توقف عرضه محصولات توسط برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی/ دوراهی توقف تولید یا رکود
اخبار لوازم خانگی

تولیدکنندگان لوازم خانگی در محاصره دلار/ چرا مواد اولیه ارزان به دست تولیدکننده نمی‎رسد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در شرایطی که به نظر می‌رسید با نزدیک شدن به پایان سال شرایط برای ...

بهنام وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در شرایطی که به نظر می‌رسید با نزدیک شدن به پایان سال شرایط برای تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به نحوی مهیا شود که میزان تولید، عرضه و فروش افزایش یابد، آنطور که مشخص است تولیدکنندگان لوازم خانگی در محاصره قیمت دلار قرار گرفته اند.

طی ماه‌ها و روزهای گذشته که قیمت دلار روندی صعودی داشته، نفس تولیدکنندگان لوازم خانگی به شماره افتاده است و در این شرایط نابسامان، قوانین دستوری عجیب و غریب بیشتر به این حوزه آسیب زده است. گویا تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی هنوز باور نکرده که قیمت دلار و به دنبال آن اقتصاد به هیچ امر و نهی اعتنا نمی‌کند و این امر یک رویه کاملا علمی است.

آژیر خطر برای توقف تولید و عرضه

گزارش های غیر رسمی حاکی از آن است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در تلاش برای کاهش تولید در شرایط فعلی هستند. از طرفی بخش عمده ای از تولیدات که در اختیار توزیع کنندگان بزرگ کشور قرار دارد نیز در پستوها پنهان شده اند و علاقه ای برای ورود به بازار ندارند. دلیل این امر هم کاملا مشخص است، نه تولیدکننده لوازم خانگی و نه توزیع کننده مانند هر بخش اقتصادی دیگر علاقه ای به زیان بیش از پیش ندارد.  به زبان ساده ‎تر محصولی که با دلار 1000 تومانی تولید و عرضه شده، در شرایطی که دلار 2000 تومان شده باشد و تولیدکننده و فروشنده کالا اجازه افزایش قیمت هم نداشته باشند، فروش محصول مساوی با ورشکستگی یک بنگاه اقتصادی است.

اما مشکل کار کجاست؟ حتی اگر این گزارش‌های غیررسمی و همهمه‌ای که در بازار لوازم خانگی کشور در خصوص نبود کالا و عدم فروش برخی از کالاها در بازار صحت داشته باشد که به نظر نگارنده احتمالا اینطور نیست، هیچ تولیدکننده و توزیع کننده‌ای علاقه به توقف خط تولید و نگه داری کالای خریداری شده نیست.

تولیدکننده لوازم خانگی علاقه ای به توقف خط تولید خود ندارد چرا که با آن حجم از کارگرانی که در این مجموعه ها در حال فعالیت هستند، قطعا در صورت عدم تولید، زیان بیشتری را متحمل خواهد شد. از طرفی توزیع کننده نیز هزینه نگه داری کالا را بر دوش خود می‌بینید.

افزایش قیمت دلار آری، افزایش قیمت کالا نه!!

هیچکسی به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی نیست. در همین لحظه و در همین ساعت قیمت‌ها در بازار فروش نقدی آنقدر افزایش یافته که تنها بخش بسیار اندکی از جامعه که احتمالا همان 5 درصدی‌های معروف هستند، توان خرید نقدی کالا را دارند.

در خصوص افزایش قیمت دلار پرسش خاصی مطرح نیست، هرآنچه که لازم است همه می‌دانند و می‌دانیم. اما پرسش مهمتر اینجاست چگونه در شرایطی که ادعا می‌شود 75 درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی داخلی سازی شده، با افزایش قیمت دلار چنان شوک‌های قیمتی عجیبی به بازار وارد می‌شود؟

در همین رابطه اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : توقف تولید لوازم خانگی و به دنبال آن توقف عرضه را به هیچ وجه قبول ندارم. تولیدکننده و فروشنده لوازم خانگی از خدا می‌خواهند محصولاشان به فروش برسد اما واقعیت اینجاست که قیمت ها به سمتی رفته است که همه مردم در حال خرید اقساطی لوازم خانگی هستند.

وی ادامه داد : ما به دنبال مقصر نیستیم اما یک نفر بیاید بگوید چطور می‌شود که بیش از 75 درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود و داخلی سازی شده است، اما با کوچکترین افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه نیز افزایش می‌یابد. این 75 درصد در اختیار دولت است و می تواند با قیمت مناسب به دست تولیدکننده برساند اما چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت‌های مواد اولیه داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند؟

در همین رابطه ویدیو ببینید:

۷۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی بزرگ در اختیار دولت است+ویدیو

پازوکی افزود : امروز اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت فولاد که به عنوان هشتمین کشور تولیدکننده این محصول در دنیا هستیم، افزایش پیدا می‌کند. قیمت مس، مواد شیمایی، رنگ و … نیز افزایش می‌یابد در صورتی که تمامی این مواد اولیه در کشور تولید می‌شوند.

به گزارش «ال کا ایران»، امروز صنایع کشور به مواد اولیه ارزان قیمت نیاز دارد. اگر مدعی داخلی سازی 75 درصدی در مواد اولیه تولید لوازم خانگی هستیم باید مردم شاهد تاثیرات آن در قیمت ها باشند. اگر تولیدکننده مواد اولیه ارزان قیمت دریافت می‌کند و محصول را گران می‌فروشد، متخلف است و باید با او برخورد شود. اما اگر مواد اولیه در کشور ارزان تولید می‌شود و گران به دست تولیدکننده می‌رسد، مقصرش کیست و چه کسی باید مجازات شود؟!

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟