آموزش

نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی چگونه است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگر به تازگی کار با چرخ خیاطی را شروع کردید و هنوز نمی دانید که ماسوره و ...

نهال وحیدی | 8 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگر به تازگی کار با چرخ خیاطی را شروع کردید و هنوز نمی دانید که ماسوره و نقش آن در چرخ خیاطی چیست به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب قصد داریم ابتدا درباره ماسوره و نقش دقیق آن در چرخ خیاطی را بشناسیم و بعد از آن با نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی به خوبی آشنا شویم زیرا یک خیاط حرفه ای باید تمام قطعات دستگاه چرخ خیاطی را بشناسد و در صورت بروز هر نوع مشکلی در دوخت به راحتی با تشخیص درست آن را حل کند پس شناخت قطعات چرخ خیاطی بسیار نکته مهم در خیاطی است. ماسوره نیز یکی از قطعات کوچک و مهم در خیاطی است که در ادامه بیشتر درباره ی آن خواهیم گفت.

همچنین در این مطلب میخوانید:

  • تنظیم ماسوره چرخ خیاطی مارشال
  • تنظیم ماسوره چرخ خیاطی قدیمی
  • جا انداختن ماسوره در چرخ خیاطی مارشال قدیمی
  • نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی و آشنایی با این قطعه

اگر حداقل یک بار چرخ خیاطی را باز کرده و اجزای آن را دیده باشید، قطعه ای به نام ماکو را مشاهده کردید. در واقع ماکو یک قطعه فلزی گرد و کوچک است و برای تنظیم نخ استفاده می شود. داخل ماکو یک قرقره کوچک و گرد فلزی دیگر نیز وجود دارد که همان ماسوره است. هنگام دوخت پارچه به دو نخ در قسمت بالا و پایین نیاز است که نخ بالا را به راحتی می توانید تنظیم کنید اما تنظیم نخ پایین کمی دشوار است.

در این مرحله است که وجود ماکو و ماسوره بسیار حائز اهمیت می شود اما قبل از آشنایی با نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی درباره ی این قطعه بیشتر بدانید:

  • ماکو و ماسوره که درون هم قرار دارند و داخل یا زیر سوزن دوخت هستند در واقع نخ پایینی را به قلاب بخیه می رسانند تا با نخ بالا ترکیب شده و دوخت انجام شود.
  • هنگام دوخت، ماسوره قلاب را محکم نگه می دارد و باعث می شود تا یک دوخت تمیز و اصولی داشته باشید و به نوعی می توان گفت یک قطعه بسیار مهم در چرخ خیاطی محسوب می شود.
  • خود ماسوره ها نیز در چند نوع ساخته شده و در بازار موجود اند که شامل ماسوره های پلاستیکی، فلزی هستند همچنین می توان آن ها را به دو دسته دارای نخ یا بدون نخ تقسیم بندی کرد اما این که کدام نوع بهتر است را در ادامه به آن خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.
  • اکثر خیاط های حرفه ای از ماسوره های فلزی استفاده می کنند زیرا به طور کلی فلز ها مقاومت بیشتری دارد و همین مسئله سبب می شود تا ماندگاری ماسوره بیشتر شود‌ در واقع می توان گفت ماسوره های فلزی عمر طولانی تری دارند.
  • ماسوره هایی که از پلاستیک ساخته شده اند اکثرا قیمت ارزان تری دارند و همچنین وزنشان کم است اما با کوچک ترین فشار می شکنند و در نتیجه عمر کوتاهی دارند.
  • ماسوره های پلاستیکی در صورت روغن کاری تغیر رنگ می دهند.
  • ماسوره های فلزی تقریبا سطح صافی دارند و در مقابل فشار ممکن است خم شوند اما نمیشکنند در صورتی که ماسوره های پلاستیکی سطح ناهموار دارند.

چه زمانی از ماسوره فلزی و چه زمانی از ماسوره پلاستیکی استفاده کنیم؟

با توضیحاتی که درباره ی ماسوره های فلزی و پلاستیکی دادیم این سوال پیش می آید که آیا از هر دوی این ماسوره ها می توان برای یک چرخ خیاطی استفاده کرد یا نه؟! و یا هر کدام از این ماسوره ها برای چه چرخ خیاطی هایی استفاده می شوند؟

باید بگوییم که برای پرخ خیاطی هایی که ماکو و ماسوره آن ها از هم جدا می شوند فرقی نمی کند که از کدام نوع ماسوره استفاده می کنید در واقع ماکو همان محل قرار گیری ماسوره است و در برخی مدل ها آهن ربایی در ماکو وجود دارد که به راحتی قابل رویت هستند و سبب جذب ماسوره می شوند هنگامی که از ماسوره فلزی در این نوع ماکو استفاده کنید ممکن است به علت جذب آهن دوخت دچار مشکل شود و به علت حرکات دورانی دوخت را خراب کند.

☆ در چرخ خیاطی های الکترونیکی استفاده از ماسوره فلزی ممکن است سبب خرابی دوخت شود اما در چرخ خیاطی های مکانیکی این مسئله فرق زیادی ایجاد نمی کند.

مزایا و معایب انواع ماسوره فلزی و پلاستیکی

مزایا و معایب ماسوره فلزی

  • عمر طولانی
  • مقاومت در برابر شکنندگی
  • در فشار زیاد خم می شود اما نمیشکند
  • دوخت تمیز
  • در صورت کج شدن سبب آسیب به ماکو می شود

 

مزایا و معایب ماسوره پلاستیکی

نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی چگونه است؟

  • وزن سبک
  • قیمت ارزان
  • نصب راحت
  • شکننده
  • طول عمر کوتاه

تنظیم ماسوره چرخ خیاطی چگونه انجام میشود؟

اما یکی از نکاتی که برای کار با چرخ خیاطی لازم است بدانید تنظیم‌ ماسوره چرخ خیاطی است و برای آشنایی کامل با نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی ابتدا باید:

  • ماکو و ماسوره را از زیر پایه چرخ خیاطی بیرون بیاورید و ماسوره را در دست بگیرید.
  • سپس پیچ کوچکی که روی ماسوره قرار دارد را به اندازه میزان کشش نخ تنظیم کنید.
  • برای این که تنظیم کشش نخ درست انجام شود باید سر نخ دوم را به ماسوره بچسبانید و از پیچ تنظیمبرای کنترل کشش نخ استفاده کنید‌.

☆ نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که میزان کشش نخ باید با توجه به ضخامت نخ و نوع دوخت انجام شود‌ همچنین در مرحله آخر پس از حایگذاری دوباره ماسوره داخل چرخ روی یک تکه پارچه دوخت را چک کنید تا از کشش درست اطمینان حاصل کنید.

همانطور که گفتیم تنظیم‌ ماسوره بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که ماسوره چرخ خیاطی شما به درستی تنظیم نشده باشد قطعا با مشکلاتی همراه خواهید شد:

  • اگر ماسوره چرخ خیاطی تنظیم نباشد نخ پایینی از قلاب جدا شده و دوخت به درستی انجام نمی شود‌.
  • به علت تنظیم نبودن ماسوره کشش نا مناسب نخ سبب دوخت نامنظم می شود.
  • کشش نخ در ماسوره باید به شکلی باشد تا قلاب را به درستی بچسباند اما نباید آنقدری محکم باشد که سبب به هم خوردن دوخت شود.
  • از دیگر اتفاق هایی که اگر ماسوره تنظیم نباشد رخ می دهد، نخ از آن بیرون می آید و دوخت با مشکل مواجه می شود‌.

جا انداختن ماسوره در چرخ خیاطی مارشال قدیمی

روش صحیح تنظیم ماسوره چرخ خیاطی قدیمی مارشال یا سایر برند ها بسیار امری ساده است برای این کار ابتدا باید ماکو را از چرخ خیاطی بیرون بیاورید البته اگر چزخ خیاط تان بازوی آزاد دارد اول آن را باز کنید. جای ماکو در زیر صفحه ی فلزی است که زیر پایه ی سوزن قرار دارد. کافی است ضامن ماکو را بگیرید و از جایش جدا کنید.

☆در برخی از مدل های ماکو اگر آن را کج کنید ماسوره در دستتان می افتد اما در برخی مدل های دیگر با فشار یک ضامن باید ماسوره را بیرون بکشید.

از نکاتی که باید هنگام‌ نصب و یا تعویض ماسوره به آن دقت کنید این است که اگر نخ ماسوره متفاوت از رنگ قرقره اصلی است باید یک ماسوره جدید بردارید و یا اگر نخ زیادی روی ماسوره نیست باید آن را باز کنید تا بتوانید دوباره از همان نخ استفاده کنید در واقع نکته این است که ماسوره ای که می خواهید روی آن نخ پر کنید، خالی باشد.

☆ اگر‌قرقره مدل جدید باشد اول سر نخ را باز کنید و به دنبال یک شکاف در دو سر قرقره باشید تا نوک نخ را بیرون بکشید و آن را باز کنید و بتوانید سر آزاد نخ را روی هر قلابی که نگهدارنده نخ ماسوره داشت پیچیده و سر نخ را از سوراخ کوچک روی ماسوره رد کنید و ماسوره را در میله ی مخصوص بگذارید.

روشی که گفته شد یک روش کلی برای تنظیم ماسوره چرخ خیاطی مارشال یا سایر برند های چرخ خیاطی است که می توانید از این روش ها برای تنظیم ماسوره و ماکو استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به خوبی با کارایی ماکو و ماسوره و همچنین نحوه تنظیم ماسوره چرخ خیاطی آشنا شدید. گفتیم که این قطعات در واقع دایره های فلزی داخل یک دیگر هستند یعنی ماسوره داخل ماکو قرار دارد و در برخی از انواع چرخ خیاطی ها ماکو از ماسوره جدا می شود و در بعضی ها نه. همچنین نکته ی دیگری که به آن به خوبی اشاره کردیم و درباره ی مزایا و معایب آن گفتیم انواع ماسوره های فلزی و پلاستیکی بود که هر کدام به نوعی می توانست کارایی مشابه ای را ارائه دهد. در این مطلب که به خوبی با تمام این موارد آشنا شدید قطعا حالا به راحتی می توانید خودتان اقدام به تعویض یا تنظیم ماسوره کنید که این امر سبب می شود روز به روز در کار کردن با چرخ خیاطی حرفه ای تر شوید همچنین تنظیم دقیق د درست این قطعه تاثیر فراوانی در تمیزی دوخت روی پارچه خواهد داشت پس اگر به تازگی با چرخ خیاطی شروع به کار کردید بهتر است با تمامی قطعات و نحوه تنظیم آن ها آشنا شوید زیرا فقط در این صورت است که می توانید یک دوخت متفاوت و عالی تر از هر کسی را ارائه دهید امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟