اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید پنکه آب پاش

استفاده از پنکه ها می تواند مقرون به صرفه تر باشد اما در این مطلب قصد داریم‌ تا به طور کامل راهنمای خرید پنکه آب پاش را ارائه دهیم.

نهال وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گرمای تابستان همیشه طاقت فرسا بوده و هر سال تابستان، گرم‌ تر از سال قبل می شود. تحمل این حجم از گرما در طول شبانه روز، نیازمند لوازم خنک کننده مانند انواع کولر ها و پنکه ها است اما نکته ی اصلی این است که انواع کولر های گازی و آبی مصرف برق و آب زیادی دارند و استفاده از پنکه ها می تواند مقرون به صرفه تر باشد اما در این مطلب قصد داریم‌ تا به طور کامل راهنمای خرید پنکه آب پاش را به شما ارائه دهیم تا اگر قصد خرید این‌ محصول را دارید بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و همچنین بدانید باید به چه نکاتی توجه کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید پنکه / بهترین پنکه های بازار کدامند؟ + ویدیو و لیست قیمت

آشنایی با پنکه رطوبت ساز

راهنمای خرید پنکه آب پاش

پیش از پرداختن به راهنمای خرید پنکه آب پاش نیاز دارید تا اطلاعاتی کامل درباره ی آن داشته باشید و درباره ی عملکرد و ساختار آن بیشتر بدانید. در واقع اگر می خواهید بدانید که پنکه مه پاش چیست و چگونه کار می کند باید بگوییم که این سبک از پنکه ها با اصل تبخیر کار می کنند، در واقع مخزنی در دستگاه وجود دارد که با روشن کردن پنکه، آب تمیز پمپاژ شده و به سمت محیط پرتاب می شود.

به طور کلی به علت وجود نازل یا شلنگ هایی در پنکه، آب با فشار زیاد از مخزن پنکه آبی دریافت و به بیرون می پاشد و گردش هوا با چرخیدن پره های پنکه همراه با پاشیدن آب به محیط، فضا را خنک و مرطوب می کند‌. پس برای این که اطلاعات بیشتری درباره ی راهنمای خرید پنکه آب پاش داشته باشید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، در واقع هنگام خرید پنکه مه پاش باید به چند مورد توجه کنید:

مدل پنکه آبی

پنکه های آبی دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به مکانی که قرار است در آن باشند، باید انتخاب شوند، این پنکه ها عبارتند از:

  • پنکه آبی ایستاده که برای مکان های بزرگ‌ مناسب هستند.
  • پنکه آبی دیواری که برای محیط های کم جا مناسب بوده و قابلیت نصب روی دیوار را دارد.
  • پنکه آبی قابل حمل که برای مکان های مختلف قابل استفاده است.
  • پنکه آبی دستی که ابعاد کوچکی داشته و برای حمل و خنک سازی در مکان های بسیار کوچک مناسب است.
  • میزان مصرف انرژی

به طور کلی مصرف انرژی برقی در پنکه های آبی یک چهارم کولر گازی و اسپلیت ها است. پس اگر موضوع انرژی و مصرف برق برایتان اهمیت دارد بهتر است از این پنکه ها استفاده کنید همچنین نگهداری و نصب راحت تری نسبت به سایر کولر ها دارد و قیمت مناسبی نیز دارند.

ظرفیت مخزن پنکه آبی

هنگامی که قصد خرید پنکه های آبپاش را دارید باید به ظرفیت مخزن بسیار توجه کنید. در واقع اندازه ی محل قرار گیری پنکه و اندازه ی مخزن رابطه ای مستقیم با هم دارند. به طور مثال بعضی از پنکه های دارای مخزن با ظرفیت ۸ لیتر بوده و با پر کردن آن تا حدود ۴ ساعت به طور یک سره فعالیت می کند .

☆ بهتر است هر چند ساعت یک بار مخزن را چک کنید تا خالی نشده باشد.

تنظیمات سرعت

برای خرید پنکه آبی باید به تنظیمات سرعت نیز توجه کنید زیرا درجه بندی خنک سازی پنکه معمولا محدود است. در این صورت حق انتخاب ضعیفی برای تهویه محیط خواهید داشت.

تجهیزات جانبی

وجود انواع لوازم جانبی در پنکه های آب پاش بسیار مهم است زیرا برخی از این پنکه های دارای لوازمی مانند دفع کننده حشرات، کنترل از راه دور، نبولایزر و تایمر هستند.

بهترین پنکه خنک کننده آبپاش

انواع برند های خارجی و ایرانی در بازار موجود هستند که در تولیدات خود از این نوع پنکه های مه پاش نیز دارند اما چند تا از آن ها را به شما معرفی می کنیم که عبارتند از:

  • پنکه مه پاش وسی مدل DIFAN65
  • پنکه آبی تایفون مدل ST75
  • پنکه مه پاش دیواری تایفون مدل WTC
  • پنکه آبی تایفون مدل مه پاش کد GMC65ST3
  • پنکه مه پاش فنگدا مدل FDW10CPIN26ST

آشنایی با مزایا و معایب پنکه مه پاش

از مزایای این پنکه ها می توان اشاره ی مستقیمی به صرفه جویی در مصرف انرژی داشت زیرا مصرف برق و آب این پنکه های بسیار کم است. در واقع خوب است بدانید که برای تولید یک کیلو وات برق، حدود ۲۵ گالن آب مصرف می شود، یک کولر گازی مرکزی در هر ساعت حدود ۳ تا ۵ کیلوات انرژی مصرف می کند و به شکلی برای هر ساعت استفاده از کولر گازی، ۷۵ گالن آب مصرف خواهد شد اما این در حالی است که پنکه آب پاش فقط با یک پمپ آب کوچک فعالیت می کند و به طوری در هر ساعت فقط ۱۶ گالن آب مصرف می کند که نسبت به کولر گازی بسیار کم مصرف است.

راهنمای خرید پنکه آب پاش

 

از پنکه های مه پاش می توانید در مکان های مختلفی مانند باغ و گلخانه ها استفاده کنید و به عنوان یک سیستم آب یاری قطره ای از آن بهره ببرید و حتی اگر در محل درستی قرار گیرد می توانید بیشتر از یک سیستم آبیاری قطره ای از آن استفاده کنید و گیاهان سر سبز و تازه ای داشته باشید.

قیمت این پنکه های مه پاش نیز بسیار مناسب تر از کولر های گازی بوده و قابلیت نصب و حمل راحت آن از دیگر مزایای این محصول محسوب می شوند.

معایب پنکه مه پاش

از معایب این پنکه می توان به نوع سیستم مورد نیاز آن اشاره کرد. در واقع اگر فشار آب فضای مورد نظر خوب باشد پنکه نیازی به پمپ ندارد اما در غیر این صورت وجود پمپ می تواند کمی هزینه ها را بالا ببرد.

این پنکه ها مناسب محیط های مرطوب و شرجی نیست زیرا عمل تبخیر آب به درستی انجام نمی شود و فضا را به خوبی خنک نمی کند همچنین رطوبت محیط را بیشتر می کند.

آشنایی با پنکه مه پاش صنعتی

پنکه مه پاش صنعتی یکی از انواع پنکه های آب پاش است که دارای ابعاد بزرگ تر و قدرت و توان خنک کنندگی بیشتری برای فضا های بسیار بزرگ‌ است. همچنین از این پنکه های صنعتی می توانید در سالن های بزرگ استفاده کنید. در واقع تفاوت اصلی پنکه های مه پاش صنعتی با سایر پنکه ها در اندازه و جنس پنکه است. زیرا یک پنکه صنعتی معمولا بزرگ‌تر و جنس پره های آن آلومینیومی یا فولاد ضد زنگ است و تفاوت دیگر آن در فاصله ی محدوده طول تیغه ها است.

آیا پنکه مه پاش جایگزین مناسبی برای کولر گازی است؟!

حال که به طور کامل با راهنمای خرید پنکه آب پاش آشنا شدید در جواب به این پرسش که می تواند جایگزینی برای کولر گازی باشد یا نه؟ باید بگوییم که که اغلب افراد کولر های گازی و آبی را ترجیح می دهند اما نکته ی اصلی این است که کولر ها بسیار پر مصرف هستند و از سوی دیگر‌ نیاز به نگهداری و سرویس منظم دارند تا بتوانند کار کرد درستی ارائه بدهند و یا مصرف برق بالایی داشته و نتیجه تمام این موارد، هزینه های اضافی است.

این پنکه ها نیاز به نگهداری خاصی نداشته و مصرف انرژی کمتری نیز دارند. همچنین قیمت پایین تری نسبت به انواع کولر های آبی و گازی دارد که در نتیجه می تواند انتخاب خوبی برای محیط های خشک باشد زیرا در محیط های مرطوب و شرجی کارایی لازم‌ را ارائه نمی دهند که دلیل آن هم تبخیر سخت آب است.

از قابلیت های دیگری که این‌پنکه را می تواند محبوب تر کند فیلتر های ضد غبار بوده که بوی نامطبوعی تولید نمی کند و در برابر نفوذ حشرات و یا حتی بوی سیگار و… مقاوم است.  از سوی دیگر فضایی که این پنکه ها اشغال می نند بسیار کم است و می توان متناسب با هر فضایی از آن ها تهیه کرد تا از هوای مطبوع و خنک در تابستان لذت برد.

تاریخچه پنکه مه پاش

اختراع پنکه مه پاش اولین بار توسط شرکت Curtis & Crocker انجام شد که در آن زمان ویلر مدیر کارخانه بود. بعد ها پنکه های برقی توسط شرکت Crocker Wheeler تولید شد. مدل های اولیه این محصول پر از نقص و خطرناک بودند. به شکلی که پره های آن با سرعت بسیار زیادی می چرخیدند و هیچ پوشش محافظتی وجود نداشت که سبب تصادفات و جراحات شدیدی می شد.

همچنین قیمت این پنکه ها بسیار گران بود و فقط خانواده های ثروتمند یا دفاتر کاری از آن ها داشتند. در سال ۱۹۸۰ پیشرفت زیادی در طراحی این پنکه ها اتفاق افتاد که دارای محافظ فلزی بودند، البته این محافظ ها به منظور مراقبت از فن های گران قیمت تعبیه شده بودند نه دستان و انگشت کاربران. پنکه های مه پاش به سرعت همه گیر شدند  و تا سال ۱۹۱۰  وستینگهاوس در حال فروش و بازاریابی برای مصارف خانگی بود و او ادعا کرد که هزینه کمتری برای مصرف برق آن می توانند بپردازند. در سال ۱۹۳۷ تولید لمینت پلاستیکی جدید برای پوشش دادن پنکه ها باعث شد تا این پنکه سر و صدای کمتری داشته باشد و احتمال پیچیدگی و خوردگی‌ کمتری از خود نشان دهند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟