آموزش

تاریخچه اتو بخار

اتو از جمله وسایل ضروری و پرکاربرد در هر خانه ای است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که تاریخچه اتو بخار چیست؟ و یا اولین اتو بخار چگونه بود و چطور طراحی شده بود؟ ما در این مقاله به تاریخچه اتو بخار می پردازیم، تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

آتنا میراحمدی | 1 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اتو از جمله وسایل ضروری و پرکاربرد در هر خانه ای است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که تاریخچه اتو بخار چیست؟ و یا اولین اتو بخار چگونه بود و چطور طراحی شده بود؟ ما در این مقاله به تاریخچه اتو بخار می پردازیم، تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم. همچنین در این مطلب می خوانید:

  • تاریخچه اتو
  • انواع اتو ها در زمان گذشته
  • اتو ذغالی
  • اتو های جدید

تاریخچه اتو

اتو ازجمله وسیله های برقی است که با کمک آن می توانید چروک انواع لباس و پارچه ها را بگیرید. اتو ها دارای دو مدل اتو پرسی و اتو بخار هستند که رایج ترین و پر استفاده ترین آن ها اتو بخار است که در همه خانه وجود دارد. اتو بخار سال هاست که در بین مردم جا افتاده و امروزه اتو های مدرنی وارد بازار شده است. اما سوالی که در اینجا برای ما پیش می آید این است که اولین اتو بخار چگونه طراحی شده بود؟ یا در سال های دور مردم برای صاف کردن لباس هایشان از چه وسیله ای استفاده می کردند؟

باید بگم که در آن زمان ها فقط افراد ثروتمند و اشراف بودند که لباس های آراسته اتو کشیده می پوشیدند و فقط این افراد توانایی استخدام فردی را داشتند که مخصوص اتو کردن لباس هایشان بود. حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح، یونانی ها برای اتو کردن لباس هایشان از اتویی به نام پلیسه ای استفاده می کردند. اتوی پلیسه ای غلتک سوزنی مانندی بود که هول محوری می چرخید، و آن را قبل از استفاده گرم می کرند.

در دوران امپراطوری روم باستان، رومی ها اتو هایی مشابه اتو های امروزی داشتند که یک مدل از ان ها اتو پرس دستی بود. این اتو به این صورت کار می کرد که چارچه یا لباس در زیر آن قرار می دادند و با پارو یا کش به آن ضربه می زدند و در نهایت چروک لباس صاف می شد.

وسیله دیگری که در ان زمان ها از آن استفاده می کردند دو تخته چوبی بود که بین آچاری چوبی قرار می گرفت و پارچه یا لباس را بین دو تخته قرار می دادند و با پیچاندن آچاری فشار زیادی بر پارچه وارد می شد و پارچه صاف می شود.

انواع اتو ها در زمان گذشته

اتو در زمان های گذشته وسیله ای بود برای خشک کردن لباس های خیس، اما با گذشت زمان این وسیله دستخوش تغییراتی گرفت و تبدیل به وسیله ای برای از بین بردن چروک لباس ها شد. اتو ها در شکل و مدل های مختلف ساخته می شود که در اینجا به انواع اتو ها در زمان گذشته می پردازیم.

اتو گازی

اولین اتو در اواخر قرن نوزدهم و زمانی که گاز در خانه های آمریکا جریان پیدا کرد تولید شد. این اتو ها با گاز کار می کرد، به این صورت که هر خانه ای خط گاز داشت، اتوی گازی به لوله خط گاز وصل می شد و این گاز در سوزاننده ای که اتو داشت جریان می یافت. برای گرم شدن این اتو باید سوزاننده را با کبریت روشن می کردند. اما این اتو معایبی همچون بیش از حد داغ شدن یا نشت گاز داشت، برای همین اتوهایی با سایر سوخت ها ازجمله روغن، گازوییل، پارافین و… روانه بازار شدند.

اتو برقی

در سال های دهه 1880 برق در بیشتر خانه در دسترس بود و اولین اتو برقی توسط هنری دبلیو سیلی در سال 1882 اختراع و تولید شد. این اتو برقی با سیم هایی که جدا می شدند به برق وصل می شد. برق سیم پیچ های داخلی اتو را گرم می کرد. این اتو ها روی یک پایه گرم می شد و مشکلی که این نوع اتو ها داشتند این بود که خیلی آرام گرم و خیلی زود سرد می شدند.

اتو بخار

قبل از اختراع اتو بخار مردم برای خیلی صاف شدن لباس ها، روی آن ها کمی آب می پاشیدند و یا لباس ها را وقتی نم دار بودند و کامل خشک نشده بودند اتو می زدند تا اینکه اتو بخار در سال 1926 توسط شرکت الدک تولید و روانه بازار شد. این اتو ها یک محفظه آب داشتند که آب گرم شده در آن تبدیل به بخار می شد و از حفره های کف اتو خارج می شدند. و اتو کردن لباس ها راحت تر و آسان تر شد. اما مشکلی که اتو های بخار داشتند این بود که کف اتو به مرور توسط بخار هایی که از آن خارج می شد، زنگ می زد.

برای همین ادوارد شرایر برای رفع این مشکل آلیاژی تولید کرد که با در تماس بودن با آب زنگ نمی زد. و از این آلیاژ در ساخت کف اتو استفاده کردند.

اتو ذغالی

اتو ذغالی در قرن پانزدهم میلادی ساخته شد.اتو ذغالی، از جنس فلز و دارای یک محفظه بود. نحوه کار و استفاده از این اتو به این صورت بود که داخل محفظه، ذغال داغ، آجر یا تکه های فلز می ریختند و اتو به این شکل گرم می شد و روی لباس یا پارچه مورد نظر یک پارچه دیگر می انداختند تا هنگام اتو کشی، لباس‌شان به اتو نچسبد.

اتو های جدید

اتو ها در گذر زمان دستخوش تغییرات قرار گرفتند و امروزه اتو های مدرن و جدیدی با قابلیت های زیاد در اختیار مردن قرار گرفت. اتو های امروزی جنس کفی آن ها از سرامیک است و همین باعث می شود تا هنگام اتوکشی نگران چسبیده شدن لباس به اتو نشویم، همچنین اتو ها دارای تنظیم حرارت هستند و می توانید نسبت به نوع و جنس پارچه دمای اتو را نتظیم کنید و به لباس‎تان آسیبی نرسد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟