آموزش

علت داغ شدن سیم بخاری برقی چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برخی از مصرف کنندگان این وسیله گرمایشی را درگیر خود کند، داغ شدن و یا سوختن سیم بخاری است.

نهال وحیدی | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در این مطلب قصد داریم تا درباره ی علت داغ شدن سیم بخاری برقی  صحبت کنیم. با شروع پاییز و سرد شدن هوا کم کم استفاده از لوازم‌ و سیستم‌ گرمایشی رو به افزایش است و بخاری برقی نیز از انتخاب نه اکثریت اما برخی از مصرف کنندگان برای گرم کردن خانه و یا محل کارشان است زیرا معمولا مصرف برق بخاری های برقی کمی بالا بوده و از لحاظ اقتصادی ممکن است به صرفه نباشد. اما این بخاری ها می توانند در شرایط خاص و ضروری به علت نصب و راه اندازی راحتی که دارند بسیار کاربردی باشند و در برخی مواقع نیز دردسر ساز! یکی از مشکلاتی که ممکن است برخی از مصرف کنندگان این وسیله گرمایشی را درگیر خود کند، داغ شدن و یا سوختن سیم بخاری است. اما همانطور که گفتیم در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل علت داغ شدن سیم برق بخاری را بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • علت داغ شدن سیم برق کولر آبی
  • علت سوختن سیم برق بخاری برقی
  • علت داغ شدن سیم نول کولر گازی
  • علت داغ شدن دوشاخه برق ماشین لباسشویی

علت سوختن سیم برق بخاری برقی چیست؟

علت داغ شدن سیم بخاری برقی چیست؟

یکی از مشکلات رایج در اکثر بخاری های برقی، داغ شدن سیم آن است اما در این مطلب می خواهیم بدانیم که علت داغ شدن سیم بخاری برقی چیست و چه عواملی این موضوع را تحریک می کنند. اگر مدتی است که متوجه گرمای زیاد از سیم بخاری برقی شدید و این موضوع برای شما‌نگران کننده بود می توانید این موارد را بررسی کنید تا علت این مشکل را بیابید:

  • سیم برق در حال انتقال جریان بیش از توان خود است.

در واقع زمانی که بار اضافی روی بخاری اعمال شود سبب داغ شدن دو شاخه بخاری می شود پس یکی از علت سوختن سیم برق بخاری برقی می تواند این موضوع باشد. اگر‌ از چندین دستگاه برق زیادی گرفته شود بار اضافی ایجاد شده، سیم و دو شاخه بسیار داغ می شوند.

  • نظافت بخاری برقی به تعویق افتاده.

اگر مدت طولانی به نظافت و تعمیر بخاری برقی اقدام‌ نکرده اید، قطعا فیلتر ها و بخش های دیگر بخاری که مربوط به جریان هوا است مسدود می شود و زمانی که هوا به خوبی درون بخاری برقی گردش نداشته باشد ، سبب گرم‌شدن دو شاخه و سیم بخاری می شود.

  • خرابی سیم ها

علت داغ شدن سیم بخاری برقی چیست؟

اگر سیم های بخاری برقی شما فرسوده و خراب باشند و یا قسمتی از آن هادچار خوردگی و پارگی شده باشد قطعا از دیگر علت داغ شدن سیم بخاری برقی است زیرا مقاومت درون سیم و دمای آن بالا می رود.

  • نصب نادرست بخاری به برق

اگر نصب بخاری به برق به درستی انجام نشود قطعا حرارت سیم بخاری برقی بالا می رود.

  • تنظیم حرارت بخاری روی دمای بالا

اگر‌زمان استفاده از بخاری برقی دائما از حرارت بالای آن استفاده کنید قطعا سیم ها داغ می شود و در برخی مواقع ممکن است شاهد ذوب شدن دو شاخه متصل به برق باشید.

آشنایی با روش رفع داغ شدن سیم بخاری برقی

برای جلوگیری و رفع مشکل داغ شدن سیم برق بخاری برقی می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که دستگاه برای فضای مناسبی مورد استفاده قرار می گیرد و بار اضافی به آن اعمال نمی شود.
  • برای مطمئن شدن از این که بار اضافی روی بخاری برقی نیست آن را از برق بکشید.
  • بخاری برقی را به درستی به دو شاخه پریز متصل کنید.
  • در صورتی که ترموستات یا المنت بخاری برقی مشکل داشت سریعا برای رفع و تعویض آن اقدام کنید.
  • دمای بخاری را روی حرارت مناسب تنظیم کنید.
  • فیلتر هوا را به صورت منظم تعویض و تمیز کنید.
  • نظافت بخاری برقی را به موقع انجام دهید.

چگونه بخاری برقی را نظافت کنیم؟

گفتیم که از علت داغ شدن سیم بخاری برقی می تواند نظافت نکردن این وسیله و سرویس نکردن به موقع آن باشد از این رو در این قسمت به بررسی روش نظافت بخاری برقی  خواهیم پرداخت:

  • بخاری برقی را خاموش کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته برای شروع نظافت بخاری برقی این است که دستگاه را از برق جدا کنید و صبر کنید تا خنک شود بهتر است بعد از کشیدن سیم دو شاخه بخاری برقی حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خوب خنک شود.

  • سطح بخاری را تمیز کنید.

به کمک یک اسفنج مرطوب تمام گرد و غبار روی سطوح بخاری را پاک کنید. سعی کنید روی کابل برق را نیز با اسفنج نم دار پاک کنید تا تمام سطح آن از گرد و خاک پاک شود.

  • داخل بخاری را گردگیری کنید.

اگر بخاری برقی شما روکش دارد باید آن را باز کرده و تمامی محفظه داخلی را گردگیری کنید. می توانید توسط اسپری هوای فشرده این کار را انجام دهید.

  • از جارو برقی استفاده کنید.

اگر مدت زمان طولانی است که اقدام به تمیز کردن بخاری برقی خود نکردید می توانید به کمک جارو برقی محفظه داخلی را تمیز کنید همچنین می توانید به کمک سایر برس ها قسمت های دیگر مانند سطوح داخلی و خارجی را پاک کنید.

مصرف برق بخاری برقی چقدر است؟

همانطور که می دانبد بخاری برقی یک کسیله ی گرمایشی است که با اندژی الکتریکی کار می کند و از این رو اگر در فصول سرد سال از این وسیله استفاده کنید قطعا برق مصرفی تان بالا خواهد رفت. اما در پاسخ به این که مصرف برق در بخاری برقی چقدر است می توان گفت در مدل تابشی این نوع بخاری ها هر لامپ حدود ۴۰۰ وات است که اگه وسیله دارای ۳ لامپ باشد حدود ۱۲۰۰ وات برق مصرف می کند که تقریبا مدل های تابشی مصرف برق کمتری نسبت به سایر مدل های دیگر بخاری برقی دارند. در سایز های بزرگتر بخاری برقی هر المنت حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ وات برق مصرف می کند.

☆ میزان برق مصرفی در بخاری برقی به اندازه و طول المنت بستگی دارد.

همانطور که گفتیم بخاری برقی به عنوان یک عضو ثابت در سیستم گرمایشی خانه هادمحسوب نمی شود زیرا مصرف برق بالایی دارد اما به علت ویژگی های مثبت آن مانند وزن سبک، قابلیت جا به جایی و نصب راحت می تواند یک سیستم گرمایشی کاربردی در مواقع ضروری و خاص محسوب شود. علاوه بر بخاری برقی،رادیاتور های برقی نیز وجود دارد که دارای ۵ تا ۱۵ پره هستند. توان مصرفی رادیاتور های برقی معمولا بین ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ وات است همچنین این وسیله دارای ترموستات خاموش و روشن شدن خودکار است و دو حالت گرمایی کم و زیاد دارد.

علت داغ شدن سیم برق سایر لوازم خانگی

علاوه بر بخاری برقی ممکن است شاهد داغ شدن سیم برق کولر، ماشین لباسشویی و… سایر لوازم حانگی نیز باشیم اما علت بروز این مشکلات در سیم این لوازم چیست؟

علت داغ شدن سیم نول کولر گازی

علت داغ شدن سیم نول کولر گازی می تواند مربوط به اتصالات ضعیف باشد، به طور کلی اتصالات ضعیف در کولر گازی منجر به تراکم های بالا در یک قسمت از سیم برق می شوند. معمولا این نوع اتصالات غیر قابل شناسایی هستند و به همین علت بسیار خطرناک بوده و در صورتی که سیم های الکتریکی نا مرغوب باشند سبب قطعی شده و همین موضوع منجر به جرقه زدن سیم ها می شود که حوادث جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. همچنین خوب است بدانید که علت های گفته شده فقط مربوط به کولر گازی نیست بلکه تک تک موارد می تواند از علت داغ شدن سیم برق کولر آبی نیز باشند پس بهتر است لوازم های اصلی خانه را مانند سیستم سرمایشی و گرمایشی به خوبی چک کنید و حتما سرویس به موقع دستگاه را جدی بگیرید.

علت داغ شدن دوشاخه برق ماشین لباسشویی

به طور کلی اگر دستگاه برقی شما خراب یا قدیمی باشد ممکن است با مشکلاتی نظیر داغ شدن یا سوختن دوشاخه همراه باشد از این رو برای رفع مشکلات این چنینی باید از تکنسین های ماهر کمک بخواهید. همچنین اگر دستگاه لباسشویی شما با فیوز نادرست به برق متصل شده باشد می تواند از دیگر علت داغ شدن دوشاخه برق ماشین لباسشویی باشد. اتصالات شل یا معیوب نیز در این امر بی تاثیر نخواهند بود و ممکن است دستگاه را در معرض آتش سوزی قرار دهند.

جمع بندی

به طور کلی برای یافتن علت داغ شدن سیم‌ بخاری برقی و یا هر وسیله سرمایشی و گرمایشی دیگر در خانه باید کل سیم‌ را به طور کامل و به درستی بررسی کنید. معمولا اگر دستگاه شما قدیمی باشد سیم ها در اثر استفاده طولانی مدت دچار پارگی و خوردگی می شوند که همین امر نیز سبب افزایش مقاومت در سیم شده و بار سیم را افزایش می دهد از این رو سیم شروع به داغ شدن کرده و ممکن است منجر به آتش سوزی نیز شود. پس اگر می خواهید از سوختن سیم بخاری برقی جلوگیری کنید بهتر است سریعا سیم را تعویض کنید. سیم های الکتریکی دارای درجه بندی خاصی هستند و هر سیم مقدار توان مشخصی از جریان را تحمل می کند حال اگر به هر علتی این جریان الکتریکی بیشتر از حد توان سیم باشد و این روند طولانی مدت شود قطعا سیم شروع به داغ شدن و ذوب شدن می کند زیرا سیم ها تا یک زمان مشخصی می توانند بار اضافی را تحمل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟