نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری
آموزش

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری برای خانه تکانی عید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به کار بردن کاغذ دیواری در طراحی داخلی، زیبایی دوچندانی به منزل و یا محیط ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به کار بردن کاغذ دیواری در طراحی داخلی، زیبایی دوچندانی به منزل و یا محیط کار می بخشد. کاغذ دیواری ها به سرعت آلودگی را به خود جذب می کنند به همین دلیل اکثریت آن ها به صورت قابل شستشو تولید و عرضه می شوند. با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری و نکات مربوط به آن آشنا شوید.

بیشتر بدانید:

تمیز کردن دیوارها برای خانه تکانی عید

 همچنین در نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری می خوانیم:

  • از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است
  • طرز شستن کاغذ دیواری قابل شستشو
  • پاك كردن دوده از كاغذ ديواري
  • علت سیاه شدن کاغذ دیواری
  • رفع سیاهی کاغذ دیواری
  • اسپری پاک کننده کاغذ دیواری

مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

  1. تمیز کردن کاغذ دیواری
  2. پاک کردن دوده از کاغذ دیواری
  3. لکه زدایی

پاك كردن دوده از كاغذ ديواري

در اولین مرحله از تمیز کردن کاغذ دیواری باید جنس آن را تعیین کنید. کاغذ دیواری های وینیلی به راحتی تمیز می شوند و در بسیاری از مواقع مدل های پارچه ای نیز از یک لایه وینیل پوشیده شده اند.

تمیز کردن مدل هایی که از جنس کاغذ ساخته شده اند حساسیت بیشتری دارد و فقط باید قسمت آلوده را تمیز کرده و از خیس شدن آن جلوگیری کنید. در تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی از اقلامی که موجب ساییدگی آن می شود استفاده نکنید و در صورتی که کاغذ دیواری شما از پوشش محافظی برخوردار نیست آن را با اسفنج خشک که هیچ رطوبتی ندارد، تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

دو قاشق مایع ظرفشویی را در یک ظرف آب گرم حل کرده و یک حوله یا اسفنج را درون محلول خیس کنید. برای جلوگیری از رنگی شدن کاغذ دیواری از شوینده های مناسب استفاده کنید و پیش از به کار بردن آن در قسمتی از دیوار که مشخص نیست، محلول را امتحان کرده تا از آسیب ندیدن کاغذ دیواری مطمئن شوید.

تمیز کردن را به صورت دورانی و از بالا به پایین انجام دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده فراوان از شوینده خاک را به دیوار می چسباند.

گردگیری کاغذ دیواری

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

جهت گردگیری کاغذ دیواری می توان از جاروبرقی، جارو و یا دستمال استفاده کنید که در ادامه با نحوه به کار بردن آن ها آشنا می شوید.

  • جارو برقی: یکی از بهترین روش هایی که جهت از بین بردن کاغذ دیواری می توان به کار برد استفاده از جارو برقی است. ابتدا برس مخصوص تمیز کردن دیوار را نصب کنید. و مرحله به مرحله تا زمانی که تمیز کردن دیوار به پایان برسد این کار را انجام دهید. هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه ای به وسیله جاروبرقی آن را روی دیوار نکشید.
  • جارو: دستمال مخصوص گردگیری را بر روی جارو قرار داده سپس آن را از چپ به راست بر روی دیوار بکشید. این کار باعث می شود تا گرد و غبار گوشه دیوار زدوده شود سپس جارو را از بالا به پایین بکشید.
  • دستمال: استفاده از دستمال به طور مستقیم از روش هایی است که می توان برای گردگیری کاغذ دیواری به کار برد. اما فراموش نکنید که در حین کار دستمال را مرتبا بشویید.

لکه زدایی

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

در نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری یکی از مراحل لکه زدایی است که به دقت بالایی هم جهت انجام آن نیاز دارد.

  • از بین بردن اثر انگشت: یکی از بهترین اقلامی که جهت از بین بردن اثر انگشت بر روی کاغذ دیواری استفاده می شود پاک کن خمیری یا صمغی است. پاک کن را روی دیوار کشیده تا اثر انگشت ها از بین برود. اثر انگشت بر روی کاغذ دیواری وینیلی به راحتی و با استفاده از آب و صابون پاک می شود. جالب است بدانید که نان به دلیل دارا بودن گلوتن در از بین بردن لکه های اثر انگشت موثر است.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

  • پاک کردن لکه چربی: ابتدا دستمال کاغذی را بر روی لکه قرار داده سپس اتو را با درجه حرارت پایین روی دستمال بگذارید. این کار سبب چسبیدن لکه به دستمال کاغذی می شود. همچنین می توان از پودر تالک هم استفاده کرد. جهت استفاده از پودر تالک مقداری از آن را روی دستمال کاغذی ریخته سپس بعد از گذشت 10 دقیقه آن را با قاشق از دیوار جدا کنید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

  • پاک کردن لکه نوشیدنی: برای از بین بردن لکه نوشیدنی لازم است پارچه را درون یک ظرف آب و صابون خیس کرده و آن را بر روی دیوار بکشید. پس از گذشت 5 دقیقه مشاهده خواهید کرد که لکه به دستمال چسبیده و جدا می شود. در صورت موثر نبودن این روش از سدیم پر کربنات استفاده کنید. پارچه را به این پاک کننده آغشته کرده سپس به مدت 4 تا 6 دقیقه آن را روی لکه قرار دهید. پس از انجام این مراحل ناحیه مورد نظر را با دستمال خشک کنید.

از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است

تا اینجا با نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری و نکات مربوط به آن آشنا شدید. در ابتدا مطلب بیان کردیم که کاغذ دیواری ها اصولا به صورت قابل شستشو تولید می شوند حال از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است ؟

برای تشخیص قابل شستشو بودن کاغذ دیواری لازم است یک دستمال را خیس کرده و بر روی سطح دیوار بکشید. در صورت غیر قابل شستشو بودن کاغذ دیواری همانند کاغذ خیس می شود اما در کاغذ دیواری های قابل شستشو با روکش وینیل تغییری ایجاد نمی شود.

طرز شستن کاغذ دیواری قابل شستشو

طرز شستن کاغذ دیواری قابل شستشو کار چندان سختی است و با رعایت نکات و مرحله به مرحله انجام می شود.

  1. در اولین مرحله و پیش از انجام هر کاری گرد و غبار را با استفاده از دستمال و یا جاروبرقی پاک کنید. برای تمیز کردن قسمت های غیر قابل دسترس دستمال را به تِی ببندید و با استفاده از آن دوده ها را از بین ببرید.
  2. مواد شوینده مناسب را با آب گرم در یک تشت مخلوط کنید.
  3. پارچه و یا اسفنج تمیز را به محلول آغشته کرده سپس بر روی دیوار بکشید فراموش نکنید که استفاده از اسکاچ های زبر طرح و نقش کاغذ دیواری را از بین می برد.
  4. پیش از انجام این مراحل محلول را در قسمتی از دیوار که قابل رویت نیست امتحان کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.
  5. دستمال کشیدن بر روی دیوار را از بالا به پایین انجام دهید.
  6. با استفاده از یک دستمال مرطوب محلول را از دیوار پاک کنید تا مواد شوینده بر روی دیوار باقی نمانند.

علت سیاه شدن کاغذ دیواری

علت سیاه شدن کاغذ دیواری به دلیل رطوبت بالای منزل هنگام گرما می باشد و از طرف دیگر دوده ها در قسمت هایی از خانه مانند سقف که سردتر هستند، متراکم می شوند. علاوه براینکه این لکه ها می تواند به دلیل ایجاد کپک در قسمت پشت کاغذ دیواری باشد.

جهت جلوگیری از ایجاد این لکه ها از سوزاندن شمع، هیزم و … در محیط خانه خودداری کنید و با استفاده از دستگاه های رطوبت سنج و دماسنج رطوبت داخل منزل را کنترل کنید. رفع سیاهی کاغذی دیواری با استفاده از پودر لکه بر سفید به آسانی انجام می شود.

اسپری پاک کننده کاغذ دیواری

اسپری پاک کننده کاغذ دیواری یکی از مطمئن ترین و بهترین روش ها جهت از بین بردن لکه و سیاهی بر روی کاغذ دیواری می باشد. این اسپری ها در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند و شرکت های مختلفی آن ها را تولید کرده اند. شما می توانید آن ها را از فروشگاه ها تهیه کرده و استفاده کنید.

کلام آخر

در مطلب نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری به توضیح چگونگی از بین بردن انواع لکه ها و نکاتی که در ماندگاری کاغذ دیواری اثر گذار هستند پرداختیم. یکی از رایج ترین اتفاقاتی که برای کاغذ دیواری رخ می دهد ایجاد لکه های سیاه بر روی آن است که جلوگیری از آن با روشن نکردن هیزم، شمع و … صورت می گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟