بیل گیتس هوش مصنوعی
فناوری

مخالفان هوش مصنوعی چه کسانی هستند؟/تام کروز در لیست مخالفین!

بعضی از سلبریتی‌ها یا همان افراد شهور در رابطه با هوش مصنوعی هشدار دادند در این مطلب لیستی از مخالفان هوش مصنوعی را تهیه کرده‌ایم.

امیر علی وحیدی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، احساس فزاینده‌ای از ترس در رابطه با تسلط ربات‌ها، هوش مصنوعی‌ها و امکان نابودی کامل بشر، در حال گسترش است. افراد مشهوری نظیر استیون هاوکینگ بیان داشته‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی جدی برای بقای نسل انسان بشمار بیاید. دانشمندان و نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی، آیزاک آسیموف، این تهدید را سال‌ها پیش، پیش‌بینی کرده بود.به نظر نمی‌رسد که هاوکینگ تنها فردی باشد که نگران توانایی هوش مصنوعی در اخذ کنترل است. برخی از برترین دانشمندان، پژوهشگران، مهندسان و نویسندگان سطح جهان، از دنیایی می‌ترسند که در آینده تحت سلطه ربات‌ها باشد. بیایید نگاهی به برخی از نظرات برجسته بازیگران صنعت فناوری و مخالفان هوش مصنوعی بیندازیم.

 

بیل گیتس

 

مخالفان هوش مصنوعی

 

یکی از نام‌های برجسته در حوزه هوش مصنوعی، بنیانگذار مایکروسافت است که پیش‌بینی می‌کند  هوش مصنوعی قادر به تغییر دنیایی که ما می‌شناسیم، خواهد بود.

گیتس می‌گوید: “در ابتدا، ماشین‌ها قادر خواهند بود بسیاری از کارهای ما را انجام دهند و لازم نیست هوش بی‌نظیری داشته باشند. اگر ما بتوانیم این فرآیند را به خوبی مدیریت کنیم، این می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد. اما چند دهه بعد، قدرت هوش آن‌ها به اندازه‌ای افزایش خواهد یافت که باید ما را نگران کند.”

 

ایلان ماسک

 

ایلان ماسک

 

ایلان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا و OpenAI با شدت تاکید دارد که باید نسبت به هوش مصنوعی احتیاط کنیم، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی این نظارت می‌تواند به ما کمک کند تا از انجام هرگونه کار نامناسب با این فناوری جلوگیری کنیم.

به نقل از ایلان ماسک: “به نظرم ما باید در مورد هوش مصنوعی بسیار مراقب باشیم. اگر بخواهم بزرگترین خطر وجودی برای بشریت را حدس بزنم، احتمالا همین [هوش مصنوعی است.”

 

گری مارکوس

 

 

استاد علوم شناختی، در مورد اینکه چگونه “یکپارچگی تکنولوژیکی” یا “انفجار هوش” می‌تواند به واقعیت تبدیل شود ابراز نگرانی می‌کند . او بیان می‌کند که در آینده نزدیک، ممکن است انسان‌ها برای کنترل منابع با هوش مصنوعی رقابت کنند.

مارکوس به این نکته اشاره کرده است: “زمانی که کامپیوترها قادر به برنامه‌نویسی مجدد خود و بهبود مستمر خود شوند این منجر به یکپارچگی تکنولوژیکی یا انفجار هوش می‌شود، نمی‌توان خطراتی که به وجود می‌آیند را نادیده گرفت. این خطرات شامل توانایی ماشین‌ها بر غلبه به انسان‌ها در مبارزه برای منابع و حفظ خود می‌شود.”

 

جیمز بارات

 

 

نویسنده معروف کتاب “Our Final Invention: Artificial Intelligence and the End of the Human Era”، نگرانی‌های خود را درباره هوش مصنوعی و پیشرفت‌های سریع در این حوزه بیان می‌کند. این نگرانی‌ها بر مبنای تعاملات و گفت‌وگوهای او با افرادی هستند که در سطح بالای صنعت هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

بارات می‌گوید: “من نمی‌خواهم شما را وحشت‌زده کنم، ولی با بسیاری از افرادی که در حوزه هوش مصنوعی بودند صحبت کردم و در سطح بالایی فعالیت می‌کنند، واقعاً “خانه‌های امنی” را برای پناهگیری در صورت بروز بحران در نظر گرفته‌اند.”

 

 

جارون لنیر

 

جارون لنیر

یکی از رهبران حوزه واقعیت مجازی، نگرانی‌های خود درباره پیشرفت هوش مصنوعی را با استفاده از مثال مغز انسان مطرح می‌کند. اکثر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تلاش می‌کنند که عملکرد مغز انسان را در کامپیوترها تقلید کنند. لنیر نگران این است که در نهایت، ما با یک سیستم پیچیده مواجه خواهیم شد که در واقع ترکیبی از چندین مغز واقعی است و بر اساس مکانیزم‌های مغز واقعی عمل می‌کند. این هوش مصنوعی پیچیده ممکن است کنترل آن دشوار باشد و یا ممکن است مشکلات ناخواسته‌ای را ایجاد کند.

لنیر می‌گوید: “ما هنوز در تلاشیم تا یک مغز را بازسازی کنیم، در حالی که در واقعیت، آنچه ما ارائه داده‌ایم، یک ترکیب بزرگ از چندین مغز واقعی است. ما هنوز مکانیزم‌های دقیق کارکرد مغز را نمی‌دانیم، بنابراین نمی‌توانیم آن را با دقت بازسازی کنیم.”

 

مکس تگمارک

 

 

یک کیهان‌شناس سوئدی-آمریکایی، نسبت به پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی نگران است. وی اعتقاد دارد که این پیشرفت‌ها ممکن است باعث شود فناوری در بسیاری از زمینه‌ها به مراتب باهوش‌تر از انسان‌ها عمل کند. تگمارک بر این نکته تاکید می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر عمیقی بر رهبران، پژوهشگران و حتی توسعه اسلحه‌هایی که به سختی قابل درک هستند، داشته باشد.

تگمارک می‌گوید: “می‌توانیم تصور کنیم که فناوری هوش مصنوعی قادر خواهد بود بازارهای مالی را بهتر مدیریت کند، پژوهش‌های علمی را پیشرفت دهد، رهبری را به سمت اصول موثرتر هدایت کند و حتی اسلحه‌هایی را تولید کند که برای ما بسیار سخت است آنها را درک کنیم.”

 

نیک بیلتون

 

بیلتون

 

نیک بیلتون نویسنده سابق ستون فناوری نیویورک تایمز نیز از تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی نگران است. او باور دارد که پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی می‌توانند به سرعت افزایش یابند و منجر به پیامدهای وحشتناک و مخرب شوند.

نقل قول از بیلتون: “تصور کنید یک ربات پزشکی که از ابتدا برنامه ریزی شده است سرطان را از بین ببرد، می تواند نتیجه بگیرد که بهترین راه برای از بین بردن سرطان، نابود کردن انسان هایی است که ژنتیکی به این بیماری مستعد هستند.”

 

نیک باستروم

 

نیک باستردوم یک از مخالفان هوش مصنوعی

 

فیلسوفی است که نگرانی خاصی درباره هوش مصنوعی دارد. او بیش از همه نگران این است که آیا ربات‌ها می‌توانند ارزش‌هایی که با حکمت و توسعه فکری انسان‌ها در ارتباط هستند را درک و پذیرفته کنند.

باستروم می‌گوید: “نمی‌توانیم خودبخود فرض کنیم که یک هوش مصنوعی پیشرفته حتماً هیچکدام از ارزش‌های پایه‌ای مرتبط با حکمت و توسعه فکری انسان‌ها را، از جمله کنجکاوی علمی، توجه به دیگران، تفکر و مدیتیشن معنوی، رها کردن خواسته‌های مادی، علاقه به فرهنگ و لذت‌های ساده زندگی، فروتنی و بی‌خودی، ندارد.”

 

استیون هاوکینگ

 

 

فیزیکدان برجسته جهان نیز از ظهور هوش مصنوعی و تأثیر آن بر انسان‌ها نگران است. هاوکینگ تأکید می‌کرد که انسان‌ها به دلیل سرعت کم تکامل زیستی، در صورت وجود درگیری بین هوش مصنوعی و انسان‌ها، خطر شکست را تجربه خواهند کرد. او معتقد است که هوش مصنوعی در یک مبارزه با انسان‌، به آسانی پیروز خواهد شد.

هاوکینگ اعتقاد داشت: “پیشرفت کامل هوش مصنوعی می‌تواند پایان وجود انسان‌ها را به همراه داشته باشد. هوش مصنوعی می‌تواند به تنهایی شروع به کار کند و خود را با یک نرخ افزایشی طراحی مجدد کند.”

 

ورنر وینج

 

 

ریاضیدان و نویسنده داستانی، کلمه‌ی “سینگولاریتی” را برای توصیف زمانی که ماشین‌ها از انسان‌ها باهوش‌تر می‌شوند، ابداع کرده است. وینج این نقطه تغییر، که به نام سینگولاریتی شناخته می‌شود را یک پدیده‌ی ناگزیر می‌داند، حتی اگر قوانین بین‌المللی برای کنترل توسعه هوش مصنوعی وجود داشته باشند. وینج این موضوع را یک نگرانی جدی برای آینده انسانیت می‌بیند.

وینج می‌گوید: “مزیت رقابتی – چه اقتصادی، نظامی یا حتی هنری – ناشی از هر پیشرفت در خودکارسازی به حدی قاطع است که وضع قوانین یا رعایت سنت‌هایی که از این پیشرفت‌ها جلوگیری می‌کنند، فقط اطمینان می‌دهد که کسی دیگری اولین بازیکن در این زمینه خواهد شد.”

 

تام کروز

 

تام کروز

بازیگر معروف هالیوود، ماه گذشته به جلسه مذاکراتی اتحادیه بازیگران ایالات متحده (SAG-AFTRA) پیوست و در حمایت از پیشنهادات این اتحادیه در قبال هوش مصنوعی اقدام کرد.

وی با استفاده از تماس زوم در جلسه حضور یافت و تجربیات خود را برای مذاکرات با استودیوهای سینمایی و تلویزیونی در خصوص توافقنامه جدیدی به کار گرفت. حضور کروز در این جلسات مذاکراتی به عنوان یک حرکت بی‌سابقه شناخته شد، چرا که هیچ بازیگر دیگری با موقعیت وی تا به حال در چنین مذاکراتی شرکت نکرده بود. این خبر به گزارش هالیوود ریپورتر منتشر شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟