آموزش

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی از پرکاربردترین لوازم منزل شناخته می شود که شستشوی لباس ها را سرعت می بخشد.

یاسمن داودیان | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین لباسشویی از پرکاربردترین لوازم منزل شناخته می شود که شستشوی لباس ها را سرعت می بخشد. این دستگاه نیز همانند سایر دستگاه های کاربردی با مشکلاتی رو به رو می شود. در ادامه قصد داریم به علت نچرخیدن ماشین لباسشویی بپردازیم.

 در این مطلب می خوانیم:

  • علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی دوقلو
  • علت نچرخیدن ماشین لباسشویی سطلی
بیشتر بدانید:
معنی rinse در ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

 به طور کلی علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شامل موارد زیر می شود:

  1. انسداد پمپ تخلیه
  2. پر کردن بیش از حد دستگاه
  3. خرابی تسمه موتور
  4. اختلال در فولی موتور و دیگ
  5. نقص فنی میکرو سوئیچ درب
  6. اختلال روتور و استاتور
  7. ایراد در چفت در
  8. دفرمه شدن سبد آبکش
  9. خرابی موتور
  10. خرابی بلبرینگ
  11. خرابی کلاچ
  12. کوپلینگ معیوب موتور
  13. خطا در عملکرد برد فرمان کنترل

انسداد پمپ تخلیه

یکی از اصلی ترین دلایل نچرخیدن ماشین لباسشویی، انسداد پمپ تخلیه می باشد که مانع تخلیه آب می گردد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لوله ورودی یا خروجی تخلیه توسط اشیاء کوچک مسدود شده  و از جریان مداوم آب به داخل و خارج جلوگیری می کند.

پر کردن بیش از حد دستگاه

هنگامی که تعداد لباس هایی که در ماشین لباسشویی قرار می دهید، از ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، ماشین لباسشویی تعادل خود را از دست داده و فشاری که به آن وارد می شود می تواند شکستن آن را به وجود آورد.

خرابی تسمه موتور

تسمه موتور در ماشین لباسشویی وظیفه اتصال و انتقال نیرو از موتور به دیگ را بر عهده دارد. تسمه روی موتور و قرقره ای که دیگ را می چرخاند نصب می شوند و در صورت عدم وجود تسمه، ماشین لباسشویی قدرت چرخش ندارد.

این تسمه ها به مرور زمان فرسوده می شوند و با خراب شدن آن ها دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد. برای تعویض تسمه لازم است، بدنه دستگاه را باز کنید اما قبل از انجام این کار حتما دستگاه را از برق جدا نمایید.

اختلال در فولی موتور و دیگ

فولی دیگ به قطعه ای گفته می شود که از یک سو تسمه روی آن قرار گرفته و از سوی دیگر فولی موتور روی شفت موتور قرار می گیرد. وظیفه فولی موتور انتقال قدرت تسمه به فولی متصل شده به دیگ است تا از تکان خورد آن جلوگیری کند.

در صورتی که این قطعه دچار خرابی و سائیدگی شده باشد، امکان شل شدن تسمه و عدم قرار گیری آن در موقعیت خود وجود دارد. این موضوع باعث می شود که تسمه به خوبی چرخش نداشته باشد و دیگ ماشین لباسشویی به خوبی نچرخد.

نقص فنی میکرو سوئیچ درب

ماشین لباسشویی هنگامی که درب کاملا بسته و قفل شده باشد، شروع به چرخش می کند و در صورتی که درب ماشین لباسشویی به خوبی قفل نگردد، دستگاه نیز حرکتی نخواهد داشت چون فرمان حرکت دستگاه در صورت بسته بودن درب انجام می شود.

برای دسترسی به سوئیچ باید باید قسمت بالایی دستگاه را بردارید و هنگامی که ماشین لباسشویی به برق متصل است، سوئیچ را فشار دهید. در صورتی که سوئیچ سالم باشد، صدای عمل کردن آن را می شنوید.

همچنین می توانید با جدا کردن یکی از سیم ها از ترمینال و اندازه گیری در هر دو ترمینال با اهم متر، نیز این کار را انجام دهید. اگر هنگام فشار دادن کلید، عددی ظاهر نشود، باید آن را تعویض کنید.

از سوی دیگر ممکن است این ایراد در سیستم قفل درب ماشین لباسشویی باشد، اگر قطعات آن دچار خرابی شده باشد، دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد.

اختلال روتور و استاتور

هنگامی که روتور ماشین لباسشویی دچار خرابی شده باشد و یا سیم پیچی استاتور ایراد پیدا کرده باشد, عدم کارکرد صحیح آن ها را به وجود می آورد.

این دو قطعه در ماشین لباسشویی با اتصال به یکدیگر، میدان مغناطیسی ایجاد کرده که باعث حرکت لگن به دو سمت متفاوت در دستگاه می شود.

ایراد در چفت در

چفت در ممکن است به صورت الکترونیکی یا مکانیکی باشد و در صورتی که خراب شده باشد، مانع بسته شدن درب دستگاه می شود. بررسی و تعویض این قطعه به مهارت و تجربه نیاز دارد و توصیه می شود از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

دفرمه شدن سبد آبکش

سبد آبکش از جمله قطعاتی است که بین فرایند انتقال نیرو و بخش چرخش دستگاه قرار گرفته است. برای بررسی این بخش از ماشین لباسشویی، نیاز است که شفت انتقال انرژی و دیگ دستگاه را به طور کامل بررسی کنید.

خرابی بلبرینگ

در صورتی که بلبرینگ در ماشین لباسشویی دچار ساییدگی شود از عملکرد صحیح چرخش دیگ در ماشین لباسشویی جلوگیری می کند. این قطعه باعث می شود که چرخه شستشو به راحتی انجام شود و در صورت بروز خرابی باعث ایجاد سر و صدا و لرزش در دستگاه می شود. لازم به ذکر است که تعویض این قطعه هزینه زیادی دارد.

خرابی کلاچ

با وجود کلاچ سرعت ایده آل چرخش ماشین لباسشویی تنظیم می شود. وقتی که کلاچ فرسوده شود، مخزن در رسیدن به سرعت چرخش با مشکل رو به رو می شود و یا اصلا نمی چرخد.

در واقع کلاچ، موتور و دیگ دستگاه را به یکدیگر متصل می کند و در صورتی که این فرایند به خوبی انجام شود، سلامت کلاچ را تایید می کند. اما در صورتی که کلاچ فرسوده شده باشد، مانع چرخش دیگ ماشین لباسشویی می شود.

کوپلینگ معیوب موتور

یکی دیگر از قطعاتی که در ماشین لباسشویی نصب شده و باعث اتصال موتور به بخش انتقال نیرو می گردد، کوپلینگ موتور ماشین لباسشویی است.

کوپلینگ هم به شفت موتور و هم به گیربکس ماشین لباسشویی نصب شده و می تواند با گذشت زمان فرسوده شود.

طراحی این قطعه به این صورت است که با پر بودن بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی، مانع راه اندازی و شروع چرخه دیگ در دستگاه می شود. کوپلینگ خراب یکی از علت های نچرخیدن ماشین لباسشویی می باشد.

خطا در عملکرد برد فرمان کنترل 

در صورتی که در عملکرد برد فرمان ماشین لباسشویی خطایی رخ دهد و دچار خرابی شود، دستگاه نمی تواند بچرخد. این قطعه در دستگاه، نقش فرمان دهنده و حرکت تامین کننده انرژی موتور را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر فرمان چرخش، دور و ایست موتور دستگاه توسط برد الکترونیکی صورت می گیرد. اما بررسی و تعمیر این قطعه کار هر کسی نیست و به تکنسین ماهر نیاز دارد.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی دوقلو

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی دوقلو به صورت کلی عبارت است:

  1. تسمه دستگاه خراب یا پاره شده است.
  2. میکروسوئیچ درب قفل شده است.
  3. بلبرینگ درب دچار ساییدگی شده است.
  4. موتور نقص فنی دارد.
  5. آب از دستگاه خارج نشده است.

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی سطلی

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی سطلی نیز همانند موارد قبلی که توضیح دادیم، می باشد و با مطالعه آن ها می توانید به علت اصلی این مشکل نیز پی ببرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟