نحوه تمیز کردن استخر
آموزش

نحوه تمیز کردن استخر

کثیفی استخر می تواند موجب انتقال بیماری های مختلفی در افراد شود که برای درمان آن باید هزینه و زمان زیادی را صرف کنید.

نهال وحیدی | 1 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شنا در استخر می تواند یکی از لذت بخش ترین تفریحات مخصوصا در روز های گرم تابستانی باشد البته اگر بتوانید یک استخر همیشه تمیز داشته باشید. زیرا کثیفی استخر می تواند موجب انتقال بیماری های مختلفی در افراد شود که برای درمان آن باید هزینه و زمان زیادی را صرف کنید. به طور کلی خدمات نظافت استخر می تواند خیلی گران و پر هزینه باشد از این رو در این مطلب قصد داریم تا درباره ی نحوه تمیز کردن استخر و روش های آن صحبت کنیم تا اگر قصد دارید خودتان اقدام به نظافت آن کنید.

  • شستشوی استخر باغ
  • جرم گیری کاشی استخر
  • پاك كردن لجن كف استخر
  • دستگاه تمیز کننده کف استخر
  • شستشوی استخر با جوهر نمک
  • مواد تمیز کننده استخر

نحوه تمیز کردن استخر و زمان مناسب برای نظافت آن

نحوه تمیز کردن استخر

همانطور که اشاره کردیم شستشوی استخر باغ، آپارتمان، باشگاه ها و… باید به صورت مداوم انجام شود و از این رو اگر بخواهید که همیشه از افرادی که تخصص در این زمینه دارند کمک بگیرید باید هزینه زیادی را صرف کنید، مخصوصا اگر به طور دائمی از آن استخر استفاده می کنید. اما ما در این مطلب می خواهیم نحوه تمیز کردن استخر را به شما آموزش دهیم تا از امروز به بعد دیگر خودتان اقدام به نظافت آن با مواد تمیزکننده استخر و لوازم شوینده مخصوص کنید‌. یکی از سوالاتی که معمولا در ذهن افراد ایجاد می شود این است که هر چند وقت یک بار باید برای شستشو و نظافت استخر اقدام کنید؟! به طور کلی پاسخ به این پرسش به دو بخش تقسیم می شود:

  • نظافت جزئی

اگر روزانه چند دقیقه زمان خود را صرف نظافت استخر بکنید و همیشه یک نظافت نسبی داشته باشید، هنگام نظافت اصلی کمتر خسته می شوید. اگر استخر شما روباز است نظافت جزئی بسیار اهمیت دارد. در این حالت ار گرد و غبار، شاخه یا برگی داخل استخر بود توسط یک توری مخصوص باید آن ها را از رو استخر جدا کنید.

  • نظافت کاری اساسی

با توجه به میزان استفاده از استخر ها نظافت کاری اساسی می تواند زمان متفاوتی داشته باشد. به طور مثال استخر های عمومی باید هر چند روز یکبار، استخر های خانه یا ویلا هفته ای یکبار انجام شود. این نظافت شامل جرم گیری کاشی استخر ها، پاک کردن لجن کف استخر، و استفاده از سایر مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن و جلوگیری از رشد کپک و قارچ و… است.

☆ بعد از نظافت PH آب را اندازه گیری کنید تا بین ۷.۲ تا ۷.۶ باشد.

لوازم مورد نیاز برای نظافت استخر

نحوه تمیز کردن استخر

از آن جایی که نحوه تمیز کردن استخر کمی پیچیده است نیاز به لوازم مختلفی دارد. این وسیله ها عبارتند از:

اسکمیر

اسکمیر یکی از مهم ترین لوازم در نظافت استخر است. اسکمیر ها به طور ویژه ای برای جمع آوری زباله های بزرگ و اجسام روی آب یا عمق آب کاربرد دارند. اسکمیر ها انواع مختلفی داشته که از میان آن ها پرفروش ترینشان، اسکمیر با دسته آلومینویمی است.

میله تلسکوپی

یکی از لوازم دیگری که به طور اختصاصی برای شستشوی استخر کاربرد دارد، میله تلسکوپی است.  این میله را باید به سر دیگر ابزار متصل کنیو تا بتوانید به راحتی کف و دیواره ها و دیگر قسمت هایی که دسترسی سخت تری دارند را نظاعت کنید. ارتفاع میله های تلسکوپی معمولا از ۲ تا ۵ متر قابل تغییر هستند.

برس استخر

از برس استخر برای پیشگیری از تجمع آلاینده ها و جلبک ها و همچنینی از بین بردن آن ها از وف و دیواره های استخر استفاده می شود. برس ها انواع مختلفی دارند و برای انتخاب و خرید برس مناسب حتما باید به جنس سطح استخر توجه داشته باشید. برای انتخاب باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • برای تمیز کردن استخر های بتونی بدون رنگ، از برس های نایلونی و فولادی ضد زنگ استفاده کنید.
  • برای شستشوی استخر های سیمانی از برس های استیل ضد زنگ استفاده کنید.
  • برای نظافت استخر های وینیل ، فایبر گلاس یا بتن رنگ شده، از برس های مویی نایلونی استفاده کنید.

☆ توجه کنید که الیاف برس در طولانی مدت قابل استفاده باشد و به راحتی به علت اصطکاک و مواد شیمیایی، از جا کنده نشود.

کلر

از رایج ترین ماده ها برای ضدعفونی کردن آب، استفاده از کلر است. این ضدعفونی کننده قدرتمند به اشکال مختلفی نظیر قرص، پودر و یا محلول مایع در بازار یافت می شود. در این میان با استفاده از دستگاه کلریناتور به علت سهولت در آزاد سازی کلر می توانید بهره ببرید‌.

تنظیم کننده های pH

در واقع باید بدانید که بدون استفاده از تنظیم کننده پی اچ کار نظافت ایتخر ناتمام است. مواد شوینده و ضدعفونی کننده ای که برای نظافت استخر از آن ها استفاده می کنیم، تنها زمانی کار آمد هستند که درجه می اچ آب در محدوده مناسبی قرار گرفته باشد. اگر پی اچ آب استاندارد نباشد سبب رسوب گذاری، کدر شدن آب و آسیب دیدن پوست بدن می شود.

☆ با استفاده از اسید کلریدریک، اسید خشک، اسید سولفوریک و… باید پی اچ آب را تنظیم کنید.

مراحل نظافت استخر

  • از اسکیمر استفاده کنید.

در اولین مرحله اسکیمر را روی سطح آب قرار دهید و اجازه دهید تا شاخ و برگ ها و سایر آلودگی ها به آن بچسبد‌. این کار را در اولین مرحله انجام دهید تا مطمئن شوید که اجسام بزرگ و اضافی پاکسازی شده اند.

  • دیوار ها و کف استخر را برس بکشید.

لبه استخر، کاشی های دیواره و کف و پله های نردبان استخر را به خوبی برس بکشید تا هر گونه کثیفی از روی آن ها پاک شود. برای این کار سر برس را به میله تلسکوپی متصل کنید تا بتوانید با تنظیم ارتفاع دسته مناطق عمیق تر را تمیز کنید.

  • کف استخر را جارو بکشید

معمولا آلاینده های موجود در آب به کاشی های کف استخر نفوذ می کنند و به سادگی پاک نمی شوند. بنا براین لازم است که پس از برس کشیدن به کمک جارو کف استخر را تمیز کنید.

  • فیلتر استخر را تمیز کنید.

فیلتر استخر کاملا مستعد برای آلودگی است و حتما باید نظافت شود. در این‌ مرحله به کمک لوازمی که دارید فیلتر استخر را به خوبی تمیز کنید.

  • pH آب را اندازه گیری کنید.

فرایند تمیز کاری بدون اندازه گیری و تنظیم pH تقریبا ناقص می ماند. در این مرحله با اندازه گیری پی اچ آب مطمئن شوید که بین اعداد ۷.۲ تا ۷.۶ قرار دارد. این کار را باید حداقل هفته ای ۳ بار انجام دهید تا آب بیش از اندازه اسیدی یا قلیایی نشود.

  • ضدعفونی آب با کلر

با توجه به نوع کلری که تهیه می کنید( پودر، قرص، مایع و…) روش استفاده آن را از روی بسته بندی مطالعه کنید تا مطمئن شوید که استخر شما کاملا تمیز شده و قابل استفاده است.

مواد مناسب برای شستشوی کاشی استخر

در این مطلب به خوبی با نحوه تمیز کردن استخر و مراحل آن آشنا شدید. اما یکی از سوالاتی که ممکن است ایجاد شود این است که برای جرم گیری کاشی استخر باید از چه شوینده هایی استفاده کنید؟! در ادامه چند مواد تمیز کننده استخر را به شنا معرفی خواهیم کرد که به خوبی توسط آن ها انواع رسوبات و جرم های روی کاسی استخر را می توانید از بین ببرید:

  • سرکه

با استفاده از سرکه های صنعتی می توانید به خوبی کاشی های استخر را مانند روز اول سفید و تمیز کنید و هر گونه لکه و … را از روی آن ها پاک کنید.

  • جوهر نمک

شستشوی استخر با جوهر نمک که یک محصول صتعتی است ، می تواند به خوبی کاشی های استخر را ضد عفونی و تمیز کند.

  • سنگ‌ پا

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای برخی کاشی های استخر و از بین بردن رسوبات می تواند کاربرد داشته باشد، استفاده از سنگ پا است.

کاربرد دستگاه تمیز کننده کف استخر

در گذشته به علت نداشتن دانش کافی و کمبود امکانات نظافت استخر امری بسیار دشوار و طاقت فرسا بود. اما امروزه با پیشرفته علم، اکنون جاروبرقی هایی طراحی شده که قابلیت شستشوی کف استخر را دارند. جاروب استخر یا همان ربات استخر شور که توانایی بسیار بالایز در شستشوی استخر و کف آن دارد، یک وسیله بسیار کاربردی و ضروری برای نظافت استخر است. شما با داشتن دستگاه تمیز کننده کف استخر یا همان جاروب استخر می توانید به راحتی بدون خالیکردن آب، آن را نظات کنید.

☆ به طور کلی برای نظافت استخر، پس از برداشت زباله های بزرگ درون آب، بهتر است آب استخر را تخلیه کنید تا بتوانید بهتر نظافت اساسی آن را انجام دهید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟