چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند
آموزش

چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت از وسایل پر مصرف منزل به شمار می رود که هر گونه اختلال در عملکرد آن ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت از وسایل پر مصرف منزل به شمار می رود که هر گونه اختلال در عملکرد آن ذهن افراد را به خود درگیر می کند. چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند و چرا گوشت به دور تیغه چرخ گوشت می پیچد از سوالاتی است که پس از وجود این مشکل ذهن افراد را چالش می کشد.

بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت/بررسی مشکلات چرخ گوشت

همچنین در مطلب چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند می خوانیم:

  • چرا گوشت به دور تیغه چرخ گوشت می پیچد
  • علت له شدن گوشت در چرخ گوشت
  • علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت
  • چگونه تیغه چرخ گوشت را تیز کنیم

عوامل چرخ نکردن گوشت در چرخ گوشت

  1. مونتاژ اشتباه قطعات چرخ گوشت
  2. کند بودن تیغه چرخ گوشت
  3. مسدود شدن لوله چرخ گوشت
  4. چربی یا نرم بودن زیاد گوشت
  5. وجود مواد کشسانی در چرخ گوشت
  6. اختلال در واشرهای چرخ گوشت
  7. وارد کردن فشار بیش از حد به چرخ گوشت

مونتاژ اشتباه قطعات چرخ گوشت

چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند

اولین اقدامی که لازم است پس از خرید دستگاه چرخ گوشت انجام دهید مونتاژ قطعات آن به یکدیگر است. در صورتی که این اتصالات به طور اشتباه انجام شود عملکرد مناسبی از دستگاه مشاهده نمی شود.

کند بودن تیغه چرخ گوشت

کند شدن تیغه دستگاه معمولا پس از استفاده طولانی مدت از چرخ گوشت رخ می دهد. لازم به ذکر است در میان لوازم خانگی، چرخ گوشت از وسایلی است که مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد و در صورتی که در این بخش کوتاهی کنید لازم است قطعات آن را به سرعت تعویض نمایید.

مسدود شدن لوله چرخ گوشت

در میان موادی که به درون چرخ گوشت می ریزید اگر شئ سختی مانند سنگ یا استخوان به داخل دستگاه وارد شود. مشکلاتی نظیر صدای بلند درون دستگاه، وارد شدن فشار زیاد به موتور، چرخ نکردن گوشت و یا حتی سوختن موتور را با خود به همراه دارد.

چربی یا نرم بودن زیاد گوشت

چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند

هنگامی که گوشت و یا باقی مانده مواد را به درون دستگاه می ریزید آن ها را به صورت ریز به درون دستگاه بیاندازید اما چربی زیاد یا نرم بودن گوشت منجر به عملکرد نادرست آن می شود.

وجود مواد کشسانی در چرخ گوشت

منظور از مواد با خاصیت کشسانی پوست و یا رگ است که از چرخ شدن کامل گوشت جلوگیری می کند بنابراین پیش از قرار دادن گوشت درون دستگاه آن ها را کاملا بررسی کنید.

اختلال در واشرهای چرخ گوشت

خراب شدن واشرهای قسمت حلزونی قدرت چرخش تیغه را کاهش می دهد و از چرخ شدن صحیح گوشت توسط دستگاه جلوگیری می کند. تنها کاری که می توان برای جلوگیری از خراب نشدن واشرها انجام داد، سروس منظم و دوره ای آن است.

وارد کردن فشار بیش از حد به چرخ گوشت

هنگامی که گوشت را توسط دستگاه چرخ می کنید ابتدا منتظر بمانید تا مواد قبلی کاملا از دستگاه خارج شود سپس مواد جدید را وارد دستگاه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از گوشت کوب منجر به وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه می شود.

علت له شدن گوشت در چرخ گوشت

علت له شدن گوشت در چرخ گوشت دلایل زیادی دارد که بسیاری از آن را پیش از این ذکر کردیم. برخی از این موارد عبارت اند از:

  • اولین علت له شدن گوشت در چرخ گوشت استفاده زیاد و مدام از دستگاه می باشد که در نتیجه آن مشکلاتی در عملکرد آن بروز می کند.
  • اصلی ترین علت له شدن گوشت در دستگاه جدا نکردن رگ و پوست از گوشت می باشد.
  • مسدود شدن مسیر چرخ گوشت به وسیله استخوان و یا چربی از دلایل قابل توجه است.
  • مونتاژ نادرست قطعات چرخ گوشت نیز منجر به بروز این مشکل می شود.
  • بهترین دمای چرخ کردن گوشت این است که گوشت را به مدت 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید.
  • گوشت را به قطعات کوچک تبدیل کنید تا با مشکل له شدگی مواجه نشوید.
  • کند بودن پنجره چرخ گوشت عملکرد و کارایی آن را به مرور کاهش می دهد.
  • نصب اشتباه و برعکس تیغه باعث له شدن و عدم چرخ کردن گوشت درون دستگاه می شود.

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت مونتاژ اشتباه و درگیر شدن ته مارپیچ با گلویی چرخ گوشت است. علاوه بر اینکه اگر سری مارپیچ و گلویی چرخ گوشت از متریال نا مناسب و غیر استیل شاخته شده باشد بعد از مدت کوتاهی پوشش آن ها از بین رفته و باعث سیاه شدن گوشت می شوند.

چگونه تیغه چرخ گوشت را تمیز کنیم

قصد داریم در ادامه مطلب چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند به سوال چگونه تیغه چرخ گوشت را تیز کنیم پاسخ دهیم.

برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت ابتدا لازم است قطعات آن را از یکدیگر جدا کنید. جدا کردن این قطعات از یکدیگر کار چندان سختی نیست تنها لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید برای مثال کابل را از پریز برق جدا کرده و از خاموش بودن کاملا دستگاه مطمئن شوید.

پس از اینکه قطعات دستگاه را جدا کردید امکان مشاهده چربی و یا روغن در قطعاتی از دستگاه وجود دارد به همین خاطر ابتدا آن ها را تمیز کنید سپس مراحل بعدی را انجام دهید.

یک آینه را بر روی سطح مسطح و هموار قرار دهید سپس با استفاده از یک کاغذ و یا پارچه میزان کند بودن تیغه چرخ گوشت را تشخیص دهید.

در مرحله تمیز کردن تیغه چرخ گوشت، لازم است تیغه را در زوایه 45 درجه ای از آینه قرار داده و تیغه را بر روی سطح مورد نظر سمباده بکشید. بررسی کنید که لبه های تیغه و سمباده با هم در تماس باشند و برای تیز شدن کامل آن این روند را ادامه دهید. در حین انجام این کار هر چند دقیقه یکبار مکث کرده و میزان تیز بودن تیغه را بررسی کنید.

در مرحله آخر که از تیز شدن تیغه مطمئن شدیم لازم است قطعات چرخ گوشت را مجددا متصل کنید. نحوه بستن قطعات پرخ گوشت به این صورت است که ابتدا قسمت حلزونی و یا میله مارپیچ را داخل محفظه قرار داده سپس تیغه را در انتهای قسمت حلزونی نصب کنید.

در انتهای مطلب چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند به توضیح نکات ایمنی جهت استفاده از چرخ گوشت می پردازیم؛

  1. توجه داشته باشید که استفاده از مواد اسیدی همچون پیاز و یا برخی از میوه ها منجر به کند شدن زودتر تیغه ها می شود.
  2. به هیچ عنوان از دستگاه چرخ گوشت برای خرد کردن سبزیجات استفاده نکنید زیرا استفاده نادرست عمر دستگاه را کاهش می دهد علاوه بر اینکه مشکلاتی مربوط به موتور دستگاه را ایجاد می کند.
  3. بهتر است استفاده از دستگاه به صورت بازه های 10 تا 15 دقیقه انجام شود تا موتور فرصت استراحت کردن داشته باشد.
  4. شست و شوی صحیح و خشک کردن قطعات پس از هر بار استفاده عمر دستگاه را طولانی می کند علاوه بر اینکه عملکرد آن را بهبود می بخشد.
  5. هنگام خرید دستگاه چرخ گوشت به ضد زنگ بودن قسمت های داخلی آن توجه کنید.
  6. از تیز بودن تیغه چرخ گوشت پس از هر بار استفاده مطمئن شوید.
  7. به هیچ عنوان از دستمال مرطوب برای تمیز کردن قسمت های برقی دستگاه استفاده نکنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 07 دی 1401 در 1:03 ب.ظ

    علاوه بر تیغه چرخ گوشت بمروز ایام شبکه چرخ گوشت نیز دچار فرسایش می شود از اشتباهات رایج تیز کردن تیغه های چرخ گوشت با سنگ مخصوص تیز کردن چاقو و قیچی است زیرا تیغه ها از حالت هم گن بودن خارج و باعث له شدن گوشت و فشار به الکترو موتور چرخ گوشت می گردد تیغه و شبکه چرخ گوشت استاندارد و به وفور در بازار و تعمیرگاه های وسایل برقی خانگی یافت میشودهزینه محموعه تیغه و شبکه در بهترین کیفین زیر 100 هزار تومان است بعد از تعویض سه بار تیغه فقط یکبار نیاز به تعویض شبکه چرخ گوشت است . ضمنا بعد از حوردکردن و شستن قطعات گوشت انها را حداقل دو ساعت در یخچال قرار دهید قطعا تفاوت را با حالتی که بلافاصله اقدام به چرخ کردن گوشت مینماید حس خواهید نمود