فناوری

تفاوت تردز با توییتر چیست؟

تردز و توییتر هر کدام ویژگی خاص خود را دارند اما سولی که به وجود می‌آید این است تفاوت تردز با توییتر چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم

امیر علی وحیدی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در جهان پویای رسانه‌های اجتماعی، توییتر به عنوان یک سرویس ارائه دهنده برای کاربران و اشتراک گذاشتن افکار، ایده ها و نظرات شناخته می شود. اخیرا، متا اپلیکیشن جدیدی به نام Threads معرفی کرده و در حالی که هر دو هدفی مشترکی دارند اما ویژگی ها و استفاده‌های متفاوتی دارند. این روزها کمتر کسی است که اسم اپلیکیشن تردز به گوشش نخورده باشد. تاکنون تردز بیش از 100 میلیون کاربر دارد و ممکن است این سوال ایجاد شود که تفاوت تردز با توییتر چیست؟ برخی از افراد هنوز در همان توییتر فعالیت کرده و قصد ندارند در تردز حساب کاربری بسازنند. در ادامه برخی از تفاوت‌های این دو اپلیکیشن را بیان می‌کنیم.

 

تفاوت تردز و توییتر

 

محدودیت‌‌ها

بزرگترین اختلاف بین توییت و تردز (Thread) در ساختار و حجم پست‌ها است. توییت معمولی محدودیت 280 کاراکتر را دارد و کاربران باید پیام‌های خود را خلاصه و مستقیم بیان کنند. اما در تردز می‌توان تا 500 کارکتر محتوای خود را در اختیار دیگران گذاشت که این امر نشان می‌دهد تردز فضای مناسب‌تری برای گفتن داستان‌های طولانی و دراز است.

حساب کاربری

در مطلب تردز چیست راهنمای ساده برای دانلود و استفاده از نرم افزار Threads ارائه شده است. اولین قدم برای ثبت نام در تردز استفاده از اطلاعات حساب کاربری اینستاگرام خود است. برای اولین ورود از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید اطلاعات پروفایل اینستاگرام خود را و فالوورهایی که در اینستاگرام دارید، در این برنامه نیز دنبال کنید یا نه.

از طرفی، توییتر به هیچ شبکه اجتماعی دیگری وابسته نیست و به صورت مستقل است، شما می‌توانید حساب کاربری خود را در آن به راحتی ایجاد کنید. همچنین حذف حساب خود در توییتر بسیار آسان‌تر از تردز است.

در Threads امکان حذف مستقیم حساب وجود ندارد و برای حذف حساب Threads، باید حساب اینستاگرام خود را حذف کنید. اما می‌توانید حساب خود را در Threads غیرفعال کنید که با این کار، پروفایل و پست‌های شما مخفی می‌شوند تا زمانی که تصمیم به فعال کردن مجدد حساب خود بگیرید. امیدواریم در آینده، این شرایط تغییر کند زیرا در حال حاضر، Threads حساب کاربری شما را به طور کامل کنترل می‌کند.

 

دسترسی به آن‌ها

حتی قبل از ساخت اولین آیفون، توییتر از ابتدا به صورت وبسایت شروع کرد، این پلتفرم همچنان نسخه وب خود را حفظ کرده است، با اینکه نسخه‌های اپلیکیشن برای گوشی های iOS و Android هم ارائه داده است. این امکان را به کاربران می دهد تا از هر جایی و به هر روشی به حساب و پست‌های خود دسترسی داشته باشند.

بر خلاف این، برنامه Threads فقط به صورت اپلیکیشن قابل دانلود است و در فروشگاه های iOS و Android قابل دسترسی است. این برنامه تنها برای موبایل ساخته شده است. آیا این هدف شرکت Meta است؟ سخت است این را بگوییم. با توجه به اینکه وبسایت اینستاگرام بعد از گذشت سال ها هنوز به کاربران چندان کمک نمی‌کند، به نظر نمی‌رسد که ساخت وبسایتی برای Threads اولویت داشته باشد.

قیمت

برنامه Threads رایگان برای دانلود و استفاده است و هیچ قابلیت اضافه‌ای ندارد که با خریدن فعال شود. در حال حاضر تبلیغاتی در Threads وجود ندارد، اما ممکن است در آینده تبلیغاتی اضافه شود. Instagram همیشه به دنبال افزایش تبلیغات و فروش است.

توییتر هم تبلیغات دارد. برخی ویژگی‌های خاصی فقط برای اعضای پرداخت کننده به نام “توییتر بلو” فراهم شده است. اشتراک توییتر بلو هزینه‌ای معادل 8 دلار در ماه یا 84 دلار در سال دارد.

ویژگی‌های موجود برای کاربران توییتر بلو به طور مداوم تغییر می‌کند. در حال حاضر، این کاربران می‌توانند پس از ارسال، توییت خود را ویرایش کنند، آیکون برنامه توییتر را تغییر دهند و حتی حداکثر تعداد توییت‌هایی که می‌توانند در یک روز بخوانند را افزایش دهند.

 

 

نوع محتوا

در مورد نوع محتوایی که می‌توان در Threads و توییتر ارسال کرد، تفاوت‌هایی وجود دارد.

در هر دو سرویس می‌توانید لینک وبسایت، ویدئو و تصاویر را ارسال کنید. همچنین در هر دو می‌توانید تصاویر متحرک یا GIF ارسال کنید،  ولی در Threads می‌توانید بیشترین تعداد تصاویر و ویدئوها را در یک پست ارسال کنید. توییتر فقط اجازه ارسال حداکثر چهار تصویر در یک توییت را می‌دهد، در حالی که Threads اجازه ارسال حداکثر ده تصویر در یک پست را می‌دهد که همان حداکثر تعداد تصاویر در پست‌های چند تصویری اینستاگرام است.

در مورد پست‌های چند تصویری، Threads یک دسته عکس و ویدئو را به طوری ارسال می‌کند که شما می‌توانید با کشیدن صفحه به چپ و راست، تمام تصاویر را مشاهده کنید. این ویژگی جزییات زیادی دارد و تاکنون در توییتر وجود نداشته است.

جذب مخاطب

توییتر و Threads در جذب کاربران به یکدیگر شباهت دارند. هر دو امکان لایک کردن، نظر دادن، بازنشر و به اشتراک گذاری پست‌ها را دارند.

وقتی روی یک توییت یا پست در Threads کلیک می‌کنید، این پست به صورت بزرگتر نمایش داده می‌شود تا شما بتوانید نظرات دیگران را ببینید. شما می‌توانید به پست اصلی پاسخ دهید یا به نظرات دیگران پاسخ بدهید، بستگی به این دارد که چطور می‌خواهید در گفتگوی این پست شرکت کنید.

در برنامه Threads، بخش فعالیت‌ها به شما نشان می‌دهد که چه کسی شما را دنبال کرده ویا چه کسی کی پست‌های شما را لایک کرده است. شما همچنین می‌توانید پاسخ‌های خود را در صفحه پروفایل خود ببینید، اما لیست پست‌هایی که شما لایک کرده‌اید را نمی‌توانید مشاهده کنید.

توییتر هم یک بخش اعلانات مشابه دارد که شما می‌توانید در آن تمامی پست‌هایی که لایک کرده‌اید را در بخش “پسندها” صفحه پروفایل خود ببینید. این ویژگی برای ذخیره کردن مطالبی که می‌خواهید بعدا بخوانید، مفید است.

 

تردز در مقابل توییتر

 

تیک آبی

احتمالاً متوجه شدید که کنار نام برخی از کاربران یک علامت تیک آبی قرار دارد. این علامت نشان دهنده این است که حساب کاربری آن فرد تأیید شده است. این فرآیند تأیید هویت از اینستاگرام به Threads انتقال پیدا می کند، بنابراین اگر حساب شما در اینستاگرام تأیید شده است، در Threads نیز تأیید خواهد شد. شما می توانید راهنمای اینستاگرام را مرور کنید تا ببینید آیا شما واجد شرایط تأیید هویت هستید یا خیر.

برخلاف اینستاگرام و Threads، فرآیند تأیید هویت در توییتر کمی پیچیده تر است. قبل از اینکه ایلان ماسک مدیریت توییتر را به عهده بگیرد، رویه تایید هویت توییتر مشابه اینستاگرام بر اساس جایگاه کاربر در جامعه انجام می شد. اما اکنون، کاربران می توانند با پرداخت هزینه برای اشتراک Twitter Blue، نشان تأیید هویت را دریافت کنند. تنها استثنا این است که حساب های دولتی مجهز به علامت تیک خاکستری هستند، در حالی که برخی از سازمان ها و رسانه های خبری معتبر علامت تیک طلایی به خود اختصاص می دهند.

 

تیک آبی تردز

 

توییتر مکانی است که انتظار می رود احساسات و افکار خود را به اشتراک بگذارید اما Threads بیشتر شبیه به شبکه های اجتماعی است. در زیر تفاوت هایی که باید به آنها توجه کنید آورده شده است:

  • محدودیت کاراکتر: توییتر شما را به 280 کاراکتر محدود می کند، اما Threads برای هر پست 500 کاراکتر را مجاز می کند.
  • پیام های مستقیم: توییتر دارای پیام های مستقیم است، اما Threads ندارد. (Direct Message)
  • هشتگ: توییتر حضور قوی‌ای در هشتگ‌ها دارد، اما در Threads هیچ هشتگی وجود ندارد.
  • اتصالات: توییتر یک برنامه مستقل است، در حالی که Threads بسیار به Instagram یکپارچه شده است. با یک کلیک، یک پست Threads می تواند فوراً به یک Instagram Story تبدیل شود.
  • برنامه: شما می توانید توییتر را در کامپیوتر و برنامه موبایلی استفاده کنید، در حالی که Threads فقط به عنوان یک برنامه موبایل قابل دسترسی است.

چرا به تردز کوچ کنم؟

شاید با خودتان بگویید “باز یک اپلیکیشن دیگر؟!” اما اگر شما فردی هستید که کسب و کار کوچکی را اداره می‌کنید یا حتی اگر کسب و کار بزرگی دارید، امتحان این اپلیکیشن ضرری ندارد. در زمان کوتاهی یعنی در کمتر از 24 ساعت، تعداد کاربران اپلیکیشن Threads به 30 میلیون نفر رسید. در عرض پنج روز، این تعداد به 100 میلیون نفر افزایش یافت. پس، این اپلیکیشن طرفدارهای زیادی دارد. (الگوریتم Threads هنوز به طور کامل کار نمی‌کند، بنابراین احتماها محتوای بیشتری ببینید و تبلیغات کمتری.)

 

 

تردز به اطلاعات ما دسترسی دارد؟

Threads همانند اکثر برنامه‌های رسانه اجتماعی، قادر است به اطلاعات شخصی شما، از جمله اطلاعات سلامتی و مالی، مخاطبین، تاریخچهٔ جستجو، اطلاعات مکان و خریدها دسترسی داشته باشد. بنابراین، با گفتن اینکه این یک برنامه رایگان از Meta است، مسائل حریم خصوصی خود را نادیده نگیرید. هدف Threads رقابت با Twitter است، اما هدف نهایی احتمالاً این است که Meta بیشتر کاربران را به جهان خود جذب کند و بسیاری از کسانی که از Facebook خارج شده‌اند را بازگرداند.

اگر کمی زمان آزاد دارید، چرا این هفته یک برنامهٔ دیگر را به تلفن همراه یا تبلت خود اضافه نمی‌کنید؟ برای مدتی، می‌توانید با یک پلتفرم رسانه اجتماعی بدون تبلیغات تجربه کسب کنید و شاید با برخی از دوستان یا مشتریان گذشته خود که مدتی است با آنها صحبت نکرده‌اید، ارتباط برقرار کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟