نگهداری حبوبات در یخچال
آموزش

نگهداری حبوبات در یخچال

نگهداری حبوبات در یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می توان از خراب شدن و فساد حبوبات جلوگیری کرد و به طور قابل توجهی مدت زمان نگهداری آن ها را افزایش داد.

آتنا میراحمدی | 4 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نگهداری حبوبات در یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می توان از خراب شدن و فساد حبوبات جلوگیری کرد و به طور قابل توجهی مدت زمان نگهداری آن ها را افزایش داد. در ادامه به بررسی مراحل صحیح نگهداری حبوبات در یخچال می پردازیم:

  • بهترین ظرف برای نگهداری حبوبات
  • مدت زمان نگهداری حبوبات پخته در یخچال
  • نگهداری حبوبات خام در فریزر
  • نحوه نگهداری طولانی مدت حبوبات
  • روش نگهداری حبوبات در کابینت
  • نگهداری حبوبات در بطری نوشابه

بهترین ظرف برای نگهداری حبوبات

برای نگهداری حبوبات در یخچال می توان از ظروف با درب مانند ظروف شیشه ای، پلاستیکی، استیل، کریستالی و… استفاده کرد، زیرا این ظروف به خوبی می توانند حبوبات را از تماس با هوا و رطوبت محیط محافظت کنند.

ظروف شیشه ای یکی از بهترین ظروف نگهداری حبوبات هستند، زیرا هم زیبا و جادار بوده و هم از جنس قابل قبولی ساخته شده که شرایط نگه داری حبوبات را مساعد می کند.

با توجه به کاربرد بسیار زیاد محصولات پلاستیکی و قیمت مناسب آن، حجم بسیاری از آشپزخانه را این ظروف به خود اختصاص داده اند. بنابراین در لیست انواع ظروف نگهداری حبوبات ، ظرف حبوبات پلاستیکی نیز به چشم می خورد. یکی از مزیت های ظروف پلاستیکی این است که در کیفیت متفاوت و رنگ های متنوعی تولید می شوند. ظروف پلاستیکی نه تنها مکانی مناسب برای نگه داری حبوبات شما است، بلکه در برابر شکستن و پرت و پلا شدن نخود و لوبیا نیز مقاومت خاصی به خرج می دهد.

ظروف استیل از استحکام و کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و کیفیت حبوبات و عدم فاسد شدن آن ها در این ظروف حتمی است. شستن ظروف نگهداری حبوبات استیل و لکه گیری آن بسیار آسان و راحت است، و زیبایی که این ظروف به فضای آشپزخانه می دهد بی شک انتخابی جذاب است و باعث شده امروزه استیل در آشپزخانه طرفداران زیادی پیدا کند. البته شما می توانید بسته به سلیقه، علایق و بودجه، بهترین ظروف نگهداری حبوبات را برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

مدت زمان نگهداری حبوبات پخته در یخچال

حبوبات ازجمله مواد غذایی هایی هستند که بهتر است در یخچال نگهداری نشوند. به این دلیل که حبوبات با قرار گرفتن در محفظه سرد یخچال برای مدتی طولانی به علت سرما و رطوبت بالای آن باعث تغییراتی در ساختار و ظاهر حبوبات می شود. اگر قصد نگه داشتن حبوبات در یخچال را دارید، بهتر است مدت زمان نگهداری حبوبات در یخچال زیاد نباشد، چون حبوبات با جذب رطوبت یخچال تغییر طعم می دهند و هم سرمای یخچال باعث خشک شدن آن ها می شود. رطوبت می تواند باعث رشد قارچ و باکتری های مضر شود که منجر به فساد حبوبات می شود، پس قدم اول در نگهداری حبوبات در یخچال این است که پیش از ذخیره کردن آن ها باید حبوبات را به طور کامل خشک کنید. سپس در ظرف هایی مناسب که هوا و رطوبت در آن جریان ندارد بسته بندی کرده و در یخچال بگذارید.

نگهداری حبوبات خام در فریزر

اگر قصد دارید که حبوبات را به صورت خام و به مدت طولانی نگهداری کنید باید آن ها را در جایی سرد و تاریک نگهدارید. حتما قبل از بسته بندی حبوبات آن ها را پاک کرده و حبوبات آفت زده را جدا کنید. اگر حبوبات نم دار هستند آن ها را یک روز جلوی نور آفتاب بگذارید تا خشک شود، زیرا نم دار بودن حبوبات باعث کپک زدن و فاسد شدن آن ها می شود. سپس می توانید طوری که هوا به آن ها نرسد، آن ها را بسته بندی کرده و درون فریزر بگذارید.

نحوه نگهداری طولانی مدت حبوبات

برای نگهداری طولانی مدت حبوبات، هیچ وقت حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل داشتید مخلوط نکنید، چون ممکن است تخم حشرات در یکی از خرید های قبلی یا جدید وجود داشته باشد و همه محموله آلوده شود. از آنجایی که رطوبت باعث فاسد شدن آن ها می شود، شستن حبوبات را می توانید زمان مصرف انجام دهید. حبوبات را می توانید در ظروف شیشه ای، پلاستیکی، استیل، فلزی و… نگهداری کنید. البته برای نگهداری حبوبات در ظروف استیل و فلزی باید توجه داشته باشید که این ظروف دارای زنگ زدگی نباشند.

زنگ زدگی ظروف نشان از وجود رطوبت در محیط نگهداری حبوبات است. برای جلوگیری از آلوده شدن حبوبات، هر چند وقت یک بار محل نگهداری حبوبات را تمیز کنید، فقط توجه داشته باشید که برای تمیز کردن از حشره کش ها استفاده نکنید چون مواد شیمیایی داخل حشره کش ها باعث سمی شدن حبوبات می شود.

روش نگهداری حبوبات در کابینت

برای نگهداری حبوبات در کابینت از ظروف مناسب، مانند ظروف شیشه ای استفاده کنید. برای جلو گیری از حشره زدن حبوبات و نگهداری آن ها در کابینت، می توانید از نمک و میخک استفاده کنید. به این صورت که نمک را در لا به لای حبوبات مخلوط کنید یا چند عدد میخک در ظرف حبوبات بگذارید. از آنجایی که گرما و رطوبت در فضای کابینت برای حبوبات باعث ایجاد کپک می شود، قسمتی از کابینت را که فضای خنک و خشکی دارد و تماس مستقیم با نور خورشید ندارد را فقط مخصوص حبوبات قرار دهید.

یک روش دیگر برای نگهداری حبوبات در کابینت این است که روی ظروف یا بسته بندی حبوبات تاریخ گذاری کنید تا بتوانید مدت زمان نگهداری حبوبات را ردیابی کنید. برای مثال می توانید از سیستم FIFO استفاده کنید، به این صورت که حبوبات جدید را در پشت حبوبات قدیمی قرار داده و از حبوبات قدیمی تر مصرف کنید. این روش به شما کمک می کند تا همیشه حبوبات تازه تر و نسبتا جدید را استفاده کنید.

نگهداری حبوبات در بطری نوشابه

نگهداری حبوبات در بطری نوشابه می تواند یکی از روش های مناسب باشد، اما باید نکاتی را رعایت کنید. قبل از استفاده از بطری، آن را کامل و دقیق با آب گرم و مایع ظرفشویی و به کمک یک برس یا اسفنج، بشورید. سپس بطری را به خوبی خشک کنید تا مرطوب نباشد. حبوبات در محیط خشک و خنک بهترین شرایط نگهداری را دارند، پس بعد از گذاشتن حبوبات در بطری نوشابه آن ها را در کابینت، دور از گرما و نور قرار دهید. اگر قبل از استفاده بطری نوشابه برای نگهداری حبوبات، از آن برای نوشیدن مایع دیگر استفاده کرده اید، به هیچ وجه حبوبات را دیگر در آن قرار ندهید، چون محیط آن بطری دیگر برای نگهداری حبوبات بهداشتی نیست. هنگام استفاده از بطری نوشابه برای نگهداری حبوبات، باید مطمئن شوید که درب آن محکم بسته شده است و هوا و رطوبت به داخل آن نفوذ نمی کند. با رعایت این نکات می توانید حبوبات خود را به طور مطمئن برای مدت طولانی نگهدارید و از هدر رفتن و خراب شدن آنها جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟