خنک کردن باد کولر آبی
آموزش

آموزش خنک کردن باد کولر آبی

استفاده از کولر آبی در روزهای گرم تابستان می‌تواند انتخاب خوبی باشد در این مطلب نحوه خنک کردن باد کولر آبی را شرح می‌دهیم.

امیر علی وحیدی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از روش‌های متداول برای خنک‌کردن منازل در طول ماه‌های گرم سال، استفاده از کولر آبی است. در فصل تابستان و گرم احتمالا با این مشکل مواجه شده‌اید که چرا کولر آبی، خانه را سرد نمی‌کند؟ خنک کردن باد کولر آبی با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند موثر باشد. اگر در منطقه‌های معتدل کشور زندگی می‌کنید، کولر آبی راندمان کافی‌ای ندارد با چند راهکار می‌توانید این مشکل را حل کنید.

راه‌حل برای سرد کردن باد کولر آبی

اگر کولر آبی شما باد خنکی بیرون نمی‌دهد احتمالا با روش‌های زیر بتوانید مشکل خود را حل کنید.

سرویس کردن کولر

یکی از مشکلات سرد نشدن باد کولر سرویس نشدن آن است. هر ساله با شروع فصل تابستان و گرمی‌های زیاد باید کولر خود را سرویس کنید. اقداماتی که در هنگام سرویس کولر باید به آن توجه کرد در زیر نوشته شده است این اقدامات تاثیر زیادی بر خنک کردن کولر شما دارد.

  • تعویض پوشال
  • شست و شوی کولر
  • بررسی و تعمیر یا تعویض پمپ آب
  • تمیز کردن وضعیت خروجی هوا
  • بررسی دستگاه برای نشت آب
  • بررسی وضعیت کلی بدنه کولر
  • رفع رسوبات

 

 

سرویس کردن کولر

استفاده از یخ برای کولر

استفاده از یخ در کولر آبی به خنک شدن هوای خانه کمک می‌کند اگر دمای آبی که بر روی پوشال ریخته می‌شود را کاهش داد کولر هم باد خنک تری می‌دهد با استفاده از یخ می‌توانید دمای آب کولر خود را کاهش دهید.

 

یخ در کولر آبی

 

استفاده از سایبان

سایبان کولر آبی

نصب کردن سایبان برای کولر آبی یکی از اقدامات مفید برای خنک کردن باد کولر آبی است. در روزهای آفتابی تابستان نصب کردن یک سایبان بهترین گزینه است تا راندمان کولر خود را افزایش دهید. زمانی که نور خورشید مستقیم به کولر می‌تابد نباید هم انتظاری برای خنک کردن کامل داشت وقتی نور به کولر می‌تابد بدنه آن گرم می‌شود با استفاده از سایبان می‌توانید باد کولر خود را خنک تر کنید.

 

بیشتر بخوانید:
بهترین سایبان برای کولر آبی چیست؟

 

توجه به سیستم گردش آب کولر

یکی از نکاتی برای گردش آب کولر باید به آن توجه کرد شیلنگ آن است. اگر شلنگ شما پاره شد می‌توانید از شیلنگ یخچالی استفاده کنید. شیلنگ سالم موجب می‌شود که گردش آب در کولر به درستی انجام گردد و در نتیجه پوشال‌ها هم خیس می‌شوند. هرچه پوشال بیشتر خیس شود بازدهی کولر شما هم بیشتر خواهد بود. فقط شیلنگ برای گردش آب مهم نیست بلکه باید به آب‌رسان، شناور تنظیم آب، شیر تخلیه و پمپ کولر هم توجه کنید تا بهترین نتیجه را در سیستم گردش آب کولر بگیرید.

راه‌های خروج باد از منزل

بعضی از افراد معتقدند برای سرد نگه داشتن کولر باید تمام راه‌های خروج هوا را از جمله درب، پنجره و دریچه‌هارا ببندند تا کولر خانه را سرد کند اما این موضوع اشتباه است و فقط برای کولر گازی صدق می‌کند. اگر تمام راه‌های خروج هوا از خانه را ببنید میزان پرتاب هوا کاهش خواهد یافت و در مرور زمان به موتور کولر هم آسیب می‌زند. بادی که به محلی وارد می‌شود باید راه خروج هم داشته باشد.

استفاده کمتر از دور تند کولر

باور غلط دیگر این است که مردم فکر می‌کنند اگر دور تند کولر خود را روشن کنند باد خنک‌تری می‌راند اما این کار اشتباه است. کولر معمولا تو یک بازه زمانی مشخصی می‌تواند باد خنک تولید حال وقتی که دور تند را روشن کنید، سرعت موتور از سرعت خنک کردن کولر بیشتر می‌شود و بجای باد خنک‌تر فقط سرعت آن را زیاد می‌کند. دور تند علاوه بر کاهش طول عمر موتور کولر باعث خرابی زودرس تسمه‌ها و پول برق زیادتر هم می‌شود.

 

دور تند کولر آبی

 

روشن کردن پمپ آب قبل از استفاده از کولر

روشن کردن پمپ

برای نتیجه بهتر قبل از استفاده از کولر (حداکثر 10 دقیقه قبل) پمپ آب کولر خود را روشن نمایید تا پوشال‌ها به خوبی خیس شوند. این عمل باعث می‌شود که باد خنک‌تری از کولر تولید شود.

نکته: قبل از روشن کردن پمپ حتما توری آن را تمیز کنید.

نکته: حتما حداقل یکبار پس از روشن کردن پمپ آن را چک کنید تا کولر نشتی نداشته باشد.

نکته: قبل از روشن کردن موتور کولر پس از مدت‌ها که خاموش بوده است توصیه می‌شود که پارچه بزرگی را خیس کنید و آن را مقابل دریچه کولر قرار دهید تا گرد و غبار ها همه به پارچه جذب شوند و به محیط خانه نروند.

همانطور که در پیش‌تر اعلام شد سعی کنید در هنگام استفاده از کولر پنجره‌هارا باز نگه دارید تا خانه دم نکند.

بررسی تسمه و موتور

باد خنک کولر فقط به سیستم آب رسانی آن ربطی ندارد بلکه گاهی اوقات مشکل از خوده موتور است. اگر موتور شما از دور مناسب و استاندارد  بهره نمی‌برد قدرت باد آن کم می‌شود و در نتیجه کولر نمی‌تواند خانه را به خوبی سرد کند. سعی کنید هر چند وقت یکبار موتور را چک کنید و صحت آن اطمینان حاصل کنید.

 

تسمه کولر آبی

تسمه هم می‌تواند در خنک نشدن باد تاثیر داشته باشد. هنگامی که تسمه شل شود باعث هرز شدن موتور و کاهش دور چرخشی آن می‌شود سعی کنید به مرور آن را بررسی کنید حواستان باشد سفتی زیاد تسمه هم خوب نیست و موجب خراب شدن موتور می‌شود. سعی کنید تسمه کولر را هر سال تعویض نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای خنک کردن کولر آبی خود می‌توانید یک باز کولر خود را به طور کامل بررسی کنید اگر کولر شما به خوبی باد خنک نمی‌دهد حتما کولر را سرویس کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟