نحوه تمیز کردن چدن گاز
آموزش

نحوه تمیز کردن چدن گاز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چدن گاز بیشتر از سایر قسمت های اجاق گاز در معرض چربی و آلودگی قرار می گیرد، ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چدن گاز بیشتر از سایر قسمت های اجاق گاز در معرض چربی و آلودگی قرار می گیرد، نحوه تمیز کردن چدن گاز با توجه به شدت کثیفی به وسیله ابزار متفاوتی انجام می شود که در ادامه به نحوه استفاده از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • امونیاک برای چدن گاز
  • شستن چدن گاز با جرم گیر
  • نحوه تميز كردن چدن گاز با لوله بازکن
  • تميز كردن چدن گاز با سرکه
  • شستن چدن گاز با جوش شیرین
  • شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی
  • تمیز کردن انواع اجاق گاز

روش های متفاوتی برای زدودن آلودگی های چدن گاز وجود دارد اما لازم است پیش از اقدام به تمیز کردن نکات زیر را رعایت کنید:

نحوه تمیز کردن چدن گاز

  • در صورت داغ بودن شعله، چند دقیقه ای منتظر خنک شدن آن بمانید.
  • سپس سر شعله ها، چدن ها و ولوم ها را از اجاق گاز جدا کنید.
  • با استفاده از یک دستمال، باقیمانده غذا از روی صفحه را پاک کنید.
  • برای تمیز کردن شعله ها و شیار ها بهتر است از مسواک کهنه استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن چدن گاز به وسیله جرم گیر، لوله باز کن، سرکه، جوش شیرین، نوشابه و … انجام می شود که هر کدام روش به خصوص خود را دارند.

امونیاک برای چدن گاز

نحوه تمیز کردن چدن گاز

نحوه تمیز کردن چدن گاز با استفاده از آمونیاک صورت می گیرد اما برای استفاده از این روش دقت بالایی را به دلیل خطرناک بودن می طلبد. برای استفاده از این روش نیازمند دستکش و ماسک هستید تا خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

آمونیاک برای چدن گاز به دو روش استفاده می شود؛ روش اول تمیز کردن چدن های گاز با دستمال، روش دوم قرار دادن چدن های گاز در ترکیب آمونیاک است.

در  یک کیسه یا لگن 3/1 پیمانه آمونیاک را با مقدار مناسبی آب گرم مخلوط کنید سپس چدن ها را در آن قرار دهید و به مدت یک ساعت رها کنید تا لکه ها از بین بروند. پس از یک ساعت چدن ها را به وسیله آب گرم و ماسع ظرفشویی شست و شو دهید.

نحوه تمیز کردن چدن گاز

توجه کنید که بین آمونیاک و مایع ظرفشویی واکنش شیمیایی رخ می دهد پس هرگز این دو را با یکدیگر ترکیب نکنید علاوه بر اینکه این روش را ترجیحا در فضای باز انجام دهید.

روش دوم با استفاده از دستمال صورت می گیرد؛ در این روش همانند قبلی 3/1 پیمانه آمونیاک را با آب گرم ترکیب کنید سپس دستمال را آغشته به مواد کرده و شروع به تمیز کردن چدن ها کنید.

شستن چدن گاز با جرم گیر من

نحوه تمیز کردن چدن گاز با جرم گیر من  یکی از آسان ترین روش های زدودن چربی ها است زیرا به سرعت چربی و لکه ها را از بین می برد. برای استفاده از این روش لازم است مقداری از جرم گیر را بر روی چدن ها اسپری کنید سپس اجازه دهید تا لکه ها از بخش چدنی جدا شود.

نحوه تمیز کردن چدن گاز

سپس با استفاده از آب گرم و مایع تمیز کننده گاز آن ها را شست و شو دهید اما این نکته را در نظر بگیرید که برای قسمت هایی که سطح صاف دارند استفاده از اسفنج زبر مناسب نیست.

نحوه تميز كردن چدن گاز با لوله بازکن

نحوه تمیز کردن چدن گاز

تمیز کردن چدن گاز با لوله باز کن روش غیر اصولی است اما در عین حال که نتایج خوبی داشته نتایج معکوسی نیز می تواند داشته باشد به همین دلیل اگر چدن گاز شما نو است از این روش استفاده نکنید.

برای استفاده از این روش، چدن ها را بدون مرطوب کردن بر روی شان محلول لوله باز بریزید و با استفاده از دستکش همه قسمت های ان را آغشته با محلول کنید (استفاده نکردن از دستکش حین کار آسیب جدی به دستان شما وارد می کند.)

بعد از گذشت 15 دقیقه با آب داغ و فرچه چدن ها را  شست و شو دهید، در این مرحله مشاهده می کنید که چدن ها را مثل روز اول تمیز و براق شده اند.

تميز كردن چدن گاز با سرکه

نحوه تمیز کردن چدن گاز

سرکه برخلاف شوینده های شیمیایی هیچ خطری ندارد و یک روش کارآمد برای زدودن چربی های چدن گاز به شمار می رود هر چند که قدرت پاک کنندگی سرکه به پای آمونیاک و مواد شوینده نمی رسد اما برای لکه هایی که خیلی کهنه نیستند گزینه خوبی است.

ابتدا چربی ها را با استفاده از اسکاچ جدا کنید سپس چدن ها را در ترکیب سرکه+ مایع ظرفشویی+ آب گرم قرار دهید در نهایت آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند. می توانید به جای آب و سرکه از ترکیب سرکه و آب نمک استفاده کنید.

پیشنهاد می شود برای جلوگیری از حجم کثیفی زیاد، به صورت روزانه یا هفتگی مقداری سرکه را بر روی سطح چدن ها اسپری کنید و بعد از حدود 15 دقیقه، اجاق گاز را تمیز کنید تا دردسر زیادی برای زدودن آلودگی ها نداشته باشید.

شستن چدن گاز با جوش شیرین

نحوه تمیز کردن چدن گاز

شستن چدن گاز با جوش شیرین نیز برای پاک کردن لکه های چربی استفاده می شود، طریقه استفاده از جوش شیرین به روش زیر است:

ابتدا تمام چدن ها، سر شعله ها و میله های فلزی را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید سپس به مدت 2 الی 3 ساعت درون ترکیب جوش شیرین و آب قرار دهید.

نحوه تمیز کردن چدن گاز

در مرحله آخر با استفاده از اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی، تمام سطح میله ها را شست و شو دهید تا اثری از چربی باقی نمانند.

 شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

 شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

یکی از ساده ترین روش های تمیز کردن چدن گاز استفاده از ماشین ظرفشویی است. برای این کار تنها لازم است چدن ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. دمای بالا و به همراه قرص یا پودر ماشین ظرفشویی اثری عالی  در پاک کردن آلودگی های چدن گاز خواهد داشت.

تمیز کردن انواع اجاق گاز

در این قسمت نحوه تمیز کردن اجاق گاز های زیر  آموزش داده می شود:

  1. تمیز کردن اجاق گاز استیل
  2. تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای
  3. تمیز کردن اجاق گاز لعابی

تمیز کردن اجاق گاز استیل

تمیز کردن اجاق گاز استیل با استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی و جوش شیرین و مایع ظرفشویی امکان پذیر است.

  1. با استفاده از اسفنج نرم و یا دستمال مواد غذایی روی گاز را تمیز کنید.
  2. سرکه سفید و آب را به نسبت یک و دو در یک ظرف اسپری ترکیب کنید سپس این محلول را روی سطح اجاق گاز اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه ای باقی بماند.
  3. در آخرین مرحله به وسیله اسفنج و مایع ظرفشویی سطح گاز را شست و شو دهید.

تمیز کردن گاز استیل با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

  1. سطح اجاق گاز را با لایه ای از جوش شیرین بپوشانید.
  2. حوله را مرطوب و آغشته به مایع ظرفشویی روی سطح اجاق گاز بیاندازید.
  3. بعد از گذشت چند دقیقه، حوله را بردارید. در این مرحله خواهید داد که جوش شیرین لکه ها را نابود و تکه های غذا را به خود جذب کرده است.
  4. با استفاده از یک اسفنج جوش شیرین ها باقی مانده بر روی سطح را پاک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

نحوه تمیز کردن چدن گاز

  1. سطح شیشه ای اجاق گاز را با یک لایه نازک از جوش شیرین بپوشانید در صورتی که لکه های سخت بر روی اجاق گاز قرار دارند از جوش شیرین بیشتری استفاده کنید.
  2. حوله را مرطوب و آغشته به مایع پاک کننده بر روی سطح اجاق گاز بیاندازید پس از گذشت 15 دقیقه حوله را بردارید.
  3. به کمک اسفنج، باقی مانده جوش شیرین را از روی اجاق گاز پاک کنیدو

خوب است بدانید جوش شیرین بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای است زیرا هیچ خط و خراشی بر روی آن نمی اندازد.

تمیز کردن اجاق گاز لعابی

  1. با استفاده از یک مسواک کهنه، آشغال های گاز را پاک کنید.
  2. با استفاده از یک گاز پاک کن و دستمال شروع به تمیز کردن کنید.
  3. 15 دقیقه بعد، با استفاده از دستمال سطح گاز را پاک کنید اگر ماده مدت زمان بیشتری بر روی گاز باقی بماند به گاز آسیب خواهد زد.

کشیدن فویل بر روی اجاق گاز

نحوه تمیز کردن چدن گاز

یکی از روش های تمیز نگه داشتن اجاق گاز استفاده از فویل های آلومینیومی است. برای این کار چدن و شعله ها را جدا کنید، سطح اجاق گاز را به طور کامل تمیز کنید و فویل را به اندازه سطح اجاق گاز برش دهید.

فویل از کثیف شدن اجاق گاز شما جلوگیری می کنید اما با این حال از تمیز کردن اجاق گاز غافل نشوید.

فراموش نکنید پیش از این که به نحوه تمیز کردن چدن گاز بپردازیم پیشگیری از سخت شدن لکه باید جدی گرفته شود و هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟