نحوه پخت ماهی در فر گاز
آموزش

نحوه پخت ماهی در فر گاز

نحوه پخت ماهی در فر گاز چندان کار سختی نیست و می توان روش های متفاوتی برای آن به کار برد.

یاسمن داودیان | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پختن انواع ماهی در فر یکی از جذاب ترین روش هایی است که می توان برای پخت این غذا به کار برد. نحوه پخت ماهی در فر گاز چندان کار سختی نیست و می توان روش های متفاوتی برای آن به کار برد.

بیشتر بدانید:
راهنمای خرید اجاق گاز سفری

 در مطلب نحوه پخت ماهی در فر گاز درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • خوشمزه ترین روش پخت ماهی در فر
  • طرز تهیه ماهی در فر مرحله به مرحله
  • جلوگیری از خشک شدن ماهی در فر
  • طرز تهیه ماهی در فر بدون روغن
  • نحوه پخت ماهی در فر گاز با فویل
  • مدت زمان پخت ماهی در فر با فویل
  • طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل
  • مدت زمان پخت ماهی در فر برقی
  • دمای مناسب برای پخت ماهی در فر

 خوشمزه ترین روش پخت ماهی در فر

نحوه پخت ماهی در فر گاز

یکی از خوشمزه ترین روش های پخت ماهی در فر، سرخ کردن آن در روغن کم و بدون استفاده از فویل می باشد. برای تهیه این ماهی به مواد زیر نیاز دارید:

ماهی دلخواهیک عدد
زعفران دم کردهبه میزان لازم
آب لیمو ترش1 قاشق غذاخوری
سیرسه حبه
پیاز1 عدد
روغن زیتون1 قاشق غذاخوری
هویجیک عدد
گوجهیک عدد
نمک، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیزبه مقدار لازم

 

طرز تهیه ماهی در فر مرحله به مرحله به صورت زیر است:

How to cook fish in a gas oven

  1. آماده سازی ماهی
  2. طعم دار کردن ماهی
  3. پخت ماهی در فر

آماده سازی ماهی

اولین مرحله از طرز تهیه ماهی در فر گاز این است که ماهی را خوب شستشو داده و تمیز کنید. برای تمیز کردن ماهی می توانید آن را از وسط به دو نیم کرده و کله آن را جدا کنید. همچنین می توانید ماهی را به پنج یا شش تکه تقسیم کنید، این کاملا دلبخواهی است. پس از شستشو ماهی، آن را درون آبکش قرار داده تا آب اضافی آن کشیده شود.

طعم دار کردن ماهی

How to cook fish in a gas oven

تکه های ماهی را در یک بشقاب قرار داده و روی هر برش کمی سیر له شده و ادویه بزنید و آن را خوب ماساژ دهید تا به خوبی طعم دار شود. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی یا حلقه ای آن را برش دهید.

ماهی ها را به صورت لایه ای با پیاز و کمی زعفران و آب لیمو ترش تازه روی هم قرار دهید و برای 20 دقیقه در یخچال استراحت دهید تا تکه های ماهی به خوبی مزه دار شوند.

پخت ماهی در فر

نحوه پخت ماهی در فر گاز به این صورت است که باید در ابتدا کف ظرف مورد نظر را کمی چرب کنید و ماهی ها را درون آن قرار دهید، سپس گوجه، هویج و پیاز را دور تا دور ظرف ماهی قرار دهید.

قبل از قرار دادن ماهی در فر، فر را با دمای 180 درجه و به مدت 30 دقیقه گرم کنید تا ماهی سرخ شود، پس از گذشت 15 دقیقه ماهی را برگردانید تا تمامی قسمت های آن به خوبی سرخ شود. در صورت تمایل می توانید در انتها گریل را روشن کنید تا سطح ماهی طلایی شود.

برای پخت ماهی در سولاردم لازم است کف ظرف تفلون مخصوص سولار را کمی چرب کرده و ماهی را در داخل آن قرار دهید. ظرف را روی سه پایه بلند قرار داده و پس از تعیین برنامه دستگاه را روشن کنید.

جلوگیری از خشک شدن ماهی در فر

یکی از بهترین راهکارهایی که برای جلوگیری از خشک شدن ماهی در فر می توان به کار برد، تنظیم دمای مناسب دستگاه است. در صورت عدم تنظیم درست دما، امکان خام بودن و یا سوختن غذا وجود دارد.

برای پیشگیری از خشک شدن ماهی در فر بهتر است سینی ای که ماهی را درون فر قرار داده اید، به مدت 15 دقیقه در فر بگذارید. همچنین میزان ضخامت ماهی در تنظیم دما و زمان پخت آن بسیار تاثیر گذار است. اگر ضخامت آن 2 و نیم سانتی متر است در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه می تواند پخت را تمام کند.

در اکثریت دستگاه ها، دفترچه راهنما وجود دارد، در دفترچه راهنما نحوه تنظیم درجه دستگاه را به صورت کامل توضیح داده شده است. حتی در برخی از دفترچه های راهنما، چند نوع طبخ غذا و دمای مناسب را آن نیز بیان کرده اند.

طرز تهیه ماهی در فر بدون روغن

پخت ماهی در فر بدون روغن یک گزینه مناسب برای افرادی است که کلسترول بالا دارند یا رژیم دارند. برای طرز تهیه ماهی در فر بدون روغن به مواد زیر نیاز دارید:

  1. یک عدد ماهی
  2. 2 عدد گوجه فرنگی حلقه شده
  3. 1 عدد لیمو ترش حلقه شده
  4. نمک به مقدار لازم
  5. پودر زنجیل، سیر و شوید تازه

نحوه پخت ماهی در فر گاز بدون استفاده از روغن به این صورت است که در ابتدا باید ماهی را شستشو داده و سپس شکم ماهی را کاملا خالی کنید. پس از انجام این مراحل، سیر تازه را به همراه نمک، فلفل، پودر زنجیل و کمی شوید ترکیب کنید و داخل شکم ماهی را با این مواد پر کنید.

به ماهی اجازه دهید، یک ساعت درون یخچال بماند؛ پس از گذشت این زمان با استفاده از برس و روغن زیتون روی ماهی را چرب کنید و دور آن را با استفاده از حلقه های لیمو و گوجه پر کنید.

ماهی را در طبقه وسط فر قرار دهید و با درجه حرارت 250-230 سانتی گراد و اجازه دهید به مدت زمان 30 الی 45 دقیقه پخته شود.

روش پخت ماهی در فر گاز با فویل

مدت زمان پخت ماهی در فر با فویل 18 تا 20 دقیقه است و در صورتی که ضخامت ماهی بیشتر است به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. روش پخت ماهی در فر گاز با فویل به صورت زیر است:

  1. ابتدا ماهی را به چندین تکه برش زنید.
  2. هر قطعه ماهی را درون فویل آلومینیومی قرار دهید.
  3. ادویه های لازم که ماهی را طعم دار می کند، روی ماهی بپاشید.
  4. مخلفات دیگر مانند سیب زمینی، کدو و … را خرد کرده و در فویل کنار ماهی قرار دهید.
  5. فویل را به دقت ببندید و آن را درون فر قرار دهید.
  6. دمای پخت ماهی در فر گاز حدود 250 درجه است.
  7. پس از گذشت مدت زمان لازم بعد از 25 تا 30 دقیقه ماهی را چک کنید.
  8. در صورت نپختن ماهی مجددا آن را درون برای چند دقیقه درون فر گاز قرار دهید.

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل

نحوه پخت ماهی در فر گاز

برای طرز تهیه ماهی شکم پر در فر با فویل به مواد زیر نیاز دارید:

  1. یک عدد ماهی
  2. دو عدد پیاز
  3. یک پیمانه مخلوط گردو و زرشک
  4. 250 گرم سبزی معطر
  5. یک عدد سیر
  6. یک عدد لیمو ترش
  7. یک قاشق غذاخوری رب انار
  8. ادویه به مقدار لازم

آماده سازی ماهی

ابتدا ماهی را خوب شستشو دهید و شکم ماهی را خالی کنید. پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و سپس سیر را به صورت حلقه ای برش بزنید. ماهی را در یک کاسه قرار دهید و به آن ادویه های لازم را بزنید و ماساژ دهید و سپس آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه کنید. پس از انجام این مراحل 2 ساعت به ماهی استراحت دهید.

مخلوط کردن مواد

سبزی ها را خرد کنید و سپس پیاز را پوست بگیرید و داخل تابه بریزید و به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود و بعد سبزی ها را به همراه گردو و زرشک و رب انار به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبک شود.

پر کردن شکم ماهی

شکم ماهی را با مواد آماده شده پر کنید و سپس شکم ماهی را با نخ و سوزن بدوزید. حالا داخل سینی فر یک لایه فویل قرار دهید و بعد یک پیاز حلقه شده را فویل قرار دهید تا پوست ماهی به فویل نچسبد و ماهی را کمی برش بزنید.

پخت ماهی شکم پر در فر

حالا سینی فر را باید داخل فر از قبل گرم شده به مدت یک ساعت با دمای 190 درجه زمان دهید، گریل را روشن کنید و تا روی ماهی طلایی شود.

مدت زمان پخت ماهی در فر برقی

مدت زمان پخت ماهی در فر برقی 18 تا 20 دقیقه است و در دمای 165 درجه سانتی گراد است و دمای مناسب برای پخت ماهی در فر 180 درجه سانتی گراد می باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟