آموزش

چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  با ورود به فصل زمستان یکی از اقداماتی که لازم است انجام دهیم، نگهداری و ...

یاسمن داودیان | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  با ورود به فصل زمستان یکی از اقداماتی که لازم است انجام دهیم، نگهداری و مراقبت از کولر آبی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. مراقبت و جمع آوری کولر آبی در فصل زمستان شامل مراحل متعددی است که در مطلب چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؛ به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

در مقاله چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم، درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • چگونه دریچه کولر را در زمستان ببندیم
  • نحوه پوشاندن کولر در زمستان
  • چگونه آب کولر را تخلیه کنیم
  • تخلیه آب کولر آبی در زمستان
  • نحوه تخلیه آب کولر سلولزی

چگونه دریچه کولر را در زمستان ببندیم

یکی دیگر از اقدامات مهمی که در خصوص مراقبت و نگهداری از کولر آبی در زمستان باید به آن توجه کرد، بستن دریچه های کولر جهت جلوگیری از نفوذ باد سرد به داخل منزل می باشد.

به دلیل اهمیت این موضوع در فصل سرما همواره هر سال با موضوع چگونه دریچه کولر را در زمستان ببندیم؟ مواجه می شویم؛ برای بستن دریچه های کولر می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از روش های خانگی
  2. به کار بردن مسدود کننده چسبی
  3. نصب دریچه ریموت دار
  4. استفاده از مسدود کننده آهن ربایی

استفاده از روش های خانگی

یکی از ساده ترین روش هایی که برای بستن دریچه کولر آبی وجود دارد، این است که به وسیله ابزارهای متفاوتی مثل مقوا، پلاستیک، نایلون و … این کار را انجام دهید.

بسیاری از افراد با استفاده از این روش دریچه های کولر آبی منزل خود را می بندند اما در صورتی که به درستی انجام نشود، تاثیری نخواهد داشت.

به کار بردن مسدود کننده چسبی

استفاده از مسدود کننده های چسبی از بهترین روش هایی است که می توان برای بستن دریچه های کولر به کار برد. مسدود کننده چسبی صرفا برای همین کار تولید شده اند که برای بستن انواع دریچه ها مثل پلاستیکی، فلزی و … کاربرد دارد.

از مزایای استفاده از این محصول می توان به قابلیت نصب آسان، سازگاری با دکوراسیون منزل، حفظ محیط زیست و به جا نماندن جای چسب اشاره کرد.

نصب دریچه ریموت دار

دریچه ریموت دار وسیله ای است که به طور کامل باز و بسته می شود و با بستن آن هیچ هوایی از درون آن به محیط بیرون نفوذ نمی کند. این دریچه ها به دلیل دارا بودن چرخ پره، عملکرد بسیار بالایی دارند اما نا گفته نماند که هزینه نصب آن بیشتر از سایر روش ها است.

استفاده از مسدود کننده آهن ربایی

مسدود کننده آهن ربایی دقیقا همانند مسدود کننده های چسبی عمل می کنند با این تفاوت که اطراف آن به جای چسب، آهن ربا قرار گرفته شده است. مزیت این محصول نسبت به مدل های چسبی این است که جدا نمودن و چسباندن آن بسیار راحت تر است.

روش های مراقبت از کولر آبی در زمستان

نگهداری و مراقبت از کولر آبی در فصل زمستان علاوه بر اینکه از کثیف شدن آن جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه را افزایش می دهد، باعث راه اندازی راحت تر کولر آبی در سال بعد خواهد شد.

برای اینکه به سوال چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؛ لازم است در ابتدا بگوییم که نگهداری و جمع کردن دستگاه شامل مراحل متفاوتی می باشد، این مراحل عبارت است از:

  1. قطع برق
  2. قطع شیر آب
  3. تمیز کردن بخش های داخلی کولر آبی
  4. تمیز کردن قسمت های خارجی کولر آبی
  5. بررسی پوشال ها
  6. خشک کردن اجزای دستگاه
  7. روغن کاری
  8. پوشاندن کولر آبی

قطع برق

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که برق کولر آبی را قطع کنید. قطع کردن منبع تغذیه دستگاه باعث می شود که کولر آبی در طول فصل زمستان به طور خود به خودی روشن نشود.

قطع شیر آب

شیر آب منتهی به کولر را باید ببندید تا از یخ زدن و احتمال شکستگی جلوگیری کنید. همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی نیز باید مخزن آب را تخلیه کرده و کف کولر را تمیز کنید.

عدم تخلیه آب دستگاه منجر به رشد انواع قارچ ها و کپک ها خواهد شد، علاوه بر اینکه وجود رطوبت در کنار بخش های فلزی از جمله بدنه، پمپ، دینام و … باعث ایجاد زنگ زدگی و خوردگی می شود.

نکته قابل توجه که در این قسمت باید به اشاره کنیم این است که اگر به دلیل یخ زدگی آب در فصل زمستان، شکستگی لوله ها ایجاد شود، خدمات گارانتی به کولر شما تعلق نخواهد گرفت.

تمیز کردن بخش های داخلی کولر آبی

رسوبات مختلف، گرد و غبار و هرگونه آلودگی دیگر را از قسمت های داخلی کولر آبی مثل پمپ، موتور، دینام و … تمیز کنید، برای انجام این کار می توانید از جارو برقی، برس نرم و یا پارچه تمیز استفاده کنید.

در صورتی که با استفاده از روش بالا تمیز کردن پمپ، موتور، دینام و … به خوبی انجام نشد، توصیه می شود قطعات فوق را به مدت 24 ساعت در محلول سرکه قرار دهید.

تمیز کردن قسمت های خارجی کولر آبی

علاوه بر تمیز کردن قسمت های داخلی دستگاه لازم است بخش های بیرونی و خارجی آن را نیز تمیز نمایید. استفاده از مواد شوینده ملایم برای تمیز کردن قسمت های خرجی مناسب است. توجه داشته باشید که پس از انجام این مراحل بدنه کولر آبی را خشک کنید.

بررسی پوشال ها

پوشال ها از مهم ترین قسمت های کولر آبی هستند و لازم است در هر فصل زمستان و تابستان آن ها را بررسی کنید. از سالم بودن پوشال ها مطمئن شوید و در صورتی که به تمیز کردن نیاز داشتند با استفاده از محلول سرکه آن ها را تمیز کنید.

اگر رسوبات آن بسیار بالا بود بهتر است پوشال ها را تعویض نمایید. بررسی پوشال ها یکی از نکات قابل توجه در خصوص چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؛ می باشد.

خشک کردن اجزای دستگاه

با توجه به این نکته مهم که خشک بودن اجزای دستگاه در فصل زمستان از اهمیت بالایی برخوردار است، حتما قبل از پوشاندن کولر از خشک بودن تمامی قسمت های آن مطمئن شوید تا از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کرده باشید.

روغن کاری

احتمال اینکه برخی از قسمت های کولر آبی به روغن کاری نیاز داشته باشند، وجود دارد؛ در صورتی که برخی از قسمت های کولر آبی مانند موتور و یاتاقان ها نیاز به روغن کاری داشته باشند، بهتر است این کار را قبل از شروع تابستان و روشن کردن کولر انجام دهید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که روغن کاری قسمت های مختلف دستگاه، تخصصی است و شاید لازم باشد از یک فرد با تجربه کمک بگیرید، علاوه بر اینکه آشنایی با نحوه روغن کاری کولر تا حد زیادی می تواند مشکلات مربوط به کولر را رفع کند.

نحوه پوشاندن کولر در زمستان

نحوه پوشاندن کولر آبی در فصل زمستان یکی دیگر از نکاتی است که در مطلب چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم؛ به آن می پردازیم.

اگر کولر آبی شما در پشت بام و یا فضای آزاد قرار دارند و جا به جایی آن ها غیر ممکن است باید با استفاده از یک پوشش مناسب دستگاه را بپوشانید تا از نفوذ آب به کولر جلوگیری شود، علاوه بر اینکه انجام این کار از ورود گرد و خاک جلوگیری می کند.

برای پوشاندن بدنه کولر می توانید از کاورهای برزنتی و پلاستیکی استفاده کنید و همچنین اگر دستگاه شما امکان جا به جایی دارد بهتر است آن را در مکان های مرطوب قرار ندهید و سعی کنید دستگاه را در مکان های خشک بگذارید.

چگونه آب کولر را تخلیه کنیم

چگونه آب کولر را تخلیه کنیم و تخلیه آب کولر آبی در زمستان از دیگر موضوعاتی است که لازم است آن را توضیح دهیم.

تخلیه آب کولر آبی در فصل زستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که در طول فصل زمستان آب در کولر بماند می تواند آسیب های جبران نا پذیری را ایجاد کند، بنابراین این مسئله را جدی بگیرید.

قبل از سرد شدن هوا، باید نسبت به تخلیه آب کولر اقداماتی را انجام دهید. ابتدا شیر فلکه آب را باز کرده و شلنگ انتقال آب را نیز جمع کنید. با انجام این کار از یخ زدگی در فصل زمستان جلوگیری می کنید.

نحوه تخلیه آب کولر سلولزی

تخلیه آب کولر آبی سلولزی در فصل زمستان منجر به عدم چسبیدن نمک و املاح آب به پد سلولزی و همچنین افزایش طول عمر دستگاه می شود.

نحوه تخلیه آب کولر سلولزی به این صورت است که ابتدا باید شیر ورودی آب را بسته و بعد از آن کلید تخلیه دستی را از روی ترموستات کولر به مدت 5 ثانیه نگه دارید، سپس بر روی نمایشگر ثانیه شمار نمایش داده می شود. زمانی که ثانیه شمار به عدد صفر رسید، عمل تخلیه شدن آب کولر سلولزی به پایان می رسد.

نتیجه گیری

انجام راهکارهایی که در مطلب چگونه از کولر آبی در فصل زمستان نگهداری کنیم، ارائه کردیم، علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه منجر به عملکرد بهتر در تابستان سال آینده خواهد شد؛ در صورتی که مهارتی در انجام کارهای تخصصی نگهداری از کولر آبی ندارید، توصیه می شود از افراد متخصص کمک بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟