مارک های متعددی در بازار لوازم خانگی شهرت پیدا کرده اند و اعتبار امروز خود را مدیون تلاش های بی وقفه خود از گذشته تا به امروز هستند. مارک های معروف زودپز شامل تفال، فیسلر و دسینی و پارس استیل می شود.

راهنمای خرید زودپز

بهترین زودپز

همانطور که می دانید زودپز های زیادی در بازار ایران یافت می شود که ویژگی های متفاوتی دارد این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد در زمان خرید زودپز دچار سردرگمی شوند و به دنبال بهترین مارک زودپز آلمانی و یا مدل های دیگر باشند. به همین خاطر ما در ادامه متن راهنمای خرید زودپز، به معرفی مختصر بهترین زودپز های بازار می پردازیم.

 

بهترین زودپز تفال

زودپز تفال مدل NUTRICOOK با گنجایش 6 لیتری، بهترین زودپز تفال در بازار ایران محسوب می شود. قیمت این محصول 6 میلیون 650000 هزار تومان است.

راهنمای خرید زودپز

زودپز پارس استیل

زودپز پارس استیل مدل 0018 با ظرفیت 7 لیتر در بازار ایران به فروش می رسد. این محصول تولید داخلی بوده و دارای چند لوازم جانبی کاربردی است. این زودپز پارس استیل با قیمت 1 میلیون و 26000 هزار تومان به فروش می رسد.

راهنمای خرید زودپز

بهترین مارک زودپز آلمانی

اگر به دنبال بهترین مارک زودپز آلمانی می گردید ما به شما زودپز فیسلر را معرفی می کنیم. یکی از محبوب ترین زودپز های این برند زودپز فیسلر مدل VitavitComfort با گنجایش 10 لیتر است. برای خرید این محصول در بازار ایران باید 6 میلیون و 900000 تومان هزینه کرد.

راهنمای خرید زودپز

 

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟