سایر خبرها

چرا کباب کردن گوشت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

محققان به تازگی یک دلیل پیدا کرده اند که نشان می دهد که چرا پخت غذا در دمای بالا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

نفیسه رحیمی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محققان به تازگی یک دلیل شگفت انگیز و قابل توجه پیدا کرده اند که نشان می دهد که چرا پخت غذا در دمای بالا (گوشت کبابی یا غذاهای سرخ شده) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید:
اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

براساس تحقیقاتی که دانشمندان استنفورد با همکاری همتایان خود در موسسه NIST، دانشگاه مری لند و کلرادو انجام داده اند، DNA غذا در اثر حرارت بالا آسیب می بیند و این DNA آسیب دیده طی فرآیند هضم غذا جذب شده و در نتیجه به DNA فرد منتقل می شود.

جذب DNA آسیب دیده توسط فرد مصرف کننده می تواند منجر به جهش های ژنتیکی و همچنین ظهور انواع بیماری ها مانند سرطان شود.

هنوز برای نتیجه گیری و تاثیر دقیق آن بر روی انسان زود است زیر در حال حاضر این آزمایشات بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده اما نتایج آن می تواند تاثیر به سزایی در انتخاب مواد غذایی داشته باشد.

اریک کول، نویسنده ارشد مطالعات و  پروفسور جورج ای و هیلدا ام دابرت؛ دو دانشمند مدرسه شیمی استنفورد در این خصوص اعلام کردند: مطالعات ما نشان می دهد که DNA غذا در اثر حرارت بالا آسیب می بیند و همچنین متوجه شدیم که مصرف این غذا می تواند منبع بیماری و خطرات ژنیتکی باشد. تکیه بر نتایج آزمایشات می تواند منجر به تغییر نحوه پخت و طبخ غذا شود.

بسیاری از مطالعات مصرف غذاهای زغالی و سرخ شده را با آسیب DNA  مرتبط می دانند و این آسیب را به مولکول های کوچک خاصی نسبت می دهند که به اصطلاح گونه های واکنشی را در بدن تشکیل می دهند اما یک رویداد نادر است زیرا برای اینکه گونه های فعال باعث آسیب DNA شوند، باید به طور فیزیکی با DNA سلول مواجه شوند و یک فرآیند شیمایی رخ دهد.

اجزای کلیدی DNA به نام نوکلئوتیدها  از طریق تجزیه طبیعی مولکول‌های زیستی در دسترس قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، طی فرآیند هضم غذا به راحتی در DNA سلول قرار می گیرند و در واقع مسیر مناسبی برای DNA های آسیب دیده تلقی می شود.

DNA به‌عنوان دستورالعمل ژنتیکی رشد و بقای سلول‌های بدن، نقشی اصلی در حفظ سلامت ما داشته و هرگونه تغییر نامطلوب می تواند به اتفاقات ناگوار و انواع بیمارها در بدن منجر شود. بسیاری از افراد در خصوص مواد غذایی که می خوردند، بی اطلاع هستند زیرا اطلاعات مربوط به ژن مانند کربوهیدارت ها یا چربی ها بر روی غذاها درج نمی شود. از طرفی، مقدار DNA بلعیده شده قابل چشم پوشی نیست. برای مثال، یک استیک گوشت گاو تقریباً 500 گرمی (16 اونس) حاوی بیش از یک گرم (0.04 اونس) DNA گاو است که نشان می دهد قرار گرفتن انسان در معرض DNA بالقوه آسیب دیده از گرما نیز ناچیز نیست.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟