کولر آبی چند هزار بخریم
اخبار لوازم خانگی

کولر آبی چند هزار بخریم ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگرچه با افزایش گرمای کره زمین استفاده از کولر های گازی رواج یافته است؛ ...

یاسمن داودیان | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگرچه با افزایش گرمای کره زمین استفاده از کولر های گازی رواج یافته است؛ اما عده ای همچنان طرفدار پر و پا قرص استفاده از کولرهای آبی هستند و سوالاتی مانند کولر آبی چند هزار بخریم؟ از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است و … ممکن است ذهن آنان را به چالش بکشد. با ما همراه باشید.

در مطلب کولر آبی چند هزار بخریم؟ به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • محاسبه ظرفیت کولر آبی با توجه به متراژ
  • از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است
  • کولر ابی از چند هزار شروع می شود
  • بزرگترین کولر آبی چند هزار است؟
  • سایز پوشال کولر آبی
  • کولر ابی چند درجه خنک می کند
  • کولر آبی برای چه مناطقی مناسب است

 

هنگام خرید کولر آبی با ظرفیت های متفاوتی رو به رو می شوید که انتخاب آن ها بستگی به متراژ محیطتان دارد. در صورتی که خرید کولر آبی با توجه به فاکتورهای مهم از جمله متراژ و ظرفیت صورت نگیرد، دو حالت پیش رخ می دهد:

  1. در صورتی که ظرفیت کولر آبی بیشتر از متراژ مورد نظر باشد، دمای محیط به شدت سرد شده و باعث افزایش مصرف انرژی می گردد.
  2. همچنین اگر ظرفیت کولر آبی کمتر از متراژ محیط باشد، قطعا محیط گرم شده و کارایی مناسبی ندارد، بنابراین کولر آبی مدت زمان بیشتری روشن مانده و علاوه بر مصرف انرژی، طول عمر دستگاه نیز کاهش می یابد.

با توجه به مطالب بالا، در صورتی که انتخاب کولر آبی با متراژ محیط شما تناسب نداشته باشد، مشکلاتی را به وجود می آورد.

محاسبه ظرفیت کولر آبی با توجه به متراژ

برای بررسی درست مطلب کولر آبی چند هزار بخریم، لازم است با نکاتی در خصوص نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی با توجه به متراژ آن نکاتی را بیاموزید. برای انجام محاسبه ظرفیت کولر آبی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مساحت محل انتخابی را با توجه به ضرب کردن طول و عرض محاسبه نمایید.
  2. در این مرحله باید ظرفیت کولر آبی را از متر مربع به فوت مکعب تبدیل کنید، برای انجام این کار ظرفیت را بر عدد 0.027 تقسیم نمایید.
  3. در این مرحله می توانید از دو روش استفاده کنید، در روش اول باید دفعات تعویض هوا در دقیقه (2 تا 2.5) را در مقدار فوت مکعب ساختمان ضرب کنید و یا ارتفاع سقف را در مقدار فوت مکعب ضرب کنید.

در جدول زیر تناسب ظرفیت کولر و متراژ های مختلف را مشاهده می کنید:

ظرفیت کولر آبیمتراژ محیط
230030 تا 50 متر مربع
350050 تا 70 متر مربع
490070 تا 120 متر مربع
7000بیش از 120 متر مربع

 

از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است

با مقایسه ظاهری ابعاد و ظرفیت کولر آبی نمی توان به ظرفیت آن پی برد زیرا در اغلب موارد کولرهای آبی به یکدیگر شباهت دارند. برای دانستن ظرفیت کولر آبی کافی است به بدنه دستگاه نگاه کنید زیرا مشخصات دستگاه معمولا بر روی بدنه آن درج شده است.

پس از دانستن ظرفیت کولر آبی، یکی دیگر از نکات قابل توجه انتخاب سایز پوشال کولر آبی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه ابعاد پوشال متناسب با ظرفیت کولر را مشاهده می کنید:

ظرفیت کولر آبیابعاد پوشال
350060 * 70
400070 * 80
450070 * 82
650080 * 90
700090 * 100

عوامل تاثیر گذار در ظرفیت کولر آبی

پیش از این با نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی متناسب با متراژ و همچنین نکاتی در خصوص سایز پوشال کولر آبی آشنا شدید. برای اینکه به درستی به پاسخ سوال کولر آبی چند هزار بخریم؟ پاسخ دهیم؛ لازم است عوامل تاثیر گذار در ظرفیت دستگاه را نیز بدانید.

  • محل نصب کولر آبی: قرار گرفتن کولر آبی در تابش مستقیم نور خورشید و یا سایه بان در ظرفیت آن اثر گذار است.
  • شرایط آب و هوایی: دما و رطوبت محل زندگی شما تاثیر بسیار زیادی در ظرفیت کولر آبی دارد به طوری که هر چه دمای محیط بالاتر باشد به دستگاهی با ظرفیت بالاتر نیاز دارید.
  • نورگیر بودن ساختمان: با توجه به این نکته که هر چقدر نور بیشتری به خانه نفوذ کند، هوا گرم تر خواهد شد باید کولر آبی با ظرفیت بیشتری را انتخاب کنید.
  • تعداد دریچه ها: در صورتی که مسیر کانال کشی کولر طولانی تر باشد تعداد دریچه های کولر آبی باید بیشتر شود و در این شرایط ظرفیت های پایین جوابگو نیست.

کولر ابی از چند هزار شروع می شود

همان طور که می دانید ظرفیت کولرهای آبی با پسوند هزار مشخص می شود. به این نکته توجه داشته باشید که سایز یک کولر با ظرفیت آن کاملا با یکدیگر متفاوت است و با یکدیگر رابطه مستقیم دارند به طوری که هرچه ظرفیت بیشتر باشد، ابعاد آن نیز بزرگ تر می شود.

کولر آبی در ظرفیت های 2800، 3000، 3500، 3800، 5500، 7500 و … در بازار موجود می باشند. همان طور که مشخص است برای پاسخ به کولر آبی از چند هزار شروع می شود باید بگوییم که کمترین ظرفیت آن 2800 است.

بزرگترین کولر آبی چند هزار است؟

بزرگترین کولر آبی چند هزار است؟ کولر آبی های ظرفیت بالا شامل 13 هزار، 18 هزار، 25 هزار و 40 هزار هستند و بزرگترین کولر آبی موجود در بازار 40 هزار می باشد.

کولر ابی چند درجه خنک می کند

نحوه عملکرد کولر آبی به این صورت است که این دستگاه آب را بر روی پوشال ها جاری کرده و سپس موتور کولر آبی، پروانه را می چرخاند، پروانه با چرخش خود هوا را از میان پوشال های خیس عبور داده تا علاوه بر خنک سازی هوا رطوبت نیز در محیط جریان یابد. اما کولر آبی چند درجه خنک می کند؟

میزان خنک کنندگی دستگاه به فاکتورهای مهمی از جمله قدرت دستگاه، توانایی پمپ، توانایی فن،  میزان گرما و رطوبت هوا و همچنین سطح آب بستگی دارد و به طور دقیق نمی توان میزان خنک کنندگی دستگاه را تعیین نمود.

اما به طور کلی با انجام فرایند تبخیر آب و تبادل حرارتی که بر روی کولر آبی انجام می شود به طور میانگین دمای هوا توسط کولر آبی بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد خنک تر می شود.

کولر آبی برای چه مناطقی مناسب است

استفاده از کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک با میزان رطوبت هوای کمتر از 20 درصد، مناسب است زیرا در کنار مصرف برق کمتر، آسایش بیشتری را فراهم می کند.

به عنوان مثال در شهرهای اصفهان، تهران، سمنان، کاشان، شیراز، اهواز، یزد، کرمان و کرمانشاه استفاده از کولرهای آبی میانگین هوا را بین 10 تا 12 درجه کاهش داده و همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند.

جمع بندی

انتخاب کولر آبی طبق متراژ ساختمان یکی از بهترین روش ها جهت کاهش هزینه ها و همین طور صرفه جویی در مصرف برق و انرژی به شمار می رود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که ساختمان به صورت استاندارد ساخته شده باشد می توان از کولرهایی با ظرفیت کمتر استفاده کرد.

در مطلب کولر آبی چند هزار بخریم به توضیح نکات مهم جهت انتخاب دستگاه مناسب پرداختیم؛ تا علاوه بر بهره وری بالا هزینه های اضافی را نیز کاهش دهید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟