علت آب دادن دستگاه بخور
آموزش

علت آب دادن دستگاه بخور

دستگاه بخور از سری وسایل مفیدی است که در افزایش رطوبت هوا تاثیرگذار بوده و به سلامتی پوست نیز کمک می کند.

یاسمن داودیان | 8 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دستگاه بخور از سری وسایل مفیدی است که در افزایش رطوبت هوا تاثیرگذار بوده و به سلامتی پوست نیز کمک می کند. در ادامه به توضیح علت آب دادن دستگاه بخور و نکات مربوط به آن می پردازیم.

در مقاله علت آب دادن دستگاه بخور درباره موضوعات زیر هم مطالبی گرداوری شده است:

  • علت پاشیدن اب از دستگاه بخور گرم
  • علت آب دادن دستگاه بخور سرد
  • علت بوق زدن دستگاه بخور
  • علت بخار کم دستگاه بخور گرم
  • علت کم شدن بخار دستگاه بخور سرد
  • رسوب زدایی دستگاه بخور گرم
  • اموزش جرم گیری دستگاه بخور سرد
  • طرز استفاده از دستگاه بخور

 علت پاشیدن اب از دستگاه بخور گرم

شیوه عملکرد دستگاه بخور گرم به این صورت است که با تبخیر آب و ایجاد بخار، محیط را مرطوب می کند. استفاده از اسانس های مختلف، باعث خوشبو شدن محیط در کنار افزایش رطوبت می شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از این اسانس ها، دمای دستگاه بخور بالا رفته و در نهایت منجر به شکستگی مخزن می شود.

همچنین با شکستگی مخزن، ممکن است به سیستم های داخلی دستگاه بخور، آسیب برسد و عمر مفید دستگاه کاهش یابد. علاوه بر این ها سوراخ شدن مخزن آب و هرز شدن واشرهای آب بندی از جمله علت های آب دادن دستگاه بخور است.

علت آب دادن دستگاه بخور سرد

علت آب دادن دستگاه بخور سرد نیز به استفاده از اسانس های گیاهی و خوشبو در آن مربوط می شود. اگرچه اسانس ها محیط را مطبوع و دلپذیر می کنند اما باید بدانید که منجر به شکستگی مخزن می شود.

نحوه عملکرد دستگاه بخور سرد به این صورت است که فرکانس از طریق امواج فراصوت و ارتعاش یافتن آب به درون مخزن می ریزد و در نهایت به سمت خروجی دستگاه هدایت می شود.

اسانس ها باعث افزایش غلظت و چربی آب می شوند و فرکانسی که تولید می شود، نمی تواند آب را به جوش بی اندازد و در آخر باعث تولید گاز می شود، تجمع این گازها درون مخزن، باعث فشار به دیواره داخلی دستگاه و در آخر شکستن آن می شود.

چگونه از نشتی آب در دستگاه بخور جلوگیری کنیم

برای اینکه از نشتی آب در دستگاه بخور، جلوگیری کنیم، لازم است اقداماتی را انجام دهید، نحوه جلوگیری از نشتی آب در دستگاه بخور عبارت است از:

  • به هیچ عنوان از اسانس های خوشبو کننده در دستگاه بخور استفاده نکنید، استفاده از این اسانس ها در صورتی مجاز است که دستگاه دو مخزن جداگانه داشته باشد.
  • یکی دیگر از فعالیت ها این است که مخزن دستگاه را هر روز با آب و مواد شوینده شستشو دهید.
  • واشر ها را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی آن ها را تعویض کنید.
  • برای ترمیم سوراخ هایی که بر روی مخزن ایجاد شده می توانید از چسب مخصوص استفاده کنید.
  • در صورتی که شکستگی ها بسیار عمیق است، پیشنهاد می شود مخزن را کاملا تعویض کنید.

علت بوق زدن دستگاه بخور

علت بوق زدن دستگاه بخور به دلیل میزان نا مناسب آب در دستگاه بخور است. در صورتی که آب دستگاه بیشتر و یا کمتر از حد مناسب باشد، دستگاه به نشانه اخطار بوق می زند. سنسور بوق در تمامی دستگاه ها وجود ندارد و در دستگاه هایی که به کار رفته به عنوان یک ویژگی مثبت شناخته می شود.

اگر آب دستگاه کم باشد و از سنسور بوق نیز بهره نبرده باشد، المنت هایی که وظیفه گرم کردن اب دستگاه را بر عهده دارند با ایجاد حرارت لوله پلاستیکی را آب کرده و لیوان مخزن را مچاله می کند.

علت بخار کم دستگاه بخور گرم

از دیگر مشکلاتی که این دستگاه با آن مواجه می شود، بخار نکردن و یا بخار به میزان کم است. علت بخار کم دستگاه بخور گرم به دلایل زیر است:

  1. خراب شدن المنت های دستگاه بخور
  2. انسداد قسمت خروجی

 خراب شدن المنت های دستگاه بخور

المنت های گرمایشی که در دستگاه بخور به کار رفته، باعث گرم شدن و حتی به جوش آمدن آب درون مخزن می شود. پس از گرم شدن آب، بخار در محیط منتشر می شود. خراب شدن المنت دستگاه بخور یکی از علت های کم شدن بخار آن است.

انسداد قسمت خروجی

از دیگر دلایلی که منجر به بخار نکردن دستگاه می شود، مسدود شدن قسمت خروجی آن است. رسوبات و آلودگی هایی که در خروجی دستگاه بخور تجمع پیدا می کنند راه خروج بخار را می بندند و با تمیز کردن آن، این مشکل به راحتی حل می شود.

علت کم شدن بخار دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد نیز با مشکل کم شدن بخار مواجه می شود که دلایل مختلفی دارد. علت کم شدن بخار دستگاه بخور سرد به دلایل زیر است:

  1. جا به جا شدن سوپاپ دستگاه بخور
  2. عدم استفاده از آب تصفیه شده
  3. رسوب گرفتن فیلترها
  4. افزودن اسانس به مخزن

جا به جا شدن سوپاپ دستگاه بخور

در بخش پایینی دستگاه بخار، سوپاپ هایی وجود دارد که وظیفه تولید بخار سرد را بر عهده دارند بنابراین اگر سوپاپ ها در مکان مناسبی قرار نگرفته باشند، خرابی دستگاه بخور را به وجود می آورد. برای رفع این مشکل سوپاپ ها را جا به جا کنید تا در جای مناسب قرار گیرند.

عدم استفاده از آب تصفیه شده

املاح موجود در آب های آشامیدنی به مرور زمان ته نشین می شوند که یکی از علت های اصلی کم شدن بخار دستگاه بخور سرد است و تنها راه حل آن استفاده از آب تصفیه شده می باشد.

رسوب گرفتن فیلترها

فیلتر از قطعات مهم و اصلی دستگاه بخور شناخته شده و همچنین در معرض جذب رسوبات و انواع آلودگی ها می باشند. بنابراین توضیه می شوند این قسمت را رسوب زدایی و تمیز کنید تا با مشکل کم شدن بخار در دستگاه بخور سرد مواجه نشوید.

افزودن اسانس به مخزن

اگرچه اسانس ها محیط را خوشبو می کنند اما همان طور که پیش از این بیان کردیم، استفاده از اسانس ها زمانی توصیه می شود که دستگاه دارای دو مخزن جداگانه باشد. افزودن اسانس به دستگاه های تک مخزن علاوه بر اینکه شکستگی آن را به وجود می آورد، باعث کم شدن بخار دستگاه نیز می شود.

رسوب زدایی دستگاه بخور گرم

همان طور که می دانید راکد بودن آب درون دستگاه باعث ایجاد رسوب و رشد باکتری ها شده و پس از مدتی رسوباتی را درون دستگاه بخور ایجاد می کند، بنابراین پس از هربار استفاده آب درون مخزن را خالی کنید تا از رسوب گرفتن دستگاه بخور جلوگیری کنید.

برای رسوب زدایی دستگاه بخور گرم ابتدا سرکه و آب را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و درون مخزن بریزید پس از گذشت 20 دقیقه با استفاده از اسکاچ، رسوبات و آهک را از دستگاه پاک کنید.

اموزش جرم گیری دستگاه بخور سرد

برای اینکه با رسوبات درون دستگاه مواجه نشوید از آب مقطر استفاده کنید اما اگر دستگاه دچار رسوب شد، باید آن را جرم گیری کنید؛ در ادامه به اموزش جرم گیری دستگاه بخور سرد می پردازیم.

  1. ابتدا دستگاه را از برق بکشید و صبر کنید تا خنک شود.
  2. اب درون مخزن را خالی کنید؛ بهتر است مقداری رطوبت در آن باقی بماند.
  3. دو قاشق چای خوری جوش شیرین را درون مخزن بریزید.
  4. پس از گذشت ده دقیقه با استفاده از مسواک و یا اسکاچ دستگاه را تمیز کنید.
  5. در نهایت مخزن را با آب و مواد شوینده شستشو دهید.

طرز استفاده از دستگاه بخور

برای طرز استفاده از دستگاه بخور پیشنهاد می شود، ابتدا دفترچه راهنمای آن را مشاهده کنید تا با قابلیت های متعدد آن آشنا شوید. همچنین پیش از استفاده از آن، مخزن دستگاه را برای جلوگیری از شیوع قارچ و باکتری بشویید.

در انتهای دستگاه، یک درپوش پلاستیکی وجود دارد که با باز کردن آن می توانید، دستگاه را با آب پر کنید. همان طور که پیش از این هم بیان کردیم، استفاده از آب مقطر گزینه بهتری است. بعد از پر کردن مخزن، از بسته شدن درب آن مطمئن شوید.

دستگاه را مکانی قرار دهید که حداقل 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد، همچنین آن را بر روی یک سطح بلند قرار داده که بخار آن به خوبی حس شود. به این نکته توجه داشته باشید که قرار دادن دستگاه در مجاورت شومینه و منابع گرمایی خطرناک است.

هنگامی از اسانس ها استفاده کنید که دستگاه بخور از دو مخزن مجزا بهره برده باشد، در غیر این صورت عمر مفید دستگاه را کاهش می هد.

سخن پایانی

هنگامی که با نشتی آب توسط دستگاه بخور مواجه شدید، فورا آن را از برق جدا کرده و مخزن را خالی کنید سپس تمام قسمت های آن را بررسی کنید تا متوجه علت نشتی آن شوید. در مقاله علت آب دادن دستگاه بخور به توضیح نکاتی مفید پیرامون استفاده از دستگاه پرداختیم؛ تا مطالب خوبی از آن کسب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟