تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

در این مطلب قصد داریم به تاریخچه شومینه در گذر زمان بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

یاسمن داودیان | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  شومینه یکی از قدیمی ترین دستگاه های گرمایشی است که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد و عموما سوخت آن ها از چوب و هیزم است؛ البته که امروزه شومینه های برقی و گازی نیز به بازار عرضه و مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب قصد داریم به تاریخچه شومینه در گذر زمان بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

انواع شومینه

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

پیش از اینکه به توضیح موضوع اصلی مقاله یعنی تاریخچه شومینه بپردازیم؛ قصد داریم شومینه های امروزی که در بازار موجود هستند را معرفی کنیم.

شومینه برقی فلت

شومینه برقی فلت یکی از انواع شومینه های برقی است که در 4 فصل قابل استفاده می باشد. این نوع شومینه ها به شکل L هستند و می توان آن را در گوشه اتاق یا پذیرایی قرار داد.

شومینه برقی ایستاده

این شومینه مناسب فضاهای کوچک است و نکته جالب و قابل توجه در مورد شومینه برقی ایستاده این است که می توان از هیزم طبیعی برای سوخت آن استفاده کرد.

شومینه الکل سوز

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

این شومینه به صورت رو میزی به کار می رود و با استفاده از الکل می توان سوخت آن را تامین کرد.

شومینه ژل سوز

برای سوخت این شومینه از ژل استفاده می شود که با سوختن آن شعله های بسیار زیبایی ایجاد می شود.

شومینه معلق

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

یکی از خاص ترین شومینه های موجود در بازار، شومینه معلق است که با زیبایی و کاربرد فوق العاده خود، دکوراسیون زیبایی به منزل می بخشد.

شومینه دیواری شیشه ای

در ساخت این نوع شومینه به جای آجر و سنگ، از شیشه استفاده می شود که در  کوره آن هیزم به کار می برند.

تاریخچه شومینه هیزمی

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

اختراع و ساخت شومینه به زمان انسان های غار نشین باز می گردد، درست همان وقتی که درست کردن آتش، لازمه بقای بشر بود و وجود آتش، فرایند پخت و پز را سرعت بخشیده و گرمایش را تامین می کرد.

ابتکار اولین افرادی که موفق به ایجاد آتش شدند، به این صورت بود که با حفر گودال و پر کردن آن با آتش، گرمایش محیط خود را تامین می کردند. اما انسان ها پس از روی آوردن به ساختمان نشینی، اولین شومینه های سنگی را ساختند.

این شومینه ها را در کنج دیوار می ساختند اما برای دود حاصل از احتراق آن فکری نکرده بودند و در این میان تخلیه دود آتش به یک فکر اساسی نیاز داشت.

رومیان اولین کسانی بودند که شومینه های هیزمی را از سنگ طبیعی ساختند و در آن زمان تنها افراد ثروتمند قادر به ساخت شومینه های سنگی در منازل خود بودند.

اما استفاده از سنگ طبیعی برای شومینه مشکلاتی را هم ایجاد می کرد. گرمای حاصل از سنگ ها منجر به آسیب دیدن آن ها می شد و لازم بود که مرتبا تعویض شوند.

پس از توسعه صنعت آهن، ساختار شومینه نیز با تغییرات اساسی مواجه شد، انسان ها با استفاده از تخته های آهنی توانستند شومینه ها را درون دیوار نصب کنند و تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

پس از رواج یافتن استفاده از شومینه های سنگی، ساخت سنگ های شومینه با تراش های خاص به یک شغل تبدیل شده بود و داشتن شومینه ای با طرح منحصر به فرد، نماد اصلی منطقه خانه نشین بود.

اولین شخصی که با استفاده از چدن توانست یک اجاق چدنی با سیستم شومینه طراحی کند، بنجامین فرانکلین بود و همچنین اولین فردی که توانست با استفاده از لوله خمیده برای شومینه دودکش طراحی کند؛ دیوید ریتن هاوس بود.

ساختار شومینه

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

شومینه های سنتی هیزمی که سالیان سال از ساخت آن ها می گذرد، طراحی بسیار ساده ای داشتند به طوری که از یک بدنه سنگی  که محل روشن کردن آتش بود، تشکیل می شد و به مرور زمان بخش های دیگری مثل کوره و منقل به آن ها اضافه شد.

ساختار شومینه های امروزی به این صورت است که در قسمت ورودی کوره، صفحه فلزی قرار داده شده که آن را با عنوان دمپر می شناسند و کاربرد آن در تنظیم جریان و عبور و ورود هوا است. همچنین دمپر می تواند با انتقال جریان هوای گرم یا سرد به نقاط مختلف، دمای محیط را به تعادل برساند.

علاوه بر اینکه در شومینه های هیزمی امروزی، برای کاهش خطر و جلوگیری از پرتاب شدن جرقه های آتش به محیط بیرون، شیشه هایی نشکن به عنوان محافظ در قسمت جلویی شومینه ها قرار می دهند.

پس از گذشت مدت زمانی دستگاه هایی با عنوان شومینه های گازی به بازار عرضه شدند که به جای به کار بردن چوب و زغال، از گاز برای سوخت آن استفاده می کردند.

اولین شومینه گازی از محفظه آهنی ساخته شده بود که احتراق در آن صورت می گرفت. در سیستم شومینه های گازی، گاز از طریق یک لوله متصل به شعله است، وارد محفظه می شود.

گاز با اکسیژن موجود در محفظه دستگاه واکنش نشان داده و با یک جرقه کوچک، فرآیند احتراق گاز شکل گرفته و از این طریق حرارت به محیط منتقل می شود.

شومینه برقی

تاریخچه شومینه و هرآنچه که باید بدانید!

شومینه های برقی از لحاظ ظاهری همانند دیگر شومینه های گازی و هیزمی هستند اما ساختار و نحوه عملکرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. از مزایای شومینه های برقی نسبت به مدل های گازی و هیزمی می توان به امنیت بالای آن اشاره کرد.

شباهت ظاهری شومینه های برقی به شومینه های گازی و هیزمی به دلیل وجود صفحه نمایش ال ای دی است که شعله های آتش را به حالت سه بعدی نمایش می دهد.

همچنین شومینه های برقی نسبت به مدل های دیگر، هیچ سوختی مصرف نمی کنند؛ بنابراین به نصب دودکش و تجهیزاتی مثل لوله کشی نیازی ندارند.

به طور کلی نحوه کار شومینه های برقی تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایش است که این گرمایش توسط المنت های حرارتی ایجاد می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟