نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا
آموزش

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر‌ از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنید، خوب است نکاتی درباره ی نحوه تمیز ...

نهال وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر‌ از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنید، خوب است نکاتی درباره ی نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا بدانید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا با این دستگاه بیشتر آشنا شوید. همچنین در این مطلب به بررسی این که چرا باید دستگاه تصفیه هوا را تمیز کرد و یا زمان‌ مناسب برای نظافت دستگاه تصفیه هوا چه مدت است صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

آنباکسینگ لوازم خانگی در ایران/ آنباکسینگ تصفیه هوای جی پلاس مدل GAP-J450I

چرا تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا اهمیت دارد؟!

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

همانطور که اشاره کردیم در این‌ مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا می پردازیم زیرا با توجه به افزایش آلودگی هوا در چند سال اخیر، وجود یک دستگاه تصفیه هوا برای هر محیطی لازم و ضروری است، این دستگاه با حذف انواع آلودگی‌های هوا در محیط های داخلی سبب بهبود کیفیت هوای محلی که در آن زندگی یا کار می‌ کنید، می شود. روش کار این دستگاه بدین شکل است که هوای موجود با عبور از فیلتر دستگاه تمام آلودگی هایش را به فیلتر انتقال می دهد و از این‌ رو خود این فیلتر بعد از مدتی نیاز به تمیز شدن دارد زیرا ممکن است کارایی خوبی ارائه ندهد پس اگر‌میخواهید بدانید چرا تمیزی و نظافت دستگاه تصفیه هوا اهمیت دارد ادامه مطلب را از دست ندهید:

بالا رفتن کیفیت هوا

هنگامه که دستگاه تصفیه هوا را تمیز نکنید ممکن است کارایی بر عکس داشته باشد زیرا تمام آلودگی ها داخل دستگاه جمع شده و به محیط انتقال پیدا می کند اما اگر به نظافت دستگاه در زمان معین بپردازید قطعا این وسیله در بهبود کیفیت هوا در مدت زمان طولانی تر تاثیر گذار خواهد بود.

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

افزایش طول عمر دستگاه

داشتن فیلتر در دستگاه های تصفیه گوناگون نیاز به مراقبت و نظافت دقیق دارد زیرا فیلتر ها منبع تجمع انواع آلودگی ها هستند پس با نظافت دستگاه تصفیه هوا که تمام آلودگی و گرد و خاک موجود در هوا از به فیلتر خود جذب می کند، طول عمر دستگاهتان را افزایش دهید تا بتوانید در زمان طولانی تری از این وسیله بهره ببرید.

بهبود عملکرد دستگاه

تجمع انواع آلاینده ها و ذرات گرد و خاک برای مدت طولانی و روی هم، می تواند کارایی دستگاه را دچار مشکل کند و همچنین مصرف انرژی آن‌ را افزایش دهد.

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

تاثیر در سلامت

آلودگی هوا‌تاثیر مستقیمی در سلامت افراد دارد پس اگر ذرات گرد و خاک و یا آلاینده های موجود در هوای آلوده درون فیلتر دستگاه جمع شود قطعا سبب بروز بیماری های تنفسی یا انواع حساسیت ها در افراد آن خانه یا هر محیط دیگری می شود و تمیز کردن به موقع فیلتر از این مشکلات جلوگیری می کند.

حال که به خوبی با اهمیت نظافت و تمیز بودن دستگاه تصفیه هوا آشنا شدید قطعا این سوال برای شما پیش می آید که زمان مناسب برای تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا چه مدت است؟! در جواب باید بگوییم که اولین نکته ای که در این مورد تاثیر گذار است مدل فیلنر دستگاه بوده زیرا در برخی مدل ها فیلنر باید هر ۲ هفته یک بار و یا ماهی یک بار تمیز شود اما در برخی مدل های دیگر‌که دارای فیلنر های قدرتمندی نیز هستند بین ۱ تا ۴ سال نیاز به تمیز شدن دارند.

 آیا تعویض فیلتر تصفیه هوا نیاز است؟

اگر می خواهید بدانید که زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا فرا رسیده یا نه باید به بررسی برخی از نشانه ها بپردازید تا مطمئن شوید که تعویض فیلتر تصفیه هوانیاز است یا نه! از نشانه هایی که می تواند به ما یاد آوری کند تا فیلتر دستگاهمان را عوض کنیم عبارتند از:

تغییر رنگ فیلتر ها

اگر رنگ فیلتر ها از روز اول خیلی تغییر کرده و کاملا تیره شده است یکی از نشانه های تعویض آن است.

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

بوی نامطبوع

اگر با وجود دستگاه تصفیه هوا باز هم بوی بدی در محیطی که داخلش هستید، حس کردید بهتر است به بررسی فیلتر دستگاه تصفیه هوا بپردازید زیرا زمان تعویض یا نظافت فیلتر فرا رسیده است.

کاهش عملکرد دستگاه تصفیه هوا

اگر حس کردید که دستگاه مانند روز های اول به خوبی هوای داخل اتاق را تصفیه نمی کند می توانید به تعویض فیلتر یا نظافت فکر کنید زیرا تجمع آلودگی ها کارایی دستگاه را تا حد زیادی کاهش می دهد و یا حتی سبب بروز آلرژی و بیماری در افراد می شود‌.

کاهش جریان هوا

دستتان را روی قسمت مکنده دستگاه قرار دهید و از این طریق تست کنید که آیا زمان تعویض فیلتر فرا رسیده یا نه! اگر قدرت مکنده کم باشد قطعا باید فیلتر هوا را تعویض کنید.

آشنایی با نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

فیلتر های موجود در برخی دستگاه های تصفیه هوا قابل جدا شدن و شستشو هستند از این رو اگر دستگاه شنا هم جزو این دسته است ابتدا باید:

  • دستگاه را از برق جدا و کلا خاموش کنید.

☆به طور کلی برای تمیز کردن هر نوع وسیله ی برقی آن ها را کاملا از برق جدا کنید.

  • با بررسی محل قرار گیری فیلتر، آن را پیدا کنید.

☆ در دستگاه های بزرگ‌ تر فیلتر ها در راستای داکت قرار دارند و در دستگاه های کوچک تر می توانید فیلتر ها را داخل پنجره پیدا کنید که البته جدا کردن آن نیز بسیار راحت است.

  • دستگاه های تصفیه هوا دیواری برای جدایی فیلتر باید پنل جلو را باز کنید.
  • با تهیه محلول آب و صابون، آب و سرکه، آب و مایع ظرفشویی می توانید آلودگی های روی فیلتر را کاملا از بین ببرید و به راحتی تمیز کنید.
  • قرار دادن فیلتر ها با توجه به میزان کثیفی آن ها به مدت ۱ تا ۲ ساعت درون محلول دلخواهتان تمام کثیفی ها را از روی آن پاک می کند.
  • بعد از شستشو با محلول مورد نظر، آن را آبکشی و خشک کنی و در سر جایش قرار دهید.
  • برای تمیز کردن قسمت بیرونی از یک پارچه نمناک استفاده کنید.

☆برای خشک کردن فیلتر بهتر است به مدت چند ساعت آن را در هوای آزاد بگذارید تا به خوبی خشک شود.

فن دستگاه تصفیه هوا و تاثیر آن در فیلتر دستگاه

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل و سایر محیط های بسته بسیار زیاد است و به طور کلی سبب بهبود کیفیت هوای هر محیط داخلی می شود مخصوصا وجود آن در شهر هایی که شاخص آلودگی هوای بالایی دارند بیشتر از سایر مناطق است. این دستگاه از بخش های مختلفی مانند فیلتر، فن و… تشکیل شده است که هر کدام کارایی مخصوص خودشان را انجان می دهند حال که به خوبی با فیلتر دستگاه و کارایی آن آشنا شدید خوب است تا با فن دستگاه تصفیه هوا و تاثیرات آن در فیلتر نیز آشنا شوید. به طور کلی زمانی که حجم فیلتر دستگاه تصفیه هوا بالا باشد، فن باید قدرت خوبی داشته باشد زیرا اگر فیلتر های دستگاه کیفیت خوبی داشته باشند اما فن ها نه ، سبب افت فشار دستگاه تصفیه هوا می شوند.

نکات نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

نحوه تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا

  • انتخاب فضای مناسب برای افزایش طول عمر فیلتر ها

)آشپزخانه ها یا پنجره های بزرگ محل مناسبی برای نگهداری نیستند)

  • نصب دستگاه در ارتفاع یک متر و فاصله ۳۰ سانتی متر از اطراف برای گردش هوای بهتر.
  • برای جلوگیری از آسیب به فند بهتر است برای مدت طولانی از دور تند یا حالت اتوماتیک فن استفاده نکنید.
  • این دستگاه توانایی از بین بردن گاز مونو اکسید کربن‌ و سایر گاز های سمی را ندارد.
  • اگر‌از حشره کش استفاده کردید ابتدا با باز گذاشتن درب و پنجره هوا را تهویه و سپس دستگاه تصفیه هوا را روشن کنید.
  • از قرار دادن شی های فلزی و هر نوع مانع دیگری در دهانه دستگاه اجتناب کنید زیرا لمس آن ها ممکن است سبب برق گرفتگی شود.
  • برای تمیز کردن فیلتر هپا دستگاه از جارو برقی استفاده کنید.
  • فیلتر هپا، فیلتر کربن و پیش فیلتر را هر ۲ هفته یک بار تمیز کنید.
  • اگر‌ شاهد تغییر رنگ فیلتر هپا به خاکستری بودید قسمتی که تیره شده را توسط حارو برقی تمیز کنید.) قسمت‌ روشن را تمیز نکنید.)
  • عمر مفید فیلتر کربن ۶ ماه است و باید بعد از آن‌ تعویض شود.

☆ اگر به هر دلیلی به صورت موقت قصد استفاده از دستگاه را ندارید برای نگهداری آن مراحل زیر را انجام دهید:

  • از کاور نایلونی برای پوشاندن دستگاه استفاده کنید و مطمئن شوید که گرد و خاک وارد آن نمی شود.
  • محل نگهداری دستگاه باید جایی خشک و خنک باشد پس از نگهداری دستگاه در گرما و سرمای شدید خودداری کنید.
  • اگر دستگاه شما مجهز به بخور است بهتر است برای جلوگیری از تجمع رسوبات آب داخل مخزن را خالی و داخلش را خشک کنید.

در این مطلب سعی کردیم تا بتوانیم اهمیت تمیز نگه داشتن و نظافت دستگاه تصفیه هوا را بیان کنیم همچنین درباره ی تمیزی به موقع و یا تعویض فیلتر دستگاه نیز صحبت کردین و هر آنچه از علائم نیاز به تعویض فیلتر این دستگاه بود را گفتیم. تمیزی فیلتر دستگاه تاثیر مستقیمی با مواردی مانند افزایش طول عمر دستگاه تصفیه هوا، کارایی مفید و بهتر دستگاه، عملکرد صحیح، مکش درست هوا، جلوگیری از بروز بیماری یا حساسیت هایی بر اثر آلودگی هوا دارد همچنین در این‌ مطلب به شما گفتیم تا چگونه دستگاه تصفیه هوا را تمیز کنید تا بتوانید اگر در شهر های آلوده نیز هستید، هوایی پاک و سالم‌ را تنفس کنید امیدواریم در این مطلب به خوبی با روش تمیز کردن دستگاه تصفیه و همچنین اهمیت آن آشنا شده باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟