اخبار لوازم خانگی

واردات لوازم خانگی باعث کاهش قیمت‌ می‌شود/ رقابت نباشد قیمت‌ها عادلانه نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از «اصفهان زیبا»، مشاور وزیر اقتصاد نیز معتقد است برای سامان‌دهی به بازار ...

نهال وحیدی | 11 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از «اصفهان زیبا»، مشاور وزیر اقتصاد نیز معتقد است برای سامان‌دهی به بازار لوازم خانگی باید واردات آن به میزانی که منجر به ضربه‌زدن به تولید داخلی نشود، انجام شود.

حمیدرضا فولادگر در توضیح چرایی برابری نرخ برخی لوازم خانگی داخلی با نرخ جهانی می‌گوید: اگر ماشین ظرف‌شویی بوش از طریق مبادی رسمی وارد شده باشد و نرخ این کالا با احتساب تعرفه حقوق گمرکی و سود بازرگانی باشد، در این شرایط می‌توان گفت که قیمت لوازم خانگی داخلی به نسبت نرخ این کالاها در بازار جهانی بالاست. اما اگر ماشین ظرف‌شویی از طریق بازارچه‌های مرزی و کردستان یعنی مبادی غیررسمی وارد شود، تعرفه‌ای نیز بر آن اعمال نمی‌شود و نمی‌توان چنین نتیجه‌گیری داشت.

او خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت تمام‌شده محصولات همچون قطعات فلزی (ورق فولاد و آلومینیومی) و مواداولیه مانند محصولات پتروشیمی، حقوق و دستمزد و هزینه‌های بالاسری منجر به افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی شده است.

فولادگر عنوان می‌کند: وقتی در کشور با نرخ تورم 45/8 درصدی مواجهیم قیمت تمام‌شده لوازم خانگی نیز افزایش می‌یابد. ولی برای جلوگیری از گران‌فروشی باید قیمت تمام‌شده و حاشیه سود تولیدکنندگان مشخص باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت‌های لازم را انجام دهند. اگر قیمت لوازم خانگی بیشتر از این نرخ باشد، مشمول گران‌فروشی می‌شود و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند. واردات لوازم‌خانگی راهگشاست

فولادگر ادامه می‌دهد: واردات لوازم‌خانگی نیز در در تعدیل قیمت‌ها تأثیرگذار است. البته واردات به میزانی که برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت باشد و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود، باید انجام شود.

به اعتقاد بنده ممنوعیت واردات لوازم خانگی نباید دایمی باشد. باید برای مدتی واردات انجام شود تا برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت فراهم شود. مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان می‌کند: ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی مختص زمانی بود که با نوسانات ارزی مواجه بودیم. ولی اگر ممنوعیت واردات دائمی شود بخش خصوصی و تولیدکنندگان به این فکر نمی‌افتند که قیمت تمام‌شده محصولاتشان را بهینه کنند. وقتی امکان رقابت برای تولیدکننده فراهم شود، بهره‌وری نیز حاصل خواهد شد.

فولادگر اذعان می‌کند: زمانی که امکان رقابتی‌شدن فراهم نباشد تولیدکنندگان به این فکر نمی‌افتند که بهره‌وری‌شان را افزایش دهند و قیمت تمام‌شده‌شان را عادلانه کنند. اگر واردات به میزان محدودی انجام شود، محصولات داخلی نیز با محصولات خارجی رقابت می‌کنند.

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان می‌کند: تولید لوازم خانگی داخلی نیز افزایش یافته و فاصله چندانی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار است. اگر فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد شد، به سرنوشت بازار خودرو دچار می‌شویم. در بازار خودرو تقاضا واقعی نیست. تقاضای کاذب وجود دارد و کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده است. ولی بازار لوازم‌خانگی هنوز به سرنوشت این بازار دچار نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟