آموزش

مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به طور کلی کولر های گازی از نظر نوع برقی که مصرف می کنند به دو دسته تک فاز و ...

نهال وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به طور کلی کولر های گازی از نظر نوع برقی که مصرف می کنند به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند. از این رو این تفاوت در نوع برق مصرفی آن ها باعث تفاوت های دیگری در این مدل کولر ها شده است. اما در این مطلب قصد داریم تا درباره ی مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز صحبت کنیم، همچنین در اینجا با ویژگی های اسپیلت تک فاز و سه فاز آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست/ نکات مهم در نصب کولر گازی به همراه فیلم

ویژگی های اسپیلت تک فاز و سه فاز

قبل از این که به بحث مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز بپردازیم خوب است تا با ویژگی های هر یک به طور کامل آشنا شوید و با توجه به این ویژگی ها، اگر قصد خرید کولر گازی را دارید، بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به شرایطتان داشته باشید‌.

کولر گازی سه فاز

کولر گازی ۳ فاز بسیار قدرتمند بوده و کارایی مناسبی در خنک کردن محیط های بزرگ دارد. همچنین قیمت کولر گازی های سه فاز به علت ساختار و نصب پیچیده آن بالاتر است. از لحاظ انتقال حرارت این کولر های یعنی کولر ۳ فاز، انتقال حرارت بالا تری دارد و برای محیط هایی که متراژ بیشتری دارد بسیار مناسب است. نکته دیگری که خوب است بدانید مصرف برق کولر گازی ۳ فاز بیشتر از سایر کولر ها است و دلیل آن ساختار پیچیده تر و کارایی بیشتر آن در محیط های بزرگ و با متراژ بالا است.

کولر گازی تک فاز

کولر های تک فاز از قدرت کمتری نسبت به کولر های ۳ فاز برخوردارند و در نتیجه برای محیط های بزرگ مناسب نیستند. همچنین از لحاظ قیمت و هزینه ارزان تر هستند و به طبع میزان انتقال حرارت یا سرما در این کولر کمتر از کولر ۳ فاز است. نگهداری کولر تک فاز نسبت به ۳ فاز آسان تر است و هزینه های نصب و تعمیر آن کمتر خواهد بود.

تفاوت های کوار گازی تک فاز و سه فاز چیست؟

مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز

اگر به درستی نمی دانید که تفاوت کولر گازی تک فاز و 3 فاز چیست این قسمت را به خوبی مطالعه کنید زیرا قصد داریم تا توضیحات کاملی بدهیم تا از لحاظ تفاوت هایی نظیر نوع برق ورودی، ظرفیت کولر گازی، قدرت و کارایی ، هزینه نصب و…. بررسی کنیم.

نوع برق ورودی کولر گازی

نوع برق ورودی به کولر گازی ها باعث تفاوت در آن ها می شود به طور کلی برق ورودی به کولر های گازی تک فاز ۲۲۰ ولت و برق ورودی به کولر گازی های سه فاز ۴۰۰ ولت است.

تفاوت ظرفیت کولر گازی

از تفاوت های اصلی بین کولر گازی تک فاز و سه فاز، می توان به ظرفیت آن ها اشاره کرد. به طور کلی کولر های گازی ایستاده و دیواری تک فاز هستند  و کولر گازی هایی  ۴۸۰۰۰ که اینورتر نیستند هم به صورت تک فاز و هم سه فاز تولید می شوند، اما اگر کولر گازی ظرفیت بیش از ۴۸۰۰۰ داشته باشد فقط سه فاز خواهد بود.

☆ برق مصرفی در همه ی کولر گازی های اینورتر که ۸۰۰۰۰ ظرفیت دارد تک فاز است.

قدرت و کارایی

همانطور که در اول مطلب اشاره کردیم کولر گازی تک فاز کارایی و قدرت کمتری نسبت به کولر گازی سه فاز دارد و در نتیجه برای مکان های کوچک تا متوسط مناسب است اما از کولر گازی های سه فاز که قدرت و کارایی بیشتری دارند می توانید در مکان های بزرگ و متراژ بالا برای گرم یا سرد کردن محیط استفاده کنید.

حالت نصب

نصب کولر گازی ۳ فاز بیشتر برای مکان های بزرگ، اداری، تجاری توصیه می شود اما از کولر گازی های تک فاز می توانید در فضاهای کوچک تر استفاده کنید.

☆ برای نصب کولر گازی ۳ فاز، به کناور ۳ فاز نیاز دارید.

ساختار و سادگی سیستم

کولر گازی سه فاز ساختاری بسیار پیچیده تری نسبت به کولر گازی تو فاز دارند و در نتیجه کولر گازی های ۳ فاز نگهداری بیشتری نیاز دارند.

☆ هزینه خرید کولر گازی سه فاز بالا تر از هزینه خرید کولر گازی تک فاز است‌.

میزان مصرف برق کولر گازی

با توجه به جزئیات گفته شده در این مطلب طبیعی است که مصرف برق کولر گازی سه فاز بیشتر از کولر گازی تک فاز باشد.

 کولر گازی تک فاز یا سه فاز !

اگر قصد خرید کولر گازی را دارید و بین انتخاب کولر گازی تک فاز یا سه فاز سر دو راهی مانده اید باید بگوییم که با آشنایی کامل و مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز می توانید تصمیم نهایی را به راحتی بگیرید و برای این انتخاب به این چند نکته توجه کنید:

  • ابتدا ببینید برای چه مکانی قصد خرید کولر را دارید یعنی اگر‌ برای خانه هایی با متراژ پایین و یا متوسط می خواهید آن را تهیه کنید پیشنهاد ما کولر های گازی تک فاز است و بالعکس در محیط های بزرگ و تجاری از کولر گازی سه فاز استفاده کنید.
  • میزان هزینه ای که برای خرید کولر در نظر دارید زیرا هزینه کولر ۳ فاز به مراتب بیشتراز تک فاز است.
  • نگهداری و مراقبت بیشتر از کولر گازی سه فاز.
  • مصرف برق بالا تر کولر گازی ۳ فاز و در نتیجه پرداخت هزینه ی بیشتر برای قبض برق.
  • نصب و جا به جایی آسان تر کولر گازی تک فاز.

آشنایی با جدول مصرف برق کولر گازی

مقایسه کولرگازی تک فاز و سه فاز

به طور کلی کولر های گازی دو نوع T1,T3  هستند که  نوع تی ۱ بیشتر در مناطق آب و هوایی معتدل و نوع تی ۳ در مناطق گرم و خشک استفاده می شود اما نسل جدید کولر گازی های اینورتر که مخصوص مناطق معتدل هستند از نوع روتاری به شمار می روند و آمپر مصرفی آن ها به شرح زیر است:

  • آمپر مصرفی کولر گازی های اینورتر وی

کولر گازی 12000 _ 5 آمپر

کولر گازی 18000 _ 7 آمپر

کولر گازی 24000 _ 8 آمپر

کولر گازی 30000 _ 10 آمپر

☆ آمپر مصرفی کولر گازی های اینورتر دی سی که فوق کم محسوب می شوند ۲ آمپر کم تر از اعداد گفته شده در بالا است.

میزان آمپر مصرفی در نوع کولر های T3 که به کولر های بیستونی معروف اند تقریبا ۲ برابر سایر کولر ها است. حال یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن کاربران را درگیر کند این است که هزینه برق مصرفی کولر گازی چقدر است؟!  در جواب باید بگوییم این عدد ممکن است با توجه به نوع کولر، محل زندگی شما و میزان مصرف هر خانواده متفاوت باشد اما به طور کلی اگر بخواهید با این محاسبه بیشتر آشنا شوید باید ابتدا بدانید آمپر چیست! قطعا روی قبوض برق این کلمه را دیده اید اما اگر با یک مثال بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که اگر یک وسیله برقی ۱۰۰۰ واتی در بازه زمانی یک ساعت روشن باشد مقدار برق مصرفی آن یک کیلو وات ساعت خواهد بود. بنابراین چنانچه به مدت یک ساعت از کولر گازی ۲۰۰۰ وات استفاده کنید یک کیلو وات برق مصرف کردید.

درواقع توان و قدرتی که کولر گازی مصرف می کند با توجه به نوع کولر متفاوت است و می تواند کاهش یا افزایش پیدا کند همچنین کمپرسور کولر گازی یکی از اصلی ترین عوامل موثر در توان مصرفی کولر گازی محسوب می شود. به طور مثال توان مصرفی در کولر گازی ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کاملا متفاوت است و در میزان برق مصرفی قطعا تاثیر گذار است و به طبع هر چه ظرفیت و توان کولر گازی بالا تر باشد در نتیجه مصرف برق بیشتری خواهد داشت.

آنچه در این مطلب آموختیم!

در این مطلب سعی کردیم به مقایسه کولر گازی تک فاز و سه فاز بپردازیم و در ادامه این بحث اشاره کردیم که شرایط کولر گازی تک فاز برای خانه ها مناسب تر از کولر گازی سه فاز است و علت این موضوع این است که کولر فازی تک فاز می تواند محیط های کوچک و متوسط را به خوبی خنک کند اما کولر گازی های سه فاز نیاز به کنتور سه فاز دارد و در مکان های تجاری یا متراژ بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در نتیجه مصرف برق بالا تری نیز نسبت به کولر گازی تک فاز دارد.

کولر گازی سه فاز با توجه به شرایط پیچیده ای که دارد هزینه نصب و تعمیر بالاتری داشته و از سوی دیگر نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به کولر فازی تک فاز دارد. همچنین از نظر قیمت، کولر گازی تک فاز قیمت پایین تری داشته که دلیل آن هم قدرت و کارایی کمتر آن نسبت به کولر گازی سه فاز است. پس همانطور که گفتیم اگر قصد خرید کولر برای خانه، اتاق خواب یا محیط های کوچکی نظیر آن ها را دارید از کولر های تک فاز استفاده کنید و نوع موتور اینورتر را نیز انتخاب کنید تا مصرف برق پایین تری داشته باشد و شاهد قبض های برق بالا در تابستان و به طور کل فصول گرم‌ نباشید.

امیدواریم در این مطلب به خوبی با کولر های گازی تک فاز و سه فاز آشنا شده باشید و بتوانید بهترین انتخاب را برای خانه یا مکان های مورد نظرتان داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • امید | 05 مرداد 1402 در 8:20 ق.ظ

    بسیار عالی از توضیحاتتون

  • علی | 08 مرداد 1402 در 9:30 ق.ظ

    ممنون از شما بابت توضیحات دقیق