سایر خبرها

اجرای فاز اول طرح تلویزیون اینترنتی در هشت استان

میهن صنعت : مدیرعامل یک شرکت ارتباطی از اجرای فاز اول طرح تلویزیون اینترنتی در هشت استان اصلی کشور خبر داده و افزود: پس از ارائه‌ی این سرویس در هر نقطه‌ای که امکان دسترسی به خدمات اینترنت نسل‌های سه و چهار موبایل ( 3G و 4G) وجود داشته باشد مردم می‌توانند

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، کیوان جامه‌بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که این شرکت به تازگی مجوز ارائه‌ی خدمات IPTV را دریافت کرده، گفت: بر سر راه این پروژه سال‌هاست موانع متعددی قرار دارد و اکنون برای ارائه موفق این خدمات لازم است قیمتی منطقی لحاظ شود.

 

وی اظهار کرد: بحث IPTV از سال‌ها پیش محل چالش بوده و در این خصوص که متولی این بخش در کشور کدام نهاد و سازمان است بحث‌های مختلفی مطرح بوده است، اما اکنون با ارائه‌ی مجوز از سوی سازمان صدا‌وسیما به نظر می‌رسد تا حدی این مشکل برطرف شده است.

 

وی با تاکید بر این‌که براساس مجوز‌های دریافت شده شرکت‌های متولی تنها مجاز به ارائه محتواها پس از تایید سازمان صدا‌وسیما هستند، متذکر شد: البته لازم است برای انجام یک فعالیت منسجم در این زمینه، هماهنگی و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد، چرا که این یک طرح ملی است و قطعا اگر حمایت‌های کافی از آن صورت نگیرد مانند سال‌های قبل این پروژه سرنوشتی نافرجام خواهد داشت. حال که بخش خصوصی در این عرصه پا گذاشته، لازم است دستگاه‌های دولتی مرتبط از این پروژه حمایت کنند تا تجربه تلخ گذشته بار دیگر تکرار نشود.

 

وی ادامه داد: البته برای ارائه‌ی خدمات صوتی و تصویری متولیان دیگری نیز وجود دارند، اما در حال حاضر طبق مجوز دریافت شده ما تنها مجاز به ارائه محتواهای مربوط به صدا‌وسیما و سایر انواع محتوای صوتی و تصویری و چندرسانه ای تحت ممیزی صداوسیما هستیم و در این راستا سازمان صدا‌وسیما اواخر سال گذشته فراخوانی را برای شناسایی نمایندگان سازمان در این زمینه منتشر کرد که براین اساس شرکت‌های مختلف در این فراخوان شرکت کردند و اکنون این شرکت در کنار چهار شرکت دیگر مجوز ارائه‌ی این خدمات را دریافت کرده است.

 

جامه‌بزرگ در خصوص زمان ارائه این خدمات اظهار کرد: طبق آنچه در فراخوان سازمان صدا‌وسیما اعلام شده بود، لازم است تا پیش از پایان سال، شرکتهای دارای مجوز این سرویس را ارائه کنند، البته در خصوص زمان دقیق ارائه این سرویس آمادگی سازمان و شرکت‌ها نیز نقش مهمی دارد.

 

او عنوان کرد: براساس مجوزهای ارائه شده خدماتی که بر روی این سرویس ارائه می‌شود شامل پخش تعاملی برنامه‌های سازمان صدا‌وسیماست و به عنوان مثال شما می‌توانید علاوه بر پخش زنده شبکه ها روی ابزارهای همراه به برنامه های پخش شده در چند روز یا چند ساعت گذشته و همچنین به آرشیو فیلم ها و سریالهای صدا‌وسیما دسترسی داشته باشید.

 

وی با بیان این‌که طبیعی است در صورت دریافت مجوز از سازمان‌های دیگر این شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر ارائه خدمات مرتبط تصویری در حوزه صدا‌وسیما بخش‌های دیگری را هم پوشش دهند، یادآور شد: از این خدمات می‌توان در قالب یک برنامه OTT از طریق دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، تبلت روی شبکه اینترنت، یا گیرنده‌های مخصوص و غیره روی تلویزیون استفاده کرد.

 

جامه‌بزرگ در پاسخ به این سوال که با توجه به بالابودن هزینه‌های دسترسی به اینترنت در شرایط فعلی استفاده از خدمات IPTV برای مردم توجیه اقتصادی دارد، توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی ما دسترسی به شبکه‌های مخابراتی و زیرساخت‌های ارتباطی است. از سوی دیگر قبول داریم که هزینه‌های اینترنت در کشور پایین نیست و یکی از چالش‌های ما دسترسی به یک قیمت معقول در گفت‌وگو با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت کشور است.

 

وی ادامه داد: البته این سرویس به‌طور کامل بر روی اینترنت عرضه نمی‌شود، بلکه بر بستر یک شبکه داخلی و اینترانت قابلیت ارائه دارد که ارائه این بخش به نحوه همکاری ارائه‌کنندگان اینترنت بستگی دارد، اما در نهایت آنچه قطعی است این‌که باید قیمت این سرویس کمتر از قیمت ترافیک معمول اینترنت باشد تا برای مردم امکان استفاده از این خدمات توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

جامه‌بزرگ با اشاره به این‌که تاکنون با دو اپراتور موبایل توافقاتی نیز انجام شده و علاوه بر مذاکره با برخی شرکت‌های PAP تست‌های فنی هم به انجام رسیده، اظهار امیدواری کرد که از یک ماه آینده امکان ارائه‌ی آزمایشی این خدمات فراهم شود.

 

وی در عین حال یادآور شد: این شرکت تلاش دارد بخشی از خدمات این سرویس را به صورت رایگان، آبونمان یا بسته‌های خاص و پرداخت‌های موردی برای فیلم‌ها و سریال‌های خاص ارائه کند.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند فعالیت این شرکت‌ها بدون دریافت مجوزهای مربوطه از وزارت‌های ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند، توضیح داد: قاعدتا باید مجوزهای لازم در خصوص استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی گرفته شود که به هرحال این موضوع یکی از چالش‌های دیگر این پروژه است و در نهایت چالش‌های موجود بر سر این طرح کار را به جایی رسانده که ما در مجموعه خود از این پروژه به عنوان ماموریت غیرممکن یاد کنیم.

جامه‌بزرگ در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که آیا پهنای باند فعلی کشور اجازه دسترسی به این سرویس را فراهم می‌کند، بیان کرد: پهنای باند در شبکه مخابراتی از جمله معضلات ما است و همان‌طور که اشاره شد این معضلات موجب می‌شود که نتوانیم از ابتدا در سراسر کشور به ارائه خدمات بپردازیم.

 

وی ادامه داد: البته طی سال‌های اخیر وضعیت موجود در این زمینه به مراتب بهتر شده و ما برنامه‌هایی داریم تا ظرف سه سال آینده بتوانیم کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

نظر شما چیست؟