آموزش

روش باز و بسته کردن چرخ گوشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه استفاده از دستگاه چرخ گوشت برای تهیه گوشت چرخ کرده به دلیل کیفیت ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه استفاده از دستگاه چرخ گوشت برای تهیه گوشت چرخ کرده به دلیل کیفیت مطمئن، بسیار رواج پیدا کرده است. با مطالعه دفترچه راهنما از روش باز و بسته کردن چرخ گوشت مطلع می شوید اما در صورتی که به آن دسترسی ندارید؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید:
چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند

در مطلب روش باز و بسته کردن چرخ گوشت با موارد زیر هم آشنایی پیدا می کنید:

  • اجزای چرخ گوشت
  • روش باز كردن چرخ گوشت
  • روش بستن چرخ گوشت
  • کند شدن تیغه چرخ گوشت
  • تیغه چرخ گوشت باید به کدام سمت باشد
  • علت خاموش شدن چرخ گوشت حین کار

اجزای چرخ گوشت

جهت انجام درست باز و بسته کردن چرخ گوشت، لازم است در ابتدا با قطعات چرخ گوشت آشنا شوید.

  • موتور: موتور در هر وسیله ای به عنوان اصلی ترین و مهم ترین قسمت دستگاه شناخته می شود. تماس آب با موتور می تواند منجر به عدم کارکرد چرخ گوشت شود. در حین استفاده از دستگاه پس از مدتی برای 15 دقیقه آن را خاموش کنید تا دستگاه استراحت کند.
  • مخزن: مخزن یا محفظه قطعه ای مهم در چرخ گوشت است که به گلویی متصل شده و گوشت را به صورت له به گلویی وارد می کند. قطعات گوشت نباید بیش از حد درشت باشد چون امکان فشار به موتور دستگاه را به وجود می آورند.

  • چرخ دنده: در داخل جعبه چرخ دنده قطعه ای پلاستیکی به نام چرخ دنده قرار گرفته که در عین حال که سرعت گشتاور موتور را بالا می برد، سرعت دستگاه را پایین می آورد. چرخ دنده درون میله حلزونی قرار می گیرد.
  • شبکه چرخ گوشت: شبکه چرخ گوشت قطعه ای است که در قسمت بیرونی دستگاه قابل مشاهده است. این قطعه با سوراخ هایی هم اندازه باعث می شود که گوشت به صورت چرخ شده از دستگاه خارج شود.
  • میله حلزونی: میله حلزونی وظیفه هدایت گوشت به سمت تیغه را بر عهده دارد. به علت ساخت مارپیچی این قطعه به آن میله حلزونی می گویند.
  • تیغه: تیغه ها به صورت سه پره یا چهار پره در چرخ گوشت ها قرار می گیرد و به عنوان عامل اصلی چرخ کردن گوشت شناخته می شود. نحوه بستن تیغه بسیار اهمیت دارد و نادیده گرفتن آن سبب کاهش عملکرد آن می شود.
  • طوقه: وجود طوقه در دستگاه سبب اتصال محکم قطعات داخلی به یکدیگر می شود.

 روش باز كردن چرخ گوشت

روش باز و بسته کردن چرخ گوشت

ابتدا از خاموش بودن چرخ گوشت و همچنین خنک شدن قطعات آن مطمئن شوید. خاموش بودن دستگاه از خطر سوختن آن جلوگیری می کند. در روش باز کردن چرخ گوشت باید به این نکته توجه داشته باشیم که کدام قطعات قابل باز شدن هستند.

برخی از قطعات قابل جدا شدن مانند سطح داخلی و خارجی چرخ، صفحه نمایش، دیسک و شفت، قابل جدا شدن هستند. برای جدا کردن این قطعات ابتدا از خاموش بودن دستگاه مطمئن شده سپس برق آن را قطع کنید و قطعات جدا شده را شستشو دهید.

قسمت های مکانیکی چرخ گوشت مانند گیربکس و تیغه های برش قابل جدا شدن نیستند و برای تمیز کردن این قطعات لازم است از پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید.

روش بستن چرخ گوشت

 

در روش باز و بسته کردن چرخ گوشت، به بستن قطعات آن می پردازیم:

  1. در اولین مرحله همانند روش های قبلی از متصل نبودن برق مطمئن شده سپس دیگر مراحل را انجام دهید.
  2. بهتر است دفترچه راهنما دستگاه خود را مطالعه کرده و طبق دستورالعمل های موجود جداسازی و بستن قطعه را انجام دهید.
  3. قطعات را شستشو داده و آن ها را از هرگونه آلودگی پاک کنید در صورت لزوم می توانید از شوینده های ملایم استفاده کنید.
  4. بعد از شستشو قطعات را با دقت خشک کنید.
  5. قطعات را به دقت و درستی در جای خود قرار دهید و از اینکه آن ها در جای خود قرار گرفته اند، مطمئن شوید.
  6. چرخ گوشت را روشن کرده و عملکرد جدا شدن قطعات را چک کنید تا از اتصال درست آن به یکدیگر مطمئن شوید.
  7. توجه داشته باشید که مطالعه دفترچه راهنما و استفاده از ابزار مناسب باعث انجام درست باز و بسته کردن چرخ گوشت می شود.

 کند شدن تیغه چرخ گوشت

در صورتی که تیغه چرخ گوشت فرسوده و یا آسیب دیده باشد، کندتر از تیغه های دیگر عمل می کند. در صورت بروز این مشکل آن می توانید آن را تعویض و یا تیز کنید.

همچنین کند شدن تیغه چرخ گوشت می تواند به علت قرار دادن قطعه های درشت درون دستگاه باشد. در صورتی که مقدار زیادی گوشت وارد دستگاه شود، علاوه بر فشاری که به موتور دستگاه وارد می شود، تیغه نیز کند می شود. بنابراین حجم کمی را وارد دستگاه کنید.

برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت ابتدا لازم است قطعات آن را از یکدیگر جدا کنید. پس از اینکه قطعات دستگاه را جدا کردید امکان مشاهده چربی و یا روغن در قطعاتی از دستگاه وجود دارد به همین خاطر ابتدا آن ها را تمیز کنید سپس مراحل بعدی را انجام دهید.

یک آینه را بر روی سطح مسطح و هموار قرار دهید سپس با استفاده از یک کاغذ و یا پارچه میزان کند بودن تیغه چرخ گوشت را تشخیص دهید.

در مرحله تمیز کردن تیغه چرخ گوشت، لازم است تیغه را در زوایه 45 درجه ای از آینه قرار داده و تیغه را بر روی سطح مورد نظر سمباده بکشید. بررسی کنید که لبه های تیغه و سمباده با هم در تماس باشند و برای تیز شدن کامل آن این روند را ادامه دهید. در حین انجام این کار هر چند دقیقه یکبار مکث کرده و میزان تیز بودن تیغه را بررسی کنید.

تیغه چرخ گوشت باید به کدام سمت باشد

پس از قرار دادن میله حلزونی درون محفظه چرخ گوشت تیغه دستگاه را طوری تنظیم کنیم که دقیقا در انتهای میله حلزونی قرار گیرد. در پاسخ به سوال تیغه چرخ گوشت باید به کدام سمت باشد باید بگوییم تیغه باید به گونه در چرخ گوشت قرار گیرد که قسمت تیز آن رو به بیرون باشد.

علت خاموش شدن چرخ گوشت حین کار

 

پس از ارائه روش باز و بسته کردن چرخ گوشت، به علت خاموش شدن چرخ گوشت حین و توضیح تمامی آن ها می پردازیم:

  1. قطع شدن برق منزل و یا پریدن فیوز
  2. داغ شدن بیش از حد موتور
  3. خرابی موتور
  4. اختلال در دکمه پاور
  5. خرابی پریز برق

قطع شدن برق منزل و پریدن فیوز

یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی چرخ گوشت قطع شدن برق منزل می باشد. نبود برق و یا قطع شدن برق باعث خاموش شدن دستگاه در حین کار می شود. بنابراین در اولین مرحله برق خانه را چک کرده و از قطع نشدن فیوز هم اطمینان پیدا کنید.

داغ شدن بیش از حد موتور

استفاده مداوم از دستگاه داغ شدن بیش از حد موتور را به وجود می آورد، برای جلوگیری از آن به روش های زیر عمل کنید:

  • به دستگاه استراحت بدهید.
  • استفاده مداوم از دستگاه سبب خاموش شدن ناگهانی چرخ گوشت می شود به همین دلیل در حین استفاده از آن چند دقیقه ای به چرخ گوشت استراحت داده و مجددا آن را روشن کنید.

خرابی موتور

در مواقعی ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی چرخ گوشت حین کار خرابی و اختلال در قسمت موتور دستگاه باشد. در این صورت لازم است با نمایندگی محصول خود جهت رفع این مشکل تماس بگیرید.

اختلال در دکمه پاور

دکمه پاور مسئولیت اعلام فرمان به مادربرد دستگاه را بر عهده دارد. بنابراین در مواقعی ممکن است خرابی دکمه پاور منجر به روشن نشدن و همچنین خاموش شدن دستگاه شود.

خرابی پریز برق

ممکن است در برق خانه از لحاظ اتصال مشکلی وجود نداشته باشد اما به دلیل نرسیدن برق به پریز، دستگاه به طور ناگهانی خاموش شود. اگر از وسایلی مانند سه راهی برای اتصال استفاده می کنید، آن را بررسی کنید.

با استفاده از فازمتر اتصال پریز برق را بررسی کنید. و در صورت نبود فازمتر دستگاه الکتریکی دیگری را به پریز متصل کنید. استفاده از این روش برای بررسی سیم کشی نیز، کاربرد دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟