آموزش نصب بخاری گازی
آموزش

آموزش نصب بخاری گازی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان کم کم باید به فکر راه اندازی وسایل ...

یاسمن داودیان | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان کم کم باید به فکر راه اندازی وسایل گرمایشی از جمله بخاری و یا پکیج و رادیاتور باشیم. در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش نصب بخاری گازی و نکات مربوط به آن بپردازیم.

در مقاله آموزش نصب بخاری گازی به موضوعات زیر هم پرداخته ایم:

  • طریقه نصب دودکش بخاری گازی
  • طریقه نصب بخاری دیواری دودکش دار
  • طریقه نصب دودکش بخاری نفتی
  • علت دوده گرفتن بخاری نفتی
بیشتر بدانید:
راهنمای خرید بخاری برقی به همراه لیست قیمت

 

طریقه نصب دودکش بخاری گازی

طریقه نصب دودکش بخاری گازی به طور صحیح یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید؛ زیرا هرگونه اشتباه هنگام نصب آن مشکلات جبران نا پذیری را به وجود می آورد. در ادامه به توضیح نکات مهم در خصوص آن می پردازیم.

حتما از بخاری هایی که دارای نشان استاندارد هستند، استفاده کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که اگر چند وسیله گازسوز در منزل دارید، برای هر وسیله باید دودکش جداگانه تهیه کرده و از کلاهک استاندارد H استفاده کنید.

قبل از نصب صحیح دودکش بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش بخاری مطمئن شوید، برای تست دودکش بخاری گازی می توانید یک بطری کوچک نوشابه را به یک طناب ببندید و سپس آن را از دودکش پشت بام به داخل دودکش بی اندازید. اگر بطری نوشابه را مشاهده کردید؛ یعنی مسیر باز است.

برای کنترل مکش دودکش می توانید یک کبریت را آتش بزنید و در مقابل لوله در محل نصب بگیرید، اگر شعله آتش به سمت بالا کشیده شد یعنی مکش دودکش به طور صحیح کار می کند اما اگر تغییری در آن ایجاد نشد و یا شعله به سمت محیط برگشت نشان دهنده عملکرد نادرست دودکش است.

قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان باید برابر یا بزرگتر از قطر لوله خروجی وسیله گازی باشد، همچنین به این نکته توجه داشته باشید که لوله بخاری به دیوار و سایر قسمت ها باید بدون درز متصل شود.

برای تشخیص نصب صحیح دودکش بخاری گازی، بعد از روشن کردن بخاری به لوله آن دست بزنید در صورتی که داغ نبود، سریعا دودکش را تعمیر کنید.

هنگام خرید دودکش به جنس بدنه آن توجه کنید که در برابر حرارت مقاوم و بدون منافذ و نشتی باشد و به هیچ عنوان از لوله های پلاستیکی و آکاردئونی آلومینیوم استفاده نکنید.

عدم نصب صحیح دودکش بخاری گازی و قرار گرفتن خروجی دودکش در فضای بین دو ساختمان می تواند منجر به ورود گاز مونوکسید کربن از طریق منافذ به هر یک از ساختمان ها ممکن است موجب بسته شدن مسیر خروج دود گردد.

نحوه نصب بخاری گازی

تا اینجای مطلب به یکی از موضوعات مهم پیرامون نصب بخاری گازی یعنی نحوه نصب دودکش پرداختیم؛ در ادامه قصد داریم موضوع اصلی مقاله یعنی آموزش نصب بخاری گازی را توضیح دهیم. نحوه نصب بخاری گازی طبق مراحل زیر است:

  1. انتخاب محل مناسب برای نصب بخاری
  2. نصب لوله بخاری از پنجره یا دیوار
  3. بستن شیلنگ گاز
  4. روشن کردن بخاری گازی

انتخاب محل مناسب برای نصب بخاری

برای نصب بخاری گازی، مکانی را انتخاب کنید که جریان هوا به خوبی در آنجا بر قرار باشد. پس از تعیین محل نصب بخاری گازی، به فاصله آن از دیوار و همچنین سایر وسایل منزل توجه کنید.

حداقل فاصله مناسب بخاری گازی از دیوار 30 سانتی متر است و همچنین نکته مهم دیگر این است که بخاری گازی نباید مستقیم روی زمین قرار گیرد و حداقل فاصله ای که باید برای آن از زمین در نظر گرفت، 5 سانتی متر است.

علاوه بر اینکه از سایر وسایل منزل مثل پرده، کمد دیواری و سایر وسایل قابل اشتعال باید 50 سانتی متر فاصله داشته باشد و همچنین بهترین جنسی که می توان برای پایه های بخاری گازی در نظر گرفت پلاستیک فشرده و چوب است.

نصب لوله بخاری از پنجره یا دیوار

برای نصب لوله بخاری از پنجره یا دیوار بهتر است حداقل یک متر ارتفاع عمودی از خروجی پنجره داشته باشد. در ادامه نکات مهم آموزش نصب لوله بخاری گازی را مطالعه می نمایید:

  1. یک روزنه ثابت مثل دریچه در در زیر درها ایجاد کنید.
  2. لوله های دودکش را به صورت عمودی نصب کنید.
  3. لوله هایی که طول آن ها بیشتر از سه متر و در معرض هوای قرار می گیرند را به طور مناسب عایق بندی کنید.
  4. هنگام استفاده از بخاری گازسوز به لوله دودکش دقت کنید تا داغ شود.
  5. به هیچ عنوان دودکش را به دیوار یا پنجره به صورت افقی و با شیب منفی نصب نکنید.
  6. شیب لوله های دودکش باید به سمت بالا نصب شود.
  7. هر یک متر لوله افقی به سه متر لوله عمودی نیاز دارد.
  8. لوله رابط دودکش باید کوتاه و مستقیم باشد و استفاده از زانوهای کوتاه در جریان دود اختلال ایجاد می کند.

بستن شیلنگ گاز

یکی دیگر از نکات مهمی که در آموزش نصب بخاری گازی باید به آن بپردازیم، استفاده از شیلنگ استاندارد با طول مناسب است. هر وسیله گاز سوزی که در خانه از آن استفاده می کنید باید شیلنگ قطع و وصل جداگانه داشته باشد.

طول شیلنگ گازی باید استاندارد باشد یعنی نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه. اندازه مناسب شیلنگ بخاری در نصب آن نباید کمتر از 120 سانتی متر باشد.

جنس شیلنگ های استاندارد لاستیکی بوده و برای محکم کردن آن باید از بست های فلزی استفاده کرد. همچنین توصیه می شود شیلنگ را 3 سال یکبار تعویض کنید.

شیلنگ را توسط دو بست استاندارد از لوله اصلی به ورودی بخاری گازی وصل کنید و به هیچ عنوان از بست های غیر استاندارد یا مفتول برای اتصال استفاده کنید.

روشن کردن بخاری گازی

پس از انجام مراحل بالا نوبت به آخرین مرحله یعنی روشن کردن بخاری گازی می رسد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

پس از اطمینان از اتصال صحیح بخاری به لوله گاز، شیر گاز را باز کنید تا وارد دستگاه شود، حال باید درب بخاری را باز کرده و شیر کنترل را به سمت داخل فشار دهید و آن را خلاف چرخش عقربه های ساعت بچرخانید.

بعد از چرخش آن متوجه جرقه زدن فندک خواهید شد و اگر جرقه به درستی شکل بگیرد پیلوت درون بخاری روشن خواهد شد.

اگر فندک روشن شود بهتر است برای گرم شدن ترموکوپل آن را بین 10 تا 30 ثانیه نگه دارید و پس از این مدت به آرامی آن را باز کنید و مجددا آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گاز وارد مشعل شده و بخاری روشن شود.

طریقه نصب بخاری دیواری دودکش دار

تمامی وسایل گرمایشی از تنوع مدل های زیادی برخوردار هستند، اما ویژگی اصلی که باعث تمایز انواع بخاری ها از یکدیگر می شود نوع سوخت آن ها می باشد که به ایجاد گرما و حرارت در خانه کمک می کند.

بخاری های دیواری در دو نوع دودکش دار و برقی موجود هستند که در ادامه طریقه نصب بخاری دیواری دودکش دار را توضیح می دهیم.

یکی از مهم ترین نکات در نصب بخاری دیوار، نصب صحیح دودکش آن می باشد و از آنجایی که دودکش محلی برای خروج گازهای خطرناک بوده نصب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دودکش باید مجهز به کلاهک H بوده و از عبور دادن لوله بخاری از شیشه پنجره یا وسایل قابل اشتعال خودداری کنید و همچنین قبل از نصب آن از باز بودن مجرای دودکش مطمئن شوید.

قسمت عمودی دودکش را روی پایه های محکم یا توسط بست به دیوار وصل کنید و بهترین متریال برای دودکش ورق ضد زنگ گالوانیزه است.

طریقه نصب دودکش بخاری نفتی

طریقه نصب دودکش بخاری نفتی به دو روش انجام می شود که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

  1. لوله و زانویی را در تعداد و سایزهای مورد نیاز تهیه کنید و سپس یک زانویی را در محل خود در پشت بخاری قرار دهید و زاویه آن را در جهت خروجی دودکش تنظیم کرده و لوله ها را در زانویی قرار دهید. در محل اتصال دودکش با خروجی باید یک زانویی دیگر قرار داده تا دودکش به درستی در جای خود قرار گیرد.
  2. لوله بخاری را در اندازه مناسب تهیه کرده و طول آن را فاصله بین محل اتصال لوله و خروجی دودکش بخاری نفتی تنظیم کنید در دو قسمت اتصال به بخاری و خروجی دودکش خمیدگی لازم را به لوله بدهید و به این نکته توجه داشته باشید که لوله دودکش بخاری نفتی به درستی در محل اتصال به بخاری و خروجی دودکش قرار گیرد.

علت دوده گرفتن بخاری نفتی

در این مطلب به آموزش نصب بخاری گازی و نکات مهم در خصوص آن پرداختیم و آخرین مطلبی که قصد توضیح آن را داریم؛ علت دوده گرفتن بخاری نفتی است. دلایل ایجاد این مشکل عبارت است از:

  1. بسته بودن فضا
  2. قرار نگرفتن درست کوره در محل سرپیچ
  3. کثیفی فیتیله ها و جداره ها
  4. نشتی مخزن نفت
  5. بالا یا پایین بودن بیش از حد فیتیله

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟