آموزش

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا می دانید که یکی از نوشیدنی های محبوب در دنیا اسپرسو است که برای تهیه آن ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا می دانید که یکی از نوشیدنی های محبوب در دنیا اسپرسو است که برای تهیه آن از انواع دستگاه های برقی، گازی، خانگی و…. استفاده می شود. به طوری که بسیاری از افراد یکی از مدل های دستگاه اسپرسو ساز را در خانه دارند و تقریبا هر روز از آن استفاده می کنند، اما شاید برای شما هم پیش آمده که پس از تهیه اسپرسو، غلظت مورد نظر شما تشکیل نشده در حالی که تمام مراحل را به طور دقیق و درست انجام داده اید! اگر می خواهید بدانید علت رقیق شدن قهوه اسپرسو چیست با این مطلب همراه باشید.

هم چنین در این مطلب می خوانید:

  • چرا اسپرسو غلیظ نمی شود
  • علت جمع شدن آب در پرتافیلتر
  • تنظیم غلظت اسپرسو
  • آبکی بودن تفاله قهوه
  • علت خامه ندادن قهوه ساز

چرا اسپرسو غلیظ نمی شود!؟

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

همانطور که گفتیم قطعا برای همه ی ما هنگام تهیه اسپرسو این مشکل پیش آمده که غلظت اسپرسو به اندازه کافی نبوده و این مسئله باعث شده که طعم قهوه نیز خوب نشود، اما در این مطلب قصد داریم تا به شما علت رقیق شدن قهوه اسپرسو را بگوییم.

خوب است بدانید اسپرسو نوعی قهوه ایتالیایی است که از کلمه استرس به معنی فشرده و سریع گرفته شده و علت این نام گذاری هم مربوط به زمان آماده سازی این قهوه است و معمولا ۳۰ ثانیه زمان می برد تا یک اسپرسو آماده شود. به طور کلی روش تهیه اسپرسو از طریق عصاره گیری انجام می شود و در این سبک آب داغ با فشار بالا از بین ذرات قهوه که فشرده شده اند عبور کرده و در مدت زمان حدود ۳۰ ثانیه آماده می شود که نتیجه آن اسپرسو است.

حال اگر به بحث غلظت قهوه بپردازیم در پاسخ به این سوال که چرا اسپرسو غلیظ نمی شود باید گفت که دلایل مختلفی وجود دارد که اصلی ترین آن ها می تواند مربوط به کم شدن فشار دستگاه، ریز بودن بیش از حد دانه های قهوه آسیاب شده، کم بودن پودر قهوه، دمای آب، فشرده سازی بیش از حد، خرابی دستگاه باشد که در ادامه مهم ترین این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانید:

آموزش تنظیم فشار دستگاه اسپرسوساز +ویدیو

 

کم بودن میزان پودر قهوه

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

همانطور که گفتیم یکی از علت هایی که در میزان غلظت قهوه می تواند تاثیر گذار باشد، کم بودن پودر قهوه است و این میزان نمی تواند یک عدد مشخص داشته باشد و هر شخص با توجه به ذائقه خودش این مقدار را می تواند تنظیم کند، اما به طور معمول برای هر شات اسپرسو حدود ۱۰ گرم پودر قهوه نیاز است.

این مقدار می تواند از خیس شدن بیش از حد دانه های قهوه و رقیق شدن بیش از اندازه آن جلوگیری کند. نکته ای که درباره این میزان پودر قهوه وجود دارد این است که اگر پرتافیلتر دستگاه شما دبل باشد میزان پودر را باید دبل کنید. یعنی به جای ۱۰ گرم از ۲۰ گرم پودر قهوه استفاده کنید. تغییر این مقدار به اندازه کمتر یکی از دلایل آبکی و رقیق شدن اسپرسو شما خواهد بود.

بروز مشکل در دستگاه اسپرسوساز

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

از دیگر دلایلی که منجر به رقیق شدن اسپرسو می شود، بروز مشکل در دستگاه است. به طور معمول برای تهیه اسپرسو، دستگاه باید فشاری معادل ۹ تا ۱۵ بار تولید کند و عصاره گیری با این فشار انجام شود.

معمولا این فشار در تمام دستگاه های اسپرسوساز به یک اندازه نیست و بین شرکت های تولید کنند متفاوت خواهد بود. در دستگاه های خانگی که قدرت کمتری دارند آب داخل دستگاه را به طور کامل عبور می دهند و سبب انباشته شدن آب بالای پرتافیلتر می شود که همین مسئله خیس شدن قهوه را به دنبال داشته و نتیجه آن رقیق بودن اسپرسو است.

ریز بودن بیش از اندازه پودر قهوه

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

۹۰ درصد افراد برای تهیه قهوه از پودر های آسیاب شده آماده استفاده می کنند که در این میان ممکن است برخی از این قهوه ها بیش از اندازه ریز شده باشند و این مشکل سبب وارد شدن فشار زیاد به دستگاه اسپرسو ساز می شود و هم دلیل آبکی شدن اسپرسو است.

در نتیجه سعی کنید قهوه ای که تهیه می کنید به اندازه آسیاب شده باشد و خیلی ریز یا درشت نباشد تا هم کیفیت اسپرسو افزایش پیدا کند و هم فشار زیادی به دستگاه وارد نشود.

تمپ زیاد

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

اگر با واژه تمپ آشنا نیستید باید بگوییم که به طور معمول به معنی فشرده سازی است و زمانی از این واژه می توان استفاده کرد که پودر قهوه را داخل پرتافیلتر ریختید و به کمک تمپینگ آن را فشرده سازی می کنید، اما باید توجه کنید که مقدار فشاری که برای یکدست شدن پودر قهوه وارد می کنید نباید خیلی زیاد باشد و این اندازه با چندین بار انجام دادن دستتان خواهد آمد.

هر آنچه درباره تهیه اسپرسو باید بدانید!

 

در این مطلب درباره علت رقیق شدن قهوه اسپرسو صحبت کردیم اما در این قسمت قصد داریم تا شما را با هر آنچه که لازم است درباره اسپرسو بدانید آشنا کنیم.

همانطور که گفتیم اسپرسو روشی برای عبور آب داغ از پودر قهوه ی نرم است و موضوعی که اسپرسو را با سایر قهوه ها متمایز می کند فشاری است که بر آن وارد می شود.

انواع دستگاه های اسپرسو ساز قادر هستند فشار زیادی را از بین ذرات قهوه عبور دهند و این کار سبب می شود که قند و روغن داخل قهوه به خوبی در آب حل شود و حاصل آن یو قهوه ی غلیظ است. منظور از انحلال در قهوه، تعادل بین طعم های تلخی، اسیدی و شیرینی قهوه است و در تهیه اسپرسو ابتدا اسید ها حل شده و سپس شیرینی آزاد می شود، البته مقدار این شیرینی و قند در قهوه های رست شده آنقدر کم است که مزه آن حس نمی شود، اما باعث بهتر شدن رایحه قهوه خواهد ش.د پس برای داشتن یک اسپرسو عالی این نکات را رعایت کنید زیرا تمام این نکات تاثیر مستقیم بر تنظیم غلظت اسپرسو خواهد داشت:

نکته بعدی در تهیه یک اسپرسو مربوط به دمای آب است، اگر دمای آب زیاد باشد قهوه می سوزد و اگر کم باشد قهوه دم نمی آید

دمای آب

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

دمای آب نقش اساسی در تهیه اسپرسو دارد زیرا تمامی دستگاه های اسپرسوساز دمای هد گروپ را نداشته اما اگر‌ به دنبال یک جواب کلی هستید، دما باید نزدیک به ۹۰_۹۲ درجه سانتیگراد باشد و این دما با توجه به قهوه با درجه ی تفت کمتر تا ۹۵ درجه سانتیگراد متغیر است.

 مقادیر توزیع قهوه

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

منظور از مقادیر توزیع قهوه، مقدار پودری است که داخل پرتافیلتر میریزید و همانطور که گفته شد این مقدار بین ۱۰ تا ۲۰ گرم است اگر پرتافیلتر بیش از اندازه پر شود در جای خود قرار نمی گیرد و اگر کمتر باشد قهوه اسپرسو شما رقیق و بی کیفیت خواهد شد.

فشرده سازی

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

همانطور که گفتیم تمپ یا فشرده سازی پودر قهوه با توجه به چندین بار آزمون و خطا برای شما مشخص خواهد شد و دیگر این مشکل را نخواهید داشت.

انحلال

هنگامی که آب با فشار به پرتافیلتر وارد می شود، انحلال ذرات قهوه آغاز شده و این عمل حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد و معمولا وزن یک شات اسپرسو با وزن پودری که ریختیم برابر است، اما نکته ای که باید به ان توجه کنید این است که وزن قهوه ممکن است سرعت انحلال را کاهش یا افزایش دهد و اگر دنبال اسپرسو با غلظت خوب هستید میزان ۱۸ تا ۲۲ گرم پودر قهوه بهترین انتخاب است.

خوب است بدانید اگر اسپرسو با سرعت خارج شود طعم ترشی بیشتر و اگر بسیار آهسته خارج شود طعم تلخی آن بیشتر خواهد بود.

علت خامه ندادن قهوه ساز چیست!؟

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

به طور کلی از بخش های مورد علاقه هر فردی که به اسپرسو علاقه مند است تشکیل فوم یا خامه ی روی اسپرسو است اما در برخی موارد این اتفاق رخ نمی دهد و در این قسمت به علت خامه ندادن قهوه ساز خواهیم پرداخت. همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای بد شدن یک اسپرسو می تواند موثر باشد اما اگر دستگاه شما قادر به خامه درست کردن نیست و دلیل آن را نمی دانید در این قسمت به شما خواهیم گفت از دلایل این اتفاق می تواند ترکیب نادرست دانه های قهوه، برشته کردن کم یا زیاد دانه های قهوه، آسیاب نا مناسب و یا نا مرغوب بودن قهوه باشد هم چنین دما و فشار آب نیز رابطه مستقیم با این مشکل دارند.

علت جمع شدن آب در پرتافیلتر و آبکی بودن تفاله قهوه

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

یکی از مشکلات رایجی که هنگام تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز ممکن است رخ دهد آبکی بودن تفاله قهوه است که رابطه مستقیمی با دانستن علت جمع شدن آب در پرتا فیلتر دارد و ما به بررسی چند مورد مهم در این باره خواهیم پرداخت.

  • کم بودن پود قهوه

یکی از دلایل اصلی وجود آب در پرتافیلتر و خیس شدن تفاله قهوه کم ریختن پودر قهوه است و در قسمت های بالا تر نیز به این مسئله اشاره شد که اندازه دقیق ان مقداری بین ۱۰ تا ۲۰ گرم با توجه به دبل یا سینگل بودن شات اسپرسو دارد.

علت رقیق شدن قهوه اسپرسو

  • ریز بودن پودر قهوه

آسیاب نادرست و بیش از اندازه پودر قهوه به شکلی که ظاهری شبیه آرد داشته باشد اصلا مناسب تهیه اسپرسو نیست و از دلایل دیگر این مشکل محسوب می شود و مناسب ترین میزان آسیاب برای پودر قهوه دانه هایی به اندازه نمک است.

  • تمپ زیاد

در تمام قسمت ها اشاره ای به تمپ قهوه داشتیم و قطعا متوجه اهمیت آن شده اید پس بهترین مقدار تمپ یا فشرده سازی قهوه فشاری معادل ۱۴ گرم است ک۶ به ان وارد کنید و این فشارده سازی اگر خیلی زیاد باشد سبب خیس شدن پودر قهوه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟