آموزش

علت شکستن شیشه چای ساز چیست؟

در این مطلب به بررسی علت شکستن شیشه چای ساز و مشکلات متداول در این وسیله پرداختیم.

نهال وحیدی | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  چای یک نوشیدنی محبوب میان خانواده های ایرانی است که معمولا در طول روز از آن استفاده می شود همچنین این نوشیدنی گرم و خوش طعم پایه ثابت تمام دورهمی ها یا میهمانی ها بوده و همه از نوشیدن آن لذت می برند. امروزه که دیگر دستگاه های برقی جای لوازم های قدیمی را گرفتند، در ارتباط با درست کردن چای نیز باید بگوییم که در این روز ها اکثرا از چای ساز ها به جای قوری و کتری و سماور های قدیمی استفاده می کنند. عوامل مختلفی ممکن است سبب خرابی چای ساز شما شود که در نهایت منجر به تعمیر دستگاه تان شده باشد. به طور کلی می توان گفت که در میان لوازم های مختلف آشپزخانه، چای ساز ها و یا کتری های برقی جزو پر تقاضا ترین لوازم برای تعمیر هستند که علت آن هم پر کار بودن دستگاه میان ما ایرانیان است. امروزه مدت زمان زیادی است که چای ساز ها جای کتری و قوری های قدیمی را در بیشتر خانه ها گرفته و افراد بیشتری ترجیح می دهند از این دستگاه برای درست کردن چای استفاده کنند. اما در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر بررسی ۲ علت شکستن شیشه چای ساز، درباره ی مشکلات متداول این دستگاه نیز صحبت کنیم.

بررسی ۲ علت شکستن شیشه چای ساز

علت شکستن شیشه چای ساز چیست؟

در برخی از مناطق به علت این که در بعضی از ماه های سال قیمت گاز بالا می رود استفاده از لوازم برقی مقرون به صرفه تر نیز است. در رتبطه با چای ساز ها نیز می توان گفت که این وسیله ها در کمترین زمان چای را حاضر کرده و می توانید به سرعت از آن ها استفاده کنید. اما یکی از مشکلات رایج در این دستگاه، شکستن شیشه آن است که در این قسمت به بررسی ۲ علت شکستن شیشه چای ساز می پردازیم:

  • اگر به چای ساز ضربه وارد شود شیشه آن می شکند پس به هیچ عنوان نباید چای ساز ضربه بخورد.
  • سرد و گرم شدن چای ساز هم باعث ترک خوردن شیشه چای ساز می شود. به طور مثال چای ساز داغ بوده و سریعا آب سرد ریخته شده باشد که همین امر سبب ترک خوردن شیشه چای ساز می شود. پس باید حتما چای ساز خنک شده باشد و بعد به آن آب سرد وارد کنید.

همانطور که گفتیم علاوه بر این موضوع از سایر مشکلات متداول در چای ساز ها میتوان به موارد مختلفی اشاره کرد که در ادامه به تمام آن ها خواهیم پرداخت و راه حل رفع آن را نیز خواهیم گفت. از مشکلات متداول در چای ساز ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • روشن نشدن چای ساز

اگر چای ساز شما روشن نمی شود باید مواردی مانند وجود اتصالی در چای ساز، نقص فنی در برد الکترونیک، وصل نبودن دو شاخه، خرابی کلید روشن و خاموش یا خرابی وابل برق چای ساز را بررسی کنید.

The reason for breaking the glass of the tea maker

  • پریدن فیوز برق با روشن کردن چای ساز

به طور کلی مناسب نبودن ولتاژ برق و وجود اتصال برق کوتاه در ساختمان سبب می شود تا هنگامی که چای ساز روشن می شود فیوز بپرد. در این حالت باید با کمک گرفتن از یک برق کار برای بررسی سیستم برق رسانی خانه اقدام به رفع این مشکل کنید. زیرا در صورت تکرار این مسئله ممکن است سایر لوازم برقی منزل نیز آسیب ببینند.

  • صدای زیاد چای ساز

به طور کلی اگر میان المنت با بدنه فاصله باشد سبب صدای ناهنجار در چای ساز می شود که در این شرایط باید از هرگونه ضربه به دستگاه جلوگیری کنید تا فاصله بیشتر نشود.

  • گرم نشدن سینی چای ساز

اگر سینی چای ساز شما هم گرم‌ نمی شود ممکن است به علت خرابی المنت حرارتی باشد. زیرا در صورتی که المنت حرارتی خراب باشد، آب گرم نگه داشته نمی شود و این قطعه قابلیت تعمیر نداشته و باید تعویض شود. قیمت المنت چای ساز برقی با توجه به نوع و مدل دستگاه ممکن است متفاوت باشد.

  • کار نکردن دکمه های چای ساز

اگر دکمه های چای ساز شما در معرض نشتی بخار و حرارت قرار بگیرند و یا آب روی دکمه روشن و خاموش ریخته شود قطعا دکمه ها کار نکرده و خراب می شوند.

  • رسوب گرفتن چای ساز

طبیعی است که استفاده از آب شهری سبب رسوب گرفتن در کف چای ساز شما شود اما تمیز کردن آن ها با روش های مختلف امکان پذیر است. مانند استفاده از ترکیبات سرکه و… البته بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید تا از بروز این رسوبات جلوگیری کنید.

  • خاموش شدن چای ساز قبل از جوش آمدن آب

اگر سنسور دما یا همان ترموستات به هر دلیلی خراب شده باشد نمی تواند نقطه جوش آب را شناسایی کند و در نتیجه چای ساز قبل از به جوش اوردن آب خاموش می شود. برای رفع این مشکل باید قطعه مورد نظر تعمیر یا تعویض شود.

  • خاموش نشدن چای ساز بعد از جوشیدن آب

به طور کلی دستور خاموش شدن چای ساز و قطع عمل کرد آن توسط سنسور انجام می شود و اگر این قطعه خراب شده باشد دیگر قابلیت شناسایی نقطه جوش را ندارد و در نتیجه دستگاه به کار خود ادامه می دهد و بعد از جوشیدن روشن می ماند. در برخی مواقع در صورتی که سنسور سالم بود ممکن است مشکل از مسدود شدن لوله بخار باشد.

بررسی وظایف قطعات چای ساز

به طور کلی قطعات چای ساز شامل ۳ قسمت اصلی هستند که در ادامه به بررسی هر یک از این قطعات خواهیم پرداخت:

  • سینی چای ساز: در واقع به یک قطعه که شبیه به سینی است گفته می شود و به نوعی پایه چای ساز محسوب شده که محل قرار گیری کتری و قوری روی آن می باشد. در قسمت داخل این سینی سیم پیچی ها و المنت های گرم کننده سینی قرار دارند، زمانی که دستگاه به برق متصل شود، روشن شده و دکمه روشن توسط فرد زده میشود این المنت ها ظرف مدت بسیار کوتاهی با استفاده از برق داغ شده و سبب گرم شدن آب داخل کتری می شوند و در نتیجه آب به جوش آید.
  • کتری چای سازها: معمولا این قطعه به شکل پارچ های بزرگ درجه بندی شده طراحی شده است. که در قسمت تحتانی خود دارای یک المنت پر قدرت می باشد که آب را به سرعت به نقطه جوش می رساند. معمولا سنسورهای حساس به دمای کتری در روی صفحه سینی قرار دارند.
  • قوری دستگاه چای ساز: این قطعه معمولا از جنس شیشه هایی با مقاومت بالا در برابر شکستن هستند و روی صفحه ای با المنت های کم توان تر نسبت به کتری هستند که باعث دم کشیدن چای و گرم ماندن آن برای مدت زمانی می شود.
  • دکمه های روشن و خاموش دستگاه چای ساز: این دکمه ها  بعد از اتصال دستگاه به برق زده شده و باعث گرم شدن المنت ها میشوند که این گرم شدن المنت ها در واقع عامل اصلی به جوش آمدن آب هستند.

آشنایی با انواع چای ساز ها

  • چای ساز های دم آور

در این نوع از چای ساز ها محل قرار گیری قوری روی کتری است و چای توسط بخار کتری بر روی یک صفحه برقی، دم می کشد.

  • چای ساز های موازی

این نوع چای ساز ها روی یک صفحه که دو جای گاه برای کتری و قوری دارد، قرار دارند و پس از جوش آمدن آب و ریختن آن در قوری حاوی چای خشک، قوری در جایگاه خود داغ شده و دم می‌کشد.

  • چای ساز های پارچی

این نوع چای ساز ها تنها یک پارچ متصل به برق هستند که بعد از به جوش آمدن آب می توانید روی آن چای خشک ریخته و منتظر دم آمدن باشید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علت شکستن شیشه چای ساز و مشکلات متداول در این وسیله پرداختیم. همچنین با انواع مدل های چای ساز و قطعات آن آشنا شدید. دستگاه چای ساز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است بعد از کار کرد مداوم دچار مشکلاتی شود که باید توسط یک متخصص حرفه ای اقدام به تعمیرات آن کنید. زیرا خرید چای ساز جدید قطعا یک هزینه بسیار بیشتر از تعمیرات آن است.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 22 آذر 1402 در 1:35 ب.ظ

    قطعا پس از شکستن قوری چایساز دغدغه اصلی جایگزینی ان است در مورد برندهای داخلی مانند پارس خزر و تولیپس و … که خدمات پس از فروش آنها عالیست فقط کافیست لیست نزدیکترین تعمیرگاه ها به منزلتان را بیابید و تلفنی در مورد موجود بودن قوری چایساز سوال و با مراجعه حضوری نمونه یدکی آن را خریداری کنید در مورد نمونه های وارداتی در صورت داشتن نمایندگی میتوانید به همین منوال عمل کنید در صورتیکه نیافتید قطعا در طبقات سوم یا ششم ساختمان الومینیم نمونه اصلی و یا حداقل نمونه مشابه و هماهنگ با چایساز خود را خواهید یافت