آموزش

فاصله استاندارد هود با اجاق گاز چقدر است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از نکاتی که در طراحی آشپزخانه ها باید به آن توجه شود فاصله استاندارد ...

نهال وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از نکاتی که در طراحی آشپزخانه ها باید به آن توجه شود فاصله استاندارد هود تا اجاق گاز است. در واقع این دو وسیله جزو آن دسته لوازمی در آشپزخانه هستند که مکمل هم دیگر بوده و باید با فاصله استاندارد از همدیگر نصب شوند زیرا نصب اشتباه این دو وسیله می تواند کارایی هود را کاهش دهد. پس در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با فاصله هود از اجاق گاز آشنا شوید.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • ارتفاع هود مخفی
  • فاصله گاز تاهود
  • ارتفاع هود مورب
  • ارتفاع هود شومینه ای
  • نصب هود مخفی در کابینت

بیشتر بدانید:

هود هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

اهمیت رعایت فاصله گاز تا هود و نکات مرتبط با آن

رعایت فاصله استاندارد هود با اجاق گاز یکی از عواملی است که تاثیر زیادی در کارکرد هود خواهد داشت و اگر این فاصله به درستی رعایت نشود می تواند  مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد و در خیلی مواقع برخی از مصرف کنندگان به ارتفاع مناسب هود از گاز توجهی نمی کنند. در حالی که قطعا عدم رعایت این موضوع در آشپزخانه هنگام پخت و پز شما را دچار مشکلاتی در زمینه تهویه هوا می کند. به طور کلی اگر فاصله گاز تا هود به طور غلط اندازه گیری و نصب شود. علاوه بر تهویه هوا ممکن است مشکلاتی در سلامتی افراد ایجاد کند، پس بهتر است قبل از هر چیزی میزان دقیق این فاصله را بدانید. برخی افراد معتقدند که نیازی به رعایت این فاصله نیست و مشکلی با اجاق گاز پیش نمی آید اما خوب است بدانید در این صورت ممکن است با خرابی خود به خود مواجه شوید که این عوامل عبارتند از:

  • عدم رعایت فاصله ممکن است سبب آتش سوزی شود.
  • به خطر افتادن ایمنی افراد خانه و همچنین لوازم منزل
  • کاهش توانایی مکش هود برای از بین بردن دود و بخار هنگام پخت و پز
  • پخش شدن چربی در محیط اطراف آشپزخانه و کثیفی کابینت ها
  • پخش شدن اکسید نیتروژن پس از روشن کردن هود و ترویج بیماری های تنفسی
  • پخش شدن گاز های سمی پس از روشن شدن اجاق

هود با اجاق گاز چقدر باید فاصله داشته باشد؟

در بیشتر اوقات فاصله هود و گاز از هم بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر است که در هنگام نصب علاوه بر رعایت این فاصله باید به نکات دیگری نیز توجه کرد. در واقع بهتر است زمانی که تصمیم به نصب هود می گیرید به مواردی نظیر نوع هود و نوع گاز، عرض و طول هود و گاز توجه کنید تا بتوانید نصب بهتر و دقیق تری داشته باشید. همچنین اگر تجربه ای در این کار ندارید بهتر است از یک متخصص برای نصب هود کمک بخواهید زیرا تقریبا کار دشواری است و اگر کم تجربه باشید ممکن است نتوانید هود را به صورت هم تراز نصب کنید که خود این امر سبب اختلال در عمال کرد دستگاه می شود البته همانطور که اشاره کردیم نوع و مدل هود نیز در این کار باید مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی فاصله انواع هود تا اجاق گاز عبارتند از:

  • فاصله ارتفاع هود مخفی تا گاز باید ۶۵ سانتی متر باشد.
  • فاصله ارتفاع هود مورب تا گاز باید ۶۰ سانتی متر باشد.
  • فاصله ارتفاع هود شومینه ای تا گاز باید ۷۰ سانتی متر باشد.

بسیاری از کاربران ممکن است فاصله کابینت هایشان بیشتر از حد استاندارد نصب هود باشد پس در این شرایط افراد باید چه کار کنند؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که افرادی که کابینت هایشان بالا تر از فاصله استاندارد گاز تا هود است باید این ارتفاع را به شکلی افزایش دهند.

در واقع بدین شکل که :

  • حداکثر فاصله هود معمولی تا اجاق گاز ۸۰ سانتی متر است.
  • حداکثر فاصله هود فضتی باز از اجاق گاز ۱۰۰ سانتی متر است.

اگر هود را در فاصله ای بیشتر از حداکثر ارتفاع مجاز تا اجاق گاز نصب کنیم مشکلاتی ایجاد می شود که عبارتند از:

عدم کارکرد صحیح

هنگامی که هود را روشن کنید متوجه جمع شدن دود در اتاق می شوید و همچنین در این حالت که نصب نادرست صورت گیرد، هوای تمیز توسط هود جمع آوری می شود همچنین در مدت زمان طولانی شاهد وجود چربی ها روی سطوح مختلف آشپزخانه از جمله کابینت ها و… خواهید بود زیرا به جای این که دود حاصل از پخت و پز از طریق هود خارج شود در آشپزخانه باقی می ماند که سبب می شود هود نتواند عملکرد درستی ارائه دهد.

فشار به موتور

هنگامی که فاصله درست برای نصب هود از گاز رعایت نشود قطعا فشار زیادی به موتور وارد می شود.

استفاده از سرعت بیشتر

هنگامی که می بینید در سرعت نرمال دستگاه هوا به خوبی خارج نمی شود قطعا سرعت بیشتر را انتخاب می کنید که این امر نیز خود باعث فشار به دستگاه است همچنین سبب مصرف انرژی بیشتر می شود زیرا ممکن است هوای گرم‌یا سر آشپزخانه را خارج کند که در نتیجه باید کولر یا بخاری را روی درجات بیشتر قرار دهید تا هوای از دست رفته جبران شود.

همانطور که گفتیم اگر چه باید فاصله استاندارد هود از گاز بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر و در برخی مواقع بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد اما هنگام نصب عوامل دیگری نیز در این مورد تاثیر گذارند، عواملی مانند:

مدل هود

امروزه هود ها در انواع و مدل های مختلفی تولید می شوند که عبارتند از هود تو کار،  رو کار، هود مخفی، هود گنبدی، هود T شکل و… که هنگام نصب هر کدام  باید با توجه به مدل هود مورد بررسی قرار گیرند.

حجم آشپزخانه

اندازه و حجم آشپزخانه از دیگر نکات فاصله مناسب هود از گاز محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی مواقع ممکن است ارتفاع آزخانه کم باشد و شرایط برای نصب هود اصلا مناسب نباشد .

قدرت مکش هود

قدرت مکش هود از عوامل مهم دیگر در تعیین فاصله استاندارد برای نصب هود محسوب می شود. به طور مثال در برخی مواقع به علت ضعیف شدن مکش آن را در فاصله کمتری از اجاق نصب می کنند‌ تا عملکر درستی ارائه دهد.

منظور از نصب هود مخفی در کابینت چیست؟

به طور کلی امروزه با تغییر سبک طراحی خانه ها و نوع ساختمان سازی، فضای آشپزخانه کوچک تر شده و از سوی دیگر با کوچک تر شدن این فضا، تخلیه مناسب دود حاصل از پخت و پز باید به درستی انجام شود. یکی از روش هایی که امروزه طرفداران زیادی هم در آشپزخانه های کوچک و هم بزرگ  پیدا کرده نصب هود مخفی در کابینت است.

در واقع هود مخفی آشپزخانه به هودی گفته می شود که بدنه آن توسط کابینت پوشانده شده است و در ظاهر از دید سایرین پنهان می شود به شکلی که تشخیص آن از کابینت های آشپزخانه دشوار خواهد شد. درست است که هود مخفی با کابینت هایی که برای آن استفاده می شود تفاوت چندانی ندارد اما به طور کلی ابعاد طریقه ساخت کابینت هود مخفی باید سفارشی باشد. هود مخفی در مدل های مختلفی مانند هود مخفی تاشو، هود مخفی بدون دود کش، هود مخفی کشویی و هود مخفی دود کش دار و… تولید می شود در واقع مدل کابینت ارتباط مستقیمی با مدل هود دارد این نکته مهم است که کابینت هود را به خوبی تحت پوشش قرار دهد و همچنین در عملکرد هود اختلالی ایجاد نکند با تمام این حرف ها ممکن است این سوال ایجاد شود که چه کابینت هایی برای هود مخفی مناسب است! در واقع انواع کابینت های هایگلاس، ممبران، ام دی اف برای هود مخفی مناسب هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

هود مخفی در کابینت هایگلاس

از مدل های پر طرفدار کابینت آشپزخانه، طرح هایگلاس است مخصوصا اگر قصد تهیه یک هود مخفی برای این کابینت ها را داشته باشید ، انواع هود تاشو که ابعاد کمی را اشغال می کنند و یا هود کشویی برای این نوع کابینت ها بسیار مناسب اند.

هود مخفی در کابینت ممبران

اگر طرفدار طرح های کلاسیک هستید کابینت ممبران از بهترین انتخاب ها برای آشپزخانه شما خواهد بود زیرا این کابینت ها با طراحی فوق العاده می توانند هود را به بهترین شکل مخفی کنند‌.

هود مخفی در کابینت ام دی اف

 

ام دی اف ها می توانند برای انواع هود مخفی مناسب باشند علل خصوص هود مخفی دودکش دار یا بدون دودکش، معمولا این کابینت ها برای هود مخفی بدون دودکش بیشتر طراحی می شوند.

جمع بندی

در این مطلب به خوبی با فاصله استاندارد هود با اجاق گاز  آشنا شدیم و گفتیم که در اکثر اوقات این فاصله باید عددی بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر باشد و در برخی مواقع دیگر که ارتفاع کابینت بالا تر است. این عدد ممکن است تا ۱۰۰ سانتی متر نیز تغییر کند حال اگر نصب هود در فاصله ی درستی انجام نشود علاوه بر عملکرد ضعیف هود می تواند عواقب دیگری مانند تخلیه هوای تمیز آشپزخانه، تجمع دود در آشپزخانه و کثیفی حاصل از چربی مواد غذایی هنگام پخت و پز را روی لوازم آشپزخانه شاهد شویم و از سوی دیگر در برخی مواقع حتی شاهد بیماری های تنفسی نیز خواهید بود. پس برای جلوگیری از تمام این مشکلات بهتر است فاصله دقیق را رعایت کنید و حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 21 تیر 1402 در 6:49 ب.ظ

    علاوه بر فاصله هود نکات مهم دیگری در مورد هود باید مد نظر قرار گیرد استفاده از پریز مجزا برای اتصال هود تا درصورت بروز حادثه پس از قطع برق بتوان بسرعت ان را از مدار خارج کرد ، شستشوی فیلترهای الومینیمی هود هر سه ماه یکبار برای این کار یک تابه یا قابلمه بزرگ که بتوان فیلترهای فلزی را روی هم در داخل ان خواباند را با اب گرم پر کنید حدود یک سوم لیوان مایع ظرفشوئی داخل ان ریخته و کاملا بهم بزنید سپس فیلترهای الومینیمی را داخل ان قرار داده و روی شعلع بزرگ گاز قرار دهید پس از بجوش امدن 15 تا 45 دقیقه بسته به میزان کثیفی صبر کنید بعاز ان ای داخل ظرف را تخلیه و فیلترها را جهت تمیزی کامل زیر شیر بگیرید ریست شدن هود و صفر شدن ساعت ان میتواند نمایانگر افت ولتاژ ناشی از استفاده هود از یک سیم مشترک با یک وسیله برقی پر مصرف یاشد ریست شدن روزانه به برد دستگاه صدمه میزند موضوع را بررسی و درصورت نیاز برق هود را از پریز دیگری تامین کنید لوله خروجی هود را از نظر سلامت و عدم پارگی بررسی کنید قطر استاندارد اغلب هودها 12 سانتیمتر است تا حد امکان از تبدیل 12 به 10 برای کاهش قطر خروجی و استفاده از لوله های 10 خود داری کنید