از بین بردن سیاهی داخل قابلمه روحی
اخبار لوازم خانگی

ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  ظروف تفلون به دلیل نچسب بودن علاوه بر شستشو آسان، بیشتر از سایر ظروف مورد ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  ظروف تفلون به دلیل نچسب بودن علاوه بر شستشو آسان، بیشتر از سایر ظروف مورد استفاده قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا با ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون آشنا شوید.

بیشتر بدانید:

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی پس از شستشو

همچنین در مقاله ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • پاك كردن سوختگي كف قابلمه تفلون
  • از بین بردن چربی ظروف تفلون
  • از بین بردن زردی داخل قابلمه تفلون
  • از بین بردن سیاهی دور قابلمه تفلون
  • تميز كردن پشت قابلمه تفلون رنگی
  • پاك كردن سوختگي كف قابلمه چدن
  • از بین بردن سیاهی داخل قابلمه روحی
  • تبدیل قابلمه تفلون به روحی

 روش تمیز کردن ظروف تفلون

برای جلوگیری از تجمع چربی به علاوه زردی، توصیه می شود پس از استفاده از ظروف تفلون، بلافاصله آن را تمیز کنید. پس از سرد شدن قابلمه و یا ماهیتابه مواد غذایی درون آن را با حوله کاغذی یا دستمال پاک کنید.

توجه داشته باشید، کشیدن اجسام فلزی و سخت درون ظروف تفلون، سبب ایجاد خط و خش و در نتیجه کاهش عملکرد آن می شود. حتی برای خالی کردن مواد غذایی درون آن نیز از کفگیر چوبی استفاده کنید.

 

پس از انجام مراحل بالا، ظرف تفلون را با آب گرم خیس کرده و با اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی آن را تمیز کنید. حتما از مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید زیرا مواد خورنده مثل وایتکس به ظرف آسیب می رساند. در آخرین مرحله با استفاده از یک دستمال نرم آن را خشک کنید.

پاك كردن سوختگی كف قابلمه تفلون

ممکن است به دلیل حرارت بالا در کف قابلمه شما سوختگی ایجاد شود اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا در ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون به پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون نیز می پردازیم.

پس از خنک شدن قابلمه، محتویات درون آن را به وسیله کفگیر چوبی یا پلاستیک خالی کنید. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم؛ ابزار فلزی باعث ایجاد خط و خش در کف قابلمه می شود.

در این مرحله قابلمه را پر از آب گرم کنید و اجازه دهید مدتی خیس بخورد. سپس با استفاده از اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی ملایم، تمام نواحی قابلمه را شستشو دهید. هرگز از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف تفلون استفاده نکنید.

پس از انجام مراحلی که توضیح دادیم، قابلمه را پر از آب کرده و نصف پیمانه سرکه به آن اضافه کنید. حال محتویات درون قابلمه را به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. در این مرحله چربی را روی آب مشاهده می کنید.

ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون

حرارت را خاموش کنید و با استفاده از یک دستمال حوله ای نمدار روغن تجمع یافته را جمع کنید. پس از برداشتن حوله کاغذی، به وسیله قاشق پلاستیکی ذرات باقی مانده که بر روی سطح آب شناور هستند را جمع کنید.

باقی مانده ترکیب سرکه و آب را خالی کرده و همانند مراحل قبلی به وسیله اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی ملایم، آن را تمیز کنید.

خوب است بدانید برای از بین بردن سیاهی دور قابلمه تفلون نیز می توانید از ترفندهایی که برای تمیز کردن ظروف تفلون ارائه دادیم؛ استفاده کنید.

از بین بردن چربی ظروف تفلون

روش از بین بردن چربی ظروف تفلون همانند ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون انجام می شود.

  1. پس از خنک شدن کامل قابلمه نیمی از آن را با آب پر کرده و نصف فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید.
  2. قابلمه تفلون را روی شعله قرار داده تا ترکیب آب و سرکه درون ظرف بجوشد. با جوش آمدن آب و سرکه، مواد غذایی و چربی به تدریج از آن جدا شده و به سطح آب می آید.
  3. قابلمه را خاموش کنید و روغن تجمع یافته روی سطح آب را با دستمال کاغذی حوله ای جمع کنید.
  4. همچنین ذرات مواد غذایی را به وسیله قاشق از روی سطح آب بردارید.
  5. ترکیب آب و سرکه را خالی کنید و پس از خنک شدن ظرف تفلون، قابلمه را شسشتو دهید.
  6. در آخرین مرحله قابلمه تفلون را با یک دستمال نرم و یا حوله خشک کنید. مشاهده می کنید که چربی ها کاملا از ظرف جدا شده اند.

تميز كردن پشت قابلمه تفلون رنگی

ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون

در صورت استفاده مکرر از قابلمه تفلون، لکه هایی را در پشت قابلمه مشاهده می کنید که با به کار بردن راهکارهای مختلف از بین می روند.

  • سس کچاپ: یکی از راهکارهای تمیز کردن پشت قابلمه تفلون رنگی استفاده از سس کچاپ است. سس را پشت قابلمه ریخته و پس از 10 دقیقه آن را با اسفنج نرم بشویید.
  • سرکه سفید: سرکه با قدرت اسیدی که دارد در از بین بردن انواع لکه ها کاربرد دارد. برای استفاده از آن سرکه را مستقیما روی لکه بریزید سپس به وسیله اسکاچ شروع به تمیز کردن آن کنید.
  • ترکیب سرکه و جوش شیرین: ابتدا ناحیه مورد نظر را خیس کنید. پس از ریختن جوش شیرین، روی آن سرکه بپاشید. پس از 15 دقیقه با استفاده از اسکاچ، جوش شیرین را پاک کنید. مشاهده می کنید که تمامی لکه ها از بین رفته اند.
  • ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه: این دو ماده را با هم ترکیب کرده و به صورت یک لایه ضخیم روی قسمت سوخته قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه این ترکیب را با اسکاچ از بین ببرید.
  • آبلیمو: در یک ظرف بزرگتر که قابلمه مورد نظر در آن جای می گیرد. جوش شیرین، آب، آبلیمو و دو ورق کوچک آلومینیوم قرار دهید. آن ها را بجوشانید و پس از جوش آمدن قابلمه را درون این ترکیب قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه قابلمه را با اسکاچ تمیز کنید.
  • ترکیب بکینگ پودر و سرکه سفید: دو قاشق غذا خوری بکینگ پودر را با آب و سرکه مخلوط کنید. به وسیله اسکاچ این ترکیب را روی سطح قابلمه پوشانده سپس شروع به تمیز کنید.

پاك كردن سوختگی كف قابلمه چدن

پاک کردن سوختگی کف قابلمه چدن به روش هایی انجام می شود که تمامی آن ها را در ترفندهایی برای تمیز کردن ظروف تفلون بیان کردیم. در ادامه نکات مربوط به تمیز کردن قابلمه چدن را ارائه می دهیم.

استفاده از روغن

استفاده از روغن روشی کارامد جهت از بین بردن سوختگی کف قابلمه چدن به شمار می رود اما دقت کنید این روش برای ظروف چدنی که به تازگی سوختگی روی آن ایجاد شده، کاربرد دارد.

یک تا دو قاشق روغن را بر روی قابلمه داغ ریخته و با دستمال کاغذی سطح آن را پاک کنید. مشاهده می کنید که سوختگی به راحتی جدا می شود.

تمیز کردن قابلمه چدنی با نمک

استفاده از نمک در ظروفی که سوختگی بیشتری دارند، بسیار کاربردی است. مقداری نمک را کف قابلمه چدنی ریخته سپس از یک دستمال کاغذی برای تمیز کردن مواد غذایی چسبیده به آن استفاده کنید. پس از انجام این مراحل قابلمه چدنی را بشویید.

با استفاده از روشی که توضیح دادیم می توانید به جای نمک از جوش شیرین یا ارد ذرت هم استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین کف ظرف را با این ماده پوشانده سپس دو قاشق غذاخوری به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

خمیر به دست آمده را با استفاده از اسکاچ پاک کنید تا سوختگی ها کاملا از بین بروند. همچنین خاصیت قلیایی جوش شیرین علاوه بر از بین بردن سوختگی ها به خنثی کردن بوی نامطبوع نیز کمک می کند.

تمیز کردن ظروف چدنی در فر

قابلمه چدنی سوخته را به مدت یک ساعت در فر با دمای حدود 260 درجه سانتی گراد قرار دهید. ظرف چدنی را به طور وارونه روی بالاترین طبقه فر قرار داده و اجازه دهید یک ساعت در آن بماند. برای نتیجه بهتر می توانید به محل سوختگی روغن بزنید و سپس درون فر قرار دهید.

از بین بردن سیاهی داخل قابلمه روحی

از بین بردن سیاهی داخل قابلمه روحی نیز طبق روش هایی که پیش از این بیان کردیم به آسانی انجام می شود. ظروف روحی (از جنس روی) در شرایطی سیاه می شوند که حرارت به شکل غیر استاندارد و نادرست به آن برسد.

برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه روحی هنگام پخت و پز غذاهای آبدار کافی است در زمان جوشیدن آب به آن چند قطره آبلیمو اضافه کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که شما می توانید این روش ها را برای ظروف استیل استفاده کنید و نتیجه مشابهی بگیرید.

شما می توانید قابلمه های روحی خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید و تفلون تحویل بگیرید. تبدیل قابلمه روحی به تفلون روشی مناسب جهت تعمیر آن ها به شمار می رود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟