آموزش

چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروز ماشین ظرفشویی به یکی از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه تبدیل شده زیرا ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروز ماشین ظرفشویی به یکی از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه تبدیل شده زیرا به علت شستشوی سریع ظرف ها در حجم بالا و زمان کم این محبوبیت بیشتر شده است. همچنین در برخی از مدل های جدید، قابلیت های جذاب و خوبیددیده می شود اما آیا تا به حال برای شما پیش آمده که هنگام باز کردن درب متوجه وجود برق در بدنه دستگاه شوید!؟ در این مطلب قصد داریم درباره ی این که چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد ؟ صحبت کنیم همچنین می خوانید:

  • سیم ارت ماشین ظرفشویی کجاست
  • سیم گراند ماشین ظرفشویی بوش
  • بدنه ماشین ظرفشویی بوش
  • نحوه اتصال سیم ارت ماشین ظرفشویی
بیشتر بدانید:

فرق قرص و ژل ماشین ظرفشویی چیست؟

نحوه اتصال سیم ارت ماشین ظرفشویی

به طور کلی پریز برق دارای نول، فاز و ارت است که ارت القایی است همچنین در خانه های ساخت قدیمی چاه ارت وجود ندارد اما در سازه های جدید اکثرا دارای چاه ارت می باشند پس در نتیجه اگر دستگاه مشکلات فنی نداشته باشد با وجود چاه ارت برق گرفتگی در لوازم خانگی احساس نمی شود اما اگر در ساختمان شما چاه ارت نبود باید از روش های دیگری مانند استفاده از دمپایی و… امتحان کنید پس در واقع اینکه چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد؟ می تواند یکی از علت های آن مربوط به سیم ارت باشد  اما سوال اینجاست که نحوه اتصال سیم ارت ماشین ظرفشویی چگونه است؟! برای اتصال سیم ارت کافی است دو سر یک رشته سیم‌ را لخت کنید و یک طرف آن را به لوله ورودی آب در پشت ماشین ظرفشویی و سر دیگر آن را به یک پیچ در پشت ماشین متصل کنید همچنین خوب است بدانید که سیم ارت از ورودی دستگاه به چند قطعه زیر وصل شده است:

موتور، المنت، شیر برقی

۸ علت برق گرفتگی‌ ماشین ظرفشویی

همانطور که می دانید در این مطلب درباره این که چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد؟ صحبت می کنیم به طور کلی ماشین ظرفشویی از قطعات بسیاری تشکیل شده و در صورتی که هر یک از این قسمت ها خراب یا معیوب شوند سبب بروز اختلال در دستگاه خواهند شد و همه ی این موارد می تواند دلیلی برای برق گرفتگی ماشین ظرفشویی باشد و اگر بر طرف نشوند ممکن است سبب خطراتی برای خانه و یا خود شما شوند.

  • متصل بودن گراند
  • خرابی هیتر المنت ظرفشویی
  • نشتی ظرفشویی
  • خرابی سیم کشی
  • خرابی موتور ظرفشویی
  • خرابی پریز برق
  • خرابی دو شاخه
  • اتصالی سیم پیچی داخلی

عدم وجود گراند (سیم ارت)

در اکثر خانه های جدید وجود چاه ارت این مشکل را در لوازم برقی کاهش داده بنا بر این نیازی به نصب سیم ارت نیست اما اگر در خانه های قدیمی زندگی می کنید برای جلوگیری از ولتاژ برق پایین در ظرفشویی بهتر است سیم ارت را نصب کنید.

  • ماشین ظرفشویی دارای یک سیم کشی به نام گراند است که باید آن را به لوله فاضلاب ساختمان متصل کرد همچنین سیم ارت (گراند) را نباید به لوله آب وصل کرد زیرا ممکن است دجار اتصالی و برق دار شدن بدنه ماشین ظرفشویی شود.

خرابی هیتر

چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد ؟

سیم ارت از یک سمت به المنت ظرفشویی متصل شده و با خرابی این قطعه در بدنه احساس برق گرفتگی می کنید در نتیجه خرابی هیتر یا المنت از دلایل دیگر برق گرفتگی از بدنه ظرفشویی هستند زیرا هیتر ها در دستگاه گرما تولید می کند و اگر خراب باشد باعث ایجاد نوسان برق شده و ترموفیوز که در راستای المنت قرار دارد اگر بسوزد یا المنت به آب برخورد کتد احساس برق گرفتگی رخ می دهد.

نشتی ماشین ظرفشویی

چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد ؟

از اصلی ترین دلایل برق گرفتگی از بدنه می توان به نشتی ماشین ظرفشویی اشاره کرد در صورتی که بسیاری از مصرف کنندگان به این موضوع اهمیت نمی دهند اما اگر ماشین ظرفشویی نشتی داشته باشد باعث افزایش برق گرفتگی در دستگاه خواهد شد پس برای حل این مشکل باید اقدام به رفع نشتی کنید.

خرابی سیم کشی

خرابی سیم کشی

خرابی سیم کشی دستگاه از دیگر دلایل برق گرفتگی از بدنه است پس توصیه می شود سیم کشی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید و اگر روکش سیم ها دچار پوسیدگی بود این مشکل را برطرف کنید.

خرابی موتور

خرابی سیم کشی

برخی مواقع ممکن است موتور ماشین ظرفشویی خراب یا نیم سوز شود و به بدنه وصل باشد پس در چنین اوضاعی اگر بدنه را لنس کنید قطعا برق خواهد داشت و برای رفع این مشکل باید به متخصص و تعمیرکار ماشین ظرفشویی مراجعه کنید تا با تعمییر یا تعویض موتور این مشکل بر طرف شود .

خرابی پریز برق

 

خرابی پریز برق ساده ترین دلیل برای برق داشت بدنه ظرفشویی است بنا بر این اگر حس کردید که بدنه ظرفشویی شما برق دارد حتما ابتدا پریز برق را بررسی کنید و اگر مشکل داشت آن را تعویض کرده و یا دستگاه را به یک پریز دیگر متصل کنید.

خرابی دو شاخه

اگر دو شاخه دستگاه شما آسیب دیده یا خراب باشد می تواند از دلایل برق داشتن بدنه ظرفشویی محسوب شود و اگر دوشاخه زنگ زده باشد خطرات جدی را به همراه خواهد داشت پس در صورت نیاز حتما آن را بررسی کنید و اگر لازم‌ به تعویض یا تعمیر داشت حتما این کار را انجام دهید. وجود روکش روی دو شاخه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است پس اگر این روکش آسیب دیده باشد باید تعویض گردد.

اتصالی سیم پیچی داخلی

اگر سیم پیچی داخلی دستگاه، برد دستگاه یا هر قطعات الکترونیکی داخل ماشین ظرفشویی اتصالی داشته باشد سبب ایجاد برق در بدنه دستگاه خواهد شد پس برای رفع آن باید سیم پیچی داخلی را مورد بررسی قرار دهید.

روش های بر طرف کردن برق بدنه ماشین ظرفشویی

در قسمت بالا توضیح دادیم که چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد؟ و ۸ علت این موضوع را بررسی کردیم اما حال در این قسمت قصد داریم تا درباره چند راهکار اصلی برای رفع و جلوگیری از این مشکل صحبت کنیم:

  • ماشین ظرفشویی را تا جایی که ممکن است از حمام، نزدیک سینک آشپزخانه و هر مکان خیس دیگری دور نگه دارید تا از رسیدن رطوبت به بدنه جلوگیری شود.
  • هنگام وصل کردن دو شاخه ماشین ظرفشویی از یک محافظ مطمئن استفاده کنید و از سیم های غیر معتبر استفاده نکنید.
  • هنگامی که فرایند عیب یابی ماشین ظرفشویی به پایان نرسیره آن را به برق متصل نکنید.
  • اگر در ساختمان چاه ارت ندارید از روش گفته شده برای نصب سیم ارت استفاده کنید.
  • اگر متوحه برق در بدنه ماشین ظرفشویی شدید حتما از متخصص کمک بخواهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

نکته ی جالب درباره ماشین ظرفشویی این است که هنگامی که آب و برق و شخص در یک موان باشند قطعا اتفاقات ناگواری برای شخص رخ می دهد اما در ماشین ظرفشویی به علت ایمنی بالا خطری شخص را تهدید نمی کند پس از آن جایی که ممکن است با برق بدنه مواجه شویم باید جوانب احتیاز را رعایت کنیم.

سیم ارت ماشین ظرفشویی کجاست؟

با توضیحاتی که درباره اهمیت وجود سیم‌گراند( ارت) دادیم شاید این سوال پیش بیاید که سیم ارت ماشین ظرفشویی کجاست ؟ در پاسخ باید بگوییم که این سیم از پرکاربرد ترین سیم هایی است که می تواند از بروز مشکلات نظیر اتصالات کوتاه و شوک الکتریکی به افراد جلوگیری کند و در حال حاضر در اکثر سیم کشی ساختمان های جدید برای پیشگیری از هر گونه اتفاق استفاده می شود اما در ماشین ظرفشویی این سیم در قسمت داخلی بدنه ی دستگاه قرار دارد و با توجه به این که ماشین ظرفشویی معمولا روی زمین قرار می گیرد بار الکتریکی آن وارد زمین شده و وجود برق در بدنه از بین می رود. سیم ارت معمولا از جنس مس و به رنگ سبز و زرد است و برای محافظت از جان افراد و کاهش ولتاژ های خطرناک کاربرد دارد‌.

سیم گراند ماشین ظرفشویی بوش کجاست؟

سیم گراند یا ارت از اجزای مهم هر ماشین ظرفشویی است همانطور که می دانید در خانه های جدید از چاه ارت استفاده می کند و نیازی به سیم ارت یا گراند نیست اما اگر چاه ارت ندارید باید از سیم ارت استفاده کنید. بوش یکی از برند های محبوب در تولیدات لوازم خانگی است و اگر از کاربران ماشین ظرفشویی بوش هستید و می خواهید بدانید که سیم‌ گراند ماشین ظرفشویی بوش کجاست باید بگوییم که این ماشین ظرفشویی دارای سیم کشی مخصوص ارت است که باید آن را به لوله فاضلاب یا یک ستون آهنی خود ساختمان متصل کنید و به هیچ عنوان نباید سیم ارت  ماشین ظرفشویی بوش را به لوله آب وصل کرد زیرا سبب برق دار شدن بدنه ماشین ظرفشویی بوش می شود و خطرات جانی را در بر دارد.

رفع برق گرفتگی ماشین لباسشویی

وحود برق فقط مخصوص به بدنه ماشین ظرفشویی نیست و ممکن است این اتفاق در لباسشویی نیز رخ دهد اما این سوال ایجاد می شود که رفع برق گرفتگی ماشین لباسشویی چگونه باید انجام شود؟! از دلایل اصلی برق داشتن بدنه لباسشویی باز هم مربوط به سیم ارت یا چاه ارت است اما برای رفع این مشکل می توانید از چند روش استفاده کنید.

  • یک میخ در زمین کاشته و یک سیم از پیچ در پشتی لباسشویی وصل کرده و سر دیگر آن را به میخ وصل می کنیم.
  • اگر ارت دستگاه را به شیر یا سینک ظرفشویی وصل کنید در همان قسمت ها با خطر برق گرفتگی مواجه هستید پس بهتر است در آشپزخانه با دمپایی تردد کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟