نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز
آموزش

نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در اکثر اجاق گاز های امروزی و جدید قطعه ای به نام ترانس جرقه زن وجود دارد تا ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در اکثر اجاق گاز های امروزی و جدید قطعه ای به نام ترانس جرقه زن وجود دارد تا کاربر بتواند در سریع ترین زمان ممکن اجاق گاز را خیلی راحت روشن کند اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که ترانس فندک اجاق گاز چیست یا در کدام قسمت اجاق قرار دارد. از این رو در این مطلب درباره نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز صحبت خواهیم کرد همچنین در اینجا می خوانید:

  • نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز
  • تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز
  • انواع ترانس جرقه زن اجاق گاز
  • ساخت جرقه زن اجاق گاز
بیشتر بدانید:

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

 

انواع ترانس جرقه زن اجاق گاز

انواع ترانس جرقه زن اجاق گاز

گفتیم که در این مطلب قصد داریم تا درباره نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز صجبت کنیم و علاوه بر آن به موضوعات دیگری مانند آشنایی انواع ترانس ها بپردازیم اما قبل از این که با انواع ترانس جرقه زن اجاق گاز آشنا شوید خوب است بدانید که اصلا منظور از ترانس فندک اجاق گاز چیست و در کجا قرار دارد! قطعا این سوال برای شما هم‌پیش آمده که چرا فندک اجاق گاز شما کار نمی کند و آیا اجاق گازتان دیگر از کار افتاده! پس با ما همراه باشید تا با این قطعه کاملا آشنا شوید.

انواع ترانس جرقه زن اجاق گاز

در واقع ترانس فندک اجاق گاز وسیله ای است که برای احتراق اجاق گاز استفاده می شود پس قطعه ترانس جرقه زن اجاق گاز وظیفه تولید برق فشار قوی برای ایجاد جرقه در اجاق گاز های خانگی را بر عهده دارد. تغذیه برق ورودی این قطعه از ۲۲۰ ولت تا ۲۴۰ ولت است و خروجی ۲۵۰ در ۲۲۰ ولت تولید می کند و سبب ایجاد جرقه در گاز می شود. انواع مختلفی از ۳ تا ۶ شعله وجود دارد که با توجه به این تعداد یک سر ترانس به بدنه و سر دیگر ترانس به سیم چینی جرقه زن در بین راه سیم به فندک یک کلید متصل شده که با فشار بر روی آن برق وصل شده و جرقه ایجاد خواهد شد اما اگر به بحث انواع ترانس بپردازیم به طور کلی به ۲ دسته تقسیم می شوند:

  • ترانس جرقه زن ساده
  • ترانس جرقه زن اکتیو

در مدل اول توسط یک کلید تمام شعله ها جرقه می زنند و در مدل دوم هر شعله صورت جداگانه پس تنها تفاوت این دو نوع ترانس جرقه زن در همین موضوع است. همچنین به طور کلی فندک اجاق گاز ها در دو نوع اتوماتیک و غیر اتوماتیک تولید می شود که در مدل اول یعنی اتوماتیک با چرخاندن ولوم  گاز، فندک هم فعال شده و شعله گاز روشن می شود اما در مدل غیر اتوماتیک با چرخاندن ولوم گتز و فشار دادن آن در واقع در دو مرحله باید فندک را فعال کنید تا شعله گاز روشن شود.

چگونه ترانس جرقه زن اجاق گاز را تست کنیم؟

در این قسمت به نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز خواهیم پرداخت در واقع از روش های انجام این کار به این شکل است که اگر جرقه ای که از ترانسفورماتور خارج می شود آبی باشد ترانس مشکلی ندارد و سالم است اما اگر جرقه ای که مشاهده می کنید زرد یا نارنجی باشد یعنی ترانس شما خراب است همچنین در برخی موارد ترانس جرقه زن باید هر چند ثانیه یک بار جرقه بزند اما اگر این جرقه به طور مداوم ادامه پیدا کند باید بدانید کا ترانس اجاق گاز شما دچار خرابی شده و باید تعویض یا تعمیر شود.

نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز

برای آشنایی با نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز باید قدم به قدم پیش بروید پس ابتدا از برداشتن شمع ها شروع کنید سمس خروجی مشعل را از اجاق گاز خارج کنید و گوشه های جلو و بالا را بکشید.( اگر قسمت های بالایی بلند نشد از یک چاقو کمک بگیرید و هر گوشه را بیرون بیاورید.) حال که رویه برداشته شد یک تکه چوب را زیر لبه جلویی رویه قراز دهید تا در فر باز شود سپس پیچ های نصب شمع را بدارید و سیم ها را از آن جدا کنید. در مرحله بعد با استفاده از سیم بر، یک چهارم اینچ رابط سیم قدیمی را از سیم فر جدا کرده و عایقش را بردارید. در این مرحله کانکتور اندازه مناسب را روی سیم بکشید و آن را در پنجره قرار دهید، کانکتور سیم را روی شمع در محفظه جدید بگذارید .

جرقه زن محفظه را در نگهدارنده آن قرار دهید و پیچ نگهدارنده را تعویض کنید و براکت را در موقعیت اصلی قرار دهید سپس بست را با مهره در جای خود محکم‌ کنید و اجاق گاز را به حالت اولیه برگردانید.

دلایل کار نکردن ترانس جرقه زن اجاق گاز

ترانس جرقه زن اجاق گاز

گفتیم که یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از اجاق گاز با آن رو به رو شوید روشن نشدن آن است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این قسمت به این موضکع پرداخته ایم؛

  • فعال بودن قفل کودک
  • مرطوب بودن شعله ها
  • انسداد سر شعله
  • وجود نشتی یا اتصالات نامناسب

فعال بودن قفل کودک

در اکثر اجاق گاز های جدید عملکرد کنترل قفل کودک وجود دارد و این ویژگی مربوط به نظارت بر مسائل ایمنی اجاق گاز و جلوگیری از اتفاقات ناخواسته است به طور کلی از این عملکرد را روشن کنید فندک‌اجاق گاز دیگر کار نمی کند و خیچ سعله ای روشن نمی شود و ممکن‌است یکی از دلایل روشن نشدن فندک ‌اجاق گاز شما همین‌مسئله باشد اما برای حل این مشکل باید به مدت ۳ ثانیه انگشتتان را روی قفلی که در صفحه اجاق پیدا شده نگه دارید تا قفل کودک را غیر فعال کنید و با یک صدا متوجه می شوید که قفل باز است.

مرطوب بودن شعله ها

اگر در حین تمیز کاری یا پخت و پز، مایعات وارد فندک شود سبب آسیب رساندن به آن شده و ممکن است فندک‌تا چند ساعت کار نکند اما در این شرایط اگر جرقه زن کار می‌کند اما مشعل گاز روشن نمی شود، اصلا فکر نکنید که مشکل از فندک‌ است بلکه شما با دیدن جرقه باید متوجه سالم بودن جرقه زن شوید اما در این حالت ممکن است در اجاق هوا وجود داشته باشد یا شعله لوله گاز خیس شده باشد و یا گاز متصل نباشد.

انسداد سر شعله

وجود ذرات باقی مانده غذا می تواند سبب انسداد مشعل شود همچنین چربی اضافی ریخته شده روی فندک نیز می تواند از دیگر دلایل این مشکل باشد پس برای رفع این مشکلات از مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید.

وجود نشتی یا اتصالات نامناسب

اگر در خانه مشکل برق دارید و یا برق اجاق گازتان دچار مشکل است باید از روشه های مختافی برای حل آن استفاده کنید که در اینجا به شما خواهیم گفت پس اگر اجاق گاز به سه راهی وصل شده آن را مستقیما به پریز وصل کنید و دوباره فندک ‌را امتحان کنید.

  • خرابی فندک اتوماتیک یا غیر اتوماتیک اجاق گاز از علت کار نکردن جرقه زن آن است در صورتی که فندک غیر اتوماتیک باشد، اعمال نیروی زیاد در آن ممکن است باعث شکستگی آن شود و باید به فکر تعویض آن باشید.

تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز

قبل از شروع تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز ابتدا باید اتصالات یا پریز برق متصل به دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم هستند همچنین سیم کشی داخلی فندک را مورد بررسی قرار دهید و درصورت مشکل از روشی که در قسمت قبل گفتیم آن را تعویض کنید. همچنین بررسی سیم کشی بین واحد کنترول الکترونیکی و احتراق بسیار نکته ی حائز اهمیتی است و در نهایت یکی از نکات مهم، تمیز کردن مشعل اجاق به طور هفتگی است.

 

ساخت جرقه زن اجاق گاز

برای ساخت جرقه زن اجاق گاز دائمی می توانید به کمک چند لوازم ساده این کار را انجام دهید برای شروع یک ورقه pvc مربعی را به شکل ۲ چکمه برش بزنید سپس از یک ورقه دیگر پی وی سی ۱ سانتی متر اندا بگیرید و ببرید. سپس‌یک حالت ۳ بعدی به اولین برش ها بدهید و قطعه یک سانتی را بین قسمت باریک آن ها بگذارید تا ۲ قطعه ۱ سانتی متری در یک راستا قرار گیرند و به کمک چسب آن ها را محکم کنید و باقی مراحل را با جزئیات دقیق در این ویدیو مشاهده کنید تا بتوانید در عرض چند دقیقه یک جرقه زن دائمی برای اجاق گازتان آماده کنید.

جمع بندی

به طور کلی اکثر اجاق گاز های امروزی دارای فندک برای روشن شدن هستند از این رو یک اتفاق شایه در این اجاق گاز ها روشن نشدن و خرابی فندک است که می تواند علت های مختلفی مانند فعال بودن قفل کودک، انسدادسرشعله، مرطوب بودن شعله و وجود نشتی و یا اتصالات نا مناسب باشد که برای رفع هرکدام از این مشکل ها بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید تا قطعات دیگر اجاق را دچار مشکل نکنید اما در این مطلب به طور کامل برای رفع مشکل ترانس و نحوه تست ترانس جرقه زن اجاق گاز توضیح دادیم که به راحتی می توانید در خانه نیز این کار را انجام دهید. همچنین اگر قصد دارید خودتان به ساخت جرقه زن اجاق گاز بپردازید می توانید از ویدیوی بالا کمک بگیرید .

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • میثم دارابی | 19 اسفند 1402 در 8:25 ق.ظ

    جناب مهندس عذر می خواهم کار ما مردم را خیلی سخت نمودیدمنظور شما از ویدیو بالا کدام ویدیو هست هر چه گشتم ویدیویی در این صفحه پیدا نکردم کاش یک ویدیو در همین قسمت می گذاشتید تا مردم به زخمت نیفتند و سرگردان نشوند حیف مطالب به این خوبی که جای آن ویدیو در آن خالیست.