توسعه لباسشویی‌های سامسونگ برای کاهش میکروپلاستیک‌ها
اخبار لوازم خانگی

توسعه لباسشویی‌های سامسونگ برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

آیا اطلاع دارید لباس‌هایی که هر روز می‌پوشید، از چه چیزی ساخته می‌شوند؟ تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که بدانید همین لباس‌ها تا چه اندازه می‌توانند برای سلامتی محیط زیست و حتی خود شما خطرناک باشند؟

نفیسه رحیمی | 3 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران« ال کا ایران»،  آیا اطلاع دارید لباس‌هایی که هر روز می‌پوشید، از چه چیزی ساخته می‌شوند؟ تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که بدانید همین لباس‌ها تا چه اندازه می‌توانند برای سلامتی محیط زیست و حتی خود شما خطرناک باشند؟

اگر به برچسب لباس‌هایتان دقیق‌تر نگاه کنید، ردپای الیاف مصنوعی مانند: پلی‌استر، نایلون و اکریلیک را در مواد سازنده آنها می‌بینید. این الیاف باعث می‌شوند تا در زمان شستن لباس‌ها، معضلی به نام ریزش میکروفیبرها به وجود بیاید. میکروفیبرها یکی از انواع میکروپلاستیک‌هایی هستند که سالانه به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند.

میکروپلاستیک‌ها، تهدیدی برای زندگی

میکروپلاستیک‌ها، الیاف بسیار ریز پلاستیکی هستند که طی فرآیند شست‌وشو از پارچه‌ها جدا می‌شوند و از طریق فاضلاب‌ها به محیط زیست و منابع آبی راه پیدا می‌کنند. قطر این ذرات کوچک، 5 میلی‌متر یا حتی کم‌تر است و نمی‌توان آنها را در لباسشویی‌های معمولی یا تاسیسات تصفیه فاضلاب فیلتر کرد. بنابراین ممکن است توسط موجودات زنده آبزی بلعیده شوند و علاوه بر آسیب به آنها، وارد زنجیره غذایی شده و سلامت انسان‌ها را نیز به خطر بیاندازند.

از آنجایی که الیاف مصنوعی نسبت به انواع طبیعی خود، بادوام‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، در تولید پوشاک و صنایع مختلف به صورت گسترده استفاده می‌شوند و انتشار میکروپلاستیک‌ها را تشدید می‌کنند. به طور میانگین حدود 60 درصد لباس‌هایی که می‌پوشید از مواد مصنوعی بر پایه پلاستیک ساخته شده‌اند که می‌توانند در چرخه شست‌وشوی خود، میکروفیبر آزاد کنند.

برای حل این چالش و ایجاد فضایی پاک در اکوسیستم زیست محیطی جهان، شرکت سامسونگ طی چند سال اخیر ماشین‌های لباسشویی خود را با قابلیتی نوآورانه طراحی کرده است.

چرخه‌ها و فیلترها

شرکت سامسونگ به جهت کاهش آلودگی میکروپلاستیک‌ها، همکاری نزدیکی با تولیدکننده پوشاک جهانی پاتاگونیا و موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی حفاظت از اقیانوس Ocean Wise داشته است. نتیجه این همکاری، معرفی «چرخه کاهنده میکروفیبر» (Less Microfiber) برای ماشین لباسشویی‌ها در رویداد IFA 2022 بود.

این چرخه، با استفاده از فناوری Ecobubble به‌عنوان حباب‌ساز فعال اختصاصی سامسونگ که مواد شوینده را به سرعت در پارچه‌ها حل می‌کند، نیاز به شست‌وشوی بیشتر لباس‌ها در دمای بالا را از بین می‌برد. بدین ترتیب، با حذف موثر کثیفی و لکه‌های سخت و به حداقل رساندن اصطکاک الیاف، تولید میکروپلاستیک کاهش پیدا می‌کند. با چرخه کاهنده میکروفیبر، می‌توان تولید میکروپلاستیک‌ها را تا 54 درصد نسبت به چرخه شست‌وشوی معمولی کاهش داد.

قدم بعدی سامسونگ و نتیجه ادامه همکاری با پاتاگونیا، رونمایی از «فیلتر کاهنده میکروفیبر» (Less Microfiber Filter) در جریان رویداد CES 2023 بود. این فناوری جدید گام بزرگی در کاهش انتشار میکروپلاستیک‌ها برمی‌دارد. فیلتر کاربردی و نوآورانه کاهنده میکروفیبر، می‌تواند تا 98 درصد از میکروپلاستیک‌های آزاد شده در فرآیند شست‌وشوی لباس‌ها را جذب کرده و مانع از ورود آنها به اقیانوس‌ها شود. اگر به مدت یک سال به طور میانگین 4 بار در هفته از لباسشویی سامسونگ استفاده کنید، از ورود میکروپلاستیک‌هایی معادل 8 بطری پلاستیکی با ظرفیت 500 میلی‌لیتر به اقیانوس‌ها جلوگیری کرده‌اید. گفتنی است که این فیلتر نوآورانه را می‌توان علاوه بر استفاده در ماشین لباسشویی‌های سامسونگ، برای محصولات سایر شرکت‌ها نیز به کار برد.

گامی برای نجات آینده

سامسونگ به عنوان یکی از شرکت‌های پیشروی دنیای فناوری‌های دیجیتال، در کنار طراحی و عرضه محصولات و راهکارهای نوآورانه، همواره به فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود توجه ویژه‌ای داشته است. این فعالیت‌ها یکی از ارزش‌های اصلی فرهنگ سازمانی سامسونگ محسوب شده و از اولویت بالایی برخوردارند.

توسعه لباسشویی‌های سامسونگ برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تعهد به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و انجام اقدامات عملی در راستای اصول توسعه پایدار بخشی از مهم‌‎ترین رویکردهای سامسونگ در تحقق این موضوع به شمار می‌روند. سامسونگ معتقد است بهبود جریان آلودگی زیست محیطی در جهان، از طریق همکاری موثر بین شرکت‌ها در صنایع مختلف ممکن می‌شود. به همین دلیل تمامی کسب‌وکارهای بزرگ باید از مرزهای صنعتی عبور کرده و توانایی‌های خود را گسترش دهند تا وارد مسیر تولید محصولات پایدار شوند. هدف اصلی، به حداقل رساندن تاثیرات منفی و آسیب‌زای زیستی در طول چرخه عمر محصولات است و برای رسیدن به این هدف مهم، تمامی فناوری‌ها و قابلیت‌های نوآورانه به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟