علت سفید شدن عسل در یخچال
آموزش

علت سفید شدن عسل در یخچال چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا علت سفید شدن عسل در یخچال و تاثیر نگهداری عسل در یخچال روی کیفیت و رنگ آن را بررسی کنیم.

نهال وحیدی | 4 هفته قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از مشکلات نگهداری عسل در یخچال این است که پس از مدتی دچار تغییرات ظاهری می شود. در این مطلب قصد داریم تا علت سفید شدن عسل در یخچال و تاثیر نگهداری عسل در یخچال روی کیفیت و رنگ آن را بررسی کنیم. همچنین به این بحث می پردازیم که آیا خوردن عسلی که تغییر رنگ داده سبب مشکل می شود یا نه؟! پس همراه ما باشید تا به خوبی با تمامی موارد آشنا شوید.

همچنین در اینجا میخوانید :

  • علت تغییر رنگ عسل چیست
  • علت شکرک زدن عسل
  • سفیدی روی عسل
  • خواص عسل سفید
  • عسل بی رنگ

علت تغییر رنگ عسل چیست؟

علت سفید شدن عسل در یخچال

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از قرار دادن عسل در یخچال متوجه تغییر رنگ آن شدید. قطعا با اولین برخورد به همچین صحنه ای فکر می کنید که این عسل خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست اما خوب است بدانید که علت سفید شدن عسل در یخچال هیچ ربطی به خراب شدن آن ندارد و سفیدی روی عسل به علت دیگری ایجاد شده که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. عسل طبیعی همیشه به رنگ زرد نخواهد بود و گاهی اوقات ممکن است رنگ های تیره یا روشن تری داشته باشد و در خیلی از موارد بی رنگ باشد. در نتیجه همیشه رنگ عسل نمی تواند بیان گر طبیعی بودن یا نبودن آن باشد. هنگامی که اقدام به نگهداری عسل داخل یخچال می کنید باید برای شما هم پیش آمده باشد که رنگ عسل سفید شده و این موضوع شاید برای شما نگران کننده باشد در صورتی که اصلا نیاز به نگرانی نخواهد بود زیرا این اتفاق فقط به دلیل متبلور شدن قند های طبیعی موجود در آن است و ضرری نخواهد داشت. در واقع اگر می خواهید بدانید اصلی ترین علت تغییر رنگ عسل چیست باید به این موارد اشاره کنیم:

  • به دلیل دمای پایین یخچال، قند های طبیعی موجود در عسل تبدیل به کریستال شده و رنگ عسل را سفید می کند.
  • رطوبت زیاد در یخچال سبب سفید شدن عسل می شود.
  • در برخی از مواقع به علت اضافه شدن شکر به عسل، سبب سفید شدن آن در یخچال می شوند.

علت سفید شدن عسل در یخچال

به طور کلی علت سفید شدن عسل در یخچال هر کدام از موارد گفته شده که باشد، اصلا جای نگرانی ندارد و مصرف آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما برای رفع این مشکل می توانید عسل را روی حرارت غیر مستقیم در آب جوش به حالت اولیه خود بر گردانید. سفیدی روی عسل در یخچال هیچگونه عارضه ای ندارد و یک فرایند طبیعی است که در گذر زمان اتفاق می افتد و از ارزش غذایی عسل چیزی کم‌ نمی شود. در واقع این تغییر رنگ فقط روی بافت و شکل ظاهری عسل تغییراتی ایجاد کرده و خواص آن را از بین نمی برد و طعم و خاصیت عسل با همان کیفیت حفظ می شود.

علت شکرک زدن عسل چیست؟

اکثر افراد فکر می کنند که اگر عسل شکرک بزند پس طبیعی است اما این علت خوبی برای تعیین عسل طبیعی با غیر طبیعی نخواهد بود. به طور کلی از اصلی ترین علت شکرک زدن عسل می توان به مواردی نظیر رطوبت، دما و مواد خارجی درون عسل اشاره کرد. زنبور عسل در حین تهیه عسل آنزیمی به نام دیاستاز به آن اضافه می کند که از عوامل شکرک زدن عسل است. در واقع اگر عسل شکرک نزند می توان گفت که این آنزیم توسط زنبور به عسل تزریق نشده است. شکرک زدن خاصیت تمامی مواد خوراکی است که درون آن ها قند وجود دارد از این رو در ارتباط با عسل می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

دما

  • کاهش دما می تواند یکی از عوامل اصلی رس بستن یا همان شکرک زدن عسل باشد. دمای درون کندو ۳۵ درجه است و وقتی عسل در دمایی کمتر از ۱۴ درجه قرار می گیرد، شکرک می زند. هنگام خرید عسل فروشندگان توصیه می کنند که درون یخچال نگهداری نشود.

رطوبت

  • اگر رطوبت موجود در عسل افزایش یابد یا عسل در محیطی مرطوب قرار گیرد سبب شکرک زدن آن می شود. گلوکز موجود در عسل سبب می شود تا رطوبت به شکرک زدن منجر شود. زیرا رابطه بین آب و گلوکز یک رابطه مستقیم است و با افزایش رطوبت شکرک زدن عسل نیز بیشتر می شود.

مواد خارجی معلق در عسل

اگر عسلی خام خریداری کنید که حرارت ندیده و مواد خارجی مانند گرده گل، موم، اجساد زنبور ها و… از آن جدا نشده باشد، این مواد سریعا فرایند شکرک زدن را تسریع می کنند و عسل در مدت زمانی کوتاه شکرک می زند.

خواص عسل سفید چیست؟

علت سفید شدن عسل در یخچال

امروزه عسل سفید یا ابیض میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده که علت آن هم خواص عسل سفید است. به طور کلی عسل طبیعی خاصیت زیادی دارد و می تواند در انواع بیماری های گوارشی یا سرفه و… موثر باشد. در ادامه به بررسی خواص عسل سفید خواهیم پرداخت:

منبع غنی آنتی اکسیدان

یکی از مهم ترین خواص عسل سفید می تواند خاصیت آنتی اکسیدانی آن باشد. آنتی اکسیدان ها به خاطر محافظت از رادیکال های آزاد می تواند بدن را در مقابل آسیب های سلولی محافظت کند. رادیکال های آزاد سبب پیری زودراس بدن می شوند و آنتی اوسیدان ها پیری را به تاخیر می اندازند. به همین علت توصیه می شود برای بیماری های قلبی، استفاده از مواد غذایی با منبع آنتی اوسیدان غنی را فراموش نکنید.

بهبود انواع زخم

علت سفید شدن عسل در یخچال

عسل سفید یک گزیته عالی برای بهبود زخم های پوستی است. در تولیدات بسیاری از لوازم های آرایشی بهداشتی و مرتبط با پوست از این ماده استفاده می شود. خاصیت ضد باکتریای و ضد قارچی که عسل سفید دارد به عنوان یک ماده طبیعی می تواند برای ضد عفونی کردن زخم باشد.

درمان سرفه

در صورت بروز سرماخوردگی و یا سرفه های شدید می توانید از عسل سفید برای بهبود آن استفاده کنید. عسل طبیعی برای بهبود گلو درد نیز بسیار کارآمد است. کافی است مقداری عسل را با کمی آب لیموی تازه ترکیب و میل کنید تا از عملکرد آن شوکه شوید.

درمان بیماری های گوارشی

عسل سفید می تواند به درمان درد معده و مشکلات گوارشی کمک کند. این ماده یک محصول عالی برای برطرف کردن اسهال، یبوست و زخم معده است.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب گفتیم علت سفید شدن عسل در یخچال نشانه فاسد شدن یا خرابی آن نیست بلکه تنها متبلور شدن قند های موجود در عسل است که رنگ آن را تغییر می دهد و سفید می کند. برای مصرف عسلی که سفید شده کافی است تا آن را روی حرارت غیر مستقیم آب جوش قرار دهید تا دوباره به شکل طبیعی اش باز گردد. به طور کلی عسل ها با توجه به نوع گل، رنگ های متنوعی دارند و فقط به رنگ زرد نیستند بلکه رنگ هایی نظیر قهوه ای ، سفید، بی رنگ و… نیز هستند. انواعی از عسل های روشن از جمله آن هایی که از آکاسیا، پنبه، تمشک و گل بید تهیه شده اند جزو عسل بی رنگ هستند. عسل شهد گل خیار و درختان سیب به رنگ زرد روشن و عسل حاصل از شهد گل آفتابگردان و بابونه گاوی به رنگ طلائی روشن هستند. عسل حاصل از سایر گیاهان نظیر بید تمشک، بابا آدم، گل قاصدک، کدو و پیاز به رنگ زرد طلایی و عسل حاصل از گل هویح و خلنگ به رنگ زرد تیره هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟