آموزش

علت تغییر طعم غذا در یخچال

نگهداری مواد غذایی و خوراکی در یخچال سبب می شود تا کیفیت مواد حفظ شود

نهال وحیدی | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا برای شما هم پیش آمده که غذایی که درون یخچال نگهداری می کنید بعد از چند روز تغییراتی در طعم و مزه دارند و این موضوع سبب احساس ناخوشابندی در افراد می شود. اما آیا تا به حال به علت تغییر طعم غذا در یخچال فکر کرده اید؟! در این مقاله قصد داریم درمورد این که چرا باید مواد غذایی را در یخچال نگه داری کنیم صحبت کرده و همچنین به بررسی علت های تغییر طعم غذای داخل یخچال بپردازیم. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به بدنتان احترام می گذارید و غذای سالم مصرف می کنید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید‌.

بیشتر بدانید:
نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

 

چرا باید مواد غذایی را در یخچال نگهداری کرد؟!

قطعا پاسخ این سوال خیلی واضح است که چرا باید مواد غذایی را داخل یخچال و درون یک محیط سرد نگه داری کنیم؟! در واقع تمام افراد برای جلوگیری از خراب شدن و فساد زود هنگام مواد غذایی آن ها را درون یخچال نگهداری می کنند اما این تنها دلیل نگهداری مواد غذایی داخل یخچال نیست بلکه این موضوع مزایای دیگری دارد که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. دلایل نگهداری مواد غذایی در یخچال به موارد زیادی مرتبط می شود که این موارد عبارتند از:

تازه نگه داشتن غذا

  • نگهداری مواد غذایی و خوراکی در یخچال سبب می شود تا کیفیت مواد حفظ شود زیرا دمای مناسب یخچال از رشد باکتری های مضر در غذا جلوگیری می کند و این موضوع سبب میشگیری از فاسد شدن غذا می شود.

افزایش ماندگاری مواد غذایی

  • به علت این که دمای یخچال کمتر از دمای محیط است سبب می شود تا از رشد انواع کپک و باکتری در غذا جلوگیری شود و ماندگاری مواد غذایی طولانی تر شود.

سهولت در نگهداری

  • یکی از بهترین راه های نگهداری غذا و مواد خوراکی به دور از انواع حشرات مزاحم در خانه، قرار دادن آن ها در یخچال است.

حفظ ارزش غذایی

  • انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود داخل غذا، در دمای پایین و سرد از بین نمی روند بلکه ارزش غذایی آن ها حفظ می شود.

صرفه جویی و اصراف نکردن

  • با وجود یخچال می توانید به جای دور ریختن اضافی غذا ها، به عنوان یک وعده دیگر آن را ذخیره کنید و از نیازی به پخت مجدد برای غذا نداشته باشید.

۵ علت تغییر طعم غذا در یخچال

تا اینجای مطلب قطعا از اهمیت نگهداری مواد غذایی و خوراکی درون یخچال با خبر شدید اما در برخی مواقع ممکن است با این که غذا را داخل یخچال قرار دادید، اما باز هم شاهد تغییر طعم آن باشید. اگر می خواهید بدانید که علت تغییر طعم غذا در یخچال چیست ادامه مطلب را از دست ندهید:

اکسیداسیون و رشد باکتری

  • غذای نگهداری شده در یخچال با اکسیژن درون یخچال واکنش نشان می دهد و در نتیجه مزه آن تغییر می کند.
  • یخچال محیط مرطوبی است که می تواند شرایط رشد انواع کپک و باکتری باشد و این موضوع ممکن است به طعم غذا نفوذ کرده و تغییراتی در آن ایجاد کند.
  • غذاهایی با روغن زیاد خیلی زود در اثر اکسیداسون، تغییر طعم می دهند.

جذب بوی بد سایر مواد غذایی

  • اگر غذا ها را بدون درپوش در یخچال رها کنید قطعا بوی سایر مواد غذایی روی طعم و مزه آن ها تاثیر گذاشته و قطعا تغییر طعم می دهند.
  • نفوذ بوی برخی از آنتی بیوتیک ها، مواد نگهدارند و پلاستیک نیز می توان طعم غذا را تا حد قابل توجهی تغییر دهد.

تغییر دمای مداوم در یخچال

  • اگر یخچال شما دچار مشکل باشد و دائم تغییر دما دهد، یک شرایط مناسبی برای رشد کپک و باکتری را ایجاد می کند و در نتیجه مزه غذا تغییر کرده و طعم بدی می گیرد.
  • ماندگاری غذا و انواع خوراکی در دمای نا متعادل یخچال قطعا کاهش پیدا می کند.

بسته بندی اشتباه مواد غذایی

  • در صورتی که هوا بتواند وارد بسته بندی غذای مورد نظر شما شود سبب تغییر طعم و مزه آن می شود.

نگهداری طولانی مدت از غذا

  • هر ماده ی غذایی می تواند تا یک زمان مشخصی در یخچال بماند و در صورتی که از آن زمان بگذرد ممکن است فاسد شده و قطعا طعم آن تغییر می کند.

مصرف غذایی که تغییر مزه داده، مضر است؟

به طور کلی همیشه توصیه می شود که از مواد غذایی تازه مصرف کنید و بهتر است مواد غذایی که طعم آن ها در یخچال تغییر کرده را دور بریزید، زیرا تغییر طعم و بوی غذا در یخچال می تواند نشانه خرابی و فاسد شدن آن ماده خوراکی باشد. در نتیجه مصرف ماده ی غذایی فاسد همیشه سبب مسمومیت و مشکلات گوارشی خواهد شد. اما پاسخ به این سوال که مصرف غذایی که تغییر مزه داده مضر است یا نه!؟ باید بگوییم که حتما باید غذا را چک کنید و اگر علاوه بر مزه، تغییر رنگ و بو داده اصلا نباید آن را مصرف کنید و همچنین سعی کنید هیچ غذایی را برای بیش از ۲ روز در یخچال نگهداری نکنید‌ زیرا قطعا علت تغییر طعم غذا در یخچال بعد از گذشت ۲ یا ۳ روز، فاسد شدن آن است.

روش های جلوگیری از تغییر طعم مواد غذایی درون یخچال

برای این که از بروز مشکلاتی نظیر تغییر طعم و بوی غذا درون یخچال بتوانید جلوگیری کنید از روش های گفته شده زیر استفاده کنید:

  1. نگهداری مواد غذایی در ظروف در دار
  2. دمای یخچال تنظیم شده و ثابت
  3. برسی برچسب انقضای مواد خوراکی
  4. استفاده از برچسب تاریخ انقضا
  5. بررسی تهویه مناسب یخچال
  6. بررسی مسیر های ورودی و خروجی هوای یخچال
  7. حفظ رطوبت یخچال
  8. نظافت به موقع یخچال

در ادامه یک لیست کامل از تعداد روز هایی که می توانید مواد غذایی و خوراکی را درون یخچال و فریزر نگهداری کنید را به شما ارائه خواهیم داد:

 

نام مواد غذاییمدت نگهداری در یخچالمدت نگهداری در فریزر
1شیر تازه5 تا 7 روز
2شیر بسته بندی باز شده2 تا 3 روز
3خامه10 روز
4ماست7 روز
5پنیر6-12 هفته6 تا 12 ماه
6کره2 هفته9 ماه
7بستنی2 ماه
8تخم مرغ تازه با پوست3 هفته
9تخم مرغ آب پز سفت1 هفته
10گوشت گوساله3 تا 5 روز6 تا 12 ماه
11مرغ یا بوقلمون تکه شده1 تا 2 روز9 تا 12 ماه
12مرغ یا بوقلمون درسته1 تا 2 روز1 هفته
13گوشت اردک یا غاز1 تا 2 روز6 ماه
14دل و جگر مرغ1 تا 2 روز3 – 4 ماه
15گوشت پخته شده1 – 2 روز3-4 ماه
16گوشت گوسفند کباب شده یا خردشده3-5 روز6 تا 9 ماه
17انواع گوشت (دل ، جگر، زبان)1تا2 روز3-4 ماه
18گوشت ماهی کم چرب1تا2 روز4-6 ماه
19گوشت پرچرب (ماهی آزاد)1تا2 روز2-3 ماه
20فیله ماهی18 ماه
21سوسیس1 تا 2 روز3 تا4 ماه
22سیب1ماه8-12 ماه
23زردآلو، گوجه، هلو، انگور، گلابی و آلو3-5 روز8-12 ماه
24گیلاس2-3 روز8-12 ماه
25پرتقال، لیموها ، گریپ فروت2 هفته4-6 ماه
26کیوی3تا 5 روز4-6 ماه
27انبه8-12 ماه
28خربزه، هندوانه ، طالبی1 هفته8-12 ماه
29آناناس2-3 روز4-6 ماه
30چغندر، هویج، کلم بروکلی، لوبیاها و کدوتنبل3-5 روز8-12 ماه
31گل کلم1 هفته8-12 ماه
32جعفری2-3 روز5 ماه
33ذرت8-12 ماه
34پیازچه3-5 روز
35کرفس1 هفته8-12 ماه

 

جمع بندی

در مطلب علت تغییر طعم غذا در یخچال به بررسی دلایل مختلف که سبب بروز این مشکل می شوند پرداختیم، به طور مثال رشد کپک و باکتری، تغییر دمای یخچال، عدم‌ وجود درپوش و بسته بندی مناسب مواد غذایی و… همگی‌ از دلایل مرتبط با این‌ مشکل بودند. همچنین در ادامه به بررسی این که آیا مصرف این مواد غذایی که تغییر طعم داده اند کار اشتباهی است یا نه پاسخ دادیم و گفتیم که بهتر است همیشه غذای تازه ومصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف غذای مانده داخل یخچال شدید حتما آن را بررسی کرده تا شاهد تغییر رنگ و بو نشده باشند و در صورت مشاهده این تغییرات حتما غذا را دور بیاندازید زیرا در این حالت غذا حتما فاسد شده است. به طور کلی در این‌مطلب سعی کردیم تا راه حل های جلوگیری از بروز تغییر طعم و مزه غذا را نیز عنوان‌ کنیم و در انتها نیز جدولی از مدت زمان نگهداری هر نوع ماده غذایی چه در یخچال و چه در فریزر به شما ارائه کردیم امیدواریم‌ این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟