آموزش

نحوه جابجایی کولر گازی چگونه است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولر گازی یکی از بهترین وسایل سرمایشی در فصل تابستان شناخته می شود. نحوه ...

یاسمن داودیان | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولر گازی یکی از بهترین وسایل سرمایشی در فصل تابستان شناخته می شود. نحوه جابجایی کولر گازی باید به توجه به نکات و مراحلی انجام شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

در نحوه جابجایی کولر گازی می خوانیم:

  • علت جابجایی کولر گازی
  • نحوه جابجایی اسپلیت
  • نحوه جابجایی کولر گازی پنجره ای
  • طرز نصب کولر گازی پنجره ای
  • علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای

یکی از مهم ترین اقداماتی که در خصوص نصب و نگهداری کولر گازی صورت می گیرد، جابجایی آن است. در صورت انجام نادرست آن ممکن است کولر گازی تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکلاتی رو به رو شود.

بیشتر بدانید:

پرفروش ترین کولر گازی ایرانی و خارجی +ویدیو

 

قبل از جابجایی کولر گازی به نکات ایمنی توجه کرده و مکان مناسبی را برای نصب مجدد آن در نظر بگیرید تا از خطرات ناشی از آن در امان بمانید.

علت جابجایی کولر گازی

علت جابجا کردن کولر گازی به دلایل زیر است:

  1. به تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
  2. کارایی دستگاه کاهش یافته است.
  3. هزینه های انرژی بالا رفته است.
  4. تغییر دکوراسیون منزل
  5. بهبود کیفیت هوا در محیط
  6. جایگزین کردن کولر گازی با دستگاه کم مصرف تر

راهنمای جابجایی کولر گازی

همان طور که پیش از این هم بیان کردیم رعایت نکات ایمنی پیش از جابجایی دستگاه یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. در صورتی که جابجایی کولر گازی بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انجام شود؛ احتمال آسیب دیدن دستگاه بالا می رود.

برای جابجا کردن کولر گازی به آچار آلن و یک گیج فشار نیاز دارید. بهتر است اندازه آچار آلن متناسب با دستگاه باشد. البته اگر گیج فشار در دسترس نبود می توانید این کار را بدون استفاده از آن انجام دهید.

تنها کافی است زمانبندی انجام این کار درست باشد، به طوری که پس از کار کردن کولر در حالت سرمایش و به مدت 15 دقیقه، باید شیر رفت را ببندید و پس از گذشت 30 ثانیه شیر سرویس برگشت را نیز ببندید.

در صورتی که اسپلیت و کولر گازی بعد از بستن شیرها روشن بماند، برای دستگاه مشکلات جدی به وجود می آید.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است برای بستن شیرها و جمع کردن کار کولر گازی از شخص دیگری نیز کمک بگیرید که بلافاصله پس از بستن شیرها و جمع شدن گاز کولر گازی دستگاه را خاموش کند.

اولین مرحله در نحوه جابجایی کولر گازی این است که قبل از انتقال، همه هوای موجود در کندانسور جمع آوری شود. البته اگر این کار به صورت اصولی انجام شود بعد از نصب مجدد می توان از همان گاز استفاده کرد و احتیاجی به شارژ دوباره نیست.

  1. ابتدا کولر گازی را در حالت سرمایش روشن کنید و اجازه دهید طی 15 دقیقه فرایند آن انجام شود.
  2. برای جلوگیری از آسیب به برد دستگاه باید برق کولر گازی را قطع کنید.
  3. درپوش شیری که روی کندانسور قرار دارد را باز کنید.
  4. در این مرحله از بسته بودن گیج اطمینان حاصل نمایید و پس از آن باید شلنگ گیج را به شیر سوزنی لوله برگشت متصل کنید.
  5. در این مرحله با استفاده از آچار آلن شیر رفت را ببندید و این کار را به آرامی انجام دهید.
  6. هنگام بستن شیر رفت باید عقربه های گیج را چک کنید و تا زمان رسیدن به psi 10 این کار را ادامه دهید.
  7. سپس شیر سرویس لوله برگشت را ببندید و تا زمانی که فشار گیج به زیر صفر برسد این کار را انجام دهید. دستگاه زمانی خاموش خواهد شد که شیر را به خوبی ببندید.

نحوه جابجایی اسپلیت

اگر قصد جایجایی کولر گازی و انتقال آن به محیط دیگری را دارید، لازم است هر دو پنل را باز کرده و به محل جدید منتقل نمایید.

یکی از نکاتی که حین باز کردن و جابجایی کولر گازی باید به آن توجه کنید، این است که همه کابل ها و لوله ها را به خوبی باز کنید.

اگر قصد دارید پنل خارجی کولر گازی را جا به جا کرده و کندانسور را به جای دیگری منتقل کنید، ابتدا باید اقداماتی را در خصوص پمپ دان کولر گازی انجام دهید.

اگر قصد دارید کندانسور را برای همیشه به قسمت دیگری از منزل منتقل کنید، بهتر است جای قبلی را ایزوگام کنید. برای جابجایی پنل کولر گازی باید آن را به صورت ایستاده حمل کنید.

اگر جابجایی اسپلیت را به منظور جدا کردن پنل داخلی انجام دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. لازم است سینی پشت کولر گازی را باز کرده و مجموعه را به مکان دیگری منتقل کنید و دوباره آن را لوله کشی نمایید.
  2. جابجایی پنل داخلی به این صورت است که باید به کمک یک انبردست پنل داخلی را از روی دیوار برداشته و مسیر لوله مسی رفت را با استفاده از آچار سفت کنید.
  3. برای جلوگیری از کثیف شدن ساختمان و محیط منزل، بهتر است زیر محل اتصال ظرفی قرار دهید که بتواند آب خروجی دستگاه را جمع آوری کند.
  4. کولر گازی را چند دقیقه روشن کنید و تا زمانی که تمام گاز آن از لوله های مسی و بخش داخلی و خارجی خارج نشده و مسیر لوله برگشت را نبسته اید، آن را خاموش کنید.

نحوه جابجایی کولر گازی پنجره ای

کولر گازی های پنجره ای به دلیل طراحی ساده و نصب آسان، در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما در برخی از موارد به جابجایی یا تعویض این دستگاه نیاز داریم که باید مراحل زیر را انجام دهید.

خاموش کردن کولر گازی

اولین مرحله از نحوه جابجایی کولر گازی پنجره ای، این است که آن را خاموش کرده و سپس از پریز برق آن را جدا کنید.

جدا کردن از پنجره

در مرحله بعد باید کولر گازی را از پنجره جدا کنید. برای این کار، قفل های پنجره را باز کرده و کولر گازی را با احتیاط کامل از پنجره خارج نمایید.

جابجایی کولر گازی

حالا باید کولر گازی را به محل مورد نظر انتقال دهید. جهت افزایش ایمنی توصیه می شود از دستگاه های حمل و نقل استفاده شود.

نصب مجدد کولر گازی

پس از جابجایی کولر گازی، آن را به پنجره جدید نصب نمایید و قفل های پنجره را ببندید. سپس کولر گازی را به برق متصل کنید و با استفاده از تنظیم دمای دستگاه، تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید.

بررسی کولر گازی

در آخرین مرحله، برای اطمینان از عملکرد صحیح کولر گازی، آن را به مدت چند دقیقه روشن کرده  و بررسی کنید.

طرز نصب کولر گازی پنجره ای

طرز نصب کولر گازی پنجره ای یک کار بسیار ساده است که خودتان می توانید آن را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل وزن بالای کولر گازی پنجره ای بهتر است از یک پایه استفاده کنید.

براکت را با پیچ های فلزی برای صفحه های فلزی و با پیچ های چوبی یا وینیلی محکم کنید و چفت کنید و سپس سطح بین براکت و آستان پنجره را تنظیم نمایید.

پنل های آکاردئون شکل را بر روی اطراف کولر گازی خود نصب نمایید. سپس کولر گازی را بر روی براکت نصب شده قرار دهید. کولر باید به صورت محکم و پایدار بر روی فریم قرار بگیرد.

در صورتی که کولر گازی به صورت ایمن در جای خود قرار گرفته است از فشار بر روی پنجره کم خواهد شد. پنل های آکاردئونی را در جای خود در دو طرف کولر قرار داده و با پیچ، آن ها را محکم کنید.

سپس به کمک فوم درزگیر فاصله بین قاب و چارچوب پنجره را کامل ببندید. این فوم درزگیر به صورت کامل درز موجود را گرفته و مانع از عبور حشرات، گرد و خاک و حرارت خواهد شد.

در نهایت کولر گازی را به برق متصل کنید، درجه حرارت را تنظیم کنید و محیط خنک لذت ببرید.

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای به این دلیل است که رطوبت موجود در محیط داخلی بسیار پایین بوده و به همین دلیل آب در سینی جمع نمی شود که راه تخلیه پیدا کند.

همچنین در مسیر تخلیه کولر انسداد و گرفتگی وجود دارد و عدم نشتی آب کولر گازی پنجره ای را به وجود می آورد. در این هنگام باید دستگاه را سرویس کنید تا لوله تخلیه از جرم و رسوبات پاکسازی شود.

نتیجه گیری

در این مطلب به نحوه جابجایی کولر گازی و رعایت نکات مهم در خصوص آن پرداختیم؛ تا نکات خوبی در خصوص آن به دست آورید.

پیش از انجام هر کاری در خصوص جابجایی کولر گازی نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورت لزوم از تعمیرکارانی که در این حوزه تخصص دارند، کمک بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟