علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟
آموزش

علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در خیلی از مواقع برای افرادی که با چرخ خیاطی سر و کار دارند پیش آمده که حرکت ...

نهال وحیدی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در خیلی از مواقع برای افرادی که با چرخ خیاطی سر و کار دارند پیش آمده که حرکت کردن چرخ سخت شده و این سوال ایجاد می شود که علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل درباره این موضوع و مشکلات رایج دیگر هنگام استفاده از چرخ خیاطی آشنا شوید.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • علت سفت دوختن چرخ خیاطی ژانومه
  • علت دوخت نامنظم چرخ خیاطی قدیمی
  • علت ریز دوختن چرخ خیاطی ژانومه 802
  • علت حرکت نکردن چرخ خیاطی ژانومه
  • دلیل کند شدن سرعت چرخ خیاطی
  • مشکل دوخت چرخ خیاطی ژانومه
بیشتر بدانید:

ارزان ترین چرخ خیاطی‌های بازار ایران

 

علت سفت دوختن چرخ خیاطی ژانومه یا سایر چرخ ها چیست؟

علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟

همانطور که گفتیم در این قسمت قصد داریم‌ تا درباره ی علت سفت دوختن چرخ خیاطی صحبت کنیم. شاید در برخی مواقع برای شما هم  پیش آمده که خواستید از چرخ خیاطی استفاده کنید اما متوجه سخت یا سفت کار کردن آن شدید! در خیلی از این موارد تنها راه حل رفع این مشکل استفاده از روغن است تا چرخ را روان کند اما نکته ی جالب این است که اگر شما به چرخ روغن بزنید و همان لحظه از دستگاه استفاده نکنید روغن به قطعات روی دستگاه می چسبد و سبب سفت تر شدن چرخ شما می شود و در نتیجه دوباره دستگاه به سختی حرکت می کند و در برخی موارد دیگر تکان نمی خورد! اما راه حل رفع این مشکل چیست؟

برای رفع این مشکل می توانید درب های دستگاه که روی قطعات متحرک قرار دارند را باز کنید و با حرکت دادن توپی قطعات متحرک همراه با چند قطره الکل یا تینر خیس کرده و دوباره توپی را حرکت دهید تا مشکل رفع شود و به حالت نرمال خودش برگردد.

جمع شدن نخ هنگام دوخت

اگر شاهد گره هایی از نخ اضافه در قسمت زیرین دوخت خود هستید باید ابتدا پارچه ی خود را از زیر چرخ خارج کنید حتی ممکن است مجبور به بریدن نخ اضافی یا پارچه شوید زیرا باید تمام نخ ها را جدا کنید تا به راحتی خارج شوند. زمانی که پارچه آزاد شد نخ بالایی را بردارید و دستگاه را دوباره نخ کنید.

☆ دقت کنید که پایه چرخ خیاطی در حین نخ کشی بالا باشد.

در برخی از چرخ ها زمانی که پایه دستگاه پایین باشد دیسک های کشش نخ یا پولک قفل می شود. ماسوره را بردارید و دوباره نخ کنید همچنین به این موضوع دقت کنید که از یک نوع نخ برای قرقره بالایی و ماسوره استفاده کنید.

☆ تفاوت در وزن نخ باعث می شود چرخ با سرعت مختلف نخ بکشد که منجر به گره خوردن می شود.

تنظیمات کشش نخ چرخ را بررسی کنید اگر بعد از دوخت یک پارچه ضخیم یک پارچه ظریف بدوزید و یا بالعکس این موضوع، تنظیمات کشش نخ ها دچار مشکل می شود.

سوزن خم یا شکسته

سوزن خم یا شکسته

اگر سوزن شکسته یا خم باشد یک مسئله مشکل ساز و برخی مواقع خطرناک است پس همیشه از یک سوزن جدید برای دوخت های جدید استفاده کنید تا از کج‌ یا شکسته شدن آن جلوگیری کنید.

☆سوزن باید متناسب با نوع پارچه باشد.

☆ سوزن نوک توپی از بهترین انتخاب برای پارچه های بافتنی است.

☆ سوزن تیز و محکم‌ برای پارچه های چرم، جین و.. مناسب است.

عدم حرکت پارچه به جلو

با بررسی این که آیا فشار کافی به پارچه می شود یا نه و این که چرخ خیاطی شما پایین است متوجه مشکل شوید! فشار خیلی کم یا خیلی زیاد باعث حرکت ضعیف پارچه خواهد شد

علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟

پاره شدن‌ نخ به طور مداوم

با بررسی نوع نخی که استفاده می کنید باید این‌ مشکل را رفع کنید نخ هایی که برای دوخت دستی استفاده می شود برای چرخ خیاطی مناسب نیستند.

پرش دوخت چرخ خیاطی

با بررسی سوزن که به درستی نصب شده یا نه و یا آسیبی به آن وارد شده است مانند کج یا خم شدن همه ی این موارد در این موضوع تاثیر گذار هستند. همچنین اگر نخ بالایی به ماسوره نرسد در نتیجه نخ ها به خوبی قفل نمی شوند و دوخت جا می افتد.

علت دوخت نامنظم چرخ خیاطی قدیمی

علت سفت دوختن چرخ خیاطی چیست؟

قطعا شما هم چرخ خیاطی های مادر یا مادربزرگانتان را به یاد دارید. چرخ های قدیمی که دیگر امروزه کاربرد زیادی ندارند،  اما اگر هنوز هم از این چرخ ها استفاده می کنید و میخواهید علت دوخت نامنظم چرخ خیاطی قدیمی را بدانید این قسمت را از دست ندهید. این چرخ ها فقط در یک خط مستقیم دوخت انجام می دادند و اغلب حتی به طور معکوس نیز نمی دوختند اما با این حال دوخت های زیادی می توان با آن ها انجام داد. همچنین هنوز هم به علت کارایی ساده ای که دارند در میان برخی کاربران محبوب هستند حال اگر این چرخ خیاطی های قدیمی به هر دلیلی نمی دوزند یا نا منظم می دوزند به بررسی این موارد بپردازید:

  • تنظیم نخ ها
  • تنظیم مسیر نخ ها
  • بررسی این که سوزن روی پارچه قرار گیرد
  • بررسی گره نخوردن نخ ها
  • ضخیم نبودن نخ برای سوزن
  • محکم نبودن کشش نخ فوقانی
  • سلامت سوزن ( شکسته یا خم نباشد)
  • بررسی کف پرس
  • بررسی نصب صحیح ماسوره

علت حرکت نکردن چرخ خیاطی ژانومه

به طور کلی علت حرکت نکردن چرخ خیاطی ژانومه و مشکل دوخت چرخ خیاطی ژانومه  یا هر چرخ خیاطی دیگری می تواند مشترک باشد که در این جا بررسی خواهیم کرد و به رفع آن خواهیم پرداخت.۴ دلیل اصلی برای کار نکردن یا حرکت نکردن چرخ خیاطی ها وجود دارند که عبارتند از:

کشش نامناسب نخ ها

یکی از دلایل مهم برای کارکرد صحیح چرخ خیاطی کشش نخ ها است اگر نخ به درستی کشش نداشته باشد ممکن است زیر پرس پا گیر کند و در این شرایط دستگاه برای کشیدن نخ از داخل باید بیش از حد کار کند که نتیجه نهایی آت قفل شدن چرخ است

نصب غلط ماسوره و انسداد

اگد ماسوره اشتباه نصب شود یا آسیب دیده باشد ممکن است چرخ خیاطی در زمان دوختن قفل شود که در این صورت باید به فکر بررسی ماسوره و در صورت نیاز ماسوره را درست نصب کنید.

گیر کردن نخ ها

نخ ها در هر نوع چرخی ممکن است گیر کنند در واقع فرقی نمی کند چرخ شما استاندارد یا اورلاک باشد ممکن است نخ بالایی به دلیل اصطکاک بیش از حد بین نخ ها گیر کند و یا روغنی بودت نخ ها و گره خوردن آن ها از دیگر دلایل قفل شدن چرخ است.

بلند نشدن پافشاری

شاید نصب پافشاری در چرخ به درستی انجام نشده باشد در واقع اگر پای پرس بالا یا پایین تر از حد استانداردش نصب شود در کارکرد چرخ اختلال ایجاد می شود.

با بررسی این علل ها می توانید دلیل کار یا حرکت نکردن چرخ خیاطی خود را بیابید.

علت ریز دوختن چرخ خیاطی ژانومه 802

به طور کلی علت ریز دوختن چرخ خیاطی ژانومه 802 و سایر چرخ ها به این موارد مرتبط هستند:

  • نحوه نخ کشی چرخ خیاطی باید درست باشو و نخ باید محکم از مسیر ها رد شود تا بین دیسک ها در مسیر درست قرار گیرد همچنین علت اصلی ریز دوختن یا دوخت نامناسب چرخ ها عبور نامناسب نخ از بین پولک های درجه تنظیم نخ است.
  • درجه کشش نخ را نسبت به نوع پارچه تنظیم کنید به طور کلی پارچه های نازک و حریر به ست شماره های کمتر و پارچه های ضخیم به ست شماره های بیشتر.
  • هرگز توپی چرخ را بر عکس نچرخانید زیرا سبب جمع شدن نخ در کمپلت و گیر کردن چرخ می شوید.
  • هرگز بدون قرار دادن ماسوره در جای صحیح خود شروع به چرخ کردن نکنید.

☆ از نخ های فاسد و قدیمی و یا گره دار استفاده نکنید.

دلیل کند شدن سرعت چرخ خیاطی چیست؟

The reason for the sewing machine to be stiff

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم یکی از اصلی ترین دلیل کند شدن سرعت چرخ خیاطی می تواند عدم روغن کاری به موقع دستگاه و یا مشکل در موتور آن باشد که در صورت بروز مسئله دوم باید از متخصص برای تعمیر کمک بخواهید اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ماندن روغن در قسمت های داخلی دستگاه می تواند مشکل ساز شود و نتیجه آن کند یا قفل شدن دستگاه چرخ خیاطی شما باشد. پس هر چند وقت یک بار اگر چرخ خیاطی را روغن کاری کرده اید بهتر است با الکل یا تینر تمیز کنید.

به طور کلی چرخ خیاطی یک وسیله ای است که تمام اجزا های داخلی و بیرونی آن به هم‌مرتبط هستند و با خرابی یا نصب نادرست یک قطعه، می توانید تاثیر مستقیم آن را با سایر قسمت ها ببینید پس برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی بهتر است تمام قسمت ها و نکات مهم برای استفاده از چرخ خیاطی را رعایت کنید تا بتوانید طول عمر دستگاه را افزایش دهید و چرخ را با توجه به میزان استفاده ای که میکنید چک کنید تا قسمت هایی که ممکن است در اثر فعالیت شما دچار مشکل شده باشند را تعویض یا تعمیر کنید. قسمت هایی مانند سوزن، نخ ها، ماسوره، پافشار، پرس و…. زیرا تمام این قسمت ها مانند یک کارخانه مرتبط به هم هستند و در نتیجه کارکرد آن ها در یک راستا است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟