سایر خبرها

بلک فرایدی چیست و از کجا آمده؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی که به حرج جمعه نیز مشهور است از کشور آمریکا سرچشمه گرفته و در واقع روز بعد از روز شکر گذاری است که به دلیل نزدیک بودن به روز کریسمس با آیین خرید سال نو نیز همراه می شود.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جمعه سیاه یا بلک فرایدی که به حرج جمعه نیز مشهور است از کشور آمریکا سرچشمه گرفته و در واقع روز بعد از روز شکر گذاری است که به دلیل نزدیک بودن به روز کریسمس با آیین خرید سال نو نیز همراه می شود.

این روز در تقویم میلادی یک روز تعطیل محسوب نمی شود اما شرکت ها معمولا به کارکنان خود مرخصی می دهند تا بتوانند در کنار خانواده به خرید وسایل مورد نیازشان بپردازند و چنین روزی را از دست ندهند.

این سنت پس از آمریکا به کشور های دیگر هم وارد شده و در ایران نیز از سال گذشته شاهد اجرای این سنت توسط فروشگاه های اینترنتی بزرگ بوده ایم.

در چنین روزی فروشگاه ها قبل از ساعت 4 صبح فعالیت خود را آغاز کرده و مردم هم از همان ساعات به این فروشگا هها مراجعه می کنند.البته این روز به اندازه ای مهم است که حتی در ساعات بامدادی نیز به هیچ وجه فروشگاه ها خلوت نخواهند بود و با هجوم مردمی که از روز قبل وقت خود را نزدیک درب این فروشگاه ها سپری کرده اند شروع می شود.

عبارت جمعه سیاه به رسوایی بازار طلا در آمریکا در این تاریخ بازمی گردد.در این روز پس از جنگ های داخلی آمریکا، دو تن از دلالان به واسطه خرید عمده در مدت زمان کوتاه باعث انحصاری شدن بازار طلا در مدتی کوتاه شدند که پس از آن دولت مجبور شد تا مقدار زیادی طلا را برای متعادل شدن قیمت آن به بازار عرضه کند که طی این اتفاق بسیاری از مردم سرمایه های خود را از دست دادند و زندگی بسیاری ویران شد.به همین دلیل از این روز به عنوان جمعه سیاه یاد می شود.

خشونت، جرم و درگیری نیز در نام گرفتن این روز به نام جمعه سیاه بی تاثیر نبوده اند.در سال 2010 در فروشگاه وال مارت به دلیل درگیری بین خریداران 10 کشته و 111 مصدوم بر جای ماند و در سال 2008 نیز یکی از نگهبانان این فروشگاه با وجود قد 195 سانت و وزن 122 کیلوگرم به دلیل ازدحام جمعیت در زیر پای مردم به علت خفگی فوت کرد.

همچنین در سال 2011 زنی در این فروشگاه به خاطر خرید یک دستگاه wii به سمت جمعیت اسپری فلفل پاشید.

لازم به ذکر است که این تخفیف ها فقط محدود به روز جمعه نبوده و برخی از فروشگاه ها با زودتر شروع کردن تخفیف ها و همچنین دیرتر به پایان رساندن حراج به افزایش مدت زمان این حراج بزرگ از یک روز به حدود یک هفته دامن زده اند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟