علت روشن نشدن بخارشو
اخبار لوازم خانگی

علت روشن نشدن بخارشو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، استفاده از بخارشو نظافت منزل و یا محل کارتان را به سرعت انجام می دهد، ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، استفاده از بخارشو نظافت منزل و یا محل کارتان را به سرعت انجام می دهد، بنابراین هر گونه مشکل یا اختلال در عملکرد آن، روزمرگی شما را به تعویق می اندازد. در ادامه به بررسی علت روشن نشدن بخارشو می پردازیم.

بیشتر بدانید:

پرفروش ترین جارو شارژی های بازار ایران کدامند؟

در علت روشن نشدن بخارشو به مطالب زیر اشاره شده است:

  • علت خارج نشدن بخار از بخارشوی
  • علت گرم نشدن اب بخارشوی
  • علت آب دادن بخارشوی
  • نحوه جرم گیری بخارشوی

دلایل روشن نشدن بخارشوی چیست؟

علت روشن نشدن بخارشو به دلایل زیر می باشد که تمامی آن ها را بررسی خواهیم کرد:

  1. اتصال غیر استاندارد به برق
  2. خالی بودن مخزن
  3. نوسانات برقی
  4. استفاده طولانی مدت از دستگاه
  5. خراب شدن دکمه پاور
  6. خراب شدن تسمه
  7. رسوب گرفتن دستگاه

اتصال به برق غیر استاندارد

یکی از مهم ترین علت های روشن نشدن بخارشو، اتصال به برق غیر استاندارد دستگاه  می باشد بنابراین در اولین مرحله لازم است اتصال برق را بررسی کنید.

ابتدا از متصل بودن بخارشو به برق مطمئن شده سپس از برق دار بودن پریز را چک کنید. برای این منظور یکبار بخارشو را از برق کشیده سپس به پریز دیگری متصل کنید.

اتصال به برق غیر استاندارد مانند سه راهی یا سیم سیار معیوب ممکن است منجر به روشن نشدن دستگاه شود. این مشکل با تعویض برق رفع خواهد شد.

خالی بودن مخزن

علت روشن نشدن بخارشو

استفاده مداوم از دستگاه منجر به کم شدن جریان بخار می شود به همین خاطر هنگام استفاده از بخارشو به مخزن آب توجه کنید. البته برخی از بخارشوهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که بدون وجود آب در مخزن روشن نمی شوند پس پیش از استفاده مقدار مناسبی اب به داخل بخارشو ریخته سپس آن را روشن نمایید.

نوسانات برقی

در برخی از مناطق قطعی و نوسان برق به شدت دیده می شود به همین خاطر توصیه می شود حتما از محافظ برقی استفاده کنید.

چون قطع ناگهانی برق موجب اتصالی و اشکال در قطعات الکترونیکی از جمله برد دستگاه می شود که اگر این قسمت بسوزد با روشن نشدن بخارشو مواجه خواهید شد و رفع آن تنها با تعویض برد امکان پذیر است.

استفاده طولانی مدت از دستگاه

یکی دیگر از علت های روشن نشدن بخارشو استفاده مکرر و طولانی مدت از دستگاه می باشد که موجب خاموش شدن ناگهانی بخارشو می شود.

هنگام استفاده از دستگاه بعد از گذشت مدت زمانی آن را خاموش کرده تا قطعات دستگاه داغ نکنند زیرا همان طور که بیان کردیم داغ شدن قطعات و برد الکتریکی منجر به خاموش شدن ناگهانی دستگاه می شود.

خراب شدن دکمه پاور

اتصال به برق غیر استاندارد

در برخی مواقع علت روشن نشدن بخارشو، خراب شدن دکمه روشن و خاموش دستگاه است. در بسیاری از موارد امکان شکستگی و یا اینکه دکمه از جای خود درآمده باشد وجود دارد.

همچنین ممکن است اتصال دکمه با مدار برقرار نشده و در نتیجه منجر به روشن نشدن دستگاه شود در این شرایط لازم است نسبت به تعویض دکمه بخارشوی خود اقدام نمایید.

خراب شدن تسمه

تسمه ای که درون بخارشو قرار گرفته وظیفه هماهنگی قطعات داخلی دستگاه را بر عهده دارد و زمانی که این قسمت آسیب می بیند دیگر دستگاه روشن نمی شود. خراب شدن تسمه از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در روشن نشدن بخارشو می باشد.

رسوب گرفتن دستگاه

 

رسوب گرفتن دستگاه منجر به روشن آن می شود و برای جلوگیری از این مسئله باید از اب مقطر که سختی آن بسیار کم است، استفاده نمایید.

برای رفع رسوب گرفتگی باید نازل، دیگ و دیگر اجزا دستگاه را بررسی کرده و انسداد آن ها را برطرف کنید. این گرفتگی و انسداد ها با مایع شوینده از بین می رود.

علت خارج نشدن بخار از بخارشوی

 

علت خارج نشدن بخار از بخارشو به شرح زیر است:

  • قطع برق: در بسیاری از موارد دیده شده که برق به دستگاه می رسد و چراغ آن روشن می شود اما بخاری از آن خارج نمی شود بنابراین مشکل از دستگاه است اما اگر لامپ دستگاه نیز خاموش باشد مشکل از برق و قدرت دستگاه می باشد که در این شرایط است لازم است سوکت دستگاه را تعویض نمایید.
  • آب ناکافی: بدیهی است که اگر آب کافی درون مخزن دستگاه وجود نداشته باشد توانایی بخار را نیز ندارد.
  • انسداد نازل بخارشو: در بسیاری از موارد توصیه شده که از آب مقطر و تصفیه شده استفاده کنید زیرا املاح آب های معمولی منجر به انسداد نازل بخارشو می شوند.
  • گرم نشدن کامل آب: اگر بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه شروع به استفاده از آن بکنید بخار از آن خارج نمی شود زیرا دمای آب به 100 درجه سانتی گراد نرسیده است.
  • نشتی بخارشو: دستگاه با فشار تمام آب را به سمت بیرون هدایت می کند اگر این فشار در طول مسیر خود با نشتی مواجه شود، بخار با شدت از آن خارج نمی شود.
  • تنظیم نبودن سرعت بخار: در برخی از دستگاه میزان سرعت بخار با دکمه ای تنظیم و کنترل می شود بنابراین در صورتی که دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی کند باید قدرت بخار را در بالاترین سطح ممکن قرار دهید.
  • نصب نادرست مخزن: مخزن در دستگاه بخارشو وظیفه نگهداری آب و تولید بخار را دارد. اگر این مخزن به صورت نادرست نصب شود سیستم اجازه ورود گرما و تبدیل بخار را نخواهد داد و در نتیجه دستگاه بخاری تولید نمی کند.
  • فعال شدن قفل کودک: در بسیاری از دستگاه های بخارشو، قفل کودک دیده می شود که با فعال کردن این دکمه عملکردهای کلی مانند تولید بخار متوقف خواهند شد.

علت گرم نشدن اب بخارشوی

اتصال به برق غیر استاندارد

گرم نشدن آب بخارشو از مشکلات چالش برانگیز این دستگاه است که در ادامه با علت گرم نشدن اب بخارشو آشنا خواهید شد.

  1. انسداد و گرفتگی نازل و لوله های رابط بخارشو
  2. گرفتگی دهانه بخارشو
  3. نبود آب ناکافی در دستگاه
  4. داغ نشدن کامل مخزن بخارشوی

علت آب دادن بخارشوی

 

بخارشو از قطعات مختلفی مانند پمپ، شلنگ، مخزن، اتصالات، شیر و … تشکیل شده که علت آب دادن بخارشوی اختلال در عملکرد هر کدام از آن ها می تواند باشد. اما اصلی ترین دلایل  شامل موارد زیر می شود:

  1. استفاده از آب تصفیه نشده و املاح دار منجر به رسوب گرفتگی دستگاه می شود بنابراین در این هنگام آب راهی برای خروج پیدا کرده و موجب نشتی می شود.
  2. اگر فشار آب در دستگاه در کم باشد، علاوه بر اینکه به بخار تبدیل نمی شود نشتی آب را با خودش به همراه دارد.
  3. پارگی شلنگ و ضربه خوردن و شکستن قطعات شست و شو از عوامل تاثیر گذار بر نشتی آب از دستگاه است.

نحوه جرم گیری بخارشوی

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، استفاده نکردن از آب مقطر رسوب گرفتگی املاح را به دنبال دارد. رسوب زدایی و جرم گیری بخارشو طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. در اولین مرحله دستگاه را از برق بکشید.
  2. آب داخل مخزن دستگاه را خالی کنید.
  3. مقدار 50 گرم جوش شیرین و یا جرم گیر سماور را در 1 لیتر آب اضافه کرده سپس محلول را هم بزنید.
  4. محلول را داخل مخزن بخارشوی بریزید.
  5. 3 الی 4 ساعت صبر کنید و در این مدت به هیچ عنوان دستگاه را تکان ندهید.
  6. در این مرحله مخزن را از بخارشو جدا کرده و محلول درون آن را خالی کنید.
  7. مخزن را شست و شو داده و مجددا مقداری آب درون آن بریزید.
  8. دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید تولید بخار انجام شود.

تمیز کردن بدنه خارجی بخارشوی

پس از استفاده طولانی مدت از دستگاه آثار باقی مانده از لک آب و یا مواد شوینده جلوه  زیبا دستگاه شما را می گیرد. برای میز کردن بدنه خارجی بخارشوی نیز مراحل زیر را به دقت انجام دهید.

  1. از متصل نبودن برق به دستگاه مطمئن شوید.
  2. با استفاده از دستکال نم دار بدنه دستگاه را تمیز کنید.
  3. در صورتی که لکه ها با دستمال نم دار از بین نرفتند با استفاده از مقداری سرکه این کار را انجام دهید.
  4. برای تمیز کردن شلنگ و یا لوله بخارشو، ابتدا آن را از دستگاه جدا کنید.
  5. شلنگ را با فشار زیاد آب در حمام شست و شو دهید و مطمئن شوید تمام چربی ها و جرم های آن از بین رفته باشند.
  6. سعی کنید پس از هربار استفاده شلنگ را تمیز کنید زیرا پس از گذشت مدتی شاهد رسوب گرفتگی آن خواهید بود.

کلام آخر

در علت روشن نشدن بخارشو، عوامل موثر در بروز این مشکل را بررسی کردیم اما دقت داشته باشید  که با رعایت نکات مهم و قابل توجه می توانید از آسیب دیدن دستگاه خود جلوگیری نمایید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟