چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟
آموزش

چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برخی مواقع شاهد سرد نکردن یخچال و در ...

نهال وحیدی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برخی مواقع شاهد سرد نکردن یخچال و در عین حال سرد بودن فریزر بودید اما علت این اختلاف دمای زیاد چیست؟! اگر شما هم‌جزو افرادی هستید که یخچال و فریزر تان دچار چنین مشکلی شده بهتر است هر چه زود تر برای رفع آن اقدام کنید. خوب است بدانید که به طور طبیعی اختلاف دمای داخل یخچال و فریزر یک امر عادی است اما در برخی مواقع این اختلاف دما به حدی می رسد که داخل یخچال بسیار گرم شده و خنکی لازم برای نگهداری مواد را ندارد پس اگر می خواهید بدانید که چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟ با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید:
علت کپک زدن ماست در یخچال چیست؟

همچنین در این جا می خوانید:

  • دلیل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر
  • علت گرم شدن قسمت بالای یخچال فریزر
  • علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال امرسان
  • علت سرد نشدن قسمت پایین یخچال دوو
  • یخچال گرمه فریزر سرد امرسان

علت سرد نکردن یخچال چیست؟

همانطور که اشاره کردیم تفاوت دمای بین فریزر و یخچال طبیعی است و معمولا این عدد در اکثر یخچال فریزر ها منفی ۱۷ و ۴ است. این عدد می تواند بین ۲ تا ۱ درجه در فصول مختلف متغیر باشد اما با این حال اگر این سوال را برای شما ایجاد شده که چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است ؟! باید جهت عیب یابی و رفع آن هر چه سریع تر اقدام کنید، زیرا در چنین شرایطی قطعا یک اختلالی در عملکرد یخچال وجود دارد و برای بررسی این موضوع بهتر است ابتدا کارکرد این دو قسمت یعنی یخچال و فریزر را بیشتر بشناسید.

در واقع تفاوت عملکرد یخچال و فریزر بدین شکل است که هر دو این دستگاه ها کارکردی مشابه هم دارند و وظیفه هر دوی آن ها نگهداری از مواد غذایی در طولانی مدت است اما برای بررسی این مورد خوب است یک آشنایی جزئی با نحوه عملکرد هر یک داشته باشید:

  • نحوه عملکرد یخچال

دمای داخل یخچال توسط سیستم خنک کننده کاهش یافته و خنک می شود و این عدد بین ۰ تا ۵ درجه سانتیگراد است تا مواد غذایی در آن به خوبی نگهداری شده و توسط فن داخلی در یخچال توزیع شود.

  • نحوه عملکرد فریزر

فریزر همانند یخچال با استفاده از یک سیستم خنک کننده کار می کند اما دمای مورد نیاز فریزر پایین تر از یخچال است. در واقع در فریزر دما بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد تغییر می‌کند و اصلی ترین تفاوت بین این دو قسمت یخچال در همین موضوع خلاصه می شود.

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا درباره ی این که چرا یخچال سرد نمیکنه اما فریزر سرد است داده ایم متوجه شده اید که این مشکل قطعا به یک ایراد فنی در یخچال مربوط است. مواردی که می تواند در این موضوع دخیل باشند را بررسی خواهیم‌ کرد این موارد عبارتند از:

خرابی کمپرسور

وظیفه اصلی کمپرسور در یخچال، پمپاژ گاز های خنک کننده است و اگر کمپرسور به درستی کار نکند ممکن است شاهد افزایش دمای داخل یخچال باشید.

مسدود شدن لوله های خنک کننده

وظیفه لوله های خنک کننده در یخچال، انتقال گاز مبرد است و اگر این لوله ها به هر دلیلی مسدود شوند قطعا سبب افزایش دما در یخچال می شوند.

کثیفی فیلتر هوا

نصب فیلتر هوا داخل یخچال به علت جلوگیری از ورود گرد و خاک و سایر ذرات به داخل دستگاه است و در زمانی که این فیلتر ها کثیف شوند جریان هوای خنک شده در یخچال کم شده و دمای داخل زیاد می شود.

خرابی فن کننده

وظیفه فن درون یخچال، جا به جایی هوای داخل یخچال است و هنگامی که فن خراب شود هوای خنک داخل یخچال به گردش در نمی آید در نتیجه دمای درون آن زیاد می شود.

مشکل در سیستم‌ گرمایشی

هنگامی که سیستم گرمایشی یخچال از کار بیفتد سبب تشکیل یخچال داخل یخچال می شود و این امر علت کاهش خنک کنندگی یخچال است.

پر کردن بیش از حد یخچال

در صورتی که یخچال بیش از حد پر باشد سبب کاهش جریان هوا در داخل آن شده و همین مسئله باعث سرد نکردن یخچال می شود.

خرابی ترموستات

کنترل دمای داخل یخچال توسط ترموستات انجام می شود بنا بر این اگر یخچال به درستی سرد نکند می توانید به بررسی ترموستات آن نیز بپردازید.

خرابی والو های تنظیم کننده جریان هوا

همانطور که از نام این قطعات پیدا است وظیفه تنظیم کردن جریان هوا بر عهده آن ها است و اگر این قطعات خراب شوند جریان هوای خنک شده در یخچال کم می شود و دما بالا می رود.

خرابی سیستم یخساز

خرابی سیستم یخ ساز می تواند سبب تشکیل یخ درون یخچال شود و این امر همانطور که قبلا هم اشاره کردیم سبب کاهش خنک کنندگی یخچال می شود.

خرابی سنسور دما

اگر سنسور دما دچار مشکل شود، یخچال نمی تواند دمای داخل را تسخیص دهد و این امر سبب سردی یا گرمی بیش از حد یخچال می شود.

نصب نادرست و غیر اصولی

اگر نصب یخچال به درستی انجام نشود و هوای اطراف آن به خوبی جریان پیدا نکند سیستم یخچال دچار اختلال شده و دمای آن مطابق درجه ای که تنظیم شده کار نمی کند.

عدم‌ تعویض باتری دستگاه

باتری دستگاه برای تامین برق لازم یخچال استفاده می شود و اگر زمانی که باتری خراب شود آنرا تعویض نکنید جریان برق داخل مدار کم شده و در این‌ حالت سیستم‌ مبرد دچار اختلال شده و به درستی کار نمی کند.

دلیل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر چیست؟

گاهی پیش آمده که شاهد سرد نکردن بالای یخچال فریزر بوده ایم اما دلیل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر چیست و چه مواردی را باید مورد بررسی قرار داد؟! در جواب باید بگوییم برای این که بتوانید علت گرم شدن قسمت بالای یخچال فریزر را بیابید باید چند قسمت را مورد بررسی قرار دهید:

سیم پیچی آلوده

  • همانطور که گفتیم روند خنک سازی یخچال و فریزر توسط کمپرسور انجام می شود که این هوای خنک به واسطه ۲ به هم پیچیده شده اند در نتیجه برخی از مواقع ممکن است این بخش دچار تجمع جرم و سایر آلودگی ها شده باشد و در نتیجه مانع عبور سرما می شود و بهتر است که در این هنگام‌توسط برس این‌ سیم ها تمیز شوند.

☆ توجه کنید که هنگام تمیز کردن سیم ها با برس به آن ها آسیبی وارد نکنید.

خرابی موتور فن

  • کندانسور وظیفه سرد سازی دمای داخلی یخچال را بر عهده دارد و اگر این بخش یعنی فن کندانسور خراب شو یا آسبب ببیند در روند سرد سازی اختلال ایجاد می شود به طور مثال اگر پره ای شکسته باشد و یا حرکت نکند مانع چرخش هوا خواهد شد که نتیجه آن می تواند گرم شدن‌ قسمت بالایی فریزر باشد.

فعالیت فن اوپراتور

  • در یخچال از فن های زیادی جهت خنک سازی استفاده می شود و یکی از اصلی ترین آن ها فن اوپراتور است که باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید زیرا خرابی این‌بخش می تواند مانع گردش هوا شود. همچنین یکی از نشانه های خرابی این قسمت تولید صدای ناهنجار آن است که در صورت نیاز باید توسط یک متخصص بررسی و تعویض شود.

از کار افتادن خازن

  • اگر خازن خراب شود روند فعالیت یخچال دچار مشکل می شود.

عملکرد نامطلوب برد کنترل دما

  • این برد اجازه ارسال ولتاژ به کمپرسور دما را کنترل می کند و اگر دچار مشکل شود مانع گردش هوا و در نتیجه سرد شدن یخچال فریزر می شود.

جمع بندی

نکاتی که در این مطلب گفتیم یک موضوع کلی درباره ی اکثر برند های مختلف یخچال و فریزر صدق می کند به طور مثال اگر از یخچال و فریزر امرسان استفاده می کنید و می خواهید بدانید که علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال امرسان چیست و یا چرا داخل یخچال گرمه فریزر سرد امرسان؟! می توانید علاوه بر تمام موارد گفته شده به بررسی نکات زیر نیز بپردازید:

  • خرابی لاستیک دور درب ها
  • مشکل در المنت اوپراتور
  • خرابی فن اوپراتور
  • دمپر یخچال
  • خرابی یا از کار افتادن سنسور
  • خرابی برد کنترل دما
  • مشکل در قطعات دیفراست
  • از کار افتادن برد الکترونیکی اصلی

همچنین این موارد گفته شده نیز می تواند علت سرد نشدن قسمت پایین یخچال دوو، اسنوا، سامسونگ و… هر برند دیگری باشد زیرا ساختار اصلی اکثر لوازم برقی مانند یخچال و فریزر در تمامی برند ها به یک شکل است و شاید در داشتن یک سری امکانات با هم تفاوت داشته باشند. پس اگر یخچال فریزر شما به خوبی سرد نمی کند و یا فقط فریزر است که کار می کند تمام موارد گفته شده در این مطلب را باید مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید تا بتوانید مشکل یخچال و فریزر را هر چه زود تر حل کنید. در خیلی از موارد با تشخیص درست و به موقع می توانید از ایجاد مشکلات بزرگ تر و جدی تر جلوگیری کرده و در نتیجه هزینه ی کمتری بابت تعمیر یا تعویض قطعات آن بپردازید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟