علت کپک زدن ماست در یخچال چیست
آموزش

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  امروزه به دلیل بهره مندی یخچال ها از تکنولوژی های جدید، فساد مواد غذایی ...

یاسمن داودیان | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  امروزه به دلیل بهره مندی یخچال ها از تکنولوژی های جدید، فساد مواد غذایی کمتر در آن ها رخ می دهد اما به دلایل مشخصی گاها کپک زدن و فاسد شدن در مواد غذایی دیده می شود. در ادامه این مطلب به علت کپک زدن ماست در یخچال و روش های جلوگیری از آن اشاره کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید:

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد ؟

در علت کپک زدن ماست در یخچال به موضوعات زیر هم پرداخته ایم:

  • از کجا بفهمیم ماست خراب شده
  • اگر ماست کپک زده خوردیم چه کنیم
  • ایا ماست کپک زده قابل خوردن است

چرا ماست در یخچال کپک می زند؟

دلایل کپک زدن ماست در یخچال به دلایل زیر می باشد؛

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

  1. افزایش سطح رطوبت
  2. از بین رفتن باکتری های مفید
  3. قرار گرفتن ماست در معرض نور خورشید
  4. نگه داشتن ماست برای طولانی مدت
  5. استفاده از ظروف نا مناسب

افزایش سطح رطوبت

نفوذ رطوبت شرایط مناسبی را برای رشد کپک فراهم می کند. در صورت نگهداری ماست در ظروف کاملا بسته در یخچال، سطح رطوبت افزایش یافته و کپک می زند.

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

از بین رفتن باکتری های مفید

در ماست باکتری های مفیدی وجود دارد؛ در صورتی که در زمان نگهداری و بسته بندی این باکتری ها از بین روند، در ماست باکتری های مضر رشد کرده و سبب کپک زدن آن می شود.

قرار گرفتن ماست در معرض نور خورشید

ماست نسبت به نور خورشید حساسیت نشان می دهد و در صورتی که مدت طولانی در برابر خورشید مانده باشد، قرار گرفتن آن در یخچال کمکی به سالم ماندن ماست نمی کند و به سرعت کپک می زند.

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

نگه داشتن ماست برای طولانی مدت

نگه داشتن ماست برای طولانی مدت یکی از علت های کپک زدن ماست در یخچال می باشد. اگر ماست در محیط اطراف با دمای بالا قرار گیرد و سپس آن را در یخچال بگذارید، باعث به وجود آمدن کپک می شود.

استفاده از ظروف نامناسب

یکی دیگر از علت های کپک زدن ماست در یخچال استفاده از ظروف نا مناسبی می باشد که عامل کپک زدن هستند.

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

ظروف مناسب برای نگهداری ماست

برای نگهداری ماست به مدت طولانی توصیه می شود آن را درون ظروف سفالی که به کوزه ماست معروف است، نگهداری کنید. این ظروف قابلیت مکندگی دارند و آب اضافی ماست را جمع می کنند.

حتما از ظروف سفالی بی رنگ استفاده کنید زیرا ظروفی که به رنگ های فیروزه ای و آبی هستند، دارای سرب می باشند.

آیا کپک زدن ماست به دلیل خرابی یخچال است؟

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

در ابتدا بیان کردیم که یخچال های امروزی از کپک زدن مواد غذایی تا حدودی جلوگیری می کنند اما لازم به ذکر است که کپک زدن ماست و دیگر اقلام در یخچال دلیلی بر خرابی یخچال نیست.

تنها اثری از یخچال که باعث به وجود آمدن کپک می شود تنظیم نبودن درجه یخچال می باشد. به علاوه اینکه خشک بودن محیط یخچال باعث دیرتر خراب شدن مواد غذایی به خصوص لبنیات می شود.

روش های جلوگیری از کپک زدن ماست در یخچال

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

راهکارهایی که در ادامه مشاهده می کنید جهت جلوگیری از کپک زدن ماست در یخچال به کار می روند:

  1. تنظیم دمای یخچال بر روی 4 تا 5 درجه سانتی گراد روشی مناسب جهت جلوگیری از کپک زدن ماست در یخچال می باشد. همچنین مطمئن شوید که ماست در یخچال نگهداری شده بوده و در مغرض نور خورشید قرار نگرفته است.
  2. استفاده از ظروف شیشه ای راهکاری مناسب به شمار می رود.
  3. ماست را در مدت زمان طولانی نگه ندارید و قبل از خراب شدن ماست آن را مصرف کنید.
  4. انتقال ماست به ظرف تمیز و خشک پس از هربار باز کردن درب ماست به سالم ماندن آن کمک می کند.
  5. تمیز نگه داشتن و خشک کردن محیط یخچال از کپک زدن ماست نیز جلوگیری می کند.
  6. ماست را در قسمتی از یخچال که دمای آن بین 4 تا 5 درجه سانتی گراد می باشد، نگهداری کنید.

آیا ماست کپک زده را می توان مصرف کرد

در حالت کلی مصرف مواد غذایی که کپک در آن رشد کرده، به شدت مضر است زیرا امکان تولید سم در آن وجود دارد که آسیب جدی برای سلامت انسان به شمار می رود. الی الخصوص افرادی مانند کودکان و سالمندان که سیستم ایمنی آن ها ضعیف تر است.

در صورتی که مقدار کپک بسیار کم است می توانید آن را جدا کنید اما اگر وسعت آن زیاد است به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید.

از کجا بفهمیم ماست خراب شده

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

در پاسخ به سوال از کجا بفهمیم ماست خراب شده لازم است بگوییم که خراب شدن ماست در کپک زدن، بوی شیر ترش در ماست و تغییر مزه مشخص می شود.

کپک زدن ماست

یکی از مهم ترین نشانه های ماست فاسد بروز نقطه های سبز و قهوه ای روی ماست می باشد که نشانگر رشد کپک است. کپک ها در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد بیشترین فعالیت را دارند؛ پس از نگهداری ماست در بیرون از یخچال خودداری کنید.

در صورتی که ماست کپک زد، همه آن را بیرون بریزید زیرا ممکن است در برخی از قسمت ها تغییر رنگ را مشاهده نکنید اما سمی باشد.

علت کپک زدن ماست در یخچال چیست

بوی شیر ترش ماست

تغییر بو یکی از مهم ترین نشانه های فاسد شدن مواد غذایی تغییر بو در آن است. در مورد ماست نیز اگر بوی نامطبوعی را حس کردید، قطعا خراب شده است.

تغییر مزه ماست

ماست در اثر فاسد شدن مزه تلخی به خود می گیرد، مزه تلخ نتیجه واکنش های شیمیایی بین پروتئین های ماست است. اما مزه ترش ماست نشانه فاسد شدن مواد غذایی نیست اما ارزش غذایی قبلی را هم از دست می دهد.

اگر ماست کپک زده خوردیم چه کنیم

همان طور که پیش از این بیان کردیم کپک باعث ایجاد سم می شود و خوردن آن برای افرادی که ایمنی بدن آن ها ضعیف است، خطرناک می باشد. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اگر ماست کپک زده خوردیم چه کنیم ؟

به طور کلی خوردن سلول های کپک حطرناک است و در صورت مصرف زیاد آن، امکان ابتلا به انواع سرطان ها وجود دارد که خود این کپک ها عامل تولید سم هستند.

در صورتی که کپک خوردید، لازم است به دستشویی رفته و زبان خود را بشویید، خوردن کپک کشنده نیست زیرا تا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما سالم است، می تواند کپک را مانند مواد غذایی دیگر گوارش کند.

امکان دارد پس از خوردن کپک احساس مریضی بکنید اما این حس به دلیل طعم بد آن است و به دلیل مسومیت نمی باشد.

پیشنهاد می کنیم پس از خوردن کپک فورا به دکتر نروید و در صورتی که علائم شما در حال وخیم شدن بود، به دکتر مراجعه فرمایید.

ایا ماست کپک زده قابل خوردن است

فراورده های لبنی و تخمیری به سبب داشتن ph پایین خاصیت اسیدیته بالایی دارند به همین خاطر شرایط مناسبی را برای رشد کپک فراهم می کند.

ماست در صورت کپک زدگی فاسد شده و ظاهر و طعم آن تغییر می کند به طوری که با بوی بد گندیدگی، تغییر طعم و رنگ ماست با رنگ هایی مثل سبز، سیاه، خاکستری و حتی قرمز مواجه می شوید این ترکیب ها در ماست باعث ایجاد تولید سم شده و مصرف آن توصیه نمی شود. پس در پاسخ به سوال ایا ماست کپک زده قابل خوردن است ؟ لازم است بگوییم خیر.

نتیجه گیری

در مطلب علت کپک زدن ماست در یخچال به دلایل کپک زدن ماست و همچنین روش های نگهداری از آن اشاره کردیم، تا نکات خوبی از این مطلب کسب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟