چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم
آموزش

چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مایکروویو و سریع پختن و آماده کردن غذا با زندگی ماشینی مطابقت کامل دارد و ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مایکروویو و سریع پختن و آماده کردن غذا با زندگی ماشینی مطابقت کامل دارد و از این جهت جایگاه ویژه ای در آشپزخانه های امروزی دارد اما آنچه که مشخص است، با هر وسیله ای در خانه باید به درستی و طبق اصول تعیین شده رفتار کرد.مایکروویو از آن دسته لوازمی است که در نگهداری آن ها باید دقت لازم را داشت و بیشترین موضوعی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند، مربوط به چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم اگرچه مسائل دیگری مانند نحوه صحیح تمیز کردن و یا مطالعه دفترچه راهنما باید مورد توجه قرار بگیرد.در این بخش تلاش شده چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت را معرفی کنیم.

نام گوشت یخ زده، ماگ‌های مسافرتی، تخم مرغ و فلز در لیست بلند چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت به چشم می خورد که به بررسی هر کدام به صورت جداگانه پرداخته شده است. بعضی مواد و یا غذاها ممکن است منجر به جرقه و یا آتش سوزی شود و یا حتی بیماری های خاص ایجاد کند. مایکروویو همانند بسیاری از محصولات دیگر به خودی خود بسیار کاربردی و  مفید است اما مطمئنا استفاده نادرست از آن می تواند خطرآفرین باشد. اگر می خواهید که به ظروف آسیبی نرسد و یا دچار آتش سوزی نشوید، خواندن مطلب چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم را نادیده نگیرید.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

وسایلی که نباید با ماشین ظرفشویی شست
فلز

فلز از جمله مواردی است که کاملا باید از مایکروویو دور نگه داشته شود زیرا  شروع و پایان آن می تواند با یک جرقه و آتش سوزی بزرگ رقم بخورد.

هیچ وقت یک ظرف فلزی و یا ظرفی دارای دسته و یا هر قطعه فلزی را در داخل مایکروویو قرار ندهید.

گوشت یخ زده

 گوشت یخ زده را نباید در مایکروویو بگذاریم

بهتر است که از قرار دادن گوشت یخ زده و آب کردن یخ آن در مایکروویو صرف نظر کنید زیرا اطراف گوشت نازک بوده و سریع یخ آن باز می شود در حالی که وسط و یا به اصطلاح مغز آن همچنان یخ زده باقی می ماند.

از طرفی دیگر، قرار دادن گوشت یخ زده منجر می شود تا مایکروویو به محیط خوبی برای رشد باکتری ها تبدیل شود.آسان ترین و مطمئن ترین راه برای آب کردن یخ گوشت، قرار دادن آن در طبقات پایین یخچال از شب قبل است.

تخم مرغ با پوست

تخم مرغ را نباید در مایکروویو بگذاریم

نحوه کار مایکروویو به گونه ای است که غذا باید سریع پخته شود و به همین دلیل، این طرز کار با تخم مرغ درسته جور در نمی آید.مایکروویو با تولید حرارت زیاد، رطوبت مواد غذایی را می گیرد و در تخم مرغ با پوست راهی برای خروج این بخار آب وجود ندارد که در نتیجه با انفجار تخم مرغ مواجه می شوید.

این موضوع در آب پز کردن تخم مرغ نیز روی می دهد و به طور کلی از قرار دادن تخم مرغ با پوست در داخل مایکروویو خودداری کنید.

ظروف یک بار مصرف

ظروف یک بار مصرف را نباید در مایکروویو بگذاریم

ریختن غذای گرم در داخل ظروف یک بار مصرف به خودی خود می توانند انواع بیماری ها را ایجاد کند و قرار دادن آن در داخل مایکروویو می تواند شرایط را وخیم تر کند.

علاوه بر این، امکان آب شدن ظروف یک بار مصرف در داخل مایکروویو وجود دارد. اگر تصور می کنید که تمیز کردن ظروف یک بار مصرف آب شده در داخل مایکروویو کار بسیار سختی است، هرگز آن ها را داخل مایکروویو قرار ندهید.

کفش و لباس

کفش و لباس را نباید در مایکروویو بگذاریم

قرار دادن نام کفش و لباس در لیست چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم کمی عجیب به نظر می رسد و دور از منطق است اما دیده شده برخی از افراد برای زود خشک کردن لباس و یا کفش از مایکروویو بهره برده اند. قرار دادن لباس و کفش می تواند به خود دستگاه و یا لباس  مورد علاقه شما آسیب بزند.

گذاشتن آب در مایکروویو

 آب در مایکروویو نگذاریم

بسیاری از افراد در مورد گذاشتن آب در مایکروویو سوال پرسیده اند که در پاسخ به آن ها باید گفت که برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه خود، از این کار اجتناب کنید. زیرا پروسه جوش آمدن آب بسیار سریع بوده و اجازه تشکیل حباب را نمی دهد.

در نتیجه بخار آب می تواند صدماتی را به مایکروویو وارد کند. بهتر است که از گذاشتن آب در مایکروویو نیز خودداری کنید.

شیر مادر

یخ زدایی شیر مادر باید در یخچال انجام شود زیرا فرآیند گرم کردن مایکروویو یکنواخت نبوده و می توانند منجر به سوختن گلوی نوزاد شود.

فلفل تند

فلفل را نباید در مایکروویو بگذاریم

قرار دادن فلفل تند در داخل مایکروویو نیز توصیه نمی شود زیرا امکان ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی وجود دارد و به محض باز کردن درب آن می تواند به چشم و گلوی شما صدمه بزند.

ماگ مسافرتی

ماگ مسافرتی را نباید در مایکروویو بگذاریم

ماگ مسافرتی یکی از چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم و بهتر است که برای گرم کردن غذا ابتدا آن ها را داخل لیوان چینی و یا شیشه ای بریزید و بعد از گرم شدن در داخل مایکروویو، به داخل ماگ مسافرتی منتقل کنید. اکثر ماگ های مسافرتی از پلاستیک و یا فلز ساخته شده اند که قرار دادن آن ها می تواند به مایکروویو و یا لیوان آسیب بزند.

گذاشتن فویل آلومینیومی در مایکروفر و مایکروویو

فویل آلومینیومی در مایکروفر و مایکروویو

همان طور که می دانید، این ورق ها بسیار نازک بوده و به محض گذاشتن فویل آلومینیومی در مایکروفر و مایکروویو ذوب می شود و به دستگاه شما آسیب می زند.

میوه

میوه را نباید در مایکروویو بگذاریم

قرار دادن میوه هایی مانند سیب، انگور، گلابی و هلو در داخل مایکرووویو به معنای انفجار آن ها است زیرا بخار آب میوه در زیر پوست آن ها جمع و در نهایت منجر به ترکیدن می شود.

ظروف قدیمی و عتیقه

ظروف قدیمی را در مایکروویو نگذاریم

ظروف قدیمی و عتیقه با فلز طلا و نقره اندود شده که نباید آن ها را در مایکروویو قرار داد و از طرفی دیگر فلز این ظروف دارای سرب بوده که در صورت وارد شدن به مواد غذایی برای سلامتی مضر است.

ظروف یونولیتی

ظروف یونولیتی

در ساخت ظروف یونولیتی از پلاستیک استفاده که در مایکروویو ذوب می شود و به علاوه، مواد شیمیایی تولید شده هنگام گرم کردن غذا خطرآفرین است.

پیش از قرار دادن ظروف یونولیتی در مایکروویو، غذا را در داخل ظرف مناسب مایکروویو ریخته و بعد ازگرم شدن می توان به این ظروف ها منتقل کرد.

پاکت و کاغذ در مایکروفر و مایکروویو

کاغذ را در مایکروویو نگذاریم

همان طور که می دانید، کاغذ و آتش دو دشمن دیرینه هستند و قرار دادن کاغذ در مایکروفر و مایکروویو با سوختن و آتش گرفتن آن برابر است.

پاکت و کاغذ در مایکروفر و مایکروویو ذوب شده و مواد سمی و شیمایی تولید می کند و به همین دلیل در لیست چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت قرار گرفته است. برخی از این پاکت ها در هنگام گرم کردن آتش می گیرند و در پاکت هایی که دارای قطعات فلزی هستند، امکان جرقه زدن و آتش سوزی نیز وجود دارد البته پاکت پاپ کورن را می توان در داخل مایکروویو قرار داد.

بیشتر بدانید:

بهترین مایکروویو های 2020 موجود در بازار کدامند؟
شیر پاستوریزه

بهتر است از قرار دادن شیر پاستوریزه در داخل مایکروویو خودداری کنید زیرا احتمال از بین رفتن برخی از پروتئین های موجود در شیر وجود دارد.

فلاسک

در ساخت برخی از فلاسک ها از نوع خاصی سرامیک استفاده شده که قرار دادن آن در مایکروویو می تواند منجر به خراب شدن آن شود.

گذاشتن پلاستیک در مایکروفر و یا مایکروویو

پلاستیک را در مایکروویو نگذاریم

برخی از ظروف پلاستیکی دارای برچسب هستند که مجوز قرار دادن آن در داخل مایکروویو داده شده است اما برخی از مدل ها برای قرار دادن در مایکروویو مناسب نیست و به محض گذاشتن پلاستیک در مایکروفر و یا مایکروویو امکان آب شدن وجود دارد و از طرفی دیگر ترکیبات سمی تولید شده را وارد مواد غذایی می کنند.

به طور کلی گذاشتن پلاستیک در مایکروفر و یا مایکروویو توصیه نمی شود مگر این که دارای برچسب باشد.کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این خصوص اعلام کرده است که برخی ظروف پلاستیکی غیراستاندارد،‌ هنگام تماس با مواد داغ، پلیمرهای شیمیایی منتشر می‌کنند که انسان را دچار مسمومیت می‌کند و مصرف غذاهای گرم شده در آنها برای سلامت بدن خطرناک است.

ظروف بدون درب

ظروفی که در مایکروویو نگذاریم

برخی از مواد غذایی دارای سس هستند که بهتر است از ظروف دارای درب استفاده کنید زیرا امکان پخش شدن سس در مایکروویو وجود دارد.برای گرم کردن سس می توان آن را بر روی شعله ملایم اجاق گاز قرار داد.

ظروف طلا کوب

 ظروف طلا کوب دارای فلز هستند که قرار دادن فلز در مایکروویو ممنوع است.

ظروف فومی

ایجاد ترکیبات سمی و ذوب شدن آن در مایکروویو نتیجه قرار دادن ظروف فومی در مایکروویو است و در لیست چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت قرار می گیرد.

هویج

هویج دارای بافت نسبتا سخت بوده و در مقایسه با سایر سبزیجات دارای آب کمتری است و به همین دلیل قرار دادن آن می تواند منجر به خشک شدن و سوختن هویج شود.

گرم کردن پوره هویج و یا هویج بخار پز مانعی ندارد.

قوطی کنسرو

قوطی کنسرو را نباید در مایکروویو بگذاریم

با توجه به این که قوطی های کنسرو فلزی هستند، از قرار دادن آن در داخل مایکروویو خودداری کنید.

روغن

گرم کردن انواع روغن مانند زیتون، بادام و یا… برای پخت و پز و یا چاشنی در مایکروویو توصیه نمی شود.

کلم بروکلی

به طور کلی حرارت دادن زیاد به کلم بروکلی باعث از بین رفتن ویتامین و مواد مغذی آن می شود و از این جهت از پختن کرم بروکلی در مایکروویو صرف نظر کنید و روش بهتر یعنی بخارپز را امتحان کنید.

سیب زمینی از شب مانده

سیب زمینی پخته را نباید در مایکروویو بگذاریم

سیب زمینی از شب مانده در یخچال نیز از جمله چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم زیرا سرد شدن آن در یخچال و سپس گرم کردن با مایکروویو می تواند انواع بیماری ها نظیر بوتولیسم را ایجاد کند.

‌توجه داشته باشید که برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی هنگام گرم کردن مجدد در مایکروویو، از درجه حرارت کمتری استفاده کنید.

اسفنج خشک

برخی از افراد برای از بین بردن باکتری های اسفنج ظرفشویی از مایکروویو کمک می گیرند اما نکته مهم، قرار ندادن اسفنج خشک در دستگاه بوده زیرا احتمال آتش گرفتن آن وجود دارد.

قارچ پخته شده

گرم کردن قارچ پخته و از شب مانده در یخچال نیز همانند سیب زمینی توصیه نمی شود زیرا احتمال به ابتلا به  انواع بیماری ها مانند دل درد را افزایش می دهد.

مایکروویو خالی

چیزهایی که نباید در مایکروویو بگذاریم

روشن کردن مایکروویو خالی نیز می تواند منجر به خراب شدن آن شود زیرا اساس کار این دستگاه به گونه ای است که امواج باید آب و یا چربی را جذب کنند و قرار دادن هیچ چیز مطمئنا برای خود دستگاه مضر است.

سوسیس و کالباس

برای پخت سوسیس و کالباس حتما باید برش هایی را بر روی آن ایجاد کنید تا از ترکیدن آن جلوگیری شود.

چه ظرفهایی را میتوان در مایکروفر گذاشت

به طور کلی برای پاسخ به سوال چه ظرفهایی را میتوان در مایکروفر گذاشت می توان گفت از ظروفی در داخل مایکروویو استفاده شود که اشعه را عبور می دهد و با توجه به این که ظروف فلزی و فویل آلومینیومی اشعه را منعکس می کنند، گزینه مناسبی تلقی نمی شوند.

چه ظرفهایی را میتوان در مایکروفر گذاشت

برای یافتن پاسخ سوال چه ظرفهایی را میتوان در مایکروفر گذاشت ؟ در ادامه با ما همراه شوید.

ظروف شیشه ای

ظروف پلاستیکی ایمن و دارای برچسب

ظروف گرد و بیضی در مقایسه با مدل های مربع بهتر است زیرا امکان سوختن کناره های غذا در مدل های مربع وجود دارد.

ظروف گود

سرامیک و چینی: البته توجه داشته باشید که در ساخت آن ها از سنگ استفاده شده باشد زیرا برخی از نسخه ها به اندازه کافی در کوره نبوده است.

کیسه مخصوص مایکروفر

همان طور که می دانید، قرار دادن فویل فلزی در مایکروویو ممنوع است و در نتیجه تنوری کردن سیب زمینی ممکن نیست. به همین دلیل، کیسه مخصوص مایکروفر روانه بازار شده است.البته برخی از افراد از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند که می تواند مواد سمی تولید کند و مطمئن ترین راه استفاده از کیسه مخصوص است.

کیسه مخصوص مایکروفر

کیسه مخصوص مایکروفر با مواد خاص ساخته شده و می توان تا 4 سیب زمینی را در آن قرار داد. برای این کار می توان سیب زمینی را درون کیسه قرار داده و سپس در ماکروویو خود قرار دهید و بعد از 4 دقیقه سیب زمینی تنوری تحویل بگیرید.

سخن آخر

مایکروویو یک وسیله پر کاربرد در زندگی مدرن امروزی به شمار می رود و اکثر آشپزخانه های منازل در کشورهای صنعتی میزبان این دستگاه هستند. پخت وپز سریع یا گرم کردن فوری غذا از وظایف اصلی آن است که باید با رعایت برخی از نکات همراه شود.

در مورد پخت با مایکروویو محاسن و مضراتی مطرح است که بسیاری از آن ها تاکنون اثبات نشده و در حد فرضیه باقی مانده است اما با رعایت نکات ذکر شده می توان بیشتر از مزایا آن بهره برد و مضرات این دستگاه را به حداقل رساند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟